1.1.2017 20:52 Lenka klobouk
Prosím nemáte někdo zkušenosti? Máme samičku a samečka morčat. Nevěděli jsme, že je samička březí (už jsme ji dostali totiž březí a musela zabřeznout asi ve 4 týdnech když to počítám zpětně :-( a nechali jsme ji se samečkem. Porodila jedno morčátko a bohužel samec byl celou dobu s ní. Teď čtu cosi o tom, že mohla hned zabřeznout znovu pár hodin po porodu. Je to opravdu možné, že by hned čekala další?
1.1.2017 21:09 Smirny
Lenka klobouk: bohuzel ano, po porodu ma hned riji a pokud je se samcem, tak ji pravdepodobne opet oplodnil:-( Samicku se sameckem nemuzete mit pohromade, byla by stale dokola brezi, coz ji hodne zkrati zivot. Pokud jste je chtela na mazliky, tak to bohuzel neni dobra volba. Lepsi dve samicky nebo dva samecky. Pokud chovate par, tak pocitat s tim, ze nemohou byt spolu.. Po porodu by mela mit treba tri mesice pauzu, pak teprve k samcovi na dalsi kryti. A toho dat hlavne pred pitodem pryc od ni.- - - - - Oprava: pred porodem pryc od ni..
2.1.2017 10:45 Neeen
ahoj,mela bych par otazék,na jaře se chystám pořídit mím 3 morčecím slečnám novou morčatárnu,momentálně je chovám v rozměrech 105d,55š,60v.Chtela jsem se zeptat v jakých rozmerech chovate vy morčata,popřipadě jeke rozmery by meli mít ty moje 3 morčindy. Moje témeř dvou letá prvorodcka mela pred ctvrt rokem mlade,od té doby co se jí narodili se chová jako kdyby měla říji,nechala jsem si její dceru ,pořád ji vábí a chová se jak pominutá,nevíte někdo proc to dela? Předem diky za odpovedi
2.1.2017 12:09 Lenka klobouk
Smirny - moc díky za odpověď, i když mě nepotěšilo, že čeká další...Měli jsme mít původně dvě holčičky - z jedné se vyklubal samec, z druhé březí samička :-( No a já chybně přečetla, že mají říji po zhruba 18 dnech, takže jsem samce oddělila až po 3 dnech od porodu, aby neotravoval mrně. Nenapadlo mě, že si samička je schopná odskočit hned zase pro zvrůšo :-). Už se stalo, tak se jí vynasnažím dávat hodně stravy bohaté, aby chudák na tom byla dobře, vypadá moc hezky, tak je asi v pohodě, i když znova březí...a začneme hledat domov pro budoucí mrňata - víc než tři nemůžeme mít. Sameček půjde na kastraci, už je to domluveno - alespoň si budou pak dělat společnost :-)
2.1.2017 14:30 Smirny
Ashara: ten vybeh mam uz 2x tak velky a na jinem miste a lepsi, jen nejsem schopna dat nove fotky:-)) Je to delane z tech hotovych plutku, pulkulatinky, co se prodavaji v Baumaxu. Je to pri prodeji hned jiz namořené, aby to nehnilo. Manzel mi po delce jeste natloukl prkna a zarazil pribitymi kulky do zeme, tak to je napevno uz hodne stabilni. A morcata tam mam, jen kdyz je nekdo doma, kocek se nebojim, mame 8mi kg norskou lesni a je nejlepsi hlidacka. Nepusti na pozemek zadnou jinou. Dravci u nas moc nelitaji a morcata maji hodne schovek, tak jak neco, tak zalitnou pod.. Kocku mam s morcatama tady v jednom albu, ona je miluje, bere je za nasi rodinu.- - - - - Album: naše nej morče:-))) Tam je ta kočinda pastevecka:-D
3.1.2017 09:57 Zbyněk
Morcatko01: toxémie znamená naprosté selhání organismu, morče má u pusinky pěnu a ze všech tělních otvorů páchne aceton. Je vždycky smrtelná a ne, samec jí mít nemůže. Takže bych se zaměřil na správnou stravu a případně na ledviny. Některá morčata pijí víc a některá vůbec, holky mi taky někdy vypijí za den dvě pítka a jindy nic, takže se těžko stanoví, co znamená "víc pije". faraon2: pokud máš na rozhazování, tak můžeš, ale je to úplně k ničemu! 10ml světlíkového čaje za 109 korun, za to bych opravdu zavíral. Jestliže má morče potíže s očkem, neexperimentuj a zajdi na veterinu, může se jednat o poškozenou rohovku, nebo cokoli jiného a nezabere na to nic volně dostupného. Doktor je správná volba.
3.1.2017 12:13 Granulované seno
Ahoj napadlo mě koupit nějaké granulové seno, ne granule pro morče které nedokáže sníst doestatek sena i když koupím všelijaké jemné, bojínkové, zelené, žluté, nastříhané hrubé nic.....má už bohjužel takový problém se zuby, že seno ji ty zuby už nezachrání, jako že by vydrželi déle než by museli byt znovu zbroušeny když by jedla seno. rozhazuje ji to trávení, měkké až průjmové bobky, bolest bříška dokáže rozkousat granule a zeleninu, trávu, ale seno ji dela problém kvuli vláknině jí dokrmuji rodicarem jenže mi prijde ze i podle jeho složení (vojtěška, hrchová moučka...) jí to ten trávicí trakt naopak taky dráždí tak mě napadlo to granulované seno, toho by mohla jíst za den hodně oproti granulím (které také budu dodávat kvuli vitaminum a minerálním látkam ale v rozumném mnžství), kdybych v takovém množství krmila granulemi tak ji ztuční játra a to by bylo ještě horší když chodi pravidelně na zakroky.....morčatko je jinak pomerne živé a spokojené az na to brisko :-/- - - - - TAKŽE NEMĚL BY NĚKDO NĚJAKÝ TIP NA GRANULOVANÉ SENO aby to nebyli mega peletky aby to ukousla (takže ne nějaké valce pro koně) a přitom aby nejlepe tam nebyla vojtěška, ale opravdu luční seno ? :-) MNOHOKRÁT DĚKUJI :-)- - - - - Vím že versele laga je vesměs granulovane seno ale je tam pridano hodně vitaminu a ani s tim se to nemá prehanet, takže bych chtela jen slisované seno do peletek bez ničeho dalšího přidávaného :-)
3.1.2017 14:01 Buub
Smirny S vojtěškou se prodává granulovaná vojtěška :) Jinak seno jako takové nenahradí nic. Délka částic už z principu výroby granulí je kratší u granulí. Granuli má zvíře rozkousanou mnohem rychleji než srovnatelnou gramáž sena. Co se vlákniny týče, nezáleží jen na chemickém složení, důležitá je taky ta délka částic, ale to si myslím se u králíka nebo morčete není tak důležité jako třeba u skotu, protože prostě králík a morče koušou na menší kousky než kráva. Ale kromě samotného zdroje živin je seno taky zdrojem stráveného času, a to se nedá nahradit. Prostě příjem potřebného množství sena docela dlouho trvá a zvíře tím uspokojuje svoje přirozené potřeby, protože ta zvířata jsou naprogramovaná k tomu, že příjem potravy má trvat dlouho, spoustu hodin z každého dne.
3.1.2017 15:09 Neeen
Ahoj,měla bych dotaz ohledně cyst.Nedávno jsem psala,že moje dvouletá samice (prvorodička)měla před čtvrt rokem mláďata.Od té doby co malí spatřili světlo světa se chová jak pominutá,narodila se ji samice a samec,samicku jsem si nechala a na tu se chova jako kdybi měla říji,pořádd na ni bublá.Smirny mi psala,že by to mohli být cysty a tak se ptám jaké příznaky jsou cyst a co způsobují,dívala jsem se na internet ,ale moc jsem z toho nepochopila. Děkuji za odpovědi
3.1.2017 17:55 Zbyněk
Morcatko01: jednu jedinou věc vím určitě - že to není toxemie:) Neen: já jsem měl také loni takové období - začalo to asi dva měsíce po porodu a permanentní říje cca další dva měsíce. U doktora jsme byli a nic jí nenašel. Olysala týden po porodu, pak pro změnu svrab, ten jsme vyřešili a bylo to dobré, zase měla lesklou srst. Po dvou měsících začalo toto. Pronásledovala holky a vrčela, každý den. Nic jí nenašli a pak se všechno uklidnilo. Dneska má říje normálně po dvou týdnech. Samice se někdy po porodu "splaší" bezdůvodně, respektive dělají to hormony, ale morčecí endokrinologii asi nikdo nedělá. V albech mám vzpomínkové album a tam je vidět morčátko s obřími cystami - vypadá na klíně jak kapka. Skoč s ní na kontrolu a třeba to nic nebude.- - - - - No a jestli rodila ve dvou letech a přežila to, tak se vůbec nedivím, že je rozhozená. Bylo obrovské štěstí, že všechno dobře dopadlo!!!
4.1.2017 12:09 Terry12
Ahoj, jedno z mých 3 morčat (holka 1,5 - 2 roky) má od konce října, kdy mělo trochu více měkké bobky stále problémy se zažíváním. Už 2 krát jsem posílala rozbor na parazitologii a jednou na mikrobiologii. Vše se vrátilo negativní. Zkoušela jsem všelijak změnit stravu, nechat jen na seně apod. ale nic nepomáhá. Dokonce mezitím už měla ATB na močové cesty, které jsou mimo jiné i na anaerobní bakterie přemnožené ve střevech a nic nezlepšili ani nezhoršili. Probiotika jsou samozřejmostí, ty bere a střídáme je už jak dlouho. napadá mě Giardie. Sice se vzorky vratili negativní, nicméně známá má 2 morčata a podává Entizol 2xročně preventivně, jelikož měli giardie a přitom všechny rozbory byli negativní a přesto je měli. Jde mi o to jak moc velký driják to je, jestli to někdo používá (třeba chovatelské stanice) preventivně atd...........Ty její bobky jsou totiž: mají tvar většinou normální, jsou měkkčí, uvnitř tmavé a neskutečně páchnoucí jako brokolice, květák který nedostává, ty bobky jsou takové i když nemá zeleninu a je jen na seně, často jsou obalené takovou zaschlou lesklou blankou vypadá to normálně jak stříbro :-D, a hlavně často má jakoby i plyny ale ne v žaludku, tvoří se jí až ve střevech dle veterinářky.........jde o to že můj pes měl v sobě cca 3/4 roku giardie (průjmy, prděl - a ty větry byli cítit stejně jako bobky toho morčete jako brokolice) a vzorky také byli negativní, až jsem to nakonec nevydrželi dali entizol a tradá měl ihned po problémech, a taky nám vsichni vetove rikali ze je to kvuli lekum, nebo citlivosti strev na jidlo. Jd emi o to že v době kdy to u naseho psa skoncilo bylo morče jeste OK, a měsíc pote u nej zacali takové problémy (u morčat jsem četla že giardie se nemusí projevovat vubec prujmama apod., jen sníženou aktivitou, sníženým příjmem jídla nebo naopak zvýšeným, a že jde jim váha pomalu dolů a ona toto všechno má). vím že může jít o něco jiného ale zkoušeli jste někdo Entizol (úč. látka je metronidazol) u morčete? Druhá věc ještě jaký,m způsobem se u morčete projevuje Diabetes ?- - - - - oprava: jak sem psala že známá u těch 2 morčata dala entizol a bylo po problémech tak to neznamenáý že nutně museli mít Giardie nicméně měli něco v sobě na co Entizol zabral i přesto že v rozboru se nic neprokazalo.
6.1.2017 17:34 Kájka
Já vím, že řepa je zdravá, tak mě překvapilo, že tady v jídelníčku píšou -podávat jen velice malé množství,kvůli vysokému obsahu kys. šťavelové.- - - - - Ještě se chci zeptat, jak je to s očkováním u morčat. do dneska jsem žila v domnění, že morčata nemají očkování (na rozdíl od králíků) Dnes mi kamarádka řekla, že její známá má morče a dává ho očkovat (prý je nějaká vakcína buď injekčn ě nebo perorálně), tak mi to vrtá hlavou, protože chovatelka mi říkala, že morčata se neočkují. Říkala mi to i jiná chovatelka. Obě mají chov čistokrevných morčat.
7.1.2017 16:47 Zbyněk
Saryk: ty lidi jsou nemožní hajzlové, do takového mrazu vyhodit domácího potkánka! Je tady i přímo rubrika "hledá nový domov", domluv se s administrátorkou, napiš i do inzerce, však on se někdo najde. Potkat venku člověka, jak vyhazuje zvíře do mrazu, urazím mu hlavu:(
7.1.2017 18:45 Kájka
EMB: a to se dává morčátku preventivně injekce proti svrabu? Vím, že chovatelka dává preventivně morčátkům něco lokálně (proti všenkám apod., jestli to nepletu), tím byl morčík ošetřen než šel k nám. Doma nemáme jiné zvířátko, tak předpokládám, že taková opatření už ani nepotřebuje (nemá od koho co chytnout)
7.1.2017 19:00 Tygrinka
Kájka: Chovatelé preventivně ošetřují morčata před předáním novému majiteli. Většinou se morčíci ošetřují Advocatem nebo Strongholdem, kt. působí proti svrabu, blechám a všenkám. Proti svrabu je i injekční léčba, ale ta se jako prevence nepoužívá. xbardotkax: Morčata se neočkují ani při bydlení s králíkem. Očkovat se musí králík, ale ten je pro morče rizikový, i když je očkovaný.
7.1.2017 19:28 Kájka
Jo, a ještě dotaz: může morče chytnout od člověka nějaké bacily? Máte někdo s tím zkušenost? Když jsme si brali morčátko domů a chovatelka se dověděla, že dcera je zrovna nemocná (rýma, kašel), tak říkala, ať jsme opatrní, ať se s ním dcera moc nemazlí, že by se mohlo nakazit. To mě překvapilo.
7.1.2017 20:46 Denisa, host
Zdravím, chci se zeptat, myslíte že by si myš troufla napadnout živé morče? Mám morčata venkovní voliéře, ve dvou klecích, voliéra je zateplená i uvnitř mají kryté zateplené spaní, ale mám teď dva úhyny po sobě ačkoliv nevykazovali známky nemoci a obě morčata měla zcela pryč oko, ta dneš navíc ožranou i část lebky. Zůstala v té jedné kleci poslední samička, nevím jestli jim to udělala ona nebo jestli by je mohla napadnout ta myš. Potkan by se tam dostat neměl, neprolezl by skrz mříže, ale myš asi jo. Předem moc díky za každý názor, jsem z toho zoufalá...
7.1.2017 21:20 Denisa, host
Buub: no z vlastní zkušenosti vím, že myš je schopná když má hlad pustit se i do svého ale uhynulého druhu... jen mě zajímalo jestli by napadla i živé morče... jestli myslíš že je potkan schopen se propasírovat i škvírou, tak tu samotnou samičku dám domů, do klece nastraším párek a sýr a uvidíme jestli tam někdo chodí...... Díky moc za názor!
7.1.2017 22:18 Denisa, host
Buub: tý jo! dík moc! to jsem netušila, že jsou až takhle šikovní... Každopádně, samička z napadené klece už je doma, v kleci v misce párek a sýr, tak uvidím zda to bude do rána pryč a druhá parta je doufám dostatečně zabezpečná... zítra budu muset přestěhovat i je :(
8.1.2017 09:15 Zbyněk
Saryk: ok, tak moc držím palce, kéž by našli nový domov. Nedokážu pochopit myšlení lidí, kteří rozmazlenému spratkovi koupí živé zvíře a když se zmetek nudí, tak se zvíře trýznivým způsobem nechá umřít. Naprosto bezbranný tvor. Ach jo:( Denisa, host: potkan, nebo lasička, ale spíš potkan. Kuna by toho sežrala víc a neprošla by mřížemi. Hladový potkan zlikviduje i králíka. Je potřeba husté pletivo, jestli je dům někde u lesa. Babička bydlela u lesa a měla králíky, takže mě naučila:) Video od Buub je docela drsné že? Městský potkan je vysoce nebezpečný a nesmírně inteligentní, proto se také tak úspěšně množí a deratizátoři ho nesnáší:) Škoda tvých morčátek:((
8.1.2017 11:34 Neli
Ahoj, mám dotaz. Piškotka má kolem 7 let a vypadalo to, že umírá. Ležela v kleci na boku a nehybala se. Bála jsem se že na ni skočilo druhé morče a něco jí zlomilo.. Protože měla pokrivenou hlavu a točila se dokoka.. Bylo to hrozné! Tak jsem u ni seděla a byla klidná, myslela jsem, že nás každou chvíli opustí, ale ne. Dala jsem si ji k posteli a hladila ji.. Vůbec se nehybala9 jen jednou za půl hodiny se prevratila na zada a nemohla vstát, tak jsem ji obrátila na bok a bylo to ok.. Takhle to bylo skoro celou noc, pak jsem usnula a vzbudilo mě chroustani salátu, který jsen jí tam dala.. Kolem rána Piškotka stála a žrala salát jakoby nic. Nemohla jsem tomu uvěřit, že přežila. Už je v pořádku, amw mě by zajimalo, nevíte čím to mohlo být? Děkuji
8.1.2017 11:51 Zbyněk
Lilka: upřímně v to doufám. Kamarád jich od někoho přijal šest, protože dotyčný chovatel onemocněl a nejstarší se mu dožil téměř čtyř let:) Ajati: neví, to je pravda, ale jestli jsi na FB, tak odkopnutých, živých vánočních dárků jsou tam stovky. Psi, kočky, morčata, křečci, potkani. Skvělá výchova harantů k odpovědnosti, že? Ano, harantů, pravda, harantů díky svým rodičům.- - - - - Lilka: jinak ano, potkan je Einstein:) Mě fascinuje, jak se potáhne sifonem na WC, aniž by věděl, jestli to není slepá ulička. Jako příležitostný potápěč bych do žádné díry pod vodou nevlezl ani za půl miliardy :)
8.1.2017 12:34 Ehrena
Neli - to vypadá na mrtvičku či nějakou mozkovou příhodu. Taky jsme to měli před léty u jednoho morčíka, taky se z toho rychle dostal, jenže s ním jsem jela tehdy hned na veterinu a dostal atb., protože vetka nevěděla jistě, jestli je to mrtvička nebo nějaký zánět od ucha - měl v jednom oušku tehdy hodně mazu.- - - - - Zbyněk - tady bývá dost často vidět dle příspěvků některých dětí, že rodiče jsou bohužel horší než ty děti. Když je morčátko nemocné a potřebuje pomoc veterináře, raději než platit za léčení, nechají ho umřít a koupí dítěti nové, protože je to levnější. Na rodičích a na jejich příkladu péče o to zvíře to záleží nejvíc, hlavně rodiče mají mít tu odpovědnost, a své děti k té odpovědnosti za zvíře vést - a to hlavně vlastním příkladem. Bohužel to bývá často jinak.
8.1.2017 15:20 Neeen
ahoj,měla bych dotaz,chovám několik samic dohromady v jednom kotci,ale mam "chovneho" samce,kterého chovám samotného v kotci,v knížkách od Immanuela Birmelina ,které jsou doporučovány píší,že má svoji chovnou skupinu npř. o třech samicích a jednom samci,které chová dohromady,prý že si je ten samec chrání ,že je vůdcem stáda. No nedokážu si představit kdybych mezi holky strčila samce,ten by jim nedal pokoj a pořád by je naháněl a množili by se mi,je tady prosím někdo na diskuzi,kdo chová morčata jako Birmelin,nebo jako já?ppř.chovám je tak dobře?
8.1.2017 20:10 EMB
Beaphar Nature- Složení: vedlejší výrobky rostlinného původu (49% seno z timotejky, 10% bylinné seno, 5% kořen čekanky, 0,2% inulin, 0,05% yucca schidigera, 0,01% extrakt z hroznových semínek), semena, ovoce (5% jablka), bílkovinné extrakty rostlinného původu, minerální látky, řasy (0,01% Spirulina), kvasnice, oleje a tuky.. Jakostní znaky: hrubé proteiny 7%, hrubé oleje a tuky 3,3%, hrubé popeloviny 8,4%, hrubá vláknina 23%, vitamín A 25000 m.j./ kg, vitamín D3 1000 m.j./ kg, vitamín E (alfatokoferol) 50 m.j./ kg, vitamín C 590 mg / kg, vitamín K3 3,14 mg / kg, vitamín B1 27mg / kg, vitamín B2 9,1 mg / kg, vitamín B6 8 mg / kg, vitamín B12 27 mg / kg, jód 0,53 mg / kg, měď 4,2 mg / kg, mangan 10,5 mg / kg, zinek 21 mg / kg, selen 0,02 mg / kg.
8.1.2017 20:30 Smirny
Neeen: no, on tak sice asi chová, ale ty samice jsou zákonitě březí, když jsou s plodným samcem. on neví, že má být jen vůdce stáda:-D Jako zrovna mám tři samice se samce, ale počítám s tím, že budou všechny nakryté..
8.1.2017 20:51 Buub
Kájka Ale tak což o to, mám třeba vysledováno, že ve skupině samic se samcem je opravdu větší klid, měla jsem samici, megera to byla, v samičí skupině ostatní bila, ale když tam byl samec, tak ne.
8.1.2017 21:21 Mila
Neeen - já to takto mám, ale samce mám vykastrovaného. Mám 4 samičky a samečka vykastrovaného a jsou spolu a fakt je samec vůdce, holky ho poslouchají na slovo, když mezi nima vzniknou třenice, vlítne mezi ně, tu zlobivou ďobne, kolem ostatních projde, zavrká na ně, zakroutí prdelí a pak si jde někam opodál lehnout :) a sleduje jak se holky chovaj. když to nepomohlo, vlítne na ně znova. Je kouzelné je sledovat. Je pravda že mezi ně zavedl řád a ted kdy jsem začleňovala novou samičku, začlenila se velmi snadno, on jí chránil, hlídal aby jí nevyháněli od jídla, spal před jejím domkem .....Ale nemám je na chov, takže nedokážu posoudit jak je to s nevykastrovaným, ale dá se předpokládat že nakreje kde co....
9.1.2017 07:53 Zbyněk
Ehrena: ano, všiml jsem si, že občas tu nějaké dítě píše, co má dělat, protože mu rodiče nedají na veterinu a morče leží na boku v koutě. Takovým lidem nevysvětlíte, že morče je ze zákona rovnocenné psu a má nárok na stejnou péči. Obvykle sice jablko nepadá daleko od stromu, ale někdy je dítě mnohem citlivější, než rodiče - a to považuji za příjemný zázrak, protože v osmi, deseti letech se člověk vůči rodičům vymezuje jenom těžko. Mila: přesně tak:) I vykastrovaný samec si prostě holky srovná, i když nemá žádnou chuť na páření. Nicméně výjimky potvrzují pravidlo. Měl jsem doma už čtyři půjčené samečky a na mojí superdominantní, pětiletou samici neměl šanci ani jeden, seřezala to všechno na jednu hromadu, včetně ječících slečen, když měla své dny - a ona je má vlastně pořád:) Sameček, odmítnutý samičkou, si běžel hořce stěžovat tchyni a ta ho prohnala, že vřískal hrůzou:) Fyzikální zákony nelze obejít, sameček měl 860 g a matka rodu 1320, bylo to znát:)
9.1.2017 14:02 Denisa, host
Pro Lilka, Zbyněk, Buub: moc díky za komenty a za účast.. ale potkan to nebyl ani myš ne... Tu osamocenou samičku jsem vzala domů, do prázdné klece dala kus párku a sýr.. do dnes je to zcela netuknuté... Jediný tedy kdo okousal ta dvě mrtvá morčata musela být ta samička co mám doma... Druhá klec s pěti samičkami je OK, tam jsou všechny v pořádku. Nechápu to náhlé umrtí dvou morčat po sobě... ale kdo jim vyžral oko a u holky ohlodal část lebky už je jasné.. ne všechna morčata jsou striktně vegetariáni... možná je to tou zimou... sice dostávají každý den čerstvé krmení a to i zeleninu a ovoce, ale je dost možné že jí buď něco chybělo nebo prostě stres... nevím
10.1.2017 20:55 ratonito
Koušou některá vaše morčata? Jedno z těch dvou morčat dost kouše. Kdykoliv, cokoliv. Nás při strčení ruky do klece, kouše, i když se chová na klíně tak kouše tepláky, úplně je tahá, přitom si samo na ten klín vyleze, syn ho měl na hrudi a kouslo ho přes triko tak, že brečel. Kouše i deku, když je venku z klece na proběhnutí. Napadá to druhé morče, úplně po něm vyjíždí... Přijde mi nějaké agresivní, zlé. Nikdo mu nic neudělal, nikdo mu neubližuje.
10.1.2017 22:01 Myšikrysa
ratonito: Jeden můj morčík byl takhle nedůtklivý, když měl svrab a byl mu nepříjemný dotyk. Přitom na něm nebyly ani vidět lysiny a stroupky, jenom se víc drbal. Možná má taky vaše morče nějaké parazity. Nebo mu někdo ubližoval ještě než se k vám dostal, tak je agresivní. Můj hyperaktivní alfasamec taky nedokáže chvíli vydržet v klidu, spolubydlícího občas ojíždí jako samici, ale to je normální dokazování toho, že je šéf. Někdy po sobě navzájem chňapnou, ale jen náznakově. Opravdu vaše morče kouše toho druhého morčíka natvrdo, nebo jen naznačuje? Syna mohlo kousnout i omylem, prostě nemá ještě odhad, pokud je to potrhlé mládě.
10.1.2017 22:09 Beranek
ratonito - Morčata běžně nekoušou. Já mám ze všech mých morčat jediné agresivní a to samečka Teodora, který jako puberťák přeskočil k jinému dominantnímu dospělému samci se kterým se bohužel porval a od té doby je prostě zlý. Ale když ho chci načesat, nebo mu ostříhat drápky na klíně tak je v pohodě. Je agresivní jen v kleci. Pokud je vaše morčátko taky agresivní, může mít špatnou zkušenost s jinými morčaty, nebo s lidmi. Od koho morčátka máte? Ze zverimexu, nebo od chovatele. A jak jsou stará? Chovatel se většinou snaží miminkům každodenně věnovat nějaký čas, aby byla klidná a ochočená. Proto bývají hodnější a taky nejsou agresivní...
11.1.2017 09:05 ratonito
Myšikrysa:Beranek:tyhle naše dvě (holky) jsou ze zverimexu a steré podle odhadu tady podle váhy asi 3 měsíce. Doma je máme od Vánoc, takže je pravda, že to je teprve chvilka. Na začátku byly úplně plaché, to se nedaly skoro chytit, teď už v pohodě a drží i při hlazení. Ale to jedno morče je prostě jiné. Mně to možná přišlo, že kouše, že všechno jakoby zkouší, jestli to náhodou není k snědku, když okusovalo i tu deku a tepláky... Ale včera syna kousla už fakt hodně, a když jsem viděla jak vyjelo po té druhé, vypadala při tom skoro jak, když se rozzuří pes a má ohrnuté ty pysky a vyceněné zuby :-D Možná ji úplně nekousla ale strašila hodně. Já doufám, že se to zlepší, že jsou prostě s nama teprve chvilku a chce to čas ale aby to tak bylo. Co se týče parazitů, kůži mají pěknou, v srsti nic ale pro jistotu jsou už dvakrát postříkané Biokillem. A je fakt, že to stříkání se jim hodně nelíbilo a jako ubližování by to brát mohly. A to ještě nepřišlo na stříhání drápků.
11.1.2017 10:56 Beranek
ratonito - Pokud chcete dát něco jako prevenci, tak za mě doporučuji určitě Stronghold pro kočky (modrý, příp. růžový pro koťata). Je šetrnější než stříkání Biokillem, ani si toho prakticky nevšimnou. Je proti vnitřním i vnějším parazitům. K dostání je u veterináře, který vám to rovnou i nadávkuje na kůži mezi lopatky. Pokud ta jedna bude druhou pořád terorizovat, tak to není dobré. Ta chudinka, která to vždy schytá bude smutná a mohlo by to dojít i tak daleko, že by mohla přestat žrát. Což je velký problém. Pokud se to nezlepší, určitě navrhuji holky rozdělit. Nebo přikoupit dospělého samce a dát ho na kastraci. To už je na vás, protože i samec, by si mohl udělat mezi samicemi pořádek. Taky mě napadlo, jestli máte opravdu dvě samice. Jestli jste je kupovala ve zverimexu a pouze vám to řekla prodavačka, nemusí to být úplně správně. Já jednou kupovala křečka syrského ve zverimexu a p. prodavačka jejich pohlaví určovala podle tvaru těla, aniž by na křečka chytla a koukla se mu na prdelku :) Proto si to vždy raději kontroluji sama. Vám bych asi fakt poradila toho veterináře, protože ten pohlaví u morčete prostě musí poznat na 100%.
11.1.2017 11:41 ratonito
Beranek: no ony vypadaly, že by jim vadilo i stříkání vodou. Dívala se na pohlaví a my jsme se doma už taky asi 3x dívali a opravdu vypadají, že jsou to samičky. Porovnávala jsem i podle fotek z netu. No uvidíme jak se to bude vyvíjet, není to, že by po ní vyjížděla furt ale je vidět, že původce hašteření je ona.
11.1.2017 13:35 Jája
ratonito: Já bych to zas tak špatně neviděla. To, že okusuje cokoliv, co jí přijde pod nos, je tím, že jen zkouší, co je to zač a jestli by to náhodou nebylo k jídlu. Na kousnutí stačí, když ti voní ruka po zelenině nebo ovoci. Kolikrát se mi stalo při krmení (pokud jsem nebyla dostatečně rychlá), že se morče zakouslo do mé ruky, protože se spletlo, a chvíli trvalo, než zjistilo, že to není jídlo. Při tom "ochutnávání" se lehce může stát, že to morče, i když nechce kousne (např. přes triko). To "ochutnávání" nevidím jako nic špatného. To morče prostě zkouší, co nezná. Měla jsem samce, který byl v tom "ochutnávání" takový razantnější, ale neznamenalo to, že by byl agresivní a chtěl kousnout. Jestli vyjíždí po spolubydlící, tak to bych také neviděla jako něco špatného. I holky si ujasňují, kdo bude šéfovat, to k morčecímu životu patří. Chápu, že když se soužitím více morčat nemáš zkušenost, tak ti to vše může připadat až jako nebezpečné chování. Ale být tebou, tak bych se toho nebála. Až přejde puberta a holky si ujasní pozice, tak podle mě spolu budou dobře vycházet. Akorát u té dominantnější si holt budete muset dávat na to okusování pozor, aby omylem místo trika nehryzala do něčí ruky...
11.1.2017 22:16 Myšikrysa
Považuju to za celkem blbost, protože když morče hladit nechce, tak prostě odejde. :) Moji morčouni se třeba i navzájem oňufávají, lížou si uši a dost často spí namáčknutí na sebe, tak nevím kde vzali, že morčata jsou naprosto nekontaktní. A fakt je nemám venku v zimě, kde by se potřebovali zahřát, ani v malém prostoru, kde nemají na výběr. Pravda je, že nemají ráda hlazení v zadní části těla, což jim asi připomíná naskakování dominantního jedince.
12.1.2017 13:30 ratonito
Ashara: :-D podle těch fotek z netu snad ne Arin: ale to je asi pravda, že to vrnění na zvuk znamená, že se jim nelíbí. Ty naše dvě vrní vždycky, když jim v hmoždíři roztloukám šípky a včera jsem klepala maso a taky vrněly. A na youtube v seriálu o morčatech od Alue to i říká, že to tak je. - No a já jsem jim dnes stříhala drápky a byl to teda boj. Škubaly s tou nohou, kousaly, utíkaly.... Musela jsem je nakonec chytit přes utěrku, aby to kousání tak nebolelo a stříhat tak. Mě budou mít důvod nemít rády.- - - - - Jája: no vidíš, to zní rozumně :-)
12.1.2017 14:40 Myšikrysa
A nemůže to být s vrněním u morčat jako s předením u koček, že se to liší podle situace? Kočka přede, když je spokojená, ale taky může příst, když má bolesti. Taky mi přijde, že morče má typů vrnění několik - spokojené, machrovací, a pak hodně nezřetelné, které přechází až do vibrace bez slyšitelného (pro lidi) zvuku. To poslední je to, když jim něco vadí. Vibrují bez slyšitelného zvuku jedině na veterině. Když se nechají drbat, nebo když komunikují spolu, to vrnění je jiné. Člověk asi ani nemá dost dobrý sluch, aby pořádně odlišil ty jemné rozdíly, tak je třeba to brát podle situace. Morče, které při hlazení vrní a pak začne dřímat asi těžko může být ve stresu. Klepání jim může frekvencí připomínat vrnění, proto můžou začít vrnět taky. A hlavně se neřiďte podle té vyšinuté, prolhané ezo podvodnice Alue. Podle takového člověka bych se neřídila ani při výběru, zda koupit modrou nebo žlutou tužku. :-/
12.1.2017 16:15 Kájka
Nakoukla jsem na stránky Alue a zírala... ,-) Myslím, že u morčátek (a u většiny zvířátek) je "mazlení" s člověkem především o ochočení. Pochopitelně, morčátko se radši bude mazlit, tulit k druhému morčátku. Morče není pejsek (ten je oddaný člověku), ostatní zvířátka se ochočí, zvyknou si, hlazení apod. jim může být příjemné. Měli jsem králindu a ta byla opravdu mazel, chodila za náma, olizovala nás, skákala za náma na gauč apod., vydržela s člověkem ležet (hodinu i déle) A někdo jiný řekne, že jeho králík se nechce mazlit, třeba ani hladit. Je to individuální, u morčátek určitě také (co morče to "osobnost")
12.1.2017 16:49 Ashara
Děkuji za všechny názory :-) K Alue - na youtube jsem skoukla některá její videa o morčatech, a nepřišla mi špatná... ale s morčaty víceméně začínám a sama po informacích pátrám, takže asi nejsem úplně kompetentní hodnotit... ale ty esoterické stránky, to je mazec :D a pokud doporučuje přímé hledění do Slunce bez ochrany a zraku a tak... no, co dodat. Ale to sem do močecího webu už nepatří. Co se týká jejích videí o močatech, i ty je tedy třeba brát s rezervou?
12.1.2017 17:18 Myšikrysa
Její morčovidea jsem nezkoumala, ale znám ji jako ezopodvodnici, takže od všeho made by Alue dávám ruce pryč. Možná konkrétně u morčat nemá úplné blbosti, ale ani nemám chuť to zkoumat, bo na ten její arogantní xicht jsem už alergická. Stejně mě už kdysi myslím blokla kvůli něčemu co souviselo s tím jejím ezo svinstvem. :D Ale s tím, jestli morče má nebo nemá rádo hlazení, to vypozoruješ sama. Ony když nemají náladu, tak prostě odejdou. :) No a taky mi nikdy nevrní "utlačované" morče. Vždy vrní alfa, který machruje a obskakuje, zatímco ten "chudák" rozladěně píská.
12.1.2017 18:40 Zbyněk
Ratonito: ke kousání morčat, jeden pohled je od Jáji, správně píše, že zejména mladé a nezkušené morče se zakousne do prstu při "boji" o potravu, hlavně když je ve smečce, protože nechce přijít o sousto a ještě neví, že prst není k jídlu:) Nejmladší samice mě už dvakrát vzala do krve, když jsem nebyl dost rychlý:)) Pak je tu odmítavé morčecí "žužlání" prstu - vyjadřuje to "nech mě sakra už na pokoji", nebolí to, ale není to příjemné. To je běžné. Potom se dvě morčata servou na život a na smrt a ty mezi ně sáhneš ve snaze je zachránit. V tomto případě zažiješ opravdu hnusný kousanec, navíc morče v bojovém afektu klidně minutu drží skus a nepustí, pozor na to! Dvě rvoucí se samice jsem dostával od sebe v lyžařských rukavicích a mohl jsem je potom zahodit, byly jak cedník. Jedna velmi zkušená chovatelka (je na této diskusi) mi nedávno psala o své samici, které po porodu přeskočilo a cíleně kouše lidi. Sahat na ní bez rukavic znamená si koledovat o péči chirurga. To jsou ale naprosté výjimky. Do kolegyň v kleci nekouše. Samice, ale i samci někdy výchovně ťafnou kolegu / kolegyni po čumáčku, nebo zadečku, obvykle ne do krve, ale bolestivé to je. Jedná se o běžné morčecí chování. Jinak ale morče primárně nepoužívá zuby jako zbraň - je to lovná zvěř, ne predátor. Používá je pouze při "vyjednávání" s druhým morčetem, případně se svým chovatelem:) Komické je, když si namočím večer prst do vody a nabídnu holkám, ubytovaným na noc v kleci - jedna olizuje, druhá se jemně zakousne a olizuje, třetí se odmítavě otřepe a čtvrtá rovnou kousne, jako do hubičky od pítka a bolí to:))
12.1.2017 21:17 Kájka
Ashara: já viděla jen jedno morčecí video od Alue. Morčátko máme krátce (když nepočítám to, co jsem měla jako holka), tak nemůžu hodnotit. Spíš jsem zírala na ty esoterické stránky (co vše má pomíchané). Slečna je asi ráda zajímavá ,-)- - - - - Náš morčík dělá někdy "průzkumy" zoubkama, oždibuje látky apod. nebo i lehounce nás (ale kousání se tomu nedá říct). Taky nás někdy trošku olizuje, což se líbí dětem. :-) Jednou mě zatahal za triko a pak se na mě vyčůral :-))
12.1.2017 21:48 Neeen
dwojceEva:máš dvě morčata ,které vypijou 200ml vody,.200:2 se rovná 100 ml na jedno morče,100ml na den,moje morčata tolik vypijou spíše v létě,když jsou vedra atd.nemyslím si ,že by tvoje morčata pila hodně,každé morče pije jinak,ale většinou tady právě jsou dotazy "moje morče pije málo vody,je to normální"?:)- - - - - K debatě k Alue,já už Alue nějakou tu dobu sleduju a podle mě má přehled o morčatech,třeba jak jsem psala jednou ,že mojemu samečkovi se pořád špiní uši,použila jsem Otifree od jejího doporučení i z jejího videa a mám s ním super skušenost.Esoterické stránky jsou její věc,každopádně o morčatech toho ví více než většina lidí tady.
13.1.2017 08:33 niké
Ahoj, poslední dobou jednomu z mých morčat hrozně jakoby kručí a bublá v bříšku, ale nepozoruji žádné zvláštní chování, normálně žere, běhá, žebrá... :-D Průjem nemá, ani zácpu ne, bobkuje a bobky mi přijdou vcelku normální. Čím to může být? Mám to řešit nebo jen sledovat, jestli se něco nezmění, nezhorší? Děkuji.
13.1.2017 09:57 Beranek
ratonito - Je rozdíl, mezi zvědavým "ochutnáváním", které většinou nekončí krvavým kousancem a morčetem, které jednoduše kouše. Obávám se, že se už nijak nezmění. Máte ji už od vánoc a jestli se chová pořád stejně, asi si na ní takto budete muset zvyknout... Pro příště určitě doporučuji koupi u chovatele.
13.1.2017 10:13 Jája
ratonito: To, co popisuješ není nic agresivního, to NENÍ kousavé morče. A určitě nesouhlasím s tvrzením, že když ta morčata máš od vánoc, že je to dlouhá doba a že se to morče nezmění. Měla jsem více mláďat, která tímto způsobem zkoušela své okolí, při chování okusovala triko, vlasy i prsty, ruku. V dospělosti mi to žádné morče už nedělalo. Podle mě se to časem srovná, máš doma mláďata a ta se vyvíjejí. Chce to trpělivost a hodně času. Můžeš i vyzkoušet, když to morče okusuje, co nemá, tak ho jemně klepnout přes čumáček. Tím nemyslím ránu (morčata se nesmějí trestat), ale spíš něco mezi klepnutím a odstrčením. Případně, když tu kousavou budete chovat, tak by mohlo pomoci i uplácení něčím dobrým, ale pak si dejte pozor na navoněné prsty.
13.1.2017 10:25 Jája
Jak tu včera byla drbána Alue, tak jsem nelenila a zkoukla jsem všechna její videa o morčatech. A musím říci, že ta holka je naprosto jedničková a má morčata bravurně zvládnutá. Ta videa by si měl prohlédnout každý, kdo si morče pořizuje nebo je má doma a nerozumí jim. Jediné, s čím bych nesouhlasila, je to, že jim dává moc granulí. Dále informace o všenkách, že jsou z trávy. Říká, že se jí všenky objevují po třech měsících, což svědčí o tom, že je nemá dostatečně přeléčené, takže jí vždy pár všenek přežije na morčeti nebo v ubikaci - vzhledem k tomu, že zřejmě používá léčbu pomocí nějakých homeopatik, či přírodních přípravků, neb je tomuto nakloněna. Co se týká všenek, tak touto cestou bych se nevydala.
13.1.2017 10:28 Myšikrysa
ratonito: Taky si nemyslím, že je to morče agresivní. Kolik je synovi? Pokud je hodně malý, tak bych ho nestresovala kousajícím morčetem a nechala ho chovat jen to druhé. Toho kousavce ochočuj sama. Ťukej ho do čumáčku pokaždé, když začne kousat. Hodně mláďat je zbrklých a nemají odhad, musí se ze zkušenosti naučit co ano a co ne. Neeen: Alue je podvodnice. Její ezo web není jen neškodná exhibice mladé narcistické ženské, ale lákadlo naivních pubertálních děcek, které pak končí ve spárech sekty, kterou vede starý chlap - asi největší podvodník na české ezo scéně vůbec. Obsah "jejích" stránek má pod palcem taky on. Vím že je to tady hodně off topic, ale doporučovat někoho, kdo má vlastně všechno na netu jen za účelem lanaření dalších obětí, je zlo, kterému nebudu přihlížet. Ano, i ta morčecí videa s tím souvisí. Děcko začne u morčátek, pak se s Alue více skamarádí, přejde na ty ezo blbosti a končí s vymytým mozkem, případně i se zničeným zdravím a jeho rodiče chudší o peníze, které dítě pošle té "hodné" Alušce na provoz jejích stránek, nebo za "léčivé krystaly" za X tisíc (ve skutečnosti ověsy na lustr za desítky korun).
13.1.2017 10:32 ratonito
Myšikrysa: synovi je 9. On si to svoje morče sám vytahuje a chce si hladit a mazlit to svoje, to druhé bráchovo jen tak okrajově. Druhý syn je malý, ten má 4 roky, ten se o ně až tak nezajímá, spíš, když je vytáhnem na deku, tak jim dává z ruky zeleninu, opatrně hladí, nebo si vezme na klín a spíš pozoruje a zas zlehka opatrně hladí. Řekla bych, že má před nima ještě takový respekt. Ale ten starší by si to svoje prostě rád ochočil.
13.1.2017 10:45 Zbyněk
Neen: Alue je mladá a hledá se, na stránkách má často naprosté ptákoviny, teď má navíc období veganství a vnucuje svůj pohled na svět všem, ale to je docela logická reakce, protože má prostě ráda zvířata a mladé holky díky tomu takhle blbnou často. Přesvědčeně vykládá ostatním, co je "pravda" a pokud jí někdo věří, je to jeho věc. Nic víc bych za tím nehledal. Jak říká Jája, její videa o morčatech jsou ale perfektní, dělá to s láskou a je to z nich znát. Řada chovatelů se z nich může hodně naučit. ratonito: nepanikařil bych, je to zvědavé mládě a zkouší hlodat, co se dá. Opravdu to časem přejde. A jakmile začne ochutnávat pokožku, nebo prsty, tak opatrně klepnout přes čumáček, ale jemně, morče tam má citlivé kůstky, ať ho nezraníte. Však on rychle pochopí, že tohle se nedělá. Ale ochočit se nemusí, morčata nejsou moc mazlivá, nicméně dejte tomu čas. Puberta nastává u kluků okolo osmého měsíce věku
13.1.2017 13:25 Neeen
Zbyněk,Myšikrysa,já fakt nevím jak to je stou její stránkou a fakt se nehodlám řídit myšlenkama nějaké světské holky,krystaly ani ničím jiným,od Alue znám pouze její videa ,které sleduji,tím pro mě Alue končí,je mi fakt jedno co na těch stránkách píše,má dobré a praktické videa,podívám se na její video a tímhle pro mě svět Alue končí.
13.1.2017 14:31 ratonito
Jo a ještě jsem chtěla napsat, že jak jsem měla strach, že nechcou zeleninu tak už baští všechno, i tu papriku a dokonce mizí mezi prvním. Poslední většinou zůstává petržel ale nakonec sní i tu. Kousek papriky můžou denně? A granulky Versele Laga jak moc nechtěly, tak už taky jí... Akorát co dělají, že vykusují z mrkve i petržele ty vnitřky a nechávají dokola tu slupku, úplně tenoučkou :-D - Zbyněk: holky to jsou. A tys předtím psal, že dávat na jedno morče tak 40g zeleniny, to platí jen pro mláďata nebo i pro velké? A je ta porce myšlena 2x denně?
13.1.2017 15:33 Ehrena
Dana07 - může, taky jsem se tu na to v létě ptala, a prý morčatům i chutná, našim teda moc nejel, možná proto, že na něj nejsou zvyklá, měla ho poprvé (my taky). Nakonec ho teda povětšinou snědla, ale nadšení nezpůsobil.
13.1.2017 16:28 Ehrena
ratonito - papriku můžou kousek denně. To vykusování vnitřků z mrkve nebo někdy i z řepy mi dělají taky, zjistila jsem, že mi to dělají většinou u starší, ne čerstvě koupení mrkve nebo řepy. Která už asi není tak šťavnatá. Ale když nic nedostanou, nakonec to většinou dorazí taky. Do další krmné dávky. Těch 40g zeleniny myslel Zbyněk asi na malé mládě, a to dvakrát denně. Větším morčatům se běžně dává 100-200g zeleniny na den, já jsem to teď schválně šla zvážit a vyšlo mi, že dávám tak 75-100g dvakrát denně na dvojici - takže na morče 100-150g denně, s výjimkou doby, kdy konzumují trávu, což je většina roku (v sezóně trávy), to jsem nikdy nezkoušela vážit, ale dávám trávu neomezeně (podle možností, kolik jí mám).- - - - - Koukám, že jsem to napsala špatně - na morče mi vyjde na den těch 75-100g zeleniny, spíš kolem té 100. Přes zimu dávám ještě jednou až dvakrát týdně směsku nebo granule, v létě nedávám vůbec.- - - - - Naši morčouni to mají taky rychle snězené, ale to už nechávám na nich, aby se docpali senem.:) Dana07 - taky jsem ráda, že Tě tu zase jednou vidím :)
13.1.2017 17:23 Ehrena
Zbyněk - jde o to, že jsem si dosud myslela, že to, co dávám, je na váhu víc, teď jsem to poprvé za celou dobu, co máme morčata, zvážila, a udivilo mne to. Naše morčata jsou převážně starší a ke koulím už mají daleko, i kdybych se snažila, nedosáhla bych toho u nich. ratonito - s tou zeleninou v létě je to individuální, já, vzhledem k tomu, že už jsem v důchodu a tedy přes půl roku na chalupě, je mám celé dny venku ve výběhu, takže trávy mají, kolik snědí, a na noc je dávám domů, a tam jim dávám jen seno na noc. Zeleninu jen odřezky z kuchyně, nic víc. V prvních letech, co jsme měli morčata, to už je skoro před dvaceti lety, jsem jim dokonce dávala v létě někdy jenom trávu, seno vůbec, v domnění, že to stačí, že ta tráva to seno dokáže nahradit, a žádné problémy morčouni neměli, ani s trávením, ani se zuby.- - - - - Vedi - já bych mu pořídila samečka, na to pozdě rozhodně není. Se samičkou by nemohl být napořád, měla by pořád mladé. Jedině ho nechat vykastrovat a pak mu pořídit samičku.
13.1.2017 18:03 Ehrena
Kájka - no chováme je od roku 1998, takže už je to 19 let, jak jsem to teď spočítala, měli jsme jich 16, která už nejsou mezi námi, a teď v současné době máme 9, většinou už samé důchodce, až na výjimky. Ale ta alba nemám aktualizovaná už několik let, musím to napravit.
13.1.2017 18:49 Ignác
Ahoj všem... ještě před pořizením mazlíčka se chci informovat... Mám dotaz, jaká je praxe s krmením morčete na prodloužený víkend (2 dny bez přítomnosti člověka) Voda se dá vyřešit napáječkou, případně další rezervní. Seník dostatečně naplním senem. Pokud mu dám dostatek zeleniny, spořádá ji naposezení? Nebo se nažere do sytosti a nechá si něco na později? Může se přežrat a ublížit si tak? Myslím, že je srozumitelné nač se ptám. Za zpětnou vazbu děkuji, Ignác.
13.1.2017 19:02 Neeen
ratonito:nechci do tebe nějak rýpat,ale co takhle si první přečíst VŠE v záložce jídelníček a potom se ptát na všechno o jídle,máš to tam všechno napsané,stačí se jen sama vzdělávat a snažit se najít ty podstatné informace,kdyby jsi si tohle všechno přečetla v záložce větve ,tak by jsi jistě věděla,že můžou větvičky,ale jen ovocných stromů. Ignác:já takové problémy řeším tak,že dám morčatům prostě hodně vody,plné jesličky se senem a hodně kořenové zeleniny,kořenovou zeleninu dávám z tohho důvodu,protože kdybych jim dala normálně vodovou,př.okurek,rajče tak by ji 1).hned sežrali,protože ji milují 2).kdyby ji přece jen hned nesežrali tak by byla celá podupaná a nebyla by už dobrá,navíc se na ní lepí podestýlka.
13.1.2017 21:01 Jezzabell
potřebuju radu, od kdy se dává obecně pozor na anální vaky u morčáků? obecně co tak pročítám, od stáří nebo vyššího věku. Mám morčáka rok a půl starého a náhodně jsme u něj narazili díky chlupům, co tam čouhaly na pěknej "smrádek" a to je fakt slabé slovo. Olej a vlažná voda to spravily, ale je to třeba kontrolovat pravidelně od toho roka nebo i méně, nebo je to jen náhoda a potom stačí hlídat v tom vyšším věku? A zmizí to, nebo je třeba kontrolovat "právě jeho" už pořád? Oni s tím kluci u nás žádný viditelný problém nemají (ale taky jak se projevuje, že je něco tam vzadu špatně, když se mi jejich chování nezdá viditelně špatné?). Nechci to dohnat do krajností..
13.1.2017 21:27 Ehrena
ratonito -dávám jen občas na chalupě, kde máme třešeň. Některá morčata větve okusují, některá si toho vůbec nevšímají. Ashara - máme první dva typy, ale nakonec nejvíc používáme obyčejné kleštičky z manikúry. Dělá se nám to s nimi nejlíp. Annadela - to morčata bohužel dělají. A většinou jak ho pošlapou (a počurají), tak už ho nesnědí. Jezzabell - já to nějak obecně nehlídám. Máme a měli jsme převážně samé kluky a vyskytlo se to jen u jednoho ve věku asi 7 let, tomu jsem to musela potom celkem pravidelně čistit, a teď to máme ale jen občas u našeho 6letého Merlínka, tomu se to ale dělá jen nepravidelně jednou za měsíc třeba, častěji ne, takže ho jen vždycky skouknu, jak mu ten zadek vypadá, jestli má normální bobky nebo ne. Projevilo se to u něj taky až teď v těch 6. Dřív jsem to u nikoho nezažila, takže neporadím, ale myslím si, že to u vás byla asi jen náhoda. Jinak podle chování se to nepozná, aspoň u nás teda ne, musím kontrolovat právě jen ten zadeček.
14.1.2017 07:13 Zbyněk
Ignác: když jedeš pryč na dva dny, v žádném případě nedávej víc zeleniny, než je morče zvyklé!! Neen na to jednou dojede. Protože pak přijedeš domů a v rohu kece bude ležet nafouklá, mrtvá kulička. Takže ráno dej standardní dávku, jak vždycky, dostatek sena a vody a morče v pohodě vydrží, já nechávám holky občas i tři dny tedy dvě noci samotné - ale ráno dám spíš méně zeleniny a nic, co by nafukovalo, žádnou nať, kedlubny, květák, brokolici atd. A důležitá věc - morče se může nafouknout i díky stresu, tedy pokud je samotné, je šance, že nepřežije víkend, mnohem vyšší, tedy u dvou a více morčat je mnohem menší riziko. Jsou to společenská zvířátka a náhlá samota pro ně není vůbec dobrá. Anální vak, jak píše Jezzabell, jsme našli náhodou - stříhali jsme drápky a samečkovi koukal ze zadečku kus hobliny, když jsme ho začali čistit, tak měl ve vaku spoustu hoblin a vlhkou plenou to téměř nešlo, trochu pomohl olej, ale byl to opravdu zápach na pozvracení. Ostatní kluci s tím potíže nemají, tedy budeme rádi za každou dobrou radu (mám doma jenom holky).
14.1.2017 14:20 Kájka
Jak často čistíte vašim morčátkům klec? Já zjišťuju, že třetí den to je už špatné, že by to chtělo každý druhý den. Nevím, jestli bych neměla dávat víc hoblin nebo do rohů pod ně dřevitou podestýlku (?) Morčík je v kleci, kolem bývá nepořádek (hobliny, někdy i bobečky vyházené. nevšimli jsme si, že by nějak vyhrabával, ale stačí když poskočí a už to letí... Zjišťujeme, že s morčátkem je víc nepořádku než s králíkem.- - - - - Přemýšlím, jakou změnu udělat. Když přidám vrstvu podestýlky, tak to bude víc lítat ven. Nebo nakonec místo klece pořídit nějaký plas.t box (?)- - - - - Problém je i v tom, že morčík nejvíc čůrá do jednoho rohu, v něm ale i spí. Myslíte, že když bych mu do rohu dala dřevitou podestýlku (peletky), že by na tom neležel? Kelc má uspořádanou tak, že v jednom rohu (vzadu) má mističku, u druhého rohu (vepředu) má napáječku, takže na ležení mu zbývají prakticky dva rohy.
14.1.2017 15:23 Kájka
Myšikrysa: takže -je to normál :-) Musíme se tedy přizpůsobit. U králindy byla výhoda, že chodila do záchůdku (hlavně do externího, který měla mimo klec) Přemýšlela jsem, zkusit to u morčíka, ale myslím, že by v něm ležel ,-)
14.1.2017 16:41 Tygrinka
Kájka: Chce to velkou klec a do rohů, kam chodí, nasypat pod hobliny pelety. Větší klec znamená méně práce a také má dostatečně vysokou spodní vanu, takže i při slušně vysoké podestýlce toho tolik nevyletí, i když o super čistotě se nikdy mluvit nedá. Ale za mě, raději veselé morče s hoblinami na zemi než smutná koule v koutě a čistá podlaha...- - - - - jitypa: Prostě si našel zábavu se shazování napáječky. Musíte ji přichytit a bude po problému.- - - - - Zbyněk: Zápach to bude vždycky, mají tam vývod pachových žláz. Ty vystrčí ven a šoupou prdkou po podestýlce a značkují. Pak to zatáhnou zpět a někdy naberou i hobliny, které se přilepí na ten sekret. Nevím, co u vás znamená strašně moc hoblin... Ti moji tam sem tam hoblinu mají, ale nic, co by stálo za zmínku a nemá cenu se zabývat nějakým čištěním. Horší je, když se tam drží trus, to řeším u dědy a pravda, musela jsem si trochu zvyknout, fialky to nejsou :o)- - - - - Zbyněk: A ještě od Buub: To je normální, v tom vaku se tvoří maz, odlupují se tam buňky ze sliznice, všechno to tam tvoří takovou mazlavou hmotu. Když si člověk navlíkne na prst vlhčený ubrousek a hodně drbe, odrbe toho většinu, ale čistá kůže tam není nikdy. Občas se tam tvoří až takové povlaky co vypadají jako listy, které na krajích docela pevně lpějí a morče dost piští, když to člověk chce odtrhnout pryč. Někdy pomáhá rozmočit, ale vlastně to ničemu nevadí. Spíš jde o to, že starším samečkům je potřeba na zadek občas kouknout a když se jim vak plní, tak vyčistit.- - - - - Jezzabell: Kontrolovat a čistit, když je to třeba, ale není třeba čistit vak zcela do hygienické čistoty, aby se nepodráždila kůže.
14.1.2017 20:24 Buub
Ashara Myslíš jak rozteč mříží? Nebo vzdálenost zapichovacích kůlů s tím, že mezi nimi bude pletivo? Hele já mám venkovní výběh s roztečí 3,5 cm. Mládě do hmotnosti 200-250 g v pohodě vyleze. I když na první pohled vypadá mnohem širší než mezera.- - - - - Deset, patnáct centimetrů, to by vylezl i cuy a nemusel by se snažit. Pět cm má průměr okýnko u dřevěného domku. Dospělý cuy neprojde, ale obyčejné morče jo, když hodně chce.- - - - - Alvin Bohužel, nezbývá než čistit.
15.1.2017 12:46 Ashara
Buub Máte samozřejmě pravdu, a taky vím že jsem psala, že ráda vyrábím... ale přiznávám, že po výrobě několika domácích poliček a stojanů na kytky mě představa řezání cca 50 plaňek nenaplňuje zvláštním nadšením :D když nebude zbytí tak se do toho pustím, ale radši bych se tomu vyhnula :-) Jinak je mi jasné že 40cm pro morče nebude problém, ale výběh se bude zakrývat když v něm holky budou, buď pletivem nebo jemnou sítí, kvůli kočkám. Tu menší výšku plánuju proto, aby se plůtek dal překročit, a nemusela jsem vyrábět branku.
15.1.2017 17:17 Zbyněk
Tygrinka: moc díky, takže vlhčený uborusek nevadí? Zkusím, pak čisotu vodu a na závěr trochu oleje. Ano, fialky to teda fakt nejsou, oběma se nám zvedal žaludek:)) Hoblin tam byla hrstička, ale vak je veliký. Bara 2: samička bude mimo říji samce odhánět, protože jemu je jedno, jestli má samička říji, nebo ne:) Pak se jim to jendou povede, samička zabřezne a zase ho bude odhánět. Je také možné, že si nesednou a samička ho na sebe vůbec nepustí, to se mi stalo dvakrát a pomohla výměna manželů:)) Ashara: není to moc komplikované?:) Použil bych čtyři kůly a mezi nimi králičí pletivo, pokud bych u morčat nehlídal po celou dobu pobytu, tak pletivo i nahoru kvůli dravcům. Lilla: je to takové cvrlikání, jak papoušek?? Když to dělá jedno morče, obvykle vidí nějaké zásadní nebezpečí pro smečku a varuje ostatní, ti ztuhnou a obvykle rychle zalezou. Někdy prostě vidí to, co ty nevidíš, upřeně kouká třeba do rohu a "zpívá", zatímco ostatní se přitisknou do koutů a poslouchají. Je to výraz stresu a nebezpečí, vzácně pak disharmonie ve smečce, ale ta se většinou řeší rvačkou a cvakáním zubů:)
15.1.2017 18:57 Tygrinka
Danek15: Doplnění Kájky: Většinou je průjem u morčete způsoben dietní chybou, třeba podáním namrzlé zeleniny nebo zeleniny hned z lednice. U lehkého průjmu bez výrazných známek onemocnění, tj. zvíře přijímá potravu, pije, má zájem o okolí, je veselé, potom dodržujeme hygienu - měníme častěji podestýlku, zvířátko udržujeme v teple a suchu a k jídlu nabízíme seno a vodu, nebo vlažný heřmánkový, fenyklový čaj, plus probiotika. V případě, že průjem neustane do dvou dnů je nutné navštívit veterináře. Okamžitá návštěva je nezbytná, trpí-li zvíře nechutenstvím, apatií, má naježenou srst.
15.1.2017 20:53 IIveetaa
Ahoj všem. Prosím o radu. Máme doma 1 obyč morče, samce. Před cca 14 dny jsem si začala všímat, že se častěji drbe a má na zadečku nějaká holá místa. Šli jsme dnes k veterináři, bylo mi sděleno, že morče má plíseň, která je přenosná na lidi ( mám 4 letou dceru) a psa. Nevíte čím tento problém mohl vzniknout? Dostali jsme nějaký sprej, který máme 2x týdně stříkat, dále jsme dostali sprej na vystříkání klece. Do nedávna jsme používali jako podestýlku pelety, ale protože jsem je minule nemohla sehnat, dala jsem mu čerstvé hobliny od manžela z práce ( je truhlář). Seno jsem mu donesla od poníků, kam s dcerou docházíme. Potřebovala bych radu, jak morčátko co nejdříve uzdravit. Zítra chci ještě zajít ke známému a vyhlášenému bylinkáři, jestli by mi poradil, čím léčbu uspíšit a zefektivnit. Prosím o každou radu, nevím, čím se to zvrtlo. Děkuji!
15.1.2017 21:06 Zbyněk
Ashara: tvořivost jsem intuitivně vytušil:)) No dobře:) IIveetaa: zakoupit na veterině Imaverol a vykoupat morče dle návodu. Nesmí se dostat do oušek, oček a do čumáčku! Veterinář určil plíseň na základě čeho, stěru a kultivace? Je to specialista na drobné savce? Pozná svrab od plísně? Ptám se asi hloupě, ale už jsme tu měli několik vesnických specialistů na dobytek, kteří naordinovali morčeti na svrab Framykoin. Seno od poníků nenosit, jednak je to spíš sláma, než kvalitní seno - morče by mělo mít pěkné, zelené a voňavé seno a ne ten hnůj, co se dává koním! A může to být příčina plísně. Základní hygiena je nutná. Hobliny nesmí být z mořeného dřeva.
16.1.2017 07:16 Dame
Zbynek - to jsou zase vylevy... Koukam, ze jsi zase v kondici. Seno pro kone nemuze byt hnuj, musi byt kvalitni, stejne tak i pro ovce, kravy nebo kraliky. Vsechna zvirata trpi stejne, pokud nemaji dobre seno, zrovna kun ma temer stejne obtize jako morce, pokud sezere spatne krmeni. Takze se nemontuj, kam nemas, koni jsi v zivote asi nikdy nevidel. A zrovna vesnicky veterinar pres dobytek pozna svrab nebo plisen uplne stejne jako specialista pro drobne savce (ten IIveetiin nebude vesnicky, bude mestsky a netrefil se), projevy jsou stejne a Imaverol je urcen primarne pro dobytek, takze i ten "vesnican" jej bude mit v ordinaci. IIveetaa - vase morce ma svrab - plisen to nebude. Je jedno jednoduche pravidlo (plati ve vysokem procentu pripadu, ne u vsech) - plisen zacina na hlave, svrab na opacnem konci, na zadku. Vyzadejte si lecbu svrabu. Ten morceci muze byt za jistych okolnosti prenosny na cloveka, ale ten neni hostitelem tohoto druhu, pokud by tedy onemocnel, tak priznaky samy bez lecby odezni po vyleceni morcete.
16.1.2017 08:34 Zbyněk
Milá Dame, ne že bych na tvé výlevy musel nutně reagovat, ale v zájmu IIveetaa - ještě jsem opravdu neviděl, že by koně někdo krmil voňavým a zeleným senem, to tedy opravdu ne. Obvykle je to žluté a morče by ho nežralo. I farmář v Pticích se měl ptal, jestli chci seno pro koně, nebo "králíkářské" a byl to sakra rozdíl. Na Kokořínsku jsem neviděl jediné stádo ovcí, které by mělo k dispozici seno, nad kterým by se mi nezvedal žaludek. Vlhký, plísní a zatuchlinou páchnoucí šnek. Občas jim koupím balíček v Albertu a rvou mi chudinky ruce, když jim přeložím něco, na co absolutně nejsou zvyklé. To samé tam dostávají koně a nejedná se o jednu jedinou stáj! Fascinue mě ale, jak bezpečně poznáš na dálku svrab:)) Mé samičce začal zrovna u krčku a kamarádce samečkovi také. Na zadečku vůbec nic. Léčil jsem více morčátek a obvykle měly svrab v horní polovině těla, krček, záda, hrudník. Takže se prosím trochu zklidni, prospěje ti to a diskusi také. IIveetaa: Bioparox by na svrab nepomohl, ale to je samozřejmě potřeba určit, protože léčba je naprosto odlišná, než u plísní. Jinak svrab i plíseň mohou propuknout díky stresu - má vaše morče dostatečně velikou ubikaci? Alespoň 100x54 cm klec? Má schovávačky, kvalitní stravu, pohodlí, není na rušném místě, netahá ho dítě příliš? Strava - dobré seno po celý den, ráno a večer cca (odhadem) 40 g zeleniny a pítko. Zelenina, vhodná pro každodenní podávání: mrkev, rajče, řapíkatý celer, paprika, čínské zelí, fenykl. Občas červenou řepu, nať z mrkve, denně může být i kopr. Bylinky kupuji sušené od Darwina, ale jsou dost drahé. Jestli je samotné, zvažte parťáka stejného pohlaví, ideálně po doléčení. Přičemž platí pravidlo, že svrab není v dnešní době žádný problém, ale plíseň ano, je přenosná na člověka. Morčecí svrab prakticky vůbec. Injekce i spot ho vyřeší do deseti dnů. Svrab lze poznat tak, že v holém místě jsou typické červené puntíky a občas je vidět kanálek v kůži.
16.1.2017 08:43 Juvelínka
Ahoj, včera odpoledne jsme si domů přinesli nového morčičáka- jeden měsíc starý, váží 300 g. Problém je, že od odpoledne vůbec nic nesnědl, má tam kopu sena, mrkev, listovou petžel, ráno jsme mu tam přidali okurku. Jinak je v pořádku, jen je asi moc vyděšený. Myslíte, že to může být ze změny prostředí? Je to normální stav, že nic po přinesení domů nechce? Děkuju za odpověď
16.1.2017 09:10 Ashara
Zbyněk mám koně, v ustájení, a pokud si majitel nechá svého koně krmit hnusným senem, je to jeho věc, ale zodpovědný majitel si vybere stáj, kde krmí kvalitním senem - podívat se čím krmí a vyptat se na zdroj je jednou ze základních věcí kterou dělám než svého koně někam dám. Ve stáji kde jsem teď si majitel areálu dělá seno i slámu sám, a seno je výborné kvality, zelené a voňavé, rozhodně lepší než 90% sena pro hlodavce co vidím v obchodech. A většina mých "koňských" přátel smýšlí stejně, a koně by si do stáje kde krmí humusem prostě nedali.
16.1.2017 14:33 Neeen
Zbyněk:souhlasím s Dame a Ashara.Naše rodina chová už dlouhou dobu koně,kdybych dala našim koním plesnivé či dokonce ten hnůj jak píšeš,tak by to absolutně nežrali,a i kdyby jsme něco takového dávali,tak mají do dne koliku a bylo by po nich.Seno si něláme svoje,jak pro morčata tak pro koně a nevidím rozdím v tom ,proč bych měla dávat morčeti nějaké "kvalitní"seno z Albertu,když jim můžu dát domácí od koní,morčatům chutná i když si ho beru od koní.Vidím ,že se v jiných zvířatech než v morčatech zřejmě nevyznáš,tak laskavě nepiš takové blbosti.
16.1.2017 15:24 Arin
Juvelínka: Morče v novém prostředí trpí vždycky a má deprese. Nejhorší je, že se to na morčatech nepozná a vypadá, že je v pořádku. Po přinesení nového morčíka domů bude vždycky apatický. Pokud máte jen jednoho, bude potřebovat hodně pozornosti. Zkuste být s ním v místnosti a třeba si jen číst nebo na něj opravdu lehce a opatrně mluvit. U morčata je nechuť problém. Zkuste se spojit s chovatelem, jestli ho máte z CHS, a zeptejte se na co bylo zvyklé. Moje morčinka byla po přinesení domů opravdu hodně vystrašená, ale nejsem si vědoma, že by nejedla. Pokud nezačne jíst ani zítra, okamžitě navštivte zvěrolékaře.
16.1.2017 17:50 Ajati
Zbyňku - kde jsi viděl krmit koně "hnusným" senem, jak popisuješ? Píšeš, jako by to bylo normální a v pořádku? Víš, on kůň nepatří ke zvířatům, na kterých by se dalo šetřit a vůbec se nevyplácí ho šidit. Seno sušíme vlastní, (troufám si říct, že hodně kvalitní), pokud nestačí, objednávám "koňské seno" od "koňského dodavatele", svěží a krásně voňavé, srovnatelné s naším. Pevně věřím,že i hodně ovcí žere dobré seno . Hodně tady radíš o morčatech, určitě ses za tu chvíli, co je chováš, dost o nich naučil, snad to myslíš i dobře, ale občas píšeš opravdu zavádějící blbosti.
16.1.2017 17:54 Zbyněk
Ano, Ajati nezklamala:)) Tak holky, ještě Mila a Lilka a bude to snad už komplet:) Myslím, že jsi vůbec nepochopila, co jsem chtěl říci - že morčík může mít plísně díky stresu od nedobrého sena, protože jsem ještě osobně NIKDE neviděl lrmit koně kvalitním, voňavým, zeleným senem. Nikde, tečka a dál se na toto téma už odmítám bavit.
16.1.2017 18:15 Dame
Zbynek - odmitas se bavit? Jo? Nemas argumenty, ktere bys relevantne podlozil, ze? A proto, ze svuj nazor nedokazes rozumne podlozit, tak odmitas diskuzi, typicke tvoje jednani. A ke svrabu u IIveetiina morcete - klidne se vsadim, ze mam pravdu, ze jsem zvladla diagnozu presne. Vzhledem k tomu, ze mi za dvacet let prosly rukama stovky morcat, myslim, ze dokazu diagnozu tak jednoducheho problemu na dalku. U tvych morcat je vsechno jinak (ponevadz musis vsem a za kazdou cenu oponovat, dokazovat, ze jen ty mas pravdu), ale stejne jde o statisticky bezvyznamny vzorek, z toho nelze generovat jakekoli relevantni zavery.
16.1.2017 18:17 Lilka
Zbyněk: tady jsem ;-) beru už roky seno od koní, kam chodím pomáhat.....nádherné voňavé... pokaždé je trošku jiné, podle toho, jaké a odkud se podaŕí známé koňařce sehnat.....ono nêkdy se stane, že je koupený balík z jedné strany mizerný, jak nêkde stál dlouho ve vlhku..... tak to je pak na nás, abychom v zájmu zdraví zvíŕat balík pŕebrali a škaredé seno se hodí na hnůj..... jediné koupené seno, co je lepší než to moje, je seno mucki, jenže to davám je staré Lilce, protože jinak bych se nedoplatila .... myslím, že to nejde tak paušalizovat, jak jsi to napsal, protože pečlivý koňák svému koni opravdu nedá mizerné ( či dokonce zaplísněné) seno..... ale chápu, co jsi tím chtěl ŕíct.... ne všechny koně ( ovce, kozy.....) se mají vzorně, ne všude je seno úplně v cajku...protože ne všichni koňáci jsou pečliví....... a na to je potřeba si dát pozor....;-)
16.1.2017 18:17 Ajati
Zbyněk - nepodceňuj mě zas až tolik, myslím že jsem Tě pochopila, i když celkově nechápu Tvou zviditelňovací potřebu. Taky nemám chuť ani čas se o tom vybavovat, ale věř, že existují i věci, které jsi Ty ty ještě třeba neviděl a nemáš s nimi zkušenosti, a že jsou i zkušení chovatelé, které Ty nemáš šanci poznat. A ještě - vůbec to nemyslím zle, žádná válka. Jenom pro vyváženost tady.
16.1.2017 21:09 IIveetaa
Ahoj všem. Mnohokrát děkuji za všechny reakce, netušila jsem, že zde rozpoutám takovou diskuzi :-) ač to tak nevypadá, jsem holka z vesnice, přímo i od koní. Seno jsem si brala od poníků sama, bylo bez plísně. Měli jsme tedy i lepší, ale špatné kvality určitě nebylo. Plesnivé seno, jak se to zmiňovalo několikrát, poníkům určitě nedáváme. Každopádně k vašim radám. Morče má na zadečku holá místa, místy malinkaté červené tečky a nebo takový světlý povlak. Tak vám nevím, jestli diagnóza svrab nebo plíseň... zkusím zítra veterinářce znovu zavolat, jestli se nemohla splést. Morče krmíme zeleninou denně (samozřejmě čerstvou), v létě má denně trávu. Klec má velikou, metr na délku je to určitě (nechce se mi to teď měřit). Dcera ho zbytečně určitě netrápí, když ho vyndáme, má ho na polštářku a hladí ho, vždy jí hlídám. Morče má klec v obýváku, celou dobu na stejném místě. Nevím tedy, co by mu nemohl mohlo vyvolat... jaký stres... nejsem si ničeho vědoma. Každopádně proti kamarádovi bych nebyla proti, ale snesou se dva samci? Díky všem za váš čas :-)
17.1.2017 08:16 Zbyněk
Lilka: alespoň jeden normální příspěvek:) Mucki zase bohužel došlo, zkus ještě toto:
https://obchod.kralici.cz/p745-ruvo-seno-rasco-bylinkove.aspx je velice příjemné a holky ho milujou. Jinak jsem bohužel nikde neviděl u koní seno, které bych mohl dát morčatům. Nemusí být vyloženě zaplísněné, ale prostě je žluté a není hezké.
IIveetaa: ty tečky opravdu vypadají na svrab, ale bílý povlak ne. Tedy určitě to chce dobře diagnostikovat. Zkuste jiného doktora, je také možné, že jde o kombinaci svrabu a plísně, ale křišťálovou kouli jsem nechal doma:) Klec je v pohodě, morče prostě může mít slabší geny, to se stává. Z Vašeho popisu není nic špatně. Svrab by byla ta lepší varianta.
S kluky je to vždycky sázka do loterie. Teď bych mu určitě samečka nepořizoval, je potřeba počkat tak do roka věku, aby prošel pubertou a potom je možné přikoupit měsíční mimino, které se si starší sameček obvykle srovná. Ale zase - kamarádce jsem loni dával samečka ke klukovi rok a půl starému. Soužití bylo skvělé až do puberty, která propukla nedávno, takže kluci si vzájemně dokazuií, kdo je tady šéf a střídají se v nakrývání celé dny, nevypadá to moc dobře. S holkama problémy nebývají. Prostě teď dalšího kluka nepořizujte, počkejte s tím.
17.1.2017 09:14 Arin
Juvelínka- Tak to jsem ráda :) RenataH- Moje morčátko si na mě zvykalo rok. Někdy jsem z toho byla už opravdu otrávená a mrzelo mě to, ale vyplatilo se. Máte klec s bočními nebo s horními dvířky? Horní dvířka morče děsí, když ho chcete vyndat ven, je to jako by ho chtěl chytit dravec. Ale zvykne si, jen to chce čas.:) Morčata se většinou bojí v novém domově opravdu všeho. Někdo radí chovat morče třeba třikrát denně a že si pak zvykne, ale někdo naopak radí pomalý a trpělivý postup. Já jsem pro ten pomalý. Stačí na morče klidně mluvit a zkoušet mu dát z ruky nějakou tu zeleninu. Také mám lepší zkušenosti s pelíškem ve tvaru papuče než domečku, protože morče máte pořád na očích a morče má pořád na očích Vás. :)
17.1.2017 09:25 Myšikrysa
RenataH: K malému samečkovi jsem cca po měsíci přidala druhého malého samečka. Konflikty po celý jejich život nebyly žádné. Velice zřídka jeden obskočil druhého, ale jinak klid. Po smrti jednoho z nich dostal pozůstalý nového malého kolegu. V rozporu s všeobecným tvrzením, že mládě se podřídí dospělému, tento malý asi týden honil a obskakoval velkého. Pak se to uklidnilo. Asi po měsíci soužití se v noci začali prát, skákali po sobě a kroužili kolem sebe a cvakali zubama. Oddělila jsem je, ale malý tesknil a pořád hledal velkého. Udělala jsem seznamovací akci č. 2 a venčila je cca týden spolu v místnosti. Pak jsem je znovu dala spolu i do klece a od té doby už je klid. Ten malý alfasamec pochopil, že nemá starého chudáka tak otravovat, nebo přijde o spolubydlícího.:D Soužití dvou samců bych se nebála. Pokud by jim jednou ruplo v bedně a začali se prát, tak by prostě šli každý do své klece. Ale když už zvládnou fázi dospívání bez problémů, tak je hodně nepravděpodobné, že by pak z ničeho nic třeba v 5 letech začali bojovat.
17.1.2017 10:14 Jezzabell
RenataH: k čtvrtročnímu osiřelému samečkovi jsem dala odstavče. Půl roku to byla láska nebeská. Pak začala puberta a jednoho dne jsem přišla domů a v morčatárně dvě naježené cvakající koule s vyseklýma dírama v kožichu až na kost. Bez varování, bez jediného náznaku. No šli od sebe. Už se nesnesli ani ve výběhu. Věk cca tři měsíce mezi nima nebyl dost na to, aby si vysvětlili, kdo je dominantnější a kdo se podřídí. Tak to fungovalo u mně. Teď je tomu staršímu rok a půl, před půl rokem dostal eMík nového parťáka, zase odstavče. Mlaďounkého Pana Wolfíka. A včera nám to začalo. Tady už jsem viděla, že Pan Wolf si začíná sem tam dopředu dovolovat v kleci. A eMík ze stresu navíc celou noc trilkoval. Jsou ve velkém výběhu v bytě, kde mají místa dost, všechno co potřebují (seno, vodu, zeleninu, něco na hlodání a nebo sem tam bylinky, papuče na schovku i domek). A čekám na výsledky. Nebude to za den. Ale vypadá to nadějně. eMík si do toho nenchce nechat bublat juniorem, takže mu to dává dost drsně najevo a Wolf se obvykle poslušně podřídí a nechá se usměrnit, když ho napadne mu to odvést..Puberta v přímém přenosu:) Ne že bych to nějak víc prožívala, ale mam čas, protože jsem doma marod, tak mam co pozorovat a učit se;) Ono je taky dobrý, když už se pořizuje morče: buď se rovnou rozhodnout pro sourozence, aby byli dva rodní bráškové. Mám dva od narození, jsou to zlatíčka, žádné třenice nic. A když už se koupí jedno, a dokupuje se parťák, tak si uvědomit, jestli pokud to neklapne (do hlavy jim nevidíme) mezi nima po té pubertě, tak kam je potom dát, když spolu nebudou moc být v jedné kleci. Bude místo na druhou? Když jo, můžou být vedle sebe a taky to půjde. Nebo si fakt sednou a budou spolu:) Ale chce to mezi nima věkový rozdíl. Aby si to ten starší už uměl ošéfovat. Ono jim pak rupe v hlavičkách a myslej opačným koncem..A silnější vyhrává.
17.1.2017 11:13 Ehrena
Jezzabell, RenataH - tak já mám tedy asi štěstí, za ta léta, co chováme morčata, a že máme celou dobu převážně samé kluky, jsem mezi nimi problém zažila jen u jednoho samečka, a to u našeho slepého Žižlíka, který měl díky tomu, že neviděl, asi strach z kontaktu s ostatními, jinak všichni ostatní pořízení v jakémkoliv věku (tím myslím buď najednou dva mlaďoši nebo potom na doplnění malý k velkému, když ten přišel o parťáka) problémy vůbec neměli. Při pubertě taky byli trochu divočejší, ale nikdy nedošlo k prskání a rvačkám. A po roce věku už se úplně sklidnili. A to jsem nikdy neměla sourozence ze stejného vrhu. Takže se docela divím, jak tady stále doporučujete ten věkový odstup. Jinou zkušenost má dcera, která má nalezence Bobíka (v době nalezení - našel ho její pes při venčení v lese) mu vet hádal tak rok až dva roky věku, na moji radu k němu pořídila malého klučíka po odstavu, aby nebyl sám, ale u nich se právě projevilo to, co tu občas píšete - po cca 3/4 roce ne že by se rovnou začali rvát, probíhalo to asi tak, že ten mladší chtěl pořád být nablízku u toho staršího a tomu začal lézt na nervy, a jak tak za ním pořád běhal všude, starší ho občas ťafnul a po nějaké době už si to mladší nechtěl nechat líbit a začal ho ťafat taky, až je nakonec musela oddělit. Přímo k nějaké rvačce u nich tedy nedošlo. Ten starší byl ale asi jedinec, který o parťáka nablízku až moc nestojí. Protože mají velikou klec a přes léto jsou venku ve velkém výběhu, mají je jen oddělené mřížkou, takže spolu můžou přes mříž komunikovat, a takhle jim to vyhovuje. Ten mladší byl tady z adopce, a byl to jeden ze dvou brášků, kteří prý se už ve čtvrtroce nesnesli, on byl ale prý ten utiskovaný tím druhým, čili ten hodnější. Čímž chci poukázat na to, že ani bráchové z jednoho vrhu se zřejmě nemusejí snést, ostatně já to zažila u samiček, naše Mindi se nesnesla s nikým než se svojí mámou, ségry neustále zlobila i ve venkovním výběhu, natož kdyby s nimi měla bydlet trvale. Já tedy ale po svých zkušenostech bych se nebála pořídit malého odstaveného kluka ke staršímu hned, v jakémkoliv věku, i dyž samozřejmě je nutné počítat dopředu i s tím, že to může dopadnout tak jako u dcery.- - - - - Oprava - když- - - - - Ještě chci dodat - za tu dobu mi prošlo rukama přes 20 morčecích kluků, nejsou to tedy stovky, jako přímo u chovatelek s CHS, ale za nějakou zkušenost bych to považovala.
17.1.2017 13:04 bauli
Dobrý den, prosím o radu,čím ošetřovat začínající otlaky na tlapkách. Podestýlku máme z hoblin ,měkkou,ale morčák už je starší ,více polehává a proto asi ty otlaky. Děkuji.- - - - - Ještě dodatek- slyšela jsem o bepanthenu,nebo měsíčkové masti...Jen mám strach kdyby si to olízal jestli mu to nemůže ublížit...
17.1.2017 14:13 Ylada
bauli - my jsme to chytili v počátku, takže u nás stačilo dát opravdu do měkkého, suchého, potírat odvarem z řepíku, dát celkově vitamíny a hlídat. Naštěstí se nepřidala infekce. Ale pokud to má tvůj morčák více, je potřeba navštívit veterináře, nejlépe takového, který rozumí morčatům. Pro morče jsou otlaky velmi bolestivé.
17.1.2017 15:47 Zbyněk
bauli: u devítileté samičky jsem natíral každý večer olivovým olejem, ona si pacičky nelízala. Když jí občas začaly nožky červenat moc, tak jsem použil Framykoin mast, ale pozor - NESMÍ HO OLÍZAT!!! Olej to hodně změkčoval. Těsně před tím, než nám odešla, už pak měla nožky hodně špatné. Nejhorší je otevřený otlak. S jednou chovatelkou jsme její morčinku s otevřenými otlačky léčili koupelemi ve fialovém roztoku hypermanganu a pak mastičku na akné, ale nevzpomenu si na název:( Bylo to ze zoufalství - atb nezabíraly. Kupodivu to po měsíci a půl zabralo a otlačky se zavřely. Musely se před koupelí vymačkávat - pod analgetiky. Lilka: Rasco bylinkové je prima, pěkná konzistence, není tuhé, voní, bude stařence chutnat. A bylinek tam moc není:) Holkám jsem včera oznámil, že Mucki není, vypískaly mě, objednal jsem toto:)
17.1.2017 20:53 Lucies
Dobrý večer, máme od prosince morčindu, teď jsou jí 3 měsíce, vyčetla jsem,že se má přidávat do vody AcidomidK, dávám jí tedy pravidelně do napáječky a chtěla jse se zeptat, je možné, aby z toho acidomidu měla měkčí bobky?Z ničeho jiného mě totiž nenapadá.Sena si myslím ,že jí dost, ze zeleniny mrkev,petržel,fenykl,okurku ale max kolečko denně,kopr,jednou za 3 dny kousek jablka a denně má tedy granule Oxbow pro mláďata,ale tak 2 lžíce denně, ty měkčí bobky má tak 3 týdny, není od nich zašpiněná ,ale když je sbírám po kleci tak je lehce mezi prsty promáčknu.
17.1.2017 21:44 morčičáček
Dobrý večer, měla bych prosbu jestli někdo nevíte, co je mému morčátku. Má 4 měsíce, neroste, neustále má hlad i když má dost sena i zrní. Vitamíny dodávám. Má poloochruté zadní nohy. Před měsícem si prošla léčbou proti svrabu, ale už je z něj vyléčená. Předem vám děkuji za každou pomocnou radu
18.1.2017 11:08 adam
Zdravím, nejsem moc zkušenej pěstitel a prvně chci pěstovat přes zimu trávu:) Koupil jsem morčákům ve zverexu trávu pro kočky Katzengras, která tam jediná byla, na které nebylo složení, pak jsem zjistil, že to jsou semínka ječmene, chtěl jsem ale původně travní semínka na normal. trávu, ne obiloviny. Vím, že obiloviny jsou pro morče nevhodné, ale četl jsem, že zeleně naklíčené jsou naopak dobré (jak to?) a že se mohou krmit tímto vkylíčeným osením. Nestane se tedy morčatům nic po konzumaci té trávy pro kočky - naklíčeného ječmene? Díky za odpověď :)
18.1.2017 14:37 Neeen
ratonito:jeniná prodejna kde ho u nás mají je Lídl,ani v Albertu a to tu máme dva ani Kaufland ani Billa a další takové markety ho prostě nemají,u nás stojí cca 20kč jedna hlava (ks) Arin:ohledně těch pamlsků,vyrábím si svoje domácí ,přišla jsem na ně z YouTube,je tam tucet receptů,ale ve všech českých videích kde něco takového dělají je ingrediencí číslo jedna ovesné vločky. Můj recept(pro moji bandu): 1)sáček ovesných vloček 2)nějaká zelenina,nebo ovoce,v mém případě fenykl,nebo můžeš udělat celerové pamlsky,řapíkatý,nebo bulva,mrkev ,jablko,vlastně všechno co není moc vodnaté, 3)na YT tam dávají i med aby jim to drželo,ale ten nedávej,já to řeším tak,že nadrtím hrstku granulí a je to potom to hoď do nějaké misky,smíchej to,nebo můžeš i rozmixovat,hoď to do trouby na plech na 180 stupňů půlhoďky propéct a hotovo. Dále jsem si vymýšlela i vlastní recepty,npř. z lněného semínka,které není tak tučné jako ov.vločky,kdyby jsi chtěla můžu napsat do soukromé zprávy.
19.1.2017 00:53 bobky
dobrý den, jedno ze 3 morčat melo jeste pred 2 dny úplne normální bobky, včera zacalo byt lehce nafouklé a bobky jsou měkkčí, zacala jsem dávat probiotika a vyradila zeleninu....nicméně je normální že po ostatních holkách sezere snad každý bobek - jak ty odpadní tak jim vyslovene u zadecku čeká aby jim mohl auzmout i ten papací ? Přijde mi že v kleci nejsou žádné bobky, protože ona je vsechny pojídá :-/ dávám jí i sab simplex, taky je pravda že už tyden odmítá mrkev - respektive vzdy to byla jeji nej zelenina, ted sní 1 kolečko a pak uz chce neco jineho a mrkev odmítá, na sene ji vidím- - - - - zuby mělqa nedávno kontrolované
19.1.2017 10:26 Jezzabell
bobky: to, že požírá bobky druhých mi dělali moji kluci taky a je to normální, upravují si tím svoje zažívání. Horší jsem měla, když jeden ze dvojice byl na atb, je na ně citlivý a druhý to po něm žral, aby si pomohl. To jsme pak léčili oba. Ale probiotika by mu měla pomoct, seno a granule, možná trocha vloček sem tam. A zeleninu mu teď nedávat. Pokud by to nějak přetrvávalo, asi by to chtělo vet..
19.1.2017 14:35 Jája
Maugli: To se také nemuselo napoprvé podařit. Až přijde čas porodu, tak samice porodí. Pokud je čiperná, tak ji ničím nestresuj. Hlavně nechtěj vyvolat nějakým medikamentem porod. Buď v klidu a neřeš to.- - - - - Morčak: Pokud je z nějakého důvodu morče nafouklé, tak s ním musíš ihned na veterinu - jde o život. Jednak to poznáš, i když morče osaháš (opatrně), jinak morče není ve své kůži, nemusí bobkovat, nemusí ani žrát, sedí někde v koutě nahrbené s naježenou srstí, může se klepat i slintat atd. Příznaky se mohou lišit. V každém případě, pokud vidíš, že morče není aktivní, špatně žere, nekomunikuje, sedí jako hromádka neštěstí, tak to je hodně vážné. Jediné správné řešení je veterina. Samoléčbou morče nezachráníš, akorát se bude trápit. Nafouknutí je hodně bolestivé a je nutné to okamžitě řešit.
19.1.2017 16:58 Neeen
Zbyněk:myslím že je lepší dělat domácí pamlsky,než jek kupovat v obchodě,kde to je sama chemie a tuk. Jája:vím že je rozhodně lepší jim dávat čerstvou zeleninu a ovoce,ale já si to dělám na jaro nebo léto,až fenykl nebude k dostání Maugli:jaké vitamíny dáváš,morčatům chybí jim jen vitamín C a ten mají hlavně v zelenině,a mimochodem Jája je ženského pohlaví.- - - - - Zbyněk:ja krmim na zimu taky krmnou řepou,jsou v ní vitamíny a obsahuje hodně vody,což je pro mě dobré,protože stejně když jim dám vodu do misky tak hnetkom zamrzne,tak mají vodu alespoň v té řepě.- - - - - Zbyněk:teď přesně nevím proč by je mělo něco takového jako jsou vločky,zelenina,granule a voda zabít
19.1.2017 17:53 Ashara
Chtěla bych se zeptat - pročetla jsem si doporučený jídelníček, a mrkev a paprika jsou označeny jako vhodné bez další poznámky - znamená to tedy, že se mohou dávat neomezeně, i každý den? Pro pořádek - nehodlám je krmit JEN mrkví a paprikou :-) budou mít pestrou stravu, ale tuhle zeleninu máme doma v podstatě pořád, tak jestli nevadí když dostanou opravdu každý den kus mrkve i kus papriky :-)
19.1.2017 19:09 Kájka
Předpokládám, že vadit by to nemělo. Náš morčík má také každý den kousek mrkve + papriku (ta mu moc chutná) Papriku má jednu tak na 3 dny. Dávám i jinou zeleninu, např.petržel, tu má také často, sem tam kousek okurky nebo červené řepy, občas kousíček jablka + petržel (nať), kopr.
20.1.2017 07:22 Zbyněk
Neen: třeba ti tu vysvětlí Buub, proč nedávat morčeti tepelně upravenou stravu a z jakého důvodu jim to vadí. Netuším, proč to vlastně děláš a proč cpeš morčata něčím tak nepřirozeným, zcela bez vitamínů atd. Zřejmě v naivní víře, že jim tím děláš dobře. Ashara: ano, mrkev i sladká paprika jsou na denní krmení vhodné. S tím, že oba druhy jsou slušně kalorické a neomezený příjem jde na váhu, alespoň u samiček určitě, zejména matek:)
20.1.2017 18:07 Kájka
Ad ty pečené mlsky pro morčátka: přijde mi to taky zbytečné, ale pokud tam není ani med. apod., tak to je alespoň zdravější než kupované mlsy (různé tyčinky, dropsy poštářky apod., kam nacpu kdeco, spojí to medem, škrobem a kdoví čím...) Samozřejmě -nejzdravější je čerstvá zelenina. Morčík miluje červenou papriku a jako mlska (nebo lákadlo) mu stačí granulky Complete Cavia. Stačí sáhnout na sáček s granulema a už vříská, a to ve vedlejší místnosti, ani to nemůže vidět. je to sranda, je to jeho nejhlasitější projev, legračně u toho hýbe ušima :-)) Já jsem ani králindě nedávala žádné kupované pamlsky, protože bzla šťastná za kouek jablka apod. :-)
22.1.2017 17:58 Terry12
víš jistě že je to z konečníku ? Máš samce či samici ? Moje holka když měla problém s cystami, tak měla při říji tak překrvené pohl.orgány, že se objevovali kapičky krve u pohl.otvoru (což je dost u konečníku blízko), a to dokonce v době kdy měla cysty velké jen 0,5 cm :-) Ale stejně pokud to je kapička a není k tomu průjem, tak hlídat, aby se to neobjevilo znovu (možná by pak mohlo jít i o parazity), ale jestli to teče tak určiě hned veterina :-/
23.1.2017 15:21 Neeen
Bjutas:Ano,kup normální hřeben pro morčata,ale není dobrý ten plastový,nejlepší je kartáč s těma štětinkama,nebo můžeš pořídit lidský,jak píše Ehrena,já mým dlouhosrstým morčatům zkrátím tak na centimetr srst u zadku(nadzvednu ty vnější a stříhám vnitřní u zadku)takže si morče může normálně ulevit, navíc se dlouhosrstým morčatům často srst na zadku zamotává,teda pokud není pravidelně česaná.
27.1.2017 07:12 Zbyněk
Kájka, Tygrinka: že jo?:)) Váha je úděsná, ale snad to zvládne. Takhle mazlivého bobíka jsem ještě neviděl. Jestli budu mít letos zase mimina, dám ti vědět a hlavně, chci klidného, flegmatického tatínka:)) Buub: co starček? Prý je to poslední dobou problém v Německu, mi říkala ve středu jedna chovatelka, která má trochu přehled. Morčata si ho čerstvý nedají, ale sušený ano a je stále jedovatý, Němcům se to údajně hodně množí. Takže doufám, že seno Mucki je v pohodě...
27.1.2017 09:10 uj uj
Zbyněk: No ještě k senu Mucki - právě nám došlo seno z naší zahrady, tak jsem pátrala, co mám holkám objednat. Pročetla jsem diskuzi a rozhodla se pro Mucki. Je opravdu krásné, zelené, voňavé - a těm mým sviňkám to NEJEDE!!! :-O Tváří se na to divně a moc to nechtějí, zato když jim dám to naše už skoro dvouleté seno, tak se můžou zbláznit! Tak já nevím, jestli si na to musí nejdřív zvyknout ... :-D Potvory jedny zmlsaný!
27.1.2017 12:53 Ashara
Chtěla bych se zeptat zkušenejších chovatelů - na čem máte "pokojový výběh"? Pouštím morčíky po obýváku kde mají ohrazenou část aby se mohli vyblbnout, zatím to podkládám ručníkama které pak peru, ale není to moc praktické, tak uvažuju že bych jim do výběhu položila koberečky které by se tak nemuchlaly jako ručník, ale zároveň by taky musely být pratelné, a dostatečně silné aby je morčíci nepročůrali skrz... Jak to máte vyřešené vy?
27.1.2017 13:14 uj uj
Zbyněk:
Ani ne... máme tenčí takové ty lístky, a je v tom hodně stébel. Mucki má zase hodně těch "lístků" - tedy toho, co naroste trávě, než udělá stéblo :-) No snad si zvyknou, ono jim stejně nic jiného nezbyde, protože to naše už brzy definitivně dojde a než nasušíme nové, to si počkají. Ale předpokládám, že hlady neumřou :-)
- - - - - Ashara:
Měli jsme takové ty pratelné koberečky - běhouny, to bylo super. A aby se nepročůrali skrz, dávala jsem pod to starý ubrus.
- - - - - Ashara:
Náš domácí výběh:
https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=9271 Na první fotce v albu je vidět ten "prací" kobereček (ten pruhovaný), pak tam měly ještě jeden "neprací", takový ten klasický, ale vespod měl gumu, takže pročůrání nehrozilo. Ale v pračce se ten s tou gumou vyprat nedal, což není moc praktické.
27.1.2017 18:21 Ehrena
Zbyněk - no teda Tvoje morčiny se mají, mně by bohužel s něčím takovým manžel hnal, nesmím na to ani pomyslet. Ale u nás by to nešlo ani prakticky, vzhledem k tomu, že máme několik dvojic kluků a k tomu tři holky. Zato mají výběhy půl roku na chalupě na zahradě. Tu druhou zimní půlku roku musí holt přežít v Praze doma v morčatárně. Jinak teda máš holky vychované a čistotné, naši prasáčci by měli ty přebalovací podložky za jeden den na vyhození.
27.1.2017 19:47 Kájka
uj uj: Nám morčík nechtěl baštit kupované seno. Uchovatelky byl zvzklý na domácí. Nějaké jsem dostlai s morčíkem (do začátku) Když došlo, tak kupované nechtěl. Dokonce jsem pak koupila drahé seno (prý "vysoce kvalitní", z bojínku lučního, s měsíčkem), 71 Kč za 500 g, ani to mu nejelo. Fakt je, že za ty peníze nic moc, ani nevonělo :-( Pak se mi naskytla možnosti koupit domácí seno a to Vilíkovi šmakuje. Je voňavé, plné lístečků (z pampelišek, jetele atd.), máme ho pytel. :-)
28.1.2017 16:59 Kájka
Anonym12: vždyť se mu nic nestane, když misku vysype ,-) ale jestli Ti to vadí, tak jak píše Neen -kup nějakou těžkou. Náš morčík má těžkou misku, ale zeleninu z ní vytahuje vedle, nebaští způsobně nad miskou :))- - - - - Reny: pěkné, máš to vymakané :-) U vás se morčátka mají ,-)
28.1.2017 19:39 Cece
Dobrý den, jen jsem chtěla upozornit, že vám tu chybí v nemocech cysty. Mám pouze zkušenost se samičkou, která měla cysty na vaječníkách. Veterinář řekl, že je to běžné u starších morčat (mé je 5 let). A pokud se cysty udělají, musíte jít na kastraci, pokud by jste to neřešili, cysty prasknou a morčátko následně zemře. :)
29.1.2017 18:22 LLucie
Ahoj, nevim,nejsem znalec,morcatko mam ted cerstve:) ale.hodne jsem o nich precetla a skoukla hodne videi. Kazdy zvuk znamena neco jineho. Najdi si na youtube Alue,jmeno od jedne sikovne holcony,ktera ma o nich spoustu videi a najdes si tam zvuky zvirat, ma tam primo ukazky:)
Me vcera morcik taky zacal piatet,je tk jak ptaci zpev,hodne se o tom.pise a lidi to presne takhle pojmenovavaji a zni to OPRAVDU jako praci zpev:) pry je to volani smecky:( ,maminky, ..
- - - - - https://m.youtube.com/watch?v=kWIOTtJhrwM - - - - - Zdravim, nevite nekdo co znamena kyz mame morcatko. Na rukach,hladime ho a on dela takove potichu uuii uuii a semtam skrupe zoubkama...? Myslite,z eje tk spokonenost anebo nespokonenost a chce byt radeji sam? Diky za odpoved
30.1.2017 09:27 uj uj
Ashara: Ano, měli jsme - teď mají holky jen to velké bydlení a výběh navíc bohužel ne - běhají nám tam děti a bojím se, aby je nezašláply (vlastně od té doby, co se narodila starší dcera, jsou holky raději "u sebe", dokonce jsme měli i "klecové období", když byly děti ještě příliš malé a nenechavé. Už naštěstí ale vyrostly a holky se mohly vrátit do svého velkého bydlení). Ale kobereček v tom svém velkém bydlení mají taky, je pod ním starý ubrus, jednou za čas kobereček vyperu - a je to :-) Naštěstí čůrají hlavně do hoblin.
30.1.2017 12:30 Christyi
Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu. Od října mám 2 morčecí samečci. Jsou to bráškové a byli spolu od miminek, tak jsem předpokládala, že nebude problém, když spolu budou v jedné kleci. Začali se ale "prát" o domeček, tak jsem jim ho vzala a pak jsem jim začla dávat dva. Pak na sebe začali "brčet", naskakovat, honit se, kroutit zadečkama a podobně, což jsem brala jako normální, že si asi vyjasňovali, kdo je dominantní. Jenže poslední dobou je to čím dál častěji a začínají se i kousat, nebo na sebe z ničeho nic vyjedou, což mi nepřijde v pořádku. Bude lepší je oddělit, nebo se to časem urovná? Nechci aby se jim něco stalo. Předem moc děkuji za rady.
30.1.2017 12:56 Zbyněk
Christyi: to je normální morčecí chování - kluci jsou zřejmě oba dominantní a soupeří o to, kdo bude šéf. Jestli je to možné a nedošlo ještě ke rvačce na život a na smrt, což se pozná snadno, tak bych jim udělal větší výběh a nechal je zatím žít ve výběhu, protože menší a omezený prostor v tomto případě spolehlivě vede ke zmíněnému boji a definitivnímu oddělení obou kluků. Nebo alespoň přes den výběh a do klece dát třeba patro, dva domečky jsou také prima. Zkuste vydržet několik dní s výběhem, hoši si mohou od sebe trochu odpočinout a neztratí přitom kontakt. Často si to po několika dnech sedne, třeba na dva týdny, měsíc, pak přijde druhé kolo a znovu. Po pubertě, tj. po zhruba osmi měsících se pak situace uklidňuje, nebo se rozkmotří definitivně. Nevýhoda samců, ale výběh bych zkusil.
30.1.2017 15:13 Zbyněk
Míša P: to se tak nedá říci. Obecně platí, že dva mladí a věkově blízcí samci se mohou v pubertě rozhádat. Riziko je vždy větší, když jeden z dvojice není dospělý, tj. není mu rok. Jestliže chcete samečky, budete mít větší šanci na úspěch, když si vezmete jednoho ročního, necháte ho doma tak měsíc zabydlet a pak mu pořídíte měsíční mimino. U samiček je téměř zaručené, že se v dospělosti neservou. adel269: pokud se jedná o párek a samička je starší, než měsíc, tak je s vysokou pravděpodobností březí. S tím už nic nenaděláte a nedoporučuji samičku začít dramaticky přikrmovat. Můžete mírně přidat zeleninu, občas nabídnout nějakou směsku se zrním, ale jenom málo. Morče není stavěné na blahobyt a přemíra stravy v době březosti může u samičky způsobit toxémii po porodu, pozor na to. Ale k tomu se jistě vyjádří zkušenější, já si mladé samičky před nechtěnou březostí hlídám.
30.1.2017 15:16 SENÍČKO
Dobrý den, kamarádka shání seno pro své morče, které začalo se senem zlobit od té doby co došli domácí zásoby (voňavé,tmavě zelené zahradní seno) a morče ji odmítá jíst snad vše včetně Maliny, Rasco, i Mucki (které mimochodem za tak pekelno cenu přišla žlutá sláma). Zajímalo ji zde uváděné seno Králíci.cz, jelikož dle ilustračního fota (v pytlích) vypadá moc hezky zeleně a jemně, ale ta fotka pod jak králíček drží seno v puse je docela jiné (spíš nepěkné až). Tak jsem se chtěla za mne i za ní zeptat, zda ho někdo odebírá a jaké je - tloušťka stébel, barva, vůně. Ty z obchodu prostě vůbec nevoní je to jak staré seno a z eshopu často chodí navlhlé. Příští rok plánuji já i ona sušit z malých zahrad protože po tom se můžou utlouct. :-) Děkuji za info případné ohledně sena Králíci.cz
30.1.2017 15:28 Neeen
SENIČKO:na inter. Bazoši prodávají luční kvalitní seno v balících,,kterého je hodně a navíc cena jednoho balíku je cca 60 kč,ale nevýhoda je,že se nedá poslat poštou:),když tak se podívej,je tam výběr.
30.1.2017 17:25 Sisi543
Dobrý den, mám takový problém. Mým morčíkům se na ,,chodidle" začaly dělat takové rohovité otlaky. Myslela jsem si, že je to z podestýlky, tak jsem ji změnila, ale otlaky mají pořád. Nemáte někdo s něčím takovým zkušenosti, popř. jak jste to řešili? Předem děkuji za odpověď :)
30.1.2017 19:30 Smirny
Adel269: jak pise Zdenek, malou samicku nijak nevykrmovat. Normalne seno, zeleninku, v dobe brezosti vice zeleniny s vit. C. Granule malo, neni dobre, aby hodne nabirala, je urcite drobna, tak aby nemela velika miminka. Porod by mohla zvladnout dobre. Po porodu je dulezite, aby dostavala denne kvalitni granule, ovesne vlocky, zeleninu a stale dostatek sena. V dobe kojeni to bude pro ni bude hodne narocne, sama roste a bude muset uzivit miminka, takze podstrojovat ji.. Pokud k ni budete chtit dat zase samecka, tak pockat min tri ctyri mesice. Pocitat s tim, ze bude ovsem zase nakryta. Pokud je chcete mit spolu a jiz bez mimin, tak by bylo idealni samecka nechat vykastrovat..- - - - - Sisi543: morcatkum, hlavne starsim a tezsim se na chodidlech toto obcas dela, jde to normalne odstrihnout. Jen davat pozor, aby se odstranovalo pouze to cerne.
30.1.2017 21:46 IIveetaa
Ahoj všem. Před časem jsem psala o morčeti, že máme nejspíše plíseň. Stav se nám vůbec nelepší, dle mě léčba od doktorky nepomáhá. Byl by tu někdo ochotný, dle fotek mi poradit zda je to plíseň nebo zmíněný svrab? Jsem z toho zoufalá... :-(- - - - - Jen pro rýpali, zítra navštívíme znovu veterináře. Přijde mi, že ho to svědí... :-(
31.1.2017 10:32 Zbyněk
Adel269: ještě bych doplnil Smirny, která mi viditelně nemůže přijít na jméno:D Nevím, v jakém jste stádiu březosti, ale samička je ihned po porodu schopná zabřeznout znovu! A není to pro ní vůbec vhodné, už jenom proto, že sama roste a teď se bude vyčerpávat miminky. Takže oddělte samečka včas, aby u samičky během porodu nebyl.
IIveetaa: především prosím napište, co mu na to nepomohlo, to je důležitější, z fotek se těžko něco pozná.
Ashara: ono se to tu probírá neustále dokola, ale dávat vitamín C do vody je bezvýznamné - nejpozději do hodiny bude v pítku pouze kyselá voda, kterou morče stejně nebude pít, rozkládá se světlem i kovem z trubičky a nesmírně rychle. Takže buď bych rozdrtil půl tabletky sto mg céčka pro lidi, ihned rozpustil a dal mu ho stříkačkou do tlamičky, nebo lepší je koupit
https://obchod.kralici.cz/p313-versele-laga-premium-c-vit.aspx a dát čtyři dny po sobě jednu kapičku přímo na přední zoubky. Vynechat týden a znovu
31.1.2017 12:15 Ashara
Zbyněk: aha, to jsem nevěděla že se rozkládá tak rychle. Bohužel tu nejde vyhledávat ne starších příspěvcích, takže pokud je tu někdo registrovaný jen chvíli jako já, tak nemá přehled co se kdy probíralo, takže tu asi budou bohužel padat ty samé otázky pořád dokola :( A pročíst úplně všechny příspěvky je časově neúnosné... Já zatím nemám pocit, že by naši morčíci trpěli nedostatkem Céčka, dáváme pestrou stravu, ale jsou ještě v růstu, tak jsem chtěla dát "pro jistotu".
31.1.2017 13:04 Ehrena
Ashara - k tomu vyhledávání slouží archiv diskuze - červeně napravo vedle obrázku Top pamlsky pro hlodavce - králíci a morče. V archivu si zadáš buď jméno,od koho příspěvek hledáš, nebo slova - na jaké téma příspěvky hledáš, a pod tím časové období - standartně je navolený poslední půlrok, nebo já to tak aspoň mám, a napravo potom Hledej, a vyjedou ti příspěvky na tebou zvolené téma.- - - - - Ještě je archiv dole na konci stránky nalevo.- - - - - Tentýž, co nahoře napravo.
31.1.2017 19:50 Nika001
No mají morčátka už řadu let a nevím, že by kdy byla nějak nemocná... bydlí u nás v domě a chodí s morčíky v létě i ven na louku u bytovky, vždycky si i popovídáme, když se potkáme, tak jsem se jich zeptala. Tak budou asi chovatelé, protože mi přijde, že mají morčátka rádi a hezky se o ně starají... :-)