2.2.2019 09:23Jezzabell
Radeko: Taky jsem měla morčíka, který trpěl na močové kameny, Wolfíčka. Ještě mi jeho strašný nářek zní v uších:( 20.3. to bude rok, co jsem ho musela nechat uspat, protože měl za sebou dvě operace, kde kameny byly fakt obří (operace během měsíce!), neúspěšné výplachy, léky nejrůznějšího druhu, které by měly obvykle zabrat..nic nepomohlo. Taky jsem si Chancu Pedru našla. Čaj se nedal zrovna nikde sehnat a v těch tobolkách to podle mě bylo ve slabé konzistenci- rozpouštěla jsem to v uro čaji a stejně nám to nepomohlo. Bral to po celou dobu, snad 4 měsíce, byl neuvěřitelný bojovník, cpal se do posledního okamžiku, bojoval statečně se smrtí. Ale kolabovaly mu od léků na bolest i ledviny a jak se udělaly další šutry, i doktor Valeš, který se mi o něj staral ze všech sil, prohlásil, že to nemá cenu dál ho trápit a museli jsme ho nechat uspat..
Chanca Piedra nám nepomohla.
- - - - -
A to bylo Wolfíkovi rok a půl..
2.2.2019 10:49Jezzabell
RRadeco: Občas se proti proudu plout prostě nedá..A trvalo mi si to připustit. Dělala jsem co se dalo, i s pomocí přátel a doktora..Nepomohlo to, bohužel. A to měl dobrých pět balení. (Upozorňuju, že levné zrovna nejsou). Veterinář mi to schválil, že mu to nic neudělá špatně, je to bylina, donesla jsem mu to, aby to nejdřív viděl..Ale je to holt doplněk stravy a to než zabere..A u močových kamenů jde především o čas. Když nic jiného. Třeba s dlouhodobým užíváním, ale morčátko čas nemá, muselo by tu kytku žvýkat čerstvou..A tak nějakou dobu, jako domorodci v Peru..(odkud sice pochází, ale má to krapet daleko;) ).
2.2.2019 12:19Kájka
Jezz.: No, ale když člověk něco koná v dobré vůli, snaží se, bojuje... tak neví, že pluje proti proudu...
Také jsem zkusila altern. léčbu u králindy (Dračí krev). Bohužel, když je tělíčko vyčerpané (záněty, degen. onemocněním), tak už to někdy nejde zachránit. I když -občas se dějí i zázraky. A my (někteří) v ně doufáme.... dokud nepřijde ten den...
6.2.2019 16:11uj uj
Tak už je Jůlinka zpátky doma. Operace proběhla bez komplikací, vytáhli jí z toho abscesu skoro třícentimetrový tenoučký (asi) trn! Prý se hned po probuzení začala futrovat a když jsme přijeli domů, krmila se asi dvacet minut. Má vyholenej krk a vypadá legračně. Tak doufám, že se vše brzy zdárně zahojí. Teď se válí v hamace a odpočívá...
Zbyněk a Ehrena: Jezdíme na Zbraslav, je tam docela slušná veterinární klinika. Mají tam jednu mladou paní doktorku odbornici na hlodavce, vypadalo to, že ví, o čem mluví. Prozatím se Zbraslaví máme dobré zkušenosti. Kdyby ale šlo o nějakou větší operaci (třeba o kastraci), jela bych asi na Hůrku...
Všem děkujeme za podporu :-)
6.2.2019 19:43Kájka
uj uj: Tak to bude určitě OK, když příčinou byl asi jen trn.
Hlavně, když to není od zubů apod.
Jůlinka je šikulka. Přejem rychlé zotavení! :-)
- - - - -
Před chvíli jsem prohlížela vaše fotky v albíčku a děti, jak zahlídly (přes rameno) Julču, tak že je to celý Ríša... Pak jsme si dělali legraci, že by bylo pěkný - "Jůlinka a Ríšinka" :-))
Ale kdepak -žádný takový! ,-) Má kámoše, to mu musí stačit.. :-)
7.2.2019 06:54Veronika5
Amálie: A co kdybys udělala obojí? V prvé řadě, morče je skupinové zvíře a samotné trpí - v některých zemích se dokonce chov samotného morčete považuje za týrání. Na tvém místě bych teď vzala toho chudáka od sousedů, zjistila si, co je to za pohlaví, klidně ho vem na veterinu (dobrou, specializovanou na hlodavce), oni ti poradí, prohlédnou, jestli nebude potřeba nějaké ošetření. Morčátku se hodně věnujte, a na jaře můžete pořídít kamaráda - ke klukovi kluka - mrně, přičemž je nutné dodržet určitá pravidla, to je na delší povídání. K holce druhou holčičku. Klec budeš potřebovat nejlépe 120 cm, dej do ní zatím toho jednoho, a na jaře pak přidáš mimi. Co myslíš? Doporučuju zaregistrovat se tady, Ať ti můžeme psát soukromé zprávy, a budeš moci dávat fotky.
7.2.2019 11:00Kytička
Ahoj. Chtěla jsem se zeptat, pokud má morčátko ledvinové kameny, nebo podobné potíže, tak má bolesti pořád a nonstop kvíká, nebo je třeba den úplně v pohodě a pak dvě hodiny kvíká bolestí a pak zase den klid. Nebo jen v noci. Proč se ptám. No dnes v noci Rozárka asi dvě hodiny často pískala, bylo vidět, že má bolesti, kvíkala při čůrání, ale i jen tak. Jedla při tom normálně seno. Po dvou hodinách přestala, ale i tak jsem chtěla co nejdřív vyrazit na veterinu. Když jsme ráno vstali, už byla normálně v pohodě, a cpe se jak divá. Na veterinu i tak chci raději jít, ale přemýšlím, jestli to bylo opravdu ledvinami, nebo to mohlo být i třeba jídlem? Ostatní holky byly v noci v pohodě, ale ráno se moc neměly k jídlu a byly takové "zakřiknuté". To ale mohlo být proto, že byly vyděšené z té Rozárky, teď už jsou v pohodě všechny. Jinak včera ráno měly ke snídani osení, docela větší množství, to byla asi chyba, tak mě napadá, jestli i to nemůže mít souvislost a počkat třeba den, jak to bude pokračovat.
7.2.2019 11:58Zbyněk
Kytička: nečekej ani chvíli a utíkej na RTG! Může to být "obyčejný" zánět močáku - v nejlepším případě. V horším močový kámen, ten je řešitelný operací. V nejhorším případě ledvinový kámen, tan operovat nelze, napiš pak hned, jak jste dopadli! Není li tam specialista na hlodavce, udělej fotku z boku - musíš natáhnout zadní nožky co nejdále, nesmíš je vykloubit, ale jinak kolínka zakryjí močák. A pak ještě fotku shora a opět nožky dozadu - to kvůli ledvinám.
- - - - -
Jo a před doktorem nacpi morčidlo salátkem - kvůli odběru moči.
7.2.2019 12:06veruu
zdravim, mám asi 4 měsíční morčátko. Asi 3 dny špatně dýchá, nejdřív jen tak občas kvíkla při dýchání, včera kvíkala skoro pořád a dnes při každém nádechu chrčí. Včera byla ještě čilá, běhala a tak, ale moc nejedla ani nepila. dnes ještě nic nesnědla, jen trošku okousala mrkev, ani nic nevypila. Snažila jsem si ji aspoň trochu dát vody stříkačkou ale prostě pít ani jíst nechce. Dočetla jsem se, že jakýkoliv dýchací problém musí řešit veterinář a že většinou hned podává antibiotika. Jenže.. nejbližší veterinu mám asi 30 km od domova a nevím, jestli mám možnost se tam hned dostat, protože nemáme auto. Navíc, teď momentálně jsme měli hodně výdajů, je před výplatou a prohlídka nebude zadarmo. Takže prosím, netušíte kolik by to mohlo tak stát? Vím, že cenu za vstupní prohlídku má každý lékař jinou, ale kolik tak můžou stát ty antibiotika? Poradí někdo, prosím?
7.2.2019 12:54Kájka
Veruu -to Ti fakt nikdo nenapíše (ceny jak kde -jak vyšetření, tak potom různá antibiotika).
Já si netroufnu napsat (ani soudě podle mých zkušeností v minulosti, ne u morčátka)
Pokud chceš morčátku pomoct, tak musíte co nejdříve na veterinu! Je mladé, byla by ho škoda.
Tak snad se dají peníze případně i půjčit. Většinou se dá najít řešení. Ale nečekat...
Jak morčátko nejí, je zle :-( jde hodně o čas.
- - - - -
Buď chcete zvířátko zachránit nebo se budete jenom dívat....
Opravdu tohle ale čas nevyřeší (nejspíš bude hůř), nemá smysl čekat. Morčátko, když celý den nejí, může umřít (to se stává). Nerada to píšu, ale je to hodně pravděpodobné.
Chápu, že když nejsou peníze... Ale aspoň zkusit hledat řešení.
"KDE JE VŮLE, TAM JE CESTA."
7.2.2019 13:25Veronika5
veruu: To teda promiň ale na té veterině jste měli být už před třemi dny - když špatně dýchá, může jít o zápal plic. Teď už je zjevně ve vážném stavu a kdoví jestli je jí ještě pomoci. Pokud nejsi schopna se v řádu několika dnů!!! dostat na veterinu, tak si prosím zvíře nepořizuj. Normálně to funguje tak, že když vidím, že je zvířeti nějak zle a nepočká to, tak se seberu a jedu ještě ten den, i kdyby to mělo být vlakem :-/. Zvlášť když kvíká, to znamená že má bolesti. No, co dodat :(.
- - - - -
A pokud potřebuješ vědět cenu, proč nevezmeš telefon a na tu nejbližší veterinu si nezavoláš? Určitě budou schopní ti zhruba sdělit, kolik by stála atb na zápal plic plus prohlídka.
7.2.2019 14:53Ehrena
Veruu, každý veterinář má jiné ceny, takže těžko odhadnout, kolik bude prohlídka stát, při viróze mě před několika lety (cca rok 2014) stála prohlídka plus ATB. plus injekce vitamínů asi 300,- . K tomu tehdy ještě dvě následné kontroly po týdnu a dvou týdnech, plus zase další ATB. - celá léčba vyšla tak asi na 700,- (kontroly byly levnější než první vstupní prohlidka).
Jinak bych určitě nečekala a uháněla k veterináři, dýchací problémy jsou nebezpečné a rychle se horší, morčátko může mít už klidně zápal plic.
- - - - -
Koukám, že holky to zvládly rychleji. No aspoň máš řádu ve třech vydáních.
- - - - -
Oprava, radu.
- - - - -
Amálie, já bych vůbec neváhala a vzala bych si ho, morčata se stejně ochočují postupně celý život, u nás jsou nejvíce ochočená vždy ta nejstarší. I když jsou samozřejmě i individuální rozdíly.
Já s morčaty ze zverimexu špatné zkušenosti nemám vůbec, a že jsme jich dobrou polovinu odtamtud měli.
A k tomu morčátku bych za měsíc, až si u vás trochu zvykne, pořídila další, miminko stejného pohlaví, jak píšou i ostatní. Morčata potřebují společnost svého druhu, taky si ve dvou lépe zvykají.
7.2.2019 15:05Noemi
Zbyněk a další: Některé močové kameny se už také dají řešit jinak, než operací. :-) A opět je to novinka, na veterinách, kde se specializují na hlodavce, by o tom měli normálně vědět. Pokud neví, nevím, zda jsou specialisti - specialista by se měl přeci neustále zajímat o obor a dál vzdělávat, ne vystačit s tím, co dělal ve škole.
Nicméně týká se to POUZE jednoho typu kamenů. Většina morčátek má buď 1) kalcium oxaláty nebo 2) kalcium karbonáty. Proti kalcium oxalátům (1) se nedá dělat nic, jen vyndat operačním zákrokem. Kalcium karbonáty (2) se dají rozpouštět, podává se okyselovadlo do tlamky 2x denně, my dávali citrát draselný a fungovalo to suprově. Dávala jsem to samičce, která už měla jednu operaci odstranění kaménku za sebou. Kámen, který se jí minule vyndal, jsem nechala poslat na rozbor. Když bylo jasné, že to je ten "správný" typ kamínku, co se dá rozpouštět, tak jsem si nechala v lékárně přes MVDr. Horákovou z HK namíchat ten citrát draselný jako roztok a podávala jsem ho samičce stříkačkou do tlamky. Po 4-7 dnech to zabralo, přestala pískat u čůrání a nebyla v moči krev. Podávala jsem jí to pak dlouhodobě. Všechna ostatní morčátka u nás, kromě této samičky, stačilo pouze "přeléčit" cca 2 měsícční kůrou (měli jsme s tím jednu dobu v chovu problémy, všechny kameny, co jsem nechala odoperovat, cca 5 kousků :-/, jsem poslala na rozbor a všechno to byly ty kalcium karbonáty) a už se jim to nikomu nevrátilo. Téhle samicče to ale nestačilo a po dvou měsících a vysazení se jí to opět vrátilo.Zase pískala, hrbila se, krev v moči. Takže na tom citrátu draselném byla neustále, vlastně až do své smrti, nechávala jsem jí uspat minulý týden ve věku téměř 7 let kvůli něčemu jinému. :-( Při podávání roztoku se jí to už nevrátilo. Vrátilo by se to asi ale, kdybych to vysadila. U ostatních tomu přitom tak nebylo. Proč to tak bylo, netuším. :-)
Na žádnou chybu v krmení u nás jsem nepřišla, ale pro jistotu jsem zároveň s tou kůrou citrátem i změnila značku granulí. Jak jsem pak pátrala, tak ideální poměr vápníku ku fosforu je cca 2:1 a obsah vitaminu D3 by měl být maximálně 1000 m.j. (Vyšší obsah vitaminu D3 přispívá ke vzniku písku v močovém měchýři a tvorbě ledvinových a močových kamenů - viz. jídelníček na králíci.cz). ALE: Když jsem pátrala, jakými granulemi krmit, téměř nikde nemají obsah vápníku a fosforu uveden, natož ve správném poměru. A tak se ptám, jestli by v tomhle nebylo dobré na výrobce přitlačit, protože mnohdy ani neví, že by to měli hlídat! To potom budeme mít všichni morčátka s močovými kameny? Nevím. Jak říkám, já krmila stejnými granulemi, senem i zeleninou mnoho let a najednou se mi to projevilo během půl roku u poloviny chovu. Mohlo to být z krmení, ale nemuselo. pravděpodobně bylo, ale příčinu jsem nikdy nezjistila.
Tak snad to všem kaměňáčkům chudáčkům pomůže. .-) PS: Ptejte se svého veterináře, ne mě, jestli to není nutné. :))) Jinak samozřejmě poradím. Ale nechodím sem pravidelně, spíš občas.
7.2.2019 16:37Ehrena
Noemi, děkujeme za dobrou zprávu.
Taky mám jednu morčandu po operaci kamínku před 3/4 rokem, které by prý další případnou operaci už dělat nešlo, protože prý má děsné srůsty v břiše po operaci předchozí (v původní CHS měla špatný porod a následnou kastraci). Takže jsem při té operaci kamínku byla upozorněna, že pokud se jí udělá znovu, bude to už na uspání, operace už nebude možná. Jen teď je ten problém, že složení kamínku, který měla, nevím, ani jsme ho nedostali. Tak co teď, kdyby se jí to opakovalo? Zatím po 3/4 roce od operace je v pořádku.
7.2.2019 16:38Jezzabell
Noemi: s tím, co tu poppisuješ jsem se taky setkala. U nás doktor Valeš přímo spolupracoval s Jeklem v Brně, dokonce mi říkal, že kvůli mě hledal i v zahraniční literatuře a pod. Volali jsme si denně- protože Wolfíkův stav byl jako na houpačce. Průplachy střídaly operace, bral i léky, které by jindy měly zabránit usazení vápníku. Kalii citras 150mg jsme brali taky. Neúspěšně. A z atb na pooperační stavy, které byly příliž rychle za sebou, vzhledem k vážnosti stavu (jinak by se do toho doktor nepouštěl) se spolu s podpůrnými léky na bolest začaly zhoršovat i ledviny..
Nám to nezabralo. I když v jiných případech třeba ano, Wolfík svůj boj 20.3.vloni prohrál..
7.2.2019 19:03Reny
Noemi - zajalo by mě, jaké granule si dávala... a jaké teda by měli to správné složení... já krmím celé roky jako základní Cavia Complete a nikdy jsem problémy s kameny neměla.
- - - - -Jinak tu mám spoustu dalších granulí, Supreme Science Selective, Oxbov, Trovet, Brit atd... které střídám podle toho co které morče potřebuje. Krmím večer kořenovkou (celer, mrkev, petržel někdy) a k tomu každý den střídavě kousek papriky, čekanky, fenyk, kopr, atd... ale základ je ráno římský salát (v létě tráva) a večer kořenovka...
- - - - -a nikdy sem kameny neřešila. Kdysi zachráněnému Albíčkovy už je přes 7,5 roku :-) Rozárka umřela ve spánku bez bolestí v 6,5 letech :-)
- - - - -ale jinak tyto problémy řeším s cizími morčíky co sem tu měla na léčení a co řeším i s lidmi po telefonu
- - - - -6.2.2019 Nalezenci u školy v krabici - kluk a holka ... Album
https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=345657.2.2019 20:04Zbyněk
Noemi: děkuji moc, píšu si:) Wolfík byl synem Adélky a tam to jde prostě jasně přes genetiku. Adélka má uhličitanovpenaté kameny, posílal jsem na rozbor. Wolfíkovi během osmi dnů doslova zarostl komplet celý močák, ať bral cokoli. Valeš nad tím kroutil hlavou. Karbonáty jsou naštěstí častější, než šťavelové kameny. Já dám zítra pro jistotu kontrolní RTG a uvidíme. Nemůžeš sem chodit častěji, když už zmizela Buub? :)
- - - - -
Jinak někdo krmí doslova, jako prase a morčata má zdravá, další úzkostlivě hlídá složení granulí a zeleniny a šutry má v celém chovu, je to těžké.
- - - - -
Reny: takže budou další mláďata...
8.2.2019 07:05Zbyněk
Tygrinka: chápu, mám plný byt třech povykujících, strakatých kuliček, jateční váhy mají okolo 270g - dneska je to přesně dva týdny od porodu:) Zbytek smečky si je pobaveně užívá:)
Reny: ještě není jasné, jestli je sameček kastrovaný? Že by někdo vyhodil do popelnice samečka po operaci, příliš nevěřím. S Acidomidem nevím, jestli má vliv na kameny, je to opravdu spíše genetický problém s metabolismem.
8.2.2019 09:35Ehrena
Já se jen úplně laicky zeptám, ono se dá vizuálně nepoznat, jestli je samec kastrovaný?
Já jsem tedy viděla jen jednoho kastrovaného samečka, našeho Xandra, kterého jsem už tak koupila, ale na něm je to vidět na první pohled (zespodu), je to kluk a nemá kouličky. Myslela jsem, že se kastrace dělá vždycky takhle.
9.2.2019 09:15Tygrinka
Zbyněk: Kdysi jsem měla tři kluky, pouštěla je v koupelně a dědouš si pohodlně lehl doprostřed a spokojeně se díval, jak mládí okolo běhá :o) Občas se postavil a trochu se přidal a pak zase trůnil uprostřed a zcela jistě se kochal :o) A když jsem kdysi už hodně starému, pomalému a nahluchlému klukovi pořídila nového parťáka, tak to už byl honě velký rozdíl. Dědouš ve svém pomalém světě zpočátku každou chvíli dumal nad tím, kam zmizelo mimino, "vždyť teď tady seděl, jsem si ho očuchával". A pinďous už tou dobou vystřeloval nožky na druhém konci ubikace a běhal radostná kolečka... Pak dědovi došlo, že to malé vždy znovu objeví a zpestří mu život, že stačí jen počkat a mezitím něco malého zasunout :o)
Takže si tak nějak dovedu představit, jak to u tebe nyní vypadá. Co tunel to popiskování a švitoření a okolo starších vždy nějaké vžůůům a prcek jak rozmazaná čára (z jejich pohledu) na cestě někam jinam :o)
9.2.2019 19:25Nonyna
Ahoj všichni:-)
V úterý jsme byli s Rozinkou na kontrole, dělali jí rtg a rozbor krve plus kontrola zubů. RTG nález zatím beze změny, vápník v krvi jí mírně klesl z 2,1 na 2,05, tak jsme dostali vápník v prášku a mám jí to 2x týdně dávat(špetku rozmíchanou ve vodě). Zuby se naštěstí nehnuly ze své osy. Váhu si drží, žere docela dobře. Zato já ležím od středy doma s chřipkou, dnes je to poprvé, co celý den nespím a chvíli můžu sednout k PC.
9.2.2019 23:30Veronika5
Nonyna: Králík je v noci zavřený v tom nylonovém výběhu, a přes den kdykoli je někdo doma, tak je na volno. Má i jeden "externí záchod" v kuchyni, a je v tomto ohledu naprosto vzorný. A protože je to chřipkové období, tak vlastně celých těch čtrnáct dní co ho máme byl někdo pořád doma, takže i králík je celé dny venku. Dopoledne je aktivní, pak si najde místečko a někde pospává, a pak zase odpoledne a k večeru je aktivní a chce se kamarádit.
Jinak Koblížek užívá jako doplněk RC Artrin, Zbyněk si o tom moc nemyslí. Lietavcová nám ho heozně doporučovala, tak těžko říct, jestli to má, nebo bude mít, nějaký efekt. Každopádně Koblížek ho má hrozně rád, div nesežere stříkačku :).
Rozince držíme palce, hlavně aby ji nic nebolelo.
10.2.2019 09:05uj uj
ahUj fšem,
nejnověfší zprávy ze sviního pelechu v NegrCity: Jůlince se daří velmi dobře, páteční kontrola dopadla na jedničku, rána se hojí, ani už není vidět, kde bylo šito. Chuť k jídlu jako vždy, rozhozené trávení po ATB zatím není. Nechuť k lékům stále přetrvává :-) Vypadá to, že vše je na nejlepší cestě. Snad jsme si to už pro letošek vybrali...
10.2.2019 10:59Ehrena
uj uj, Bělinka tehdy po tom abscesu musela brát ATB. cca měsíc, než se jí zavřela ta rána, kterou vet nechal úmyslně otevřenou, aby se jí vyčistil zevnitř ten hnis, a navíc je brala už týden před operací, takže se ani nedivím, že pak měla takovou špatnou reakci na ně. První tři týdny byla v pohodě, ale pak to stálo za to. :(
- - - - -
Jsem ráda, že u vás to vypadá takhle dobře.
- - - - -
I u ostatních.
- - - - -
My jsme si včera taky nečekaně střihli veterinu, Bělinka zničeho nic začala od rána kulhat na levou zadní, při stání jí zvedá a při chůzi jí hrozně vytáčí špičkou ven. A má jí oteklou v tom ohybu (kloubu), za patou. Vzhledem k tomu, že v morčatárně nemají domečky ani patra a skákat tedy nemá jak (ona už by to ani nedělala, už jí bude 6, už to není žádný divoch), tak nechápu, co a jak se jí s ní mohlo stát. Jinak baští beze změny, ale nožička jí asi bolí. Takhle rychle jsme jeli na veterinu jen sem k nám do Bohnic, vet jí to prohlédl a jako nějaká zlomenina či poškození kostí či šlach se mu to nezdálo, zatím tedy dostala injekci proti bolesti a zánětu a pokud se nezlepší, máme přijít ještě ve středu.
Tak nám držte palce, ať je to dobré, ATB. jí zatím nedal, a byla bych ráda, po minulých zkušenostech, kdyby na ně nemuselo dojít.
10.2.2019 14:59Tygrinka
Ehrena: V Bohnicích.... MVDr. Mladý? No, proti zánětu jsou atb, tj. asi je dostala v té injekci, a působí to ty 4 dny. Tak snad to byl fakt jen nějaký zánět a zabere to. Zkusila bych jí to trochu chladit kapesníkem namočeným ve studené vodě, třeba jí to uleví, jestli je to zánět.
- - - - -
Add ostatní marodi: Matýsek (od Reny) statečně bojuje s přerůstajícími kořeny, přeci jen baští zeleninu, takže další broušení za 2 měsíce a 2x denně sirup. Pěkně nabral, což mi u něj jako u kastráta trošku vadí, bo mi už přijde krapet při těle, ale Dr. Valeš je s jeho kondicí spokojený.
Zkoušela jsem vypěstovat nějaké osení. Dala jsem vatu do umělohmotné misky, na to oves v jedné vrstvě, vlhčila, měla na světle, ale vyrostlo jen něco málo a zbytek pak zplesnivěl. Zatím se mi nechce sít do hlíny, máte-li nějaké tipy, jak se dopracovat koberce osení, napište mi prosím do SZ. Někdo tu nedávno ukazoval svou domácí zahradu pro morčíky, prosím o inspiraci. Pokusů už bylo víc, ale výsledek stále stejný.
10.2.2019 15:59Ehrena
Tygrinka, já myslím, že to atb. nejsou, že prostě dává jen v injekci něco, jako je třeba u lidí např. Ibuprofen nebo Aulin apod. Působí to proti bolesti a údajně i proti zánětu současně. Ale nevím, neberu si účet, tak nevím, co použil. Nedávno jsem tam chodila s kocourem, který vůbec nevím jak si sedřel normálně doma celou rohovku, najednou prostě jedno oko zavřené a slzelo mu, a když jsem se mu do něj podívala, měl ho celé rudé a třetí víčko přes půl oka, tak jsme mazali hned na veterinu, výsledek ta sedřená rohovka na celém oku, až z toho byl vet docela zděšený, mám totiž kocoura ledvináře a nesmí mít narkozy a i léky omezeně, protože na ně reaguje ledvinovým zhoršením ihned, tak to viděl vet už dopředu černě, co nás zase čeká. Dal mu taky jen tu jednu injekci proti bolesti a zánětu, podle něj má působit dva dny, a mimo to dostával kapky s atb. jen do oka plus ještě nějaký gel do oka (Aptus) na lepší hojení, plus druhý a třetí den jsem mu měla dát kapky proti bolesti, ale ty jsem nemusela vůbec použít, oko se naštěstí děsně rychle zlepšilo, ani tomu vet při kontrole nechtěl věřit, protože to měl původně hodně poškozené. A myslím, že Bělinka dostala asi totéž či něco podobného, taky to prý působí dva dny. Jinak to není dr. Mladý, ani nevím, kde tady tenhle doktor je, my chodíme do Trojavetu v Krynické ul., MVDr. Šíma. Chodíme tam už léta, ale hlavně s kočkami, on není specialista na morčata, i když občas s něčím narychlo s morčaty tam taky chodím, ale spíš s banalitami. Tak už se jen modlím, aby tohle mezi banality patřilo a abych nemusela zase hledat, ke komu s tím jít.
Ach jo, u nás musí být pořád něco. Posledních několik let mi přijde, že se můžu na veterinu odstěhovat.
Matýsek je frajer, u nás tehdy jak se zjistily prorůstající kořeny, tak šlo všechno rychle do háje. A korunu jsem tomu nasadila tím, že jsem tehdy Čmelíka nechala na té Erice na podrobnější vyšetření a zavodnění, to si budu asi vyčítat do smrti.
Ohledně osení, dávám ho do misky od masa, normálně do hlíny rozmíchané trochu s pískem, používám Substrát pro výsev a množení, dávám na výšku tak asi půl misky hlíny, a do toho hustě rozhodím ta semínka, trošičku přihrnu, zaliju a dám na okenní parapet. Krásně mi ty vyklíčí a vyroste, tak do výšky 10 až 15 cm, pak to dávám kočkám a po nich morčatům, ta to dorazí. Nechávám to znovu obrůst, ale druhá várka už nebývá tak pěkně hustá a pak mi to většinou už začíná plesnivět, třetí várky už jsme se nikdy nedočkali. Takže používám víc misek různě střídavě vysévaných.
10.2.2019 17:48Veronika15
Zdravím, mám nemocné morče - byla jsem u veterináře. podávám jí doma 2x denně antibiotika, protože špatně dýchá a navíc moc nechce jíst a je vyhublé, takže jí podávám lék na odčervení a dokrmuju co 2 hodiny RodiCare Instant. Všechno jí dávám už od čtvrtka, zlepšilo se pouze trochu dýchání, jinak pořád nejí. Vždycky zobne parkrát a nechce. Když chvíli jí sama, tak najednou přestane, jako by jí zaskočí, začne sebou cukat a pištět a už nechce jíst. Tak mě napadlo, jestli nemá zarostlé zuby, protože ten příkrm v pohodě spolkne, dusí se jen když jí sama. Veterinářka se jí sice do pusy dívala, ale nevím nevím. Co byste řekli?
11.2.2019 21:36Molik
Hezky večer, zavítala jsem po delší době, musím vás dočíst ☺ mam dotaz. Byli jsme si vyzvednout domaci seno, bylo ve stodole a pak prevezeno v jutovem pytli na den do garaze, kde bylo o neco tepleji. Myslite si, ze se mohlo za tak krátkou dobu zapařit, nebo nejak tou změnou teploty znehodnotit? Voni krásně, nepraši, ale přišlo mi jako by vlhke, mozna jen studene, rozložila jsem ho a po chvilce se mi zda ok, ale mam strach, ať se mi náhodou nenafouknou... 🤔
11.2.2019 22:16Molik
IjaSv, Jezabell: dekuji moc, uz jsem panikarila, jaka to je skoda, je to obrovský pytel, navic pro něj jedeme vzdycky pres 200km, nebo jak to mam nekde přesušit
- - - - -
Jak tomu nerozumím, tak jsem právě mela strach, at se mu nenafoknou
Domácí seno mi došlo a ty malé potvory mi nechtěli baštit ani bylinkove seno od pana Maliny, ted jsem jim dala domaci a i kdyz jsou po večeři, uz ho dlabou pul hodiny ☺
- - - - -
Prcek měl jak jsem se dneska vrátila domu zapichle v koutku očička seno, normalne koukal,vytahla jsem ho, prokápla Ocuflashem a asi dobry, prokapavali byste jeste preventivne, nebo nechat pokud nebude problém?
11.2.2019 22:38Jezzabell
Molik: Haha- úplně ty ksichtíky vidím! U nás se nic z obchodu neuchytlo od doby, co kluci okusili domácí otavu s bylinkama!! A když jim podstrčím do seníků zakamuflované (fuj) kupované obyč seno, tak se mi smečka promění v houf hrabavých hlodavců (jeden by je pasoval na slepice), co se zuřivě, až znechuceně dožadují toho "dobrého sena, co je jinak vždycky"!:))
Vítej do klubu;)
Ještě bych to očko prokápla tak den, pokud by se nic nedělo. Z vlastní zkušenosti s okem vím, že to se po vytažení čehokoliv nikdy nezhojí jen tak! Takže je třeba trocha prevence a pečlivá hygiena- což by kapky (u nás byl jen Floxal nebo Maxitrol) měly zaručit.
PS. u zvířete, stejně jako u člověka (holt savci) platí jedno- oko je nejcitlivější orgán.., takže věř, že to nepříjemné rozhodně pro prcka bylo;)
11.2.2019 22:50Molik
Jezzabell: tak to je uplne přesné! 😁 kdyz mi domácí seno dochazelo, michala jsem ho s koupenym a taky, vybirali to, nechtěli to... potvurky, přitom jsem nekoupila levne ☺ z nejlepšího na horší nikdy nepujdou, jsme si je rozmazlili ☺🐹
Ok, tak ho zas budu muset odlovit z klece, oni jak jsou dva, tak proste z klece nechteji, to zkouší obcas se i ohnat, jestli to nepomuze, jestli je tam nenecham... a jeste kapnu, snad to bude dobrý, chjo, jaknje vidim, jak se v tom sene hrabou, tak presne tohohle se bojím
- - - - -
Já četla ze Ocuflash je dobry, tak snad pomuze
Neni Maxitrol a Floxal antibiotikum?
11.2.2019 23:06Veronika5
Tak jsme si dali příjemnou večerní projížďku taxíkem na veterinární pohotovost, protože Kubík zdařile simuloval něco zapíchnutého v tlamě. Když už se čtvrt hodiny nepřetržitě snažil kroucením hubou, prackama, mlaskáním a všemi možnými způsoby které morče dokáže provést si to "něco" z tlamy vyndat, zkoušeli jsme se mu tam podívat my s pomocí baterky a třech párů rukou, a neviděli jsme samozřejmě nic, jenom jazyk. To už byl Kubajs tak vyděšenej, že nás ani nekousl. Tak jsem ho sbalila a jeli jsme taxíkem na pohotovost na Eriku, protože bylo po deváté. Tam ho prohlídli kukátkem, neviděli nic, přispali, prohlídli víc, a vrátili nám ho s tím, že tam nic k vyndání není, tím pádem už to buď pořídil vyndat nějak sám, nebo se to zapíchlo celé, a pak se udělá absces. Jo, a prej má krásný zuby :). Tak jsme jeli domů, Koblížek krásně pečoval o ještě zbllýho parťáka - vůbec ho neotravoval, lehl si vedle a čekal, až se vzpamatuje. Ten taky začal hned žrát - prevít - a kouká na mě z pelechu s drzým výrazem "Co jako?!". Manžel obrací oči v sloup, jestli nevím, co s penězi....
11.2.2019 23:33Kytička
Veronika5, ajaj, tak ať je Kubík hlavně v pořádku :-)
Tak já také poreferuji, jak to dopadlo s naší holčinou. Močové ani ledvinové kameny to nebyly, ani zánět, paní doktorka sama pořádně nevěděla co to je, ale na sonu byla vidět tlustější stěna močáku, plus volná tekutina okolo. Dělala jí průplach, vše v pořádku. Takže jsme dostali atb, lék na bolest, probiotika a po cca 10 dnech od začátku podávání na kontrolu. No, manžel když slyšel tu částku, tak také nebyl moc nadšený. Ale hlavně si říkám, ať jí to pomůže a neopakuje se to.
11.2.2019 23:48Kytička
No a jinak další novinky od nás. Včera jsme si dovezli domů ta azylová miminka, o kterých jsem před 14 ti dny psala :-) Sice se tolik neraduji, kvůli těm problémům s naší Rozárkou, ale holt se to takhle hloupě časově sešlo. Jsou to ale teda šílená torpéda, jsou pěkně voráchlé a už hned od prvního dne jako doma :-). Celý den jsou s "velkýma holkama" ve výběhu ale na noc je dávám zvlášť do jiné klece, ale hned vedle klecí holek, aby na sebe viděly. Takže i u nás se zvětšuje morčecí prostor a ten náš se zmenšuje, ale jen o trošku. :-) Pak dám zase pár fotek. A děti jsou nadšené, jsou pořád u nich :-)
- - - - -
Veronika, to je jasné, právě, že člověk nikdy neví. A děkuji za palce.
12.2.2019 08:27Zbyněk
Molik: seno je ze zimní stodoly logicky vlhké, ale v jutovém pytli to fakt nevadí. Morčata mají raději vlhké, než přesušené. Occuflash jsou kapky naprosto k ničemu, je to o asi 1500% předražený roztok světlíku, co dodat. S očima se nepářu, mám doma atb kapičky Floxal, na záněty, poškození rohovky atd jsou skvělé. Skladuju v ledničce, jednou za rok si jdu pro nové a mám svatý pokoj. Maxitrol jsou kortikoidy, nelze podávat na zraněné očko! Na doléčení po Floxalu ale skvělé!
Kytička: pokud má zesílenou stěnu močáku, má zánět. Nemusí se to vždycky projevit krví v moči, ale bolí to stejně. Jestli ti něco mohu doporučit, tak si kup Rowatinex, dej dvě kapky vody, dvě kapky Rowatinexu, trošku medu, smíchej a podej ráno a večer stříkačkou - bude se bránit, je to sotře vonící terpentýnová silice, ale okamžitě to srazí bolest při čůrání a je to i skvělá prevence proti kamenům. Ale určitě si ohlídej jednu věc - až půjdete na kontrolu, nacpi morčidlo salátem, aby měl u doktora plný močák. A pokud bude po týdnu podávání atb stěna stále silnější, než je normál, tak pak se může jednat o chonický zánět. Doporučuji Cystophan - je to pro kočky, má silné hovězí aroma. ale s medem to berou. Jednu tobolku denně rozpustit do 1ml vody a šup do tlamičky. Výsledek se dostaví do měsíce, mám to vyzkoušené.
Jinak u zánětů močáku se mi Enrogal moc neosvědčil, pomůže na chvíli a nedoléčí to. Osvědčila se mi kombinace půl tablety Bofloxu a 0,75ml Sumetrolimu. Boflox sedm až deset dní, Sumetrolim dva až tři týdny a je po zánětu. Marbofloxacin lze podávat injekčně - když má morčík zažívací potíže, ale většinou to snáší dobře.
Jinak s mladýma holkama to přímo vidím, mám doma tři dvoutýdenní rarášky a je to hukot:D
12.2.2019 10:19Kytička
Zbyněk, moc díky za všechny rady, postupně to musím zpracovat. Dostali jsme Sumetrolim dávat 2 x denně 0,7 ml po dobu 3 týdny. Plus něco na bolest. Ten Sum. ji hrozně moc chutná.
Ano, s mláďaty je to fakt sranda. Nejlepší je, jak se jim líbí na houpačkách a na patrech, jako "popkornují" všude, ale tady, to si říkám, že snad ani není možné, co dokáží. :-) Když k nám přišla druhá dvojka - Karamelka s Lentilkou, tak ty na těch houpačkám dělaly doslova salta. Možná to vypadá, že přeháním, ale je to pravda. :-)
Molik, fotky budou za pár dnů, snad se mi podaří nějaké vtipné momentky :-)
12.2.2019 10:38Zbyněk
Kytička: tak to závidím, myslím morčecí antibiotický apetit:) Moje starší dámy proti mě při podávání obvykle používají kombinaci Aikida, karate, juda a krav magy, provokaivně mají dávku v pusince a nenápadně se rozhlížejí, kam to jako plivnout:) Snad bude Sumetrolim stačit.
No to víš, ve zveráku trpěly v boxíku, tak tady mohou nechat proudit mládí naplno:) Popkornování miluju na miminech, dokonce to naučily i roční, kastrovanou Bublinku, ta nikdy neposkakovala, ale jakmile doma přistály mimina a začaly si užívat, normálně se to ta vopice od nich naučila:))
12.2.2019 11:22Kytička
Zbyněk, u nás byl hlavně boj, ji vůbec odchytit, pak už to šlo dobře. Dneska si pro to došla dokonce sama. Stojím asi metr od ní, koukám na ní a říkám si, to bude zase něco, než tě chytnu. Jen tak jsem jí tu stříkačku ukázala a ona ke mně hbitě došla, já na to čučím, sednu si k ní a jen tak jsem jí to zkusila dát k čumáčku a ona se toho sama chopila, já to jen opatrně přidržela a tlačila ten píst, nebo co to je:-) Pak k ní došly ostatní holky a začaly jí olizovat tlamku :-) Tak jsem ráda, že alespoň že tak. U nás jsou ty bojové sporty právě u toho chytání, jak ony, tak já. :-)))
12.2.2019 12:39Kytička
Uj uj, :-) video moc hezké, ale teda musím "pyšně říci", že na ty naše nemají :-). Ne, dělám si srandu, ale tahle nejmladší dvojka, to jsou fakt blázni, co dělají. Neuvěřitelná energie :-). Každou chvilku se o něco fláknou, jak lítají, nebo srazí s někým, až se bojím, aby si něco neudělaly. No a na těch houpačkách, aby nespadly dolů. Skočí z ní na pergolu, pak dolů, proběhnou obě spojené klece, na patro, z toho na druhou houpačku, dolů, celou klec, ven do výběhu, tam proběhnout všechny atrakce, do čumáku kousek sena, do samostatné klece, zase ven a furt dokola :-))) A pak se někde zašijou, ani je nemůžu najít a tam chrupou :-).
- - - - -
Zbyněk, ty moje jsou vlastně ještě mladé všechny, tak jsem zvědavá, jestli až budou starší, jestli budou alespoň trošku klidnější a půjde je chytit lépe. My máme ubikaci také dost velikou a spoustu skrýší, takže tam je chytit, je prakticky nemožné. Proto jsme jim dali klece na zem, aby mohly samy lézt ven a dovnitř kdykoliv se jim zachce. Když jsme je do výběhu přenášeli, byl to stres jak pro ně, tak i pro mně. Takhle je to bez problémů a mají volnost a i víc zábavy.
13.2.2019 22:21Tygrinka
Molik: Tak já mám zase docela dobré zkušenosti s Occuflash. Zklidňuje podráždění. A i moje oči ho snáší dobře a to mi vadí kde co... Nicméně na zapíchnuté seno jsou tyto kapky slabé. Jako první pomoc ok, ale opravdu to chce veterinu. Ono se může zdát, že den dva je vše ok, ale pak to začne pracovat dost rychle. Takže veterinu zítra nebo v pátek, o víkendu je ideální doba na případné rozjetí zánětu a to se pak těžko hledá veterina...
- - - - -
Amareto: Nedávat celou dávku najednou. Kolik dostává? Dávala jsem také, u myšáka stačil 1 dílek denně. Zkus dát jen půlku dílku a dát to šikmo za řezáky a když to plive, tak dávkovač šoupnout hlouběji o tlamky. A pak zlehka podržet tlamku, aby mohlo mlet tlamkou, ale nemohlo ji otevřít. A přinejhorším po podání šoupnout do tlamky kousek listu salátu nebo petrželky. A po sežrání sousta dát dalšího půl dílku. Jinak já mám zkušenost, že mi to morčata žerou vcelku bez problémů, ale každé zvíře je holt jiné...
- - - - -
Lucky&Freddie: Myslím, že se chlapec zabavuje docela dobře :o) Stěhování domku je oblíbená zábava :o) Možná by pomohlo mu udělat výběh, aby se vyřádil večer tam. A asi nejjednodušší je myšáka dávat spát do jiné místnosti. A bylo by mu lépe s kámošem...
13.2.2019 22:30Filip0001
Ahoj,
už si nevím rady, tak zkusím tohle jako poslední záchranu. Mám 4 morčátka. 3 jsou ve skvělé kondici, ale jedno se za posledních 14 dní neskutečně zhoršilo. Vážilo skoro 650g (Má cca půl roku)-samička. Dneska naváženo 450g a stále to klesá. Byl jsem u veterináře, tam dostala všelijaké vitamíny B1-12, C , atp. A upravili jí zuby, že by to mohl být důvod, proč nejí a skoro nepije. Dnes jsou to 3 dny od "operace" a stále nic.. Jen váha klesla z původních předoperačních 550 na 450. Před operací jsem jí dokrmoval 4x denně nějakou směsí od veterinářky a povedlo se nám nabrat 50g na váze, ale dneska už jsme v -100g.. Už si nevím rady a mám ten pocit, že jí odtikávají poslední hodiny :(
Pomohl by mi tady někdo s tím prosím?
14.2.2019 06:12Tygrinka
Lucky&Freddie: Nemusí mít východ z klece, do výběhu ho můžeš normálně přenést - tedy oba přenést. Stačí třeba kousek v kuchyni nebo v koupelně nebo kus pokoje někde vhodně ohradit. A je fajn, že má kámošku :o) Nevím, jakou máš klec, pokud metrovou, tak bych pořídila alespoň 120cm. Pokud to nejde, tak někde na vhodném místě udělat výběh. Stačí na cca dvě hoďky denně. Samozřejmě, když budou venku víc, tak jim to jen prospěje. Nedávat pouze na dlaždičky, to mi kdysi myšáci nastydli, byť se na nich dlouho neváleli a bylo teplo.
Na výběh v pokoji stačí igelitový ubrus, na to stará deka, nějaká ohrádka, pár domků z krabic ze sámošky a domky z klece, trochu zeleniny rozházené po prostoru, možno i trochu granulek, a je o zábavu postaráno...
- - - - -
Filip0001: Do kaše přidej roztlučené a spařené vločky, samotný Rodicare je v těchto případech dle mých zkušeností slabý. Výživnou kaši dělám i z granulí Care+ a Brit. Po obou druzích granulí myšáci marodi krásně nabírají. A to dokrmování, jak dole píše Ehrena, je v některých případech po zákroku v tlamě opravdu nutné. A přidej do kaše nebo dávej mimo kaši Cvitamín.
- - - - -
Jo a asi by bylo dobré si od veta vyžádat sirup proti bolesti. To taky udělá hodně moc...
14.2.2019 20:26Noemi
Filip0001: Já měla jednu samičku , co malá byla normálně velká, ale tak v půl roce přestala růst. Majitelka byla na veterině a prý vrozená vada ledvin, selhávaly jí. Mohlo to být cokoli, pokud moc nerostla, tak pravděpodobně i vrozená vada (srdce, játra, ledviny, cokoliv jiného...) Je mi to líto.
14.2.2019 21:47Morčátko49
Dobrý den, mám dotaz. Máme dvě morčátka, samici a vykastrovaného samce. Samice začala cca před dvěma měsíci samce sexuálně obtěžovat. Každý den na něj doráží, brumlá a vrtí před ním zadečkem, on je vykastrovaný, tak si jí samozřejmě nevšímá. Někdy jí to naštve a trochu po něm vyjede. Netušila jsem, že jsou samice tak náruživé. Vůbec nás nenapadlo, že by samice takhle intenzivně obtěžovala samce. Nemůže jí to nějak uškodit? Nebo jemu, trochu se bojíme, že samice začne být agresivní, aby mu neublížila. On je takový hodný bambula. Máte s tím někdo nějakou zkušenost? Neměli bychom nechat raději vykastrovat i tu samičku?
14.2.2019 23:04Ehrena
Morčátko49, moc zkušeností v tomhle směru nemám, máme teď poprvé už asi dva roky vykastrovaného samečka, pořídili jsme ho jako dvouletého, už vykastrovaného. Původně jsme ho měli se dvěmi vykastrovanými samičkami, a teď už asi rok a půl žije s nevykastrovanou samičkou, a nic podobného, co píšeš, jsem nepozorovala, vycházejí spolu velice dobře, na samičce případnou říji ani žádné neobvyklé chování vůbec nevidím. Několikrát jsem tu četla, že i vykastrovaný sameček může na samičku v době říje naskakovat a že jsou to pak hotové orgie, jen nehrozí, že by z toho byla mimina. U nás to ale vůbec nevidím, ani ze strany samičky, že by o to stála. On už vůbec ne, taky je hodný bambula, a navíc veliký plyšák. Naše samička je ale na něj hodná, nijak mu neubližuje. Ani mu nijak nenadbíhá.
Jako druhou dvojici mám kastrovanou samičku a nekastrovaného samce, z toho jsem měla strach, jestli ji samec nebude moc otravovat, ale rychle si ho srovnala a vychovala, i jim to docela klape.
Kastrace samičky je hodně náročná operace, z jiných než zdravotních důvodů bych ji nedoporučovala.
- - - - -
Oprava, tablet mi dělá úpravy po svém, chtěla jsem napsat veliký plašan, ne plyšák! :)
15.2.2019 06:40Zbyněk
Morčátko49: samička má nejspíš cysty na vaječnících, nebo problém s dělohou. Obě zdravotní komplikace často vedou k permanentnímu sexuálnímu projevu projevu, který se jindy omezuje pouze na říji jednou za dva týdny. Normální to není, zajdi na specializovanou veterinu na sono spodku a napiš, jak jste dopadli. Kastrace samičky se musí dělat správně, tzn. vaječníky se musí brát bokem, ne přes bříško, jinak je to vysoce rizikový zákrok. Ale řekl bych, že tvá samička je hrokým kandidátem na zákrok a pozor, ještě dva až tři měsíce po něm v tom může pokračovat, než se usadí hormony.
15.2.2019 11:21uj uj
Morčátko49:
Možná je to jen projev dominance - my také máme kastrovaného samce a dvě nekastrované samice. Samec je (jak psala Ehrena) takový hodný bambula, místo aby si udělal v harému pořádek a šéfoval tam, tak se před oběma ženskejma raději klidí :-) Sice na ně vrká a vrtí zadkem, ale ony si z toho moc nedělají. Když ale jsou v říji, tak mu "podrží" a to pak půl dne jen lítají sem a tam a nic jiného nedělají. Zrovna včera u nás zase bylo tóčo, Jůlie byla v říji a byly morčecí dostihy - šéfová Amálka částečně přebírala práci za Domina (když Jůlinka nemá říji, tak na ni neleze, takže si to vysvětluji opravdu jako dominantní chování). Když se unavila, nastoupil Domino :-D No Sodoma Gomora :-D
Ale jak píše Zbyněk, může se jednat i o nějakou hormonální nerovnováhu, měla jsem kdysi jednu samičku s cystami a ta svou kamarádku obtěžovala denně, říje - neříje. Nechávala jsem ji tenkrát operovat, ale bohužel to nepřežila :-(
15.2.2019 14:06Noemi
Zbyněk: Ve chvíli, kdy má samice celiké cysty na vaječnících, tak kastrace z boku možná není. A neznamená to, že by to bylo uděláno špatně!
- - - - -
Pardon, ale jsem alergická na kategorická prohlášení o tom, co je dobře nebo špatně. Pokud to nemá oporu ve vlastní zkušenosti (že provádíte ten zákrok a máte s tím takové zkušenosti) či odbornosti (lékařské vzdelání ve stejném oboru, zkušenější kolegy na telefonu, odborný seminář pro lékaře, soudobá aktuální odborná literatura).
16.2.2019 15:37Duchna
Po zrale uvaze, kdy jsme se rozhodli,ze morcatka uz ne, jsme se nakonec nechali unest a mame nove miminko, nahradu za kluky...Jmenuje se Volficek a je cely cerny, jako byl Ixicek. Je mu mesic a 5 dni.Doma ho mame prave mesic. Je strasne aktivni, spolecensky,porad na me leze :-). Ale s cim si delam starosti....strasne malo ji a krome okurky, do ktere se hned pusti, vzdy vse necha okorat. Da si trochu mrkve, 2x si hryzl do rajcete ci papriky,pak uz ne. Seno konzumuje porad. Za ten tyden, co ho mame snedl cely senik. Jak ho naucit jist? Kluci jedli v podstate jenmrkev a ja bych rada,aby chtel i rajcata, papriku a pod. Aby strava byla rozmanitejsi... A pry pil z napajecky a dost, ted nepije asi vubec. Voda nemizi. Dala jsem mu tam i misticku s vodou. Kluci pili z misky, z napajecky vubec. Uz si nepamatuji,jak to bylo, kdyz byli mali,ale rozhodne normalne bastili. Ma cca 300 g, kolik by mel tedy za den snist? Dekuji za rady..
- - - - -
Opravuji..doma ho mame tyden, ne mesic..
16.2.2019 17:47Tygrinka
Duchna: Mimina si většinou vystačí s vodou ze zeleniny, má-li okurku, žízní netrpí. Miminům dávám i misku s vodou, někdy špatně dosáhnou na napáječku. Mimina mi nikdy moc zeleninu nechtěla, okurku, kousek mrkve a jablka, spíš kousek salátu, natě či list od zeleniny. Rajčata, papriku až když trochu dorostla. Takže zatím se neděsit, nabízet později za 14 dní či tak nějak. Pokud váš myšák baští seno jako protrženej, je to v pohodě.
Jinak bych kromě jemnějších granulí (nebo trochu rozdrcených normálních granulí) dávala i ovesné vločky. Nevím, co dáváš, někdy prostě byly kousky na mimina větší a tak jsem je lámala na kousky, z Care+ si mimina vybírala ty drobnější granulky, v tom případě jsem nedrtila nic.
- - - - -
Oprava: Mimina mi nikdy moc zeleninu nechtěla, vzala si okurku...
- - - - -
Duchna: Jinak gratuluji k přírůstku. Tak nějak vám to švitoření chybělo, že? :o) A taky byl potřeba další strávník na okurky, které v lednici tak zahálí :o)
17.2.2019 14:07Duchna
Zbynku, nevsimla jsem si komentare. Dalmatinek je krasnej,ale nedokazala bych se s nim pak rozloucit.Malickeho mame tyden a uz bych ho nedala. Mame ho u sebe,kdykoliv jsme doma, udelala jsem mu velky vybeh z krabice od tv,tak ho mame u televize. Bude to muset chvilku sam vydrzet a pak bychom radi zlateho aguracka...
Kluci taky nepili a krom mrkve pomalu nic nejedli, proto bych se rada vyvarovala chyb ..ale dobra, budu to zkouset dal... on je tak uzasnej,kdyz sedim vedle a dam ruku do te krabice,tak po ni vysplha a usadi se mi na kline. A to stastne poskakovani, to uz jsem zapomnela :-). Maleho mam v albu, jen z mobilu neumim vlozit odkaz...
17.2.2019 15:20Duchna
Tygrinka - dekuji :-). Je uzasnej..spis jsme se bali zase te bolesti po ztrate. Bylo to strasne. A i ty starosti s hlidanim, i kdyz jsem mela spolehlivou kamaradku.. nicmene ve ctvrtek letime na dovcu a uz nastal problem, ze nemuze. A co s nim ted??? Ale nemuzeme se ho nabazit :-). Porad je u nas...prijde mi,ze neji,kdyz je sam...max.rimsky salat,pres noc nezmizi nic, krom sena..ale jak ho strcim do vybehu k nam, sup, uz si obcas hryzne..
17.2.2019 17:26Veronika5
Duchna, Zbyněk: Ad dovolená - my to taháme všechno s sebou! Loni dvě morčata, teď dvě morčata plus králík! Tihle tři za týden sežerou půl velkého pytle sena, k tomu musíme vzít nějaké hobliny do záchůdku, podložky do ubikací, králík bude potřebovat ohrádku, protože nemůže být zavřený a po chalupě kde jsou navíc otrávené návnady na hlodavce běhat fakt jako nemůže - -. Hlídání nemáme vůbec. Pokud pojedeme někam, kde zvířata opravdu mít nemůžeme, budeme muset využít placené hlídání...
17.2.2019 17:29Duchna
Ja mam tu kamaradku,ktere duveruji,ze i kdyby neco, udela vse,co je v jejich silach...ale pristi tyden bud bude v karantene na spalnicky nebo v Barcelone...zarim to vzdy klaplo... Doma bude manzel,ale tomu bych nesverila ani kaktus, max.zelvy, ale minule kdyz hludal, prijeli jsme a jedna byla mrtva... Tohohle mrnouska nechci nechat bez mazleni....jeste zkusim syna.v Praze nebo kamatada...
- - - - -
Verunko, na chatu taky bereme, ale do Emiratu by to asi neproslo :-) :-) :-) :-)
17.2.2019 17:47Zbyněk
Veronika5: mě pozvala na dovolenou paní ze Slovenska, má barák, je tam sama a horní patro má volné. Ok, jenomže šest myší a příslušenství mi zabere celé auto a ostatní věci dám kam? Nevím:) Byla by to paráda, ale asi bych musel jet dvakrát, nebo si vzít vozík:) Pro morčata je nejlepší, když nikam jezdit nemusí, změny nesnáší.
Duchna: zkus se na to podívat pragmaticky - k prckovi potřebuješ parťáka, ale do puberty, tzn. sedm měsíců, je to riskantní, můžou se v pubertě rozhádat. Takhle bys to měla bez problémů, já bych věděl, že je morčík ve skvělých rukou, tedy pokud nebude hlídat manžel:D, tvůj morčík bude mít kámoše stejného věku a bude šťastný a navíc - ten můj je zvyklý na pestrou zeleninu a ví, že co si neurve, to nemá. Takže tvého rychle naučí správně baštit, není nad osobní příklad. Jestli řešíš dovolenou, přivez mi ho do Prahy a já je hned seznámím, oddělím klučíka od smečky, nechám je v kleci, večer se proběhnou a je to. :)
18.2.2019 09:48morčatkoo
Dobrý den, co mohou být tmavě šedé velké jakoby lupy a následně lysá místa v srsti, morčík dostal injekci a týden něcím od veta jsme ty místa potíraly, ted je nové místo na zadečku, předtím na hřbětě asi 5x2cm. ted tak 1x1cm asi 2 cm pod původním. Ale nesvědí se a žere, vypadá jinak zdravě, spolubydlícímu nic není....v létě měl 3 roky. co to může být zvláště bez svědění? doktor říkal asi parazit nějaký, na plísen to není takové bílé navíc není na čumáku nic apod. díky
18.2.2019 12:08Nonyna
Morcatkoo: Vypadá to na všenky, nemám s nimi osobní zkušenost, zkus něco načíst, na netu je spousta informací(vyvarovala bych se frontlinu, to je docela svinstvo). Musí se nejen ošetřit morčátko, ale i klec, případně výběh a místa, kde se pohybovalo(biokill) nebo to bude pořád dokola.
Na stravu jsem se ptala proto, neb mám zkušenost s naším odchovaným morčátkem, které u nových majitelů vinou stresu opelichalo. Když se k nám vrátilo, vše se do pár týdnů spravilo, holá místa zarostla, ale v srsti nic jako lupy nemělo.
18.2.2019 16:41Zbyněk
Morcatkoo: v kostce: na všenky je Aroalit, nesmí ho dostat březí samice. Na svrab Stronghold, nebo Advocate spoty, Ivomec injekce. Na všenky nezabírají téměř vůbec. Všenky se línáním neprojevují, svrab ano - na kůži jsou takové typické, občasné, červené tečky. Plíseň je nejhorší, ale doktor by to měl poznat. Na plíseň koupel v Imvaverolu, opakovaná.
18.2.2019 18:10Ehrena
Morcatkoo, všenky jsme asi dvakrát měli a vždy nám pomohl Stronghold spot, my teda měli takové malé žlutošedé, velikost bych odhadla tak na max. 2mm, při malém napadení se snadno přehlédnou.
Našim morčatům ale nepůsobily žádné viditelné kožní problémy, ani lupy ne. Jen se malinko víc drbala než normálně. Vždycky je dostalo i to druhé morče (spolubydlící).
- - - - -
Svrab se projevuje ložisky bez srsti, většinou se ale morče hodně drbe a mívá na kůži strupy.
Léčba injekčně Ivomec či spoty kapičku za krk, jak psal už Zbyněk. U nás druhé morče (spolubydlící) svrab nechytlo, bylo bez nálezu.
- - - - -
To morče se svrabem tehdy lupovitá místa mělo.
- - - - -
Jaja2109, všechny informace viz nahoře na stránce v tom zeleném Jídelníček.
19.2.2019 06:15Tygrinka
Morcatkoo: Ošetřit proti svrabu by se měl i druhý kámoš, resp. měl by dostat spot-on Stronghold pro koťata a štěňata. Ten působí proti všenkám i proti svrabu. Může mít všenky a k tomu i trochu svrab nebo kožního parazita, popř. se nedá vyloučit ani ta plíseň. Jinak injekce byla nejspíš ten Ivomec, je to v tomto případě asi ideální postup. A jak píše Ehrena, měla by se zopakovat.
Jak to morče dostalo? Někdy se zadaří díky senu či krmení ze zverexu, které je kontaminované, někdy je skrytým přenašečem kolega kámoš, někdy je samotné morče řídce osídlené a pak se to nějakým spouštěčem (většinou stresem) rozšíří. A rozhodně je nutné ošetřit všechna morčata, která s tímto přišla do styku, tedy minimálně spolubydlícího.
Na lidi svrab, či kožní parazit, ani všenky přenosné nejsou. A veš dětská a všenka morčecí jsou vzájemně nepřenosné. Svrab by mohl pár dní na člověku přebývat, ale neškodí a nemůže se množit. Plíseň má určité riziko přenosu na člověka, lidé s oslabenou imunitou nebo menší děti by neměli maroda ošetřovat a mazlit se s ním, dokud nebude zaléčený. Osobně jsem se setkala s hodně postiženými morčaty a ošetřovala i velká zvířata s plísní a nikdy nic. Jsou tu jiní, co museli plíseň od morčete na sobě chvíli řešit. Ale u vás podle popisu odhaduji spíš na všenky a svrab či nějakého jiného kožního parazita...
- - - - -
Morcatkoo: Jinak se morčíkovi nestalo nic extra hrozného, tyhle věci nejsou až tak neobvyklé a řešil to skoro každý, kdo morčata delší dobu chová.
19.2.2019 08:06Zbyněk
Jaja2109: vezmi si váhu, na talířek dej cca 50 gramů zeleniny na jedno morče ráno a večer. Já dávám pravidelně rajče, žlutou papriku, řapíkatý celer, baby gem/little gem salát, fenykl, mrkev. Občas čerevnou řepu, když mají slušný, tak kopr. Vyhýbám se natím - nedávám mrkvovou, petrželovou, ani kedlubnovou. Nedávám brokolici, květák, celer a petržel. Vitamín C zdravému morčeti dávat nemusíš, pokud bude mít denně zmíněnou dávku zeleniny. A už vůbec ho nedávej do vody, protože se za pár minut zničí světlem, je to vysoce nestabilní kyselina L-askorbová. Můžeš vzít tabletku 250 mg, rozdrtit polovinu, půl ml vody, trochu medu a ihned stříkačkou do tlamičky. Dej jim to dvakrát po sobě a to stačí. Vodu do pítka dávej čistou každý den, žádný Acidomid a podobné věci nejsou potřeba. Dávej dostatek sena po celý den. Občas dej na chuť pár granulek, třeba Brit, nebo Versele Laga, Darwin. Občas kousek jablíčka a budeš mít zdravá a spokojená morčata.
Morcatkoo: já ne úplně souhlasím s tím, že spoty na svrab zabijou také všenky. Ne vždycky, Arpalit ale vždycky! Nicméně všenky jsou otravné, ale svrab morče zabije, pokud se neléčí. Tzn. zjisti si, co mu doktor píchnul, pokud Ivomec, tak spot nedávej a na všenky nezabere zcela určitě. Svrab za chvíli zmizí, srst do měsíce doroste. Potřebuješ hlavně spolehlivě určity diagnózu, hlavně MUSÍŠ rozlišit svrab od plísně. Plíseň přenosná je vždycky a špatně se léčí, nicméně Imaverol zabírá téměř vždycky. Blbé je, že musíš natřít i hlavičku a nesmí se to dostat na sliznice - očka, ouška, tlamička a čumáček.
19.2.2019 09:59Veronika5
Jája2109 - ještě doplním Zbyňka - já podávám rozdrcenou tabletku vitamínu C rozetřenou na plátku okurky. Jinak okurku vůbec nedávám, takže to je něco extra, a snědí mi to i s tím kyselým Cčkem. Můžeš vyzkoušet - odpadá nutnost morče odchytávat a něčím ládovat stříkačkou. V zimě dodávám vitamín C takto preventivně cca 1x týdně, přes léto vůbec.
- - - - -
Morcatkoo - prosím tě, nemůžete zajet za jiným veterinářem? Často se vyplatí si vytipovat třeba i trochu dál někoho kdo se specializuje na morčata nebo alespoň na malá zvířata. Postup tohohle se mi zdá dost mimo. Už to, že vám dvakrát po sobě vlastně nesdělil diagnózu, plus téměř vždycky se léčí obě morčata, ne jenom jedno. Lepší je zajet si někam autem nebo autobusem, jednou - dvakrát, a máš to. Takhle to budete "léčit" donekonečna a ve výsledku to může vyjít dráž.
19.2.2019 13:12Zbyněk
Nonyna: cituji sekci "Nemoci"
Vši/všenky
Příznaky: morče se nadměrně škrábe, může mu začít vypadávat srst (zvláště u citlivějších zvířat), ale také nemusí být příznaky moc znatelné. Šedé podlouhlé tečky u kořenů chlupů, mohou se pohybovat.
Vši se živí krví a jsou přenosné na člověka, všenky se živí kožním mazem a šupinkami a člověka nenapadají. Na oboje jsou účinné např. Ivomec, Dectomax, Frontline, Arpalit neo, Diffusil, ...
POZOR! Důležité upozornění při odvšivování 1% Arpalitem:
POZOR na záměnu s 5% Arpalitem!
Morče nesmí být březí. Může dojít k poškození plodu či potratu apod.
Morče musí být, kvůli škodlivým výparům, umístěno ve vzdušné ubikaci. Tzn. např. při ploše 0,50 m² nesmí plné stěny přesáhnout výšku 30 cm. Ideální je klec s mělkým dnem. Z téhož důvodu nedávejte do ubikace budku!
Pozor na zasažení očí a dýchacích cest! Raději si 1% Arpalit nastříkejte na ruce či hadřík a oblast hlavičky opatrně potřete.
Nedoporučuje se, aby tento zásah prováděli děti!
Postup:
1. den postříkat celý povrch morčete proti srsti co nejvíce ke kořínkům, až je morče mokré či spíše vlhké. Pak si ještě postříkejte ruce a srst řádně promasírujte. Nezapomeňte na nožičky... a sobě rychle a řádně umýt ruce!
3. den opakujte jako první den
7. den morče vykoupat, opatrně vyfénovat, pak případně nastříkat olejovým kondicionérem, učesat a je hotovo.
Pokud máte více morčat, je lepší použít Frontline Spot on (0,1-0,3 ml / dle váhy morčete)
Pro zajištění zničení parazitů je dobré aplikaci po pár dnech zopakovat.
Had není morče atd. Ale začal bych kvalitním lékařem, protože to, co provádí tenhle, mi přijde jako naprostá sci fi
19.2.2019 13:43Nonyna
Zbyněk: nevěřím ničemu, kde je obsažený permethrin(frontline, arpalit...), mám z toho obavy i pár špatných zkušeností(ne tedy u morčat).
Bez obav bych použila stronghold( účinná látka Selamectinum) nebo ivomec. Toť můj názor. Chápu, že někdo může mít jiný;-)
- - - - -Morcatkoo: doporučuji ten Stronghold. Ale jestli morčeti už píchli nějakou antiparazitní injekci, tak bych s tím byla opatrná, aby toho nedostal moc..je potřeba zjistit, co vlastně dostal.
- - - - -http://catdogke.hu/eshop/kocky---cats/antiparazitika/7816-stronghold-plus-spot-on-pro-kocky-3x0-25ml používáme tento, obsahuje to 3 ampulky..na morče se aplikuje jen 1 kapka z ampulky na ouško. Vydrží ti to na dlouho; kdybys chtěla kapat i potom preventivně, tak se to dělá 1x měsíčně. Kdybys toho nechtěla kupovat tolik=3 ampule, protože si vystačíš s 1, doporučuji zakoupit na veterině, tam by ti mohli prodat jen 1 a ne celé balení(dělám to tak u nás, nevím, zda to je možné všude)
19.2.2019 20:45Morčátko49
Dobrý večer, v pátek jsem zde psala dotaz ohledně říje samičky, která nám již dva měsíce v kuse sexuálně obtěžuje vykastrovaného samce. Psali jste mi zde, že by to mohly být cysty na vaječníkách, ať jdeme k lékaři a pak dám vědět, jak jsme dopadli. Tak dnes jsme u veterináře byli a naše sexuchtivá samička je samec :-)))))
20.2.2019 07:28uj uj
Morčátko:
Pokud je samička samec, tak si myslím, že jde o typický příklad projevování dominance. Tohle chování kastrace neřeší. Morčata žijí v hierarchicky uspořádaných skupinách, kde "vládne" nejdominantnější jedinec. A ten svou dominanci projevuje a utvrzuje (mimo jiné) právě tímhle "naskakováním". Je možné, že s pubertou se tohle chování zintenzivní a po čase zase trochu zklidní, ale i když je samec kastrovaný a je dominantní, bude se takhle chovat dál. Pokud se kluci neperou do krve a až lítají chlupy, je to zcela normální a v pořádku ;-)
20.2.2019 07:41Zbyněk
Jj, včera jsem oddělil sexuchtivého mladého samečka a doufám, že sestřičky přežily bez úhony, měsíc jim sice bude až zítra, ale sameček pěkně řádil. Půjčil jsem si zkušeného staršího samce, skvělou dětskou chůvičku, v noci mě budil jekot a bublání, ale už si mladého trochu srovnal a právě se zase o něčem dohadují nahlas:) Morčátko49: pokud jsou oba ještě před pubertou, může pak nastat problém, ale tak budeme s holkama držet palce, aby se to nestalo. To je mimino, že ještě nemělo vidět kulky?:)
20.2.2019 09:05Nonyna
Zbyněk: Zajímá mě, jak to děláš s miminem-samečkem. Dáš ho normálně k cizímu samci(který třeba už kryl samičky) a je to v pohodě? Já jsem se toto bála udělat, když jsme měli malé a potřebovala jsem 1 klučíka oddělit. Ti samci jsou nevyzpytatelní:-) Mám 2 samce, kteří bydlí každý sám, protože mezi sebou by se zabili....jako malí spolu chodili do výběhu, v pubertě to bylo horší, až se do sebe jednou pustili a museli jsme je oddělit a nakonec to gradovalo tak, že se pokousali jednou do krve přes klec venkovního výběhu (2cm mezery mříží)...od té doby jsem je k sobě samozřejmě nedala, ale bojím se tam šoupnout i mládě(ted teda žádné nemáme, ale v létě jsem potřebovala).
Pak mám spolu tři samce, nyní jim je 5 měsíců a ti spolu jsou od odstavu a vycházejí spolu dobře. Občas některý druhého ojede, aby mu projevil dominanci, ale není to žádné trvalé obtěžování. A to jsem četla, že samci spolu ve třech být nemohou....tak nevím.
- - - - -
Moečátko49: Tak to je teda překvápko! Ještě že jste ho neměli u samičky, už mohlo být nadělíno:-)
Jak je sameček vůbec starý?Myslím ten, co půjde teprve na kastraci..
20.2.2019 09:05Zbyněk
Nonyna: jde o zkušeného staršího chůvičku, který pak dostává mimina po odstavu a chová se k nim hezky. Ale je to především chovný samec, takže jednou jsem si ho půjčil s vyspělejším miminem a jakmile mimino ucítilo holky a začalo dospěle vrčet, bylo po pečování a nastala třetí světová. Ozval se vřískot, řev a mimino mělo piercing na ouškách. Ale stejně toho nenechalo:)
Kluci vydrží v partě do puberty, pak se parta spolehlivě rozhádá navzájem, pokud jich je víc, to je vyzkoušené. Takže potom budeš mít tři neslučitelné kluky, kdežto u dvojky je větší šance na přátelství i po pubertě. Nejvíc pomáhá prostor, když ti běhá smečka kluků po baráku volně, tak to jde, ale v omezeném prostoru klece ne.
20.2.2019 10:42Nonyna
Veronika5: Ono věřím, že v malém prostoru je to vždy horší. Nám se v přepravce(a to nebyla nějaká mini, byla to taková velikostně na kočku) kousaly holky, které spolu jinak bezproblémově žili v jedné kleci.
No, jsem zvědavá, jak to teda u nás bude...kdyžtak půjdou na kastraci. Jsou to naši odchovanci, kteří nám zůstali a já už je nikomu nedokážu dát, protože ti 2 čokoládoví jsou takový plachý, mají to už geneticky dané(jejich sestřička málem nepřežila život o samotě u nových lidí, museli jsme si ji vzít zpět), s tím nic neudělám a ten třetí je naopak taková družná povaha, ten je učil se nebát. V zásobě máme 2 klece, takže kdybych je potřebovala okamžitě rozdělit, tak je mám kam dát, ale trvale to tak nemůžeme mít, už nevím, kam bych to dala..
20.2.2019 11:55Ehrena
Nonyna, vzhledem k tomu, že jsem dříve chovala převážně jen kluky a v jednom období jsem jich měla opravdu hodně najednou, taky jsem vyzkoušela trojici, a hned dvakrát, vždycky se stejným výsledkem. Poprvé to byli stejně staří samečkové, koupení jako mláďata najednou ze zverimexu, nešlo ale o sourozence, každý z nich byl typově úplně jiný a byli od různých dodavatelů. Klapalo to krásně asi 5 měsíců a pak se začali nahánět s prskáním, napřed šlo jen o občasné honičky střídané obdobím klidu, ale když se objevily na dvou kousance, i když malé a jen málo, nečekala jsem na nic a oddělila toho třetího, nepokousaného. Mysleli jsme, že když není on pokousaný, že je on ten agresor, ale později jsme zjistili, že jsme určitě neměli pravdu, byl to nejhodnější a nejmírnější morčík, co jsme kdy měli, odchoval nám později spoustu dalších pořízených klučičích mimin. Pořídili jsme k němu nového morčíka a obě dvojice byly úplně v pohodě a kluci spolu vydrželi bez jakýchkoliv problémů až do smrti.
Pak jsme to zkusili ještě jednou, v době, kdy jsme měli lichý počet kluků (po smrti jednoho samečka) a už jsme nechtěli pořizovat další. Původního starého už 6letého samečka jsme dali k dvěma dvouměsíčním mladým, tentokrát vydrželi spolu až do cca roku věku těch mladých, ale pak jsme toho nejstaršího museli zase oddělit, protože mladí si na něj dost dovolovali a zase začaly honičky s prskáním a zrovna ten nejstarší, nejhodnější skončil s natrženým uchem. Po rozdělení byl rázem klid a pohoda a dvojice mladých spolu žila v pohodě dál, starší holt zase dostal k sobě nové mimino, které jsme původně už pořizovat nechtěli. Po těch zkušenostech bych už trojici znovu nezkoušela, nebo jen opravdu z nutných důvodů a dočasně.
20.2.2019 12:31Nonyna
Ehrena: to mám pěkné vyhlídky...a to jsem si říkala, když to je doted v poho, že už budou dobrý...
Myslíš, že kastrace všech tří by pomohla? Zase je nechci dát kastrovat jen tak.
Přemýšlím, které 2 bych nechala spolu..asi ty plachý čokoládky, ti nemůžou žít po jednom, utrápili by se. Jenže co s tím jedním pak...bude chudák sám. K těm 2 samečků, co žijou po jednom bych se bál ho dát...jenže já jsem na tohle hrozný strašpytel. Moc se o ně bojím, aby si hodně neublížili, kdybych to zkusila.
20.2.2019 12:50Morčátko49
Nonyna: Ten co by teprve měl jít na kastraci je 6 měsíců starý.
Zbyněk: On právě kulky nemá vidět! :-) Pan doktor říkal, že je nemá úplně sestouplé. A my máme toho staršího samce a ten už od malička měl kulky obří jako blázen, tak nás to zmátlo. Navíc tedy toho druhého samce jsme dostali jako dárek, překvapení a dostali jsme ho jako samičku, tak jsme tomu prostě věřili.
Já právě vím, že dva samci se nesnesou, proto jsme k tomu našemu samečkovi chtěli samičku a teď se tedy bojím, že se budou rvát. Nebo když je ten straší samec vykastrovaný, tak se prát nebudou???
20.2.2019 16:46Jezzabell
Morčátko49: kluci se perou hlavně když mezi nimi není tak rok rozdíl a když jsou od sebe tak třičtvrtě, chce to výběh. Na malém prostoru si lezou na nervy. Jak si můžou třeba jednou za den zaběhat v obýváku, aspoň na dvě tři hodinky, líp se snesou. Starší na malého nezaútočí. Až když malej začne chytat pubertu a je to "odrzlík", tak ho velkej usměrňuje. A někdy u toho dojde na rvačku a to je pak zle.
I když jen bublaj, ťafnou se nebo cení zuby a cvakají, je to "ještě dobrý", ale jak se naježí na hlavě a krku a mají takový ten bojový postoj (to poznáš), tak tam nikdy nestrkej ruce! Oni by tě pokousali- a to klidné morčátko NIKDY neudělá! Holt v tu chvíli vidí rudě;). Buď silné kožené pracovní rukavice a nebo na ně hoď ručník a pak je opatrně odděl (pozor, aby ti nevyklouzl).
Kastrovaný starší bude určitě víc kliďas a puberta malého by event. mohla projít v klidu;) Ale to se přesně neodhadne nikdy.
20.2.2019 17:53Ehrena
Nonyna, netuším, jestli kastrace pomůže, já sama kastrovat samce nedávám a nemám s tím zkušenosti. Jednoho kastráta sice mám, ale už tak koupeného a za tím účelem, aby mohl být s holkami, takže jak by se choval mezi samci, to nevím. Co jsem četla tady na diskuzi v minulosti, někdo říká, že to pomůže, někdo zase, že ne. Tak fakt nevím.
Na vašem mstě bych zatím žádné zákroky nedělala a čekala,co bude. Když začne jít do tuhého, určitě to poznáš, a rozdělíš je na dvojici a zbylého kluka budeš muset nějak řešit. Třeba budeš mít štěstí a bude jim to klapat dál. Byla by to ale opravdu výjimka. No prostě s tím do budoucna počítej, a uvidíš.
Morčátko49, není pravda, že se samci spolu musí nutně prát. Já už vystřídala za dobu, co máme morčata, takovou spoustu samčích dvojic, že to ani nespočítám po těch dvaceti letech, a nešlo to pouze s jedním slepým samcem, ten snesl u sebe jen mimino, jakmile odrostlo, začaly problémy - nejpozději jsem ho oddělovala s jedním samečkem až v roce věku toho samečka, a to byl rekord.
Ale myslím, že u něj to bylo tím, že byl opatrnější díky tomu, že neviděl. Žádná z té spousty ostatních dvojic mezi sebou nikdy žádné problémy neměla. A to jsem neměla vykastrovaného nikoho z nich.
Ani doporučovaný věkový odstup mezi sebou neměli, prostě jak to zrovna vyšlo. Chce to opravdu jen co největší prostor, výběh by byl ideální, ale ten naši kluci měli jen na chalupě na zahradě, doma ne. A u nás jsem tedy měla snahu, hlavně u mladých, aby nepřišli do kontaktu, ani jen přes mříže, s nikým z těch ostatních. U starších už to pak tak nevadilo, ti už jsou klidnější. Mlaďasové byli schopni se začít rvát mezi sebou, když uviděli a ucítili jiného cizího samce. To u vás ale nehrozí.
Mimo jiné, s první dvojicí morčat jsme měli přesně stejnou zkušenost, jako vy. Koupili jsme napřed samečka, po asi měsíci jsme mu pořídili kamarádku. Až skoro po půlroce nám bylo divné, že pořád žádná mimina - i když ty jsem teda moc nechtěla, neuměla jsem si představit, že bych je mohla poslat do světa, tak jsem teprve potom začala studovat rozdíly mezi samcem a samičkou a jaké bylo překvapení, když z holky byl taky kluk. Jako samici nám ho prodali ve zverimexu. V té době se všude psalo, že dva samci spolu, to nejde. U nás to šlo, a úplně v pohodě. Jen jsme museli oba kluky přejmenovat, do té doby byli Chlapeček a Holčička. Takže z nich byl pak Zmizík a Černobílek, naše první morčátka. :) A od té doby už jsem dál potom pořád chtěla jen kluky. Když máš dva, není žádný problém, horší je to v případě více morčat v domácnosti.
22.2.2019 16:07Kytička
Když už je tu řeč o senících, máte nějaké tipy, jak zamezit tomu, aby seno nevypadávalo na zem? Alespoň částečně. Mám pocit, že minimálně 1/3 sena přijde vniveč. Holky to počůrají, zašlapou a pak se to vyhodí, protože už to nechtějí. Ve výběhu jsou na dece, tam jim to dávám přímo na zem do kupky, tam to "vyzobou" lépe, i když i tak tam něco nechají. Ale v kleci je toho dost. Napadl mě právě ten seník, co má Veronika5 a nebo mít i v kleci deky, nebo něco podobného. Stále používáme jen ty hobliny. Také máte takové "ztráty"? Mě to docela štve.
22.2.2019 17:32Tygrinka
Kytička: Prostírám na hobliny a ztráta je zhruba 15%, u horšího sena trochu víc, u lepšího skoro nic. Že by byli kluci čistotnější, to mi nepřijde.
- - - - -
Jezzabell: A ještě mají geneticky dané, že se leknou, když mám právě naklizeno. Když na to rezignuju, skoro nic se nestane :o)
- - - - -
uj uj: To je normální. Moji kluci zase vrtají díry do hoblin, když dolují zbytky granulí, protože seno jim zrovna brzdí v krčku :o) Asi to opravdu chce dávat víc sena, ale když už na to přišli, a tahle zábavička je vlastně super věc, tak to budou dělat, i když sena bude víc. Jsou to lumpíci, tak ať si trochu užijou...
- - - - -
uj uj: U tebe to chce asi dávat víc sena... Ale stejně asi budou norovat :o)
22.2.2019 17:55Jezzabell
Tygrinka: Jo! To je taky pravda!:)) Naprosto souhlasím!
Kyticka: Mně to dělají s jakýmkoliv senem, zrovna včera jsem vyhazovala ze čtyř ubykací cca 2 hlodavčí záchody (ty rohové), do kterých to sbírám, počůraného a zničeného sena..A nadávala jsem si, co toho znehodotěj. A schválně jsem jim proházela seníky, jestli to třeba nepomůže s plýtváním..nevypadá to tak:) eMík do čtverce na seno žďuchal čumákem tak dlouho, až ho převrátil a vysypal..(měli čerstvě přestlané a čisté klece). Do špruclového čtyřkoláku skočil zvrchu Jimmi šipku z podesty a vyhazoval to ven tak vehementně, že dole zasypal Vočka;)) a u drátěného závěsného u Lanceho a Zeda, u kterých jsem sebrala ten čtvercovej, aby to nebylo všude, tak z dráťáku tahali jak o závod, až dole vznikla deka ze sena- pak byli spokojení;) Taky čersvě přestláno..Holt, proti gustu..A ti co mají zásobník z druhé venkovní strany mříží, tak si to s radostí vytahují pod sebe v kleci, kde stojí. Jo, a Jules ve výběhu má často zaraženou hlavu až do půli těla v půlchlebníku z trávy a zuřivě se hrabe uvnitř;)) Chlapi teda moc na pořádek nejsou! Aspoň ne ti naši;)))
22.2.2019 18:37uj uj
Jezz, Tygřinka:
Ty naše potvory mají sena obvykle dost, tohle byla výjimečná situace, neb jsem přišla z práce později než obvykle a oni prostě všechno vyžrali :-) Jinak mají seno pořád, a že toho sežerou... navíc mají ještě jeden seník v prvním patře, ale nějak na něj zapomínají :-) A Jůlie rochá, i když v seníku seno ještě je, protože si na to prostě nějak zvykla a asi ji to baví... možná si myslí, že pod kobercem je něco lepšího :-)
22.2.2019 21:31Veronika5
Lucky a Freddie: Ani jeden domek a jedem pelech nestačí. Chce to aby měl každý všechno svoje.
- - - - -
Jinak ad seno a seník: Tak co u nás dělají se senem, jsem fotila včera. Vyhazuju toho spoustu. I když - ten nejhorší element je u nás bezesporu králík. Žere za dva, protože je v největším růstu, a už teď morčata velikostně dost předčí, ale hlavně - vytahá, lehne si do toho, zahrabe se, pak to mohutně pokadí, no a já to pak musím vyhodit, protože je to komplet vlhké a rozhodně zdraví škodlivé. Manžel přemýšlel, jak by to vypadalo, kdyby on stejným způsobem jedl třeba šunku :).
Tím pádem moje zásoba sena, co nám jako měla vydržet, vzala za své, a za tři týdny nebude. Takže zase jak vidím něco pěkného, dokupuju.
22.2.2019 23:56Reny
Azyláčci holka a kluk K ADOPCI
Nalezení někde u školy u popelnic v krabici. Holka je černá kluk hnědý, odhaduji asi rok staří. Měla jsem pocit, že už je kastrovaný, i vetka si nebyla jistá, tak 18.2. vyšetření sonem ukázalo, že sameček vykastrovaný asi opravdu je. To už vůbec nechápu, jak je pak někdo může vyhodit.
Oba jsou ochočení, samička trochu plašší, kluk se rád nechá hladit. Další info zde
http://www.morcataureny.stranky1.cz/nova-stranka-154269/- - - - -Nějak sem náhodou nakoukla do starších komentů... a nestačím se divit co se tu furt řeší za nemoce :-( Já tyhle nemoce řeším jen u cizích morčíků, jako je močák, ledviny, zuby, průjmy a pod, když je tu mám na péči, nebo mě lidi volají a nevědí si rady, bo byli u blbého veta, který není na hlodavce a není férový, aby je poslat ke kolegovy. Tyhle vety bych fakt mlátila po hlavě :-( Bo pak často už ani specialista nepomůže, bo je už pozdě :-( A já se tu pak u telefonu můžu přetrhnout. Nedávno sem řešila podobné 2 případy, jedna dokonce ze Slovenska mě volala. nebo když někdo bydlí někde "na samotě u lesa" nebo nemají čas podávat několikrát denně léky a 6x denně dokrmovat, tak mě sem nemocné morče přivezou na léčení, obstarání veteriny atd a vyléčené si pak odvezou, nebo z veteriny, většinou z Hůrky volají, že mě sem zase posílají maroda :-D jejda, to sem se najednou rozepsala, na to jak píšu pomalu :-D
23.2.2019 07:05Tygrinka
Freya_01: Osobně ne, ale tohle se někdy i při nejlepší péči stane a nic proti tomu nezmůžeš...
Uj uj: Aha, na "dietu" máš morčíky pěkně zaoblené, nepřišlo mi, že by strádali hladem... Jo a seník v patře...přece nechceš, aby se namáhali, když se snaží vypadat jako chudinky hladové, když přijdeš domů. Musíš přece dát něco šťavnatějšího než to suché seno z prvního patra :o)
- - - - -
Add seníky: Pár pokusů jsem provedla, dopadla jsem obdobně jako zde popsané případy. U kovového uvnitř na straně až k zemi dokonce morčík tak dlouho pracoval, až ho odháknul a rochal se v celé hromadě. I když seno bylo čerstvé a stejné, uvnitř prostě bylo lepší. Měla jsem obavy, aby si nezaháknul nožku, tak jsem to vzdala. A zbytek byl zde již popsán. Takže hromádkuju doprostřed placu nebo k domku do průrvy mezi klecí a domkem, jak kde se to hodí a tam, kam nechodí na záchod.
- - - - -
Veronika5: Jo králík. Tohle mi dělá taky, jen do toho nekadí. Občas jsem "hnusná" a nechávám ho "bez sena" pár hodin, aby to dole vyžral, ale moc toho nevyžere. Dostává na noc novou dávku a ten zbytek mu tvoří pěknou podestýlku na dně klece, přes to má lněné koberečky a hadr na hrabání a tam vesele vegetí. Něco málo je znehodnoceno v rozích, kam občas dojde na toaletu, to občas zreviduju a vyhodím, ale většinu nosí pěkně do záchůdku, takže nikde nic nesmrdí. Alespoň určitě nebude mít otlaky na tlapkách...
No a představa manžela pojídajícího šunku ala vaši morčíci seno ze seníku mě teď ráno dost pobavila :o)))
23.2.2019 09:52Ehrena
Freya_01, nám se to stalo před mnoha lety u našeho druhého morčete, Černobílka, byly mu tedy asi čtyři roky a půl, ale taky večer naprosto v pořádku, a ráno ležel mrtvý, a jeho parťák Zmizík tam kolem něj chodil, jako by nic. Zpočátku jsem se bála, jestli mu nemohl něco udělat, ale nic tomu nenasvědčovalo. A nikdy mezi sebou žádné spory neměli předtím.
A ještě jednou se mi totéž stalo po letech s naší Kviky, ale té bylo už sedm a třičtvrtě roku, takže tam to bylo patrně věkem. Ale taky bych to u ní nečekala, takhle najednou, vypadala na ten věk moc dobře, proti našim ostatním stejně starým morčatům, na nich obvykle je ten věk už znát, na ní tedy vůbec ne.
Ale vaše samička byla tedy opravdu hodně mladá, ale občas se to stává, jak jsem tu už několikrát četla.
23.2.2019 18:40uj uj
Zbyňku, klid - Amálčiny bobky jsou v naprostém pořádku, je v dobré kondici, chuť k jídlu má největší z těch třech. Očičko jí občas trochu slzí, měli jsme podezření na přerostlé kořeny stoliček, ale dle RTG je vše v pořádku, slzné kanálky taky OK. Minulý rok jsme řešili lehčí zánět toho levého očka, ale přeléčili jsme to. Dle veterinářky zůstala na rohovce malá jizva a očka jsou lehce zakalena - prý už věkem (Amálce je sedm let). Šedý zákla to prý ale není. Nebojte, snažíme se nic nezanedbávat ;-)
- - - - -
šedý zákal, samozřejmě....
24.2.2019 12:30Jezzabell
Dnes se s váma podělím o eMíkovo zpívání a jak mu to mrňousek prvotřídně natřel i přes svojí začínající pubertu.
Ráno mě vzbudil eMík zpíváním. Jdu dělat misky se salátem a koukám, eMík s bubláním za Gerim, který byl schovaný pod podestou. Marsellus je nejstarší z naší smečky, čtyřletý. A Geri je jeho nový parťák (třetí, tak snad by mohl smetáčka přijmout), táhne mu na půl roku a je jediný coronet;).
Většinu dne eMík odpočívá ve své papuči, nebo je u seníku, ale tady ho popadla ranní nálada a Geri to pojal jako skvělou výzvu na půlmaraton!
Geri často a rád běhá a skáče, normální mimino;) A jako junior s denním tréninkem vyrazil s bubláním po trati a jak eMík nadběhl, s hopsáním to otočil a radostně vpřed!
Jak tohle nenahrajete, blbě se to popisuje, ale stála jsem tam a smála se na celé kolo, protože eMíka to nejdřív vytočilo- přidal na bublání a bylo na něm vidět, že si juniora fakt podá, jestli ho chytí. A Geri nadšeně hopkal na dvě délky před staroušem, no konečně si se mnou hraješ! :)) Vydrželi fakt dost dlouho, s přestávkama tak dvě hodiny! Nakonec sebou ufuněnej eMík fláknul do papuče, hodil zadní přes okraj , uštvanej sportem, kterej ráno nečekal..A Geri si popcornoval po aréně, jak se krásně rozběhal;) a zařádil si. Holt tento výraz má každý z nich v hlavě uložený po svém;)) Tak eMík radši zpíval dál, aby si na toho chlupatýho juniora postěžoval, jakej z něj má stres. Láska prochází žaludkem;) U misek zapoměli na nálady a prej dobrý;)
25.2.2019 04:43Freya_01
Kájka - to se nestane, adoptovali jsme v uplynulých měsících z útulku kočičky a s morčátky v budoucnu končíme :) ne, že bychom je nemilovali, ale chovala jsem je asi 13let, chce to změnu a před půl rokem jsem se vdala a manžel raději kočky. takže máme doma živo. máme poslední dvě morčinky, necháme je s láskou a péčí dožít, ale další už pořizovat nebudeme. :) úmrtí minulé morčinky mě hluboce zasáhlo, jak já naříkala nad tou klecí, byla jsem zničená asi měsíc, bez nálady, byla to moje láska, moje himalaya, morče s velkou osobností, dodnes to bolí. tehdy jsem se rozhodla v dalším pořizování morčátek nepokračovat a souhlasila jsem s manželovým nápadem pořídit kočku. a jsem s tím rozhodnutím šťastná. máme naše kočky moc rádi :) ale děkuji za podporu :)
25.2.2019 10:37Ehrena
Freya_01, to samozřejmě chápu a je to jen vaše věc, jen se připrav na to, že když odejde kočka, je to ještě podstatně horší, aspoň já to tak mám. Jen se kočky většinou dožijí více let než morče.
Já chovám kočky stejně dlouho, jako morčata, to je přes 20 let, a neumím si představit život bez nich, myslím jak bez koček, tak bez morčat. Ale odchod všech mi dává opravdu hodně zabrat, bohužel za posledních pár let jsem si toho užila až dost, úplně tě chápu. Ale bez jedněch ani bez druhých žít neumím.
26.2.2019 19:36Freya_01
Ehrena a Kájka:
nám se od minulého roku dost změnil život, vdala jsem se, koupili jsme byt a od nového roku se snažíme o miminko. hodně pracuji, abych toho stihla co nejvíc, zařídit byt a tak. už na ty morčata není čas jak dřív. kdysi jsem se s nimi hrála většinu volného času a teď jsem ráda, že poklidím, nakrmím, nastelím a natáhnu se, trochu si odpočinu. výhoda kočky je, že ta přijde sama, lehne si ke mě a nechá se pomazlit sama, je taková samostatnější a víc si všechny spolu vystačí samy. ani nechci myslet na tu dobu, až přijde jejich čas. u těch morčat to bolí, ale u těch koček mě to asi zničí. strašně je miluji. hlavně toho nejstaršího kocoura, to je mamánek, nehne se ode mě ani na krok. užívám si každou minutu s nimi. a morčinky taky miluji, ikdyž vím, že mi odejdou dřív. ta jedna je moc milá, ale taková obyčejná, ale ta druhá je silná osobnost, hned o ní člověk ví, jak vstoupí do bytu, je výjimečná, jak ta moje himalaya, co mi odešla. to bude boj. ale tak se snažím, aby se jim žilo co nejlépe a co nejdéle. :) těší mě to, že se u mě měly a mají dobře, ale hlavně zůstanou nám krásné vzpomínky. :)
27.2.2019 10:49Jezzabell
Freya_01: No vidíš, a to počkej, až se ti narodí mimino! To si ani nevzpomeneš, že máš kocoury;)
Morčáky jsem si pořídila až když bylo malýmu pět a koloběh se tak trochu ustálil v zaběhlých kolejích domova. Abych z toho nezešílela, nešišlala a ze dvou jich je osm:))). Třeba se k nim jednou vrátíš;).
Jinak na morčatech mi právě vyhovuje, že se nemazlej a nevyžadují tolik pozornosti jako jiná zvířata. Akorát je kolem nich ta práce s čištěním, což s jednou klecí byla brnkačka. Jsou to zlatíčka. Vítaj, když člověk příjde domů, hvízdají, jak se něco šustne, mám dobrý pocit, že tu máme zvěřinec a ještě jsou lepší jak telka, když spolu řáděj:)
28.2.2019 08:41Monika11
Dobrý den, chci se zeptat, minulý týden jsme si koupili 2 morčátka, jsou oba samečci, bylo nám sděleno, že když jsou spolu odmalička bude to v pohodě, první dny byly ok, teďka ten větší jakkdybyy vrčí na menšího a ten malinko kviká, nevím co to znamená.. vždy když je vytáhnu a dám k sobě tulí se spolu a není žádný problém.