od přezdívky:     pouze důležité
s obrázkem
s www odkazem
 obsahuje slova:
za poslední  týden měsíc půl rok rok všechny
Hledání v archivu diskuze 
Zpět na seznam měsíců 
 
  • Obsah diskuze pro měsíc Září v roce 2019
  • Zobrazuji 160 zaznamu.
  • 1.9.2019 15:07Lucila
    Ahoj,poradíte někdo,jak se zbavíme všenek? Děkuji moc!
    1.9.2019 17:05Zbyněk
    Lucila: máš to tady v sekci Nemoci, ale někdy to není tak jednoduché. Injekce Ivomecu může a nemusí pomoci. Stejně tak Stronghold - rozhodně lepší je silná verze pro 40ti kg psa, zakapeš morče cca šesti kapkami od krčku po zadeček. Zakapal bych jednou, po deseti dnech znovu a šel na kontrolu, jestli jsou pryč. Případně zkus ten Frontline spot, ale pozor na správnou koncentraci! Arpalit zabere téměř vždycky
    1.9.2019 17:11BB
    Lucila - ale Arpalit určený pro hlodavce ! Ne jiný. Je jich víc druhů.Nám nejlépe vždy zabrala injekce u veterináře.
    2.9.2019 10:14Lucila
    Děkuji za názory,ale musím přeléčit i třítýdenní mimča!Nevím,co je pro ně vhodné?!
    3.9.2019 10:50Jezzabell
    Lucila: jukni na tohle: https://www.youtube.com/watch?v=89c2aZ9Y-tw
    BioKill doporučuju i na ubykace, domky nebo tak a rozhodně vyvařit papuče nebo koberečky a pod. Samotná morčata přeléčit nestačí! Je potřeba POŘÁDNĚ vyčistit a vysát klece, tím BioKillem vzít vše co v klecích je a pak BioKillem na morčata vzít je. Je tam návod jak je stříkat (na konci).
    Jo, Frontline už moc nezabírá, říkal mi to i veterinář. Stronghold sám o sobě nestačí, zase se musí vyčistit vše, s čím příjdou morčata do styku, nebo to vyrazit a koupit nové.
    Taky si tím procházíme..
    3.9.2019 17:10Borina
    Zdravím, nedávno jsme kupovala domů smectu a paní v lekárně říkala, že vyrábí již pouze ochucenou. Chtěla jsem se tedy zeptat, zda dáváte morčátku i ochucenou nebo mám raději domů koupit něco jiného? Děkuji
    4.9.2019 10:05Lucila
    Jezzabell:Děkuji,po konzultaci s veterinářem máme pro mimča Frontline,že prý je pro ně nejšetrnější! Biokillem jsem vystříkala všechny klece,domeček,přepravky a vůbec vše,co bylo v klecích,tak uvidíme...
    Když by to nepomohlo,zkusím v druhém kole i ten Biokill na zvířata,to už budou prckové zase větší..
    4.9.2019 12:22Jezzabell
    Lucila: Tak se držte! My jdeme na kontrolu se třetinou smečky zítra..Zakapávali jsme Strongholdem. BioKill je "fáze B". ;))
    Napiš, jak jste dopadli..
    4.9.2019 13:51Lucila
    Jezzabell:Jdeme na kontrolu po 16.9.dám vědět a ty dej prosím taky vědět,jak zítra dopadnete..držím palce!
    5.9.2019 20:08Jezzabell
    Lucila: Třikrát sláva, jsme čistí!!! S pomocí kamaráda jsem vlekla tři kluky, každý má čistý kožíšek!!! Doktor udělal sběr a vrazil to pod mikroskop, hurá nic! Ťuky ťuk!!!;))
    Už jsem se připravovala na druhé deratizační kolo se přiznám, strašnej voser (nic slušnějšího mi fakt nenapadá)! Tak jsme o zkušenost s parazitama bohatší a víme jak na ně;)!
    6.9.2019 08:43Lucila
    Jezzabell:Paráda,gratulujeme!!!Tak doufám,že i my budeme slavit za týden úspěch?!
    6.9.2019 09:37Jezzabell
    Lucila: No, znova bych je zažít nechtěla;) Máme před výstavou a to by byl celkem problém!
    Tak se držte a pak napiš, jak jste dopadli! Držím palce;)
    6.9.2019 21:38Fenn
    Zdravím, tak když už máme dobrou nožičku, tak se objevila další nepříjemnost. Morčík mi začal dělat spíše hroudy bobečků než bobky. Probiotika konzistenci nějak nemění. Myslíte, že by nás začal zlobit anální vak? Ten jsem kontrolovala a nic neobvyklého jsme nenašli. Občas jsou bobky měkčí - podle toho co baští.
    7.9.2019 10:57BB
    Fenn- ty ,,hroudy,, jsou u starších samečků normální. Hromadí se jim, jak píšeš, v tom váčku, a pak to vypadne najednou. Já jsem to i sem tam vymačkávala, a byly to pořádné ,,koule,, :-)
    - - - - -
    všichni : zase nějaká nelidská bestie nabízí odstavená morčátka jako krmení pro hady!!! Prosím jukněte, jestli by se někomu nelíbili....... Nechápu, co to je za lidi... proč to množí????

    https://zvirata.bazos.cz/inzerat/109098631/kratkosrsta-morcatka.php
    7.9.2019 12:29Fenn
    BB - myslela jsem si to, že to bude ono. Naštěstí morčík nemá problém s bobkováním, jen je to vždy hromádka. Tak budeme hlídat. :)

    To není možné, že chce někdo tak krásná morčátka dát pro hady. Proč je raději nehledají jiné možnosti, jak jim zajistit pěkný život. Proč je raději nezkusí darovat do chovné stanice, kde by jim mohli najít rodinku :/ Kdybych měla prostor a nebydlela daleko, tak bych pro ně zajela a zkusila jim najít rodinku. Prosím nebydlí někdo poblíž, kdo by pomohl.
    7.9.2019 16:13Jezzabell
    BB V tomhle případě mám pocit, že je nezachráníš. Je to chov jako na slepice nebo myši..Zachráníš jedny, ale nemůžeš to dělat dokola a pořád..
    Ale jestli opravdu chceš, zavolej na Pardubice Azyl, paní Hofmanové a zeptej se co dál.
    http://www.morcataureny.stranky1.cz/nova-stranka-290950/
    Bohužel nejde vždycky zachránit všechny..
    7.9.2019 18:39Neeen
    Všichni: já bych si klidně nějaké vzala, zrovna hledám morče v této barvě, ale po zkušenosti s plísní a nekonečným léčením, to nevidím, že bycj si nějaké vzala :/
    7.9.2019 19:25Jezzabell
    Neeen: nikdy jsem neměla ze zveráče morče s plísní, tak bych to zas nehrotila. Ale vyzobla jsem takhle z inzerátu (hadovi pod nosem) Lanceho se Zedíkem. A bylo mi v tu chvíli šumák, že měli svrab. Rovnou jsem šla na veterinu za doktorem, píchl jim injekce a vyléčili jsme je. Prostě mi v tu chvíli šlo o jejich záchranu a ne o to, co jim bylo. A dneska jsem šťastná a raduju se z "průzkumné jednotky-juniorů", kteří mi zvědavě tůtají a traktůrkují po celém bytě:).
    8.9.2019 00:31Reny
    KASTRACE MORČAT - METROPOLEVET : https://www.metropolevet.cz/service/kastrace-morcete-praha/
    8.9.2019 13:03Neeen
    Jezzabell
    Jenže já bych si když už vzala holčiču, jenže tady je problém, že by byla 100% březí :/
    8.9.2019 14:11Jezzabell
    NeeeN: jak říkám, nikdy nevíš..za ty peníze jí můžeš "vyzobnout" a dojít na kontrolu na veterinu (rovnou), a pak se spojit s útulkem a předat jí. Vyzobneš jí za 50Kc hadovi a předáš jí (byť březí) do dobrých rukou. Je s tím práce, ale zachráníš jí život. Když březí nebude a bude zdravá, necháš si jí- to podle vet.;) Tak jsem to myslela..
    - - - - -
    pardon, ujelo mi tam velke N místo malého v přezdívce
    8.9.2019 15:51Kk
    Zdravím. Naše morče (7 let) má novotvar u mléčných žláz, bylo vyšetřeno, navržena operace. Chová se normálně. Nechali byste operovat starší morče?
    8.9.2019 19:50BB
    Kk: asi ano, ale pouze u opravdového odborníka na morčata, na specializované klinice, v inhalační narkoze..
    9.9.2019 07:30Zbyněk
    Kk: to bych asi zvážil na základě výsledků cytologie. Upřímně - operace je pro sedmileté morče velmi náročná a otázka zní, jestli to není víc trápení, než užitku. Neznám kondici tvé samičky, ale viděl jsem rozdíl v rekonvalescenci různě starých samiček po kastraci. Já osobně bych asi přemýšlel, jestli nenechat morče žít v klidu a případně na Loxicomu, dokud to jde a pak uspat. Často je to pro ně lepší, než zoufalá snaha, aby se po operaci vzpamatovalo. Tvé morče je vysoce nad běžným věkovým průměrem, jak je novotvar zhruba veliký a je to zhoubné?
    9.9.2019 13:45Leesil
    Zbyněk: A kolik let se u vás dožívají morčata? Mně 7 let přijde jako celkem normální věk. Nevím, co dělám blbě, ale u nás se morčecí havěť dožívá devíti a více let úplně běžně.
    9.9.2019 14:47Zbyněk
    Leesil: tak to ovšem gratuluji k dobrým genům! A zajímal by mě jídelníček, i když geny jsou obvykle hlavní příčinou. Devět let je hodně přes limit, obvyklý věk je pět a půl, maximálně okolo šesti. Devíti se mi dožila jedna samička a sedmi dvě:) Jinak mám úmrtí v roce a půl (oba sourozenci, různá příčina), ve třech a půl (močák).
    9.9.2019 15:00Kk
    Je to velké asi 2,5 cm, vyrostlo celkem náhle, bylo provedeno sono a analýza obsahu tekutiny, co vytekl (krev, bakterie; má atb), biopsie ne, jde ještě na kontrolu. Je to samec.
    - - - - -
    Jasně že i lidi se dožívají 90 let, ale neni to standard. Nechci, aby měl bolesti, ale bojim se, že pak bude "pozdě". A narkóza je taky riziko. Díky za rady.
    9.9.2019 20:21Klauda
    Morče mi dva dny neudelalo zadny zvuk a když si ho vezmu do ruky zahrabe se mi vlasu a je v klidu nikam neutika nepisti nic

    az dneska zacalo pistet
    9.9.2019 21:21Jezzabell
    Klauda: bojí se, když se snaží ukrýt do vlasů. Zvuky https://www.youtube.com/watch?v=kWIOTtJhrwM řeč těla při mazlení: https://www.youtube.com/watch?v=qT1u2WpchTQ
    10.9.2019 06:54Zbyněk
    Kk: a je to nádor, nebo abscess? Mě to tedy dle symptomů přijde spíš na abscess a samozřejmě, pokud to vyrostlo tak rychle a je to tak veliké, tak šuip na operaci! Anestezie riziko není, když jí dělají správně, tzn. minimum sedace a majoritně inhalační. Na Hůrce mi dělali kastraci dvou samiček na počkání, za hodinu a půl mi vrátili plně probuzené (a pěkně naštvané) dámy a to samé u samečka - korekce stoličky plus zubní "CT", za deset minut mi přinesli naštvaného dědu a jel jsem domů, nemusel jsem dokrmovat, nic, jsou tam dobří, ale je to nejdražší veterina v Mléčné dráze:)
    10.9.2019 08:05Jezzabell
    Zbyněk: Hahahaaaaa:))) Měli by si to dát jako logo, anitreklama zaujme víc a tohle fakt zaujme na první dobrou;)! Myslím ta Milky Way!
    10.9.2019 11:31Leesil
    Zbyněk: Nejsou v tom jen geny. Většinu zvířat mám zachráněných, žádný řízený chov. Samozřejmě mi několikrát umřelo i mladé morče, ale většinou žijí dlouho a v pohodě. Jídelníček? Nic převratného. Seno, zelenina, občas ovoce, větve, žádné sušené pečivo ani chleba, žádné zrní. Nemají stres, nikdo je netahá, žijí si po svém.
    10.9.2019 12:06Zbyněk
    Leesil: já si to nemyslím, pravda, samičku jsem si zabil sám opakovaným nakrytím, kdy mi dvě zkušené chovatelky tvrdily, že občas se poprvé porod nepovede a podruhé je to ok. Už bych to nikdy neudělal, morče rodí dobře a pokud ne, tak se neriskuje. Můj poslední vrh - dvě holky a kluk má zdravé geny už podle horoskopu a také jo - osm hodin po porodu jsem užasle sledoval na kameře, jak mi ty maličké kuličky radostně lítají po obýváku, jen se za nimi práší, zatímco užaslá maminka je nestačila ani sledovat:) Pro změnu první vrh měl geny rozdělené - samička mi umřela na jaře ve třech a půl letech věku na opakovaný močový kámen, zatímco bráška má geny po druhém rodiči a je zdravý, jak řípa. Před rokem jsem nechal uspat sedmiletou samičku poté, co náhle ochrnula, ale do poslední chvíle lítala, jak mládě, tam bylo vidět, že má geny dobré. Její dcerka je na tom v pěti letech daleko hůře - srdíčko a artróza zadních nožek a celkově není tak vitální. Budu rád, pokud se mi dožije šesti a snažím se jí léčit srdíčko i ledviny. Geny neokecáš, ostatně je to dobře vidět na lidech. Někdo v osmdesáti lyžuje, běhá na běžkách a jezdí na kole a jiný je v šdesáti na konci sil, sotva se vleče, má artrózu, špatné srdce a další problémy a nedá se s tím nic dělat. Žádný zdavý životní styl nepomůže. Naprostý exot byla jedna moje babička:) V rodině samí století, ale ona dělala všechno proto, aby si to na tom blbém světě zkrátila - nejdřív kouřila denně 180 cigaret, později to snížila na dvě krabičky. Za desítky let jedla jenom sladké, měla asi 120 kilo a pohyb žádný. Umřela rychle a poklidně na rakovinu prsu v šestaosmdesáti, týden poté, co jí nádor objevili. U lékaře nikdy nebyla a říkal patolog, že jinak byla až neuvěřitelně zdravá, na tu nadváhu. Geny jsou dané. Jinak mojí smečku ráno vypustím, večer si sami zaběhou do obří morčatárny na večeři, mají pestrou skladbu sena, ovoce žádné, zeleninu ráno a večer, morčecí ráj:) A zase - roční samička měla zdravotní potíže od malička, v roce jsem jí nechal kastrovat za minutu dvanáct, měla hodně špatnou dělohu a malé cysty na vaječnících. Teď se pro změnu trápíme s kalcifikací ledvin atd. Opět blbé geny. Pro změnu tahle holčička se dožila v pohodě devíti a nikdy neonemocněla: https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=32267 Zatímco sestřička měla daleko horší zdraví a zabalila to o dva roky dříve. Jedna byla po tátovi a druhá po mámě, geny...
    10.9.2019 13:06Leesil
    Zbyněk, já nevím, nemám vyloženě chovatelskou zkušenost, protože 99% mých zvířat je všeobecně zachráněných. Kontrolovaný chov je správný, množit zvířata bez průkazu původu a plácat to jak se dá, je prostě špatně. A není chovatel jako chovatel, člověk si musí dávat pozor.
    10.9.2019 14:54Kk
    Zbyněk: já jsem právě myslela, že absces by bolel atd., ale morče (zatím) dělá, jako by nic. Vyhodnocení bylo neznámý novotvar./
    - - - - -
    Je to zkrátka nebolestivá a morčetem jgnorovaná boule u té jejich bradavky, po jejímž, zmáčknutí (nebolestivém) vyteče trocha krve.
    10.9.2019 15:31Neeen
    Ahoj, chtěla bych se ze zeptat, jestli je možné, aby čistě oranžovému morčeti ještě prokvetly californské znaky ( má necelý měsíc) když oba rodiče jsou califorňani, nebo jestli už zůstane jednobarevné. Diky
    10.9.2019 19:47Tygrinka
    Kk: Otázka je, kolik je toho vidět venku a kolik toho má v břiše... Jestli to krvácí a vyrostlo to rychle a v tomhle místě, asi bych nebyla zrovna klidná. Poradila bych se s několika vety. V tak vysokém věku je to opravdu pro myšáka riziko. Kdysi jsem měla myšáka s nádorem mléčné žlázy a pěkně to pracovalo ještě půl roku po vyndání. Chvíli to vypadalo srostlé a pak najednou se to zase otevřelo a muselo se to ošetřovat. Mléčná žláza prý pracovala a tím to celé komplikovala. Morče bylo relativně mladé, snášelo to o dost lépe než já, muselo nosit límec. Takže u 7 letého morčáka bych velmi zvažovala, zdali do toho jít. Musíš najít zlatý střed a takhle od monitoru se to těžko rozhoduje. Osobně bych se poradila s více veterináři a když už, tak určitě operaci provést na klinice zaměřené na morčata s tím, že možná po otevření zvířete už nebude vhodné morčíka budit a bude lepší ho uspat... Je to opravdu těžké rozhodování.
    11.9.2019 06:13Zbyněk
    Kk: abscess nebolí, pokud není třeba v nějakém kritickém místě. Je to boule hnisu a veterinář by to měl určitě poznat, je to morčecí specifikum. Tygrinka to napsala naprosto přesně. Jestli to roste, tak operaci a ano, po otevření zvážit, v jakém je to stavu.

    Leesil: ano, jedna věc je chovatel a druhá pak geny. Plísně a parazité na miminech z CHS je prostě šoatně - například. tato potvůrka:
    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?Bublinka nebyla v prvním měsíci vůbec krmená zeleninou, trávou a senem, takže se mi hned druhý den nafoukla a pak jsme byli měsíc na Deganu. Atd.
    11.9.2019 14:11LB
    Ahoj, zdravím, po delší době:)
    Většinu sezony jsme měli holky na chalupě, kde si letos užívaly obzvlášt zelenou trávu a bylo vidět, jak jsou spokojené...:) - taky obě pěkně přibraly - mají váhu kolem 1kg - asi budeme muset nasadit dietu...:))
    Vložila jsem pár fotek:
    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=34691
    11.9.2019 18:43Jezzabell
    LB: Asi kilo a přemýšlíš o dietě??:)) Moje morčata mají v průměru kilo a půl a na dietě je teď jen Vall-ík, ten nabral 100g a má 1.760g;))) Ale na fotkách bys to do něj neřekla;). Kilo je OK. Vždyť vypadají akorát..
    11.9.2019 18:51LB
    Jezzabell: to bylo samozrejme mineno jako vtip:)
    I kdyz fakt je, ze holky si drzely o cca 100g nizsi vahu, ale kilo mi prijde ok
    11.9.2019 21:22Jezzabell
    LB: u nás máme asi ve vodě smolinec, nebo nevim, kde udělali soudruzi z ndr chybu..;)
    Přemýšlím, kdy mají u nás kluci kilo. Asi kolem 5měsíce života bych to tipla. A to lítají jako o závod. Jsou vyběhaní.
    11.9.2019 21:54Veronika5
    Jezzabell, LB: Našich je taky kus - Koblížek okolo 1300 g. Lietavcová říkala, že jako dobrý, ale že by už víc přibírat snad ani nemusel :). Taky si před časem poranil záda - váha v kombinaci se skokem z vyššího patýrka :-/. Od té doby mají klec placatou - má doživotní zákaz skákání odkudkoliv. Ale záda se postupně lepší, už to není skoro poznat že měl potíže. No a o králíkovi ani nemluvím - prý zakrslý a ještě nejmenší z vrhu - heeeeee!
    12.9.2019 08:40Ma-jka
    Zdravím,
    kamarádce se po půl roce servaly 2 morčecí holky. Nevíte, čím to může být?
    Díky moc za názory.
    12.9.2019 08:44LB
    holky si dlouhodobe drzely pomerne nizkou vahu - lidunka kolem 850-900g a Majinka o cca 50g vic, oproti Jindrichovi, ktereho jsme tehdy meli "vypujceneho" jsou opravdu subtilni...
    Pricitam to tomu, ze jsou zverimexacci a samicky - stihle modelky...:)))))
    .
    Veronika5, Jezzabell - tak holt mate poradne chlapaky...!:)
    12.9.2019 12:41Leesil
    Zbyněk, měli jste štěstí, že to malá zvládla. Někteří "chovatelé" by zasloužili nakopat. Jsem z veteriny, takže mi tam bohužel prošlo rukama plno zanedbaných zvířat, ať už to byli hlodavci nebo psi a kočky... Ale na druhou stranu jsem ráda, že se o moje zachráněnce doma můžu dobře postarat.
    12.9.2019 17:26Kk
    Zbyněk, Tygrinka-> Děkuju vám za rady. Absces to prý není (potvrzeno znovu), a kvůli nebolestivosti a stáří jsme se rozhodli ho neoperovat. Snad nebude trpět. Těžké rozhodování.
    13.9.2019 16:45kelting
    Ahoj, také se dělají vašim morčatům zespodu na tlapkách takové ty zatvrdlé kousky, které jdou odstřihnout? nemyslím si, že by měli tvrdou podestýlku, mají měkké hobliny, ale zajímalo by mě, jestli je to běžné.
    13.9.2019 19:36Jezzabell
    kelting: ano, je to běžné, dělá se to, zrovna nedavno jsem upravovala morčátko před výstavou (to musí z nožek pryč)
    13.9.2019 20:32Ehrena
    Jezzabell, ty jezdíš taky s morčaty na výstavy? To jsem netušila. Myslela jsem, že je chováš jen tak jako čistě domácí koníček, jako já. :)
    14.9.2019 09:36Jezzabell
    Ehrena: byla to první "zkušební" a jedu na jednu na doporučení chovatelky;)
    14.9.2019 18:24Zbyněk
    Ma-jka: zřejmě jsou obě dominantní a mají málo prostoru. Dvě holky se obvyjkle nervou a pokud ano, je to téměř vždycky nedostatkem místa. Určitě doporučuji stodvacítku klec a do ní patra, viz třeba toto: https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?mysobydleni Dokonce i parta osmi morčecích kluků spolu vydrží, pokud běhají volně a mají kam zdrhnout. Dostatek místa je základ morčecího chovatelství, pokud tto holkám skřípe.

    Leesil: přesně tak, MUDr. Zachová z Radotína by to zasloužila. Plesnivá, páchnoucí kůlna, v ní asi padesát morčat ve tmě a na malém prostoru, jediná strava je páchnoucí směs zrní a vitamínů, Biublinka mi dala zabrat. Ale po měsíci trápení už jedla seno a zeleninu, přestala se nadýmat a bylo to v pohodě. Špatná děloha byla spíš genetická, škoda, Bubla je výstavní kousek, tan samička s obrovskýma očkama, které mě už také stály spoustu peněz, protože jí do nich každou chvíli něco spadne a samozřejmě problém se vyhrotí o víkendu, takže letíme s mléčnou rohovkou na kliniku za příplatek:)) Dneska je to spokojené morče, které pro změnu šikanuje mladší, kastrovaný sameček, hajzlík jeden:)

    Kk: to je těžké rozhodování, pokud to je nádor, je ohraničený, nemetastázuje, pak bych možná operaci zkusil. Lékař je specialista na drobné savce? I když ono je to občas jedno, jedna paní nechala operovat samičku na Hůrce, Lietavcová bez jejího souhlasu vyřízla nádor na tenkém střevu, nastavila ho a samička za dva dny umřela. Kdyby to neudělala, zřejmě tady mohla bt třeba rok, dva, to je složité rozhodování. Sahat nemocnémju morčeti do střev je vždycky hazard.
    15.9.2019 19:32Kytka
    Dobry den. Mame dve 5 leta morcatka a 1 rocni ktere zije samo. Jeden z kluku ma jiz potreti parazity vypadava mu srst takivy chomacek srsti nalepeny na velkem lupu. Spolubydlicimu nic neni. Byl prelecen 3krat injekcemi. Byl 3 mesice klid. Ted znovu. Zkousene kapky za krk zatim 2krat a bude se pokračovat. Dnes jsem objevila u morcete ktery je sam to same. Zdravy je tedy jen jeden. Otazka zni mam lecit i toho zdanlive zdraveho co s nim obyva klec? Vsude se pise ze ano. Ale veterinar mi rika ze kdyz mu nic neni je to zbytecne. Ale kdyz hi pozoruji tak se sem tam skrabe ale chlupy mu nepadaj. A druha otazka jak se to u morcat chovanych doma bere zvlast opakovane? Muze byt problémem obcasne podání travy kolem sidliste? Dekuji
    19.9.2019 07:05Zbyněk
    Kytka: tady to vyloženě žije:) Samozřejmě, že pokud léčím jakéhokoli parazita, vnitřního i vnějšího, tak zásadně a vždycky ošetřuji celý chov a to včetně plísní. V opačném případě to dostane ten zdravý a od něj zase vyléčený a máš to naprosto neřešitelné. V pohodě je svrab, tam zakapu smečku jednou, pak po třech týdnech a tím to končí. Všenky tak jednoduché nejsou, u nich je potřeba vyčistit pečlivě i ubytovny! Veterináře bych tedy asi změnil:)) Jinak sídlištní tráva je samozřejmě semeniště problémů, plná výkalů a moči domácích mazličků, divokých králíků, zajíců, městských ptáků, krys, myší, rejsků a podobně. Viry, baktérie, parazité. Já osobně, pokud jdu na pampelišky, což v Kralupech stejně moc nejde, (protože tam péče o zeleň je spíše genocida všeho, co roste), tak je vždycky důkladně omyju vlažnou vodou a vysuším v utěrce. Zeleninu morčákům myju také. Svrab jsem měl jednou, všenky a plísně ne (klep klep), vnitřního parazita jednou - u dvou slabších samiček. Naštěstí Panacur s medem je prý úžasný dezertík, shoduje se 5,97 z šesti morčat:)
    19.9.2019 09:55Veronika5
    Zbyněk, Kytka: Já dávám sídlištní trávu denně morčatům i králíkovi. Doteď se nikomu nic nestalo. Tráva je u nás pěkná, mají každý den co jen sežerou. Pokud bych chtěla mít všechno aseptické, nemohli by dostat zvenku nic, lhostejno zda na sidlišti nebo na venkově. Vnímám to trochu jako s dětmi - buďto jsou "v bezpečí" a nic si neužijou, nebo holt člověk trochu riskuje, nějakému riziku je vystaví, a mají o to pestřejší život.
    Až nyní, ve skoro dvou letech mých morčat, má Kubík pod krkem malý holý flíček. Může a nemusí to být z venkovní trávy, ale dávat ji budu dál. S flíčkem půjdeme na veterinu, Canesten mu moc nepomohl.
    19.9.2019 13:37Nonyna
    Ahoj všichni! Mám toho nějak hodně, nestíhám sem zaskočit...
    Koukám, že probíráte trávu... Trhám normálně na zahradě (můžou tam chodit kuny, ptáci, myši, kočky v noci, přes den naši 2 psi)...dávám morčata i do venkovních výběhů, takže nic neomývám. Vnímám to to přesně jako Veronika5 v příspěvku níže.
    - - - - -
    Včera jsem byla s Rozinou na vet. Dělali ji po čase RTG a už má velké změny(z kostní hmoty se stává vazivo, malá se nám ztrácí před očima) na dlouhých kostech a čelisti:-(( Doted hltala dokrm s radostí, ale poslední 2 dny už vypije 1 malou stříkačku inzulinku(1ml) a končí, asi jí to už bolí. Ani zelený už neukouše, žužlá 1 lísteček straašně dlouho. Myslím si, že se blíží doba, kdy ji budu muset nechat uspat. MVDr. jí přidala k meloxoralu na bolest ještě Tramal, koukala jsem ,že to je opiát....asi nemá cenu jí držet na živu zfetovanou, chudinku...otáčí se k dvířkům klece zády a schovává se pod polštářky nebo pod seno... jak ji mám dát co nejšetrněji uspat? Stalo se mi před lety s králíkem, že ho dali do nějaké plynové komory, to se mi moc nelíbí, navzdory tomu, že vetka říkala, že to je nejšetrnější.
    19.9.2019 18:22Ehrena
    Nonyna, mně taky před hodně lety tak uspávali křečky, ale to už je 30 let. Kdykoliv mi uspávali morčata, tak jim napřed dali injekci, po které usnuli, a pak další injekci do srdce prý. Tak mi uspali i kočku. Přiznám se, že až do konce jsem to zvládla je nutné kočky a prvního morčete, pak jsem odcházela po usnutí, ještě teď je mi zle, když na to myslím. Ne že by byla ze strany toho zvířete nějaká špatná
    reakce , to spíš z mojí.
    Ale před rokem mi uspávali Brumíka a ten po té injekci na uspání měl nějakou špatnou reakci, jako by se dusil, teď už se budu bát i té první injekce.
    Je mi hrozně líto, že už u vás pravděpodobně nadešel ten čas na uspání. Holčička se držela moc statečně, a dlouho, když to srovnám s Cipiskem. Ještě to prober s vetkou, jestli to má ještě cenu, snad ti poradí.
    Nám se pro změnu zase po vice jak 10 letech narodilo morčecí mimčo, koupili jsme nakrytou samičku, ne dva v jednom, chovatelka nám řekla, že může být nakrytá, že byla poslední dobou se samcem, ale bohužel je to saténová holčička, tak jen doufám, že mě to nečeká znovu. Nemůžeš mi poradit, jak je možné tomu podle posledních informací předejít? Něco těm saténúm přidávat?
    Jinak ohledně trávy jsem na tom stejně, v Praze trhám normálně na sídlišti, jen ne u silnic, tady beru z louky a zahrady (jen letos nemám už kde brát kvůli letnímu suchu), nic nemyji, jen kupovanou zeleninu.
    Na zahradě mi kromě našich dvou koček a psa běhají v noci i cizí, chodí sem i liška dojíždět zbytky po kočkách, a bohužel i divoké prase, běžně i srnky, zajici. Zatím se mi za ta léta tady nikdy nic nestalo s morčaty, doma v Praze mi bohužel před léty umřela najednou dvě morčata (spolubydlící) z 12 celkem, patrně na otravu (ale jedla to stejné předtím co ostatní, a těm nic nebylo), bylo to po krmení trávou ze sídliště, dlouho jsem se pak bála tou trávou krmit, ale od té doby nic, dodnes nevím, co v tom bylo.
    To člověka nadlouho vyděsí, ale taky bych jinak žádné zdroje trávy v Praze neměla. A oni ji tak milujou.
    - - - - -
    Oprava, jen u té kočky a prvního morčete...
    19.9.2019 19:36Zbyněk
    Nonyna: uspával jsem sedmiletou babičku a ročního samečka (zarostlý močák). Babička byla ochrnutá, ale cpala se, pouze se už nemohla hýbat. Sameček zoufale nařikal bolestí a čůral skoro pořád - stav se zhoršil během půl dne. Oba jsem měl na ruce, dostali injekci sedativa, takže mi na ruce pomalu usnuli. Babička v klidu, sameček usínal a přestával si stěžovat, až usnul, bez bolesti. Potom následovalo zastavení srdíčka - v sedaci. To je dle mého názoru zcela bezbolestné a v pohodě, zvířátko ti usne v náručí, sedace se dává do svalu. Moc mě to mrzí, osteodystrofie končí vždycky stejně, už jí prosím netrap a skonči to, bude ti vděčná, bez legrace:/
    19.9.2019 20:31Ehrena
    Zbyněk, prosim, takhle to neříkej, já myslím, že Nonyna ji nijak netrápila, a když už je teď ve stavu, kdy jí připadá, že se trápí, tak o ukončení taky sama uvažuje.
    Já z vlastní zkušenosti vím, že se morče při osteodystrofii nemusí nutně trápit, náš Cipisek v kleci sice polehával a vypadal smutně, ale ještě den před tim, než jsem ho dala uspat, běhal s holkami po balkoně, sice se brzy unavil, ale vůbec nevypadal na nějaké trápení. Hlavní důvod, proč jsem ho nechala uspat, byl ten, že už nešel nakrmit, všechno mu vytékalo z tlamičky ven, i když o jidlo stál. Buď už ho to při jídle všechno v tlamičce bolelo, nebo už ztrácel polykací reflex.
    - - - - -
    Hrozně těžko na to vzpomínám. :((
    20.9.2019 08:14Zbyněk
    Ehrena: tak si prosím přečti, že morčátko už není schopné přijímat potravu. Jinak bych to nepsal. A lepší už to opravdu nebude:(
    - - - - -
    Jinak ano, jsou to vždycky moc těžké chvíle. Měl jsem loni tři :(
    20.9.2019 09:45klement
    Dobrý den, všiml jsem si, že morče nedělá vůbec bobky a přitom normálně jí a je veselý. Nevíte co to může být?
    20.9.2019 09:49Ehrena
    Zbyněk, já jsem to opravdu pozorně četla. Ale pamatuju si, že s cipískem to tehdy bylo jak na houpačce, pár dní horší, pár dní lepší, a posledních minimálně 14 dní už byl pouze na v mém krmení, sám už lísteček neukousnul, ale i přitom se venku ve výběhu tvářil spokojeně, i poslední den před uspáním, kdy už jsem byla rozhodnutá, že ten příští den bude ten poslední, mi na rameni spokojeně povrkával, když jsem si ho chovala, a jak už jsem psala, běhal s holkami po balkoně.
    Ono se k tomu potom hrozně těžko rozhoduje, nevíš, jestli nepřijde alespoň na čas zlepšení, jako už několikrát předtím přišlo, a nežene tě k tomu to, že vidíš, že morče má opravdu bolesti.
    Je to těžké to popsat.
    20.9.2019 11:16klement
    Četl jsem, že je vhodné dát morčeti kávovou lžičku oleje, ale přijde mi to takové divné? zkoušel jste to někdo? nebo co Vám zabírá na zácpu morčátka? snažím se mu dávat vodnatou zeleninu aby to šlo ven a zatím nic. Nadmutý není a pohybu má taky dostatek.
    20.9.2019 12:22uj uj
    klement:
    Jestli ono ty bobky všechny nesežere :-) Morčátka je normálně jedí... ale samozřejmě ho pozoruj a pokud by nebobkoval, šup na veterinu.
    20.9.2019 13:28klement
    uj uj: sám teď mám střevní chřipku tak si říkám, jestli to nemohl chytit, ale je divný že je fit a pěkně žere, zkusil bych mu dát preventivně ten olej nebo jsem četl, že morčata můžou i Laktulozu
    - - - - -
    tak ted jsem si všiml, že za ty 4 hodiny udělal alespoň jeden bobek a je v pořádku, není nějaký řidký či tuhý, pozoroval jsem ho a nevšiml jsem si, že by je žral, tak možná to dělá natajňáka :)
    22.9.2019 09:14Veronika5
    Zdravím - sice to sem až tak nepatří, ale dnes ráno jsme našli králíčka apatického, se studenýma ušima a skelným pohledem. Bohužel to vypadá, že mu bylo špatně celou noc a nikdo o tom nevěděl. Nevšimla jsem si, že nedožral svoje večerní granule, což by normálně nikdy neudělal, jen mě překvapilo, že spal v kleci mezi morčaty, asi nechtěl být sám :(. Hned ráno jsme ho odvezli na Eriku, na Hůrce otvírají až v jednu a to by bylo pozdě. Hospitalizovali ho, snaží se mu rozběhnout střeva a zavodnit ho. Zřejmě má překážku ve střevech, možná smotek chlupů. Nevypadá to dobře.
    22.9.2019 10:04Jezzabell
    Veronika5: ježkovyvoči..tak snad na Erice schopní jsou. A co ti řekli? Že to nevypadá dobře? No, držte se!!
    22.9.2019 10:13Veronika5
    Jezzabell: Ahoj - no Hůrku bychom radši, ale muselo se to řešit okamžitě - tvářil se, že umře, už cestou tam - určitě jsi to zažila - zvíře si někam vleze, opře se na stranu, a na očích vidíš, že už tu napůl není :(((. Původně říkali, že šance je tak 50%, teď jsme tam volali, prý je velmi pozitivní, že se nejen nezhoršil, ale bříško má i trochu měkčí po lécích, co mu dali... Pokud by byla nutná operace trávicího ústrojí, dávala mu vetka jen malou šanci na zvládnutí narkózy, natož aby se pak zase rozjedl a začal trávit.... Držíme mu moc palce, je to zvířátko s úžasnou povahou.
    22.9.2019 10:59Jezzabell
    Veronika5: no právě! Vždycky tady sleduju, jak si umí hrát a bydlet s klukama! Znám..odcházel mi takhle eMík nedavno..a pořád to vidím..
    Dobré je, že se to nehorší a je pod dohledem.
    22.9.2019 14:37Kájka
    Verčo, moc na vás myslím. Držíme palce a pacičky...
    Přeju, ať to dobře dopadne! Neboj, šance je!
    22.9.2019 18:05Jezzabell
    Veronika5: Tak aby nás to prý nemrzelo..Lance začal ztrácet na váze a to neuvěřitelným způsobem. Minulý týden jsme léčili otlaky. A dnes už nechtěl jíst. Takže: zadní zuby srostlé do mostu, přední začínají vychylovat. A absces na zubau spodní úplně poslední. Uspání, broušení a vyčištění. A třešnička pro chudáka, musím mu tu díru z boku krku udržovat otevřenou, aby se to vygranulovalo a čistit fialovym hypermanganem, aby to "nezarostlo" 14dnů.
    No, musela jsem si sednout. Lance řval jak tur, když mu tam doktor vrazil špachtličku na ucho. Kdyby to zarůstalo, musí se to prorazit ((pletací jehlici doma fakt nemam), ale to bych klusala na veterinu. Takhle to bude něco pro oba, pro něj pro chudáčka, i pro mně. A dokrmovat a léky a céčko. Držte mu place!
    22.9.2019 18:18Veronika5
    Pro všechny, co nám drží palce: Luciáš je stále na veterině, několikrát jsme tam volali. Je prý i celkem veselý, nechá se dokrmovat (dostává léky proti bolesti, takže se rozhodně cítí lepe), ALE za celý den ani jeden bobek.... Tak stále čekáme, v deset večer budeme zase volat.

    Jezzabell: Ajéje :(((. A dneska hned po nás, jo?
    22.9.2019 18:30Jezzabell
    Veronika5: Jo, byla jsem tam kolem poledne. Naříká, bublá, když dýchá. Díra na krku je holt díra!
    Přestlala jsem klec čistým asanem, aby byl na čistém. Dal si trošku salátu! Cestou jsem si říkala, jestli se mi to nezdá, že se snaží okusovat seno. Nebo jestli jen drncá autobus. Jak se k němu Zedík zvědavě natáhne, chudák píská. Achjo!
    - - - - -
    Jé, tak se třeba jeho stav zlepší! To je tak dobře! Celou dobu jsem na něj myslela;)!
    22.9.2019 19:13Veronika5
    Jezzabell: Chudák morče... Necháš ho se Zedíkem, viď? Aby mu zvedal náladu a chuť do života?
    22.9.2019 19:54Jezzabell
    Veronika5: Jednoznačně. I na doporučení Valeše. Může ho i leštit, pokud se od něj nechá. Ale zatím jen přelezl v kleci pod domeček. Trochu se popral se salátem, ale nic moc. Mám ho do rána nechat odpočinout a pak mi najede komplet péče o maroda.
    Teda na to prošťouchnutí díry, aby zůstala otevřená, jsem si musela najít kamaráda, co to dokáže. Tohle je mazec pro Lanceho, natož pro mě..To se přiznám! To bude řevu:(,au.
    22.9.2019 23:15Ehrena
    Jezzabell, dělali jsme to vloni Bělince po tom velikém abscesu na krku měsíc, museli jsme jí to udržovat otevřené a denně čistit, přesně stejně, to jste byli u Valeše, že?
    Jinak než ve dvou jsme to nezvládali, i když ona byla neuvěřitelně hodná přitom, ani nijak moc neprotestovala. Díru měla dlouhou asi 4cm.
    - - - - -
    Pro mě to byla taky chuťovka.
    22.9.2019 23:32Jezzabell
    Ehrena: No on je Lance neuvěřitelně hodný morčák, do toho takové trápení:(! No ještě jsem se snažila do něj nacpat něco rozmixovaného RC v inzulince. Ani jako. Nemám ho za co chytit, kus krku chybí a je od krve celej na té straně (ta byla víc bílá) a za čelist to taky nejde! A o zbroušené zuby se mu opírat taky nemůžu! Tak jak ho mám doprčic chytit??
    Položila jsem ho do klece, a šel luxovat nadrcený jitrocel. Má očividně hlad!
    Nemocné morče se RC netkne ani stříkačkou, ale zdraví se můžou utlouct a jsou jako závisláci co mizí pod podestou se čmajznutou lžičkou! Grr!
    Ale asi se mu po narkoze špatně ovládá jazyk, musí ho rozcvičit (taky mu nešel používat těmi srostlými zuby do mostu), to je vidět. Ale snaží se, to vidím taky! Tak jsem nastrouhala trochu okurky, mrkve a celeru a nasekala řapíkaté lístky a trošku salátu;). Zedíka jsem musela odehnat do domečku, protože on to má na jehle a marod má něco jinýho. Ale snaží se! No bude to ještě mazec, ve čtvrtek jdeme k Valešovi na kontrolu.
    - - - - -
    Díru jsem zatím neměřila-ale rozčíslo to doma dítě slovy mamí ale ta díra není tak velká, myslel jsem, že bude větší! (Chce být veterinář! Může začít!)
    23.9.2019 10:50Veronika5
    Opět pro všechny: Hurááá! Volala jsem ráno na veterinu, Luciáš zkouší žrát a udělal pár bobků!!! Takže to vypadá moc dobře, a jestli to takhle půjde dál, můžeme si ho večer vyzvednout :-D!

    Jezzabell: Držte se. Tohle je pak na nervy. Taky jsme zažili absces co se musel udržovat otevřený - chuťovka... Morče právě tehdy hrozně moc podržela parťačka.
    23.9.2019 11:15IjaSv
    Všem marodům držíme pěsti.

    U nás doma od včera zase veselo, morčecí dámy se vrátily z letního bytu. Současný stav 3kusy.
    23.9.2019 12:28uj uj
    Jezz, Veronika:
    No nazdar, tak koukám, že my měli s abscesem štěstí - rozřízli, vyčistili, nalili tam ATB a zašili - a nemuseli jsme s tím nic dělat a zahojilo se to v pohodě... a nebyl zrovna nejmenší, byl jak pinpongáč! Zlatý všenky... Všem marodům držím palce!
    23.9.2019 13:06Ehrena
    uj uj, my měli tehdy jak pomeranč.
    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=34404
    23.9.2019 13:46uj uj
    Ehrena:
    :-O :-O :-O no nazdar.... asi jsme to tehdy chytli včas... chudinka Bělinka....
    23.9.2019 14:05Ehrena
    uj uj, jí to narostlo za dva dny do téhle velikosti.
    Byla jsem z toho mírně v šoku.
    23.9.2019 18:17Bart
    Tak se taky přidávám, právě jsme se vrátili z veteriny. Se Samuelem jezdíme už 3/4 roku každé 3 - 4 týdny na broušení předních zubů (chybí levý spodní řezák). U něho naštěstí všechno OK. Ale Nico byl v polovině srpna na broušení stoliček a teď má od té doby taky pořád nějaký problém. Spodní řezáky přerůstají a nesedí správně k těm horním. Tak že už jsme byli před měsícem taky na broušení předních a dnes se zjistilo, že mu opět přerůstá levá dolní stolička.... Takže zítra opět broušení v narkóze....
    Jinak loni jsme měli zkušenosti i s tím abscesem - velikost lískového oříšku na krku. Otevřenou ránu jsme museli nechat 6 týdnů, 3x denně vatovou tyčinkou čistit, a potom proprachovat naředěnou Betadinou. Na 4 dny jsme odjeli a museli to zvládnout i obě 20leté dcery. Rozhodně to jeden člověk sám neudělá. Morče jsme drželi v leže na zádech. Holkám občas hrál, že je mrtvej - stáčel hlavu na stranu a dělal, že nereaguje.
    V každým případě jsme na veterině už jak doma. Koukám ale, že nejsme jediní. Tak všem držím palce, nebo radši pěsti. A doufám, že i my zítra budeme mít štěstí.
    23.9.2019 18:48Veronika5
    Tak Luciáš ještě domů nejede - sice už bobkuje, ale prakticky nežere sám, jen ho dokrmují... Uvidíme zítra.
    23.9.2019 23:14Jezzabell
    Mně Lance postupně odchází, jak to pozoruju. Snažím se, ale je to boj do něj narvat aspoň léky, natož jídlo! Nedostanu do něj ani stříkačku s RC..Pere se, odmítá.
    24.9.2019 06:38Veronika5
    Jezzabell: To je mi moc líto :-(. Chudák. Drž se!
    24.9.2019 08:03Kytka
    Dobry den, nase morcatko melo roztoce. Jiz podruhe. Dostavalo injekce, naposledy v dubnu. a po ani ne pul roce se mu to vratilo. Absolvoval 3 krat kapku ivomeku za krk. Posledni pred tydnem. Zdal se ok. Jen mel hole mistecko velikosti mince. Dnes rano jsme ho nasli mrtveho. Vcera normalne zral, byl cily. Jak je to mozne? Dnes mel jit znovu na 4.davku. Dalsi 2 morcata se jen skrabou plus trochu vypadavaji trsky chloupku tak rovnomerne zadne lysa mista. Neudelal veterinar chybu? Ti dva dostali zatim jen 1 davku ivomecu. Mam jit dnes na 2. Davku A na 3.radeji uz ne? Neni to pak moc? Myslela jsem ze v kapce za krk je setrnejsi nez injekkcne Ma taky skoro 5 let a druhej jen rok. Dekuji za radu
    24.9.2019 10:05Ehrena
    Jezzabell, to není možné, vždyť je mu teprve rok, jestli jsem dobře koukala.
    To musí dát, držte se!
    24.9.2019 12:01Bart
    Jezzabell - to snad ne! To je pořád dokola, jak u nás. Když ne jeden, tak zas druhý. Mně připadá, že je to i o povaze, jak kdo bojuje a snaží se jíst, když je na tom špatně. Náš Samuel to je nezmar, po různých zákrocích ani nepotřebuje léky na bolest, jen se rozkouká a už zkouší jíst (když mu to nejde, tak aspoň nastrouhané z ruky nebo ten Recovery). Za to Nico se v srpnu po narkóze dával dohromady 2 dny, každou chvíli vypadal, že to nepřežije. Když mu něco je, tak do něho taky nic nedostanu. Jsem zvědavá v jakým stavu nám ho vrátí dneska. Za hodinu pro něho manžel jede a já zrovna odcházím do práce - to se mi tedy vůbec nechce po minulé zkušenosti.... Taky ho zase budu muset rozjíst po tom dalším broušení.
    Nevím, co my to jen máme za blbý "rituál" , že morčata pravidelně musí podstoupit po jedné narkóze hned zas do měsíce až do dvou narkózu druhou...
    - - - - -
    Takhle to už má naše třetí morče. Jak jde pod narkózu, už se hrozím, co se mu zas po měsíci bude dít.
    24.9.2019 15:36Ehrena
    Bart, u nás je to taky tak.
    Často mám pocit, že bych se mohla na veterinu přímo odstěhovat.
    Teď mám zase problémy s Bělinkou.
    Nejen že se jí po třičtvrtě roce zase něco udělalo pod krkem, na stejném místě, jako měla ten absces, na veterině mají ale podezření, že jde o nádor na štítné žláze, protože baští hodně a je hrozně hubená.
    Ale, v červenci umřela její parťačka Kréminka, pak byla chvíli sama, než dostala novou parťačku, Kréminky dceru, už skoro čtyřletou samičku z CHS Mown Hay, ale ta bohužel vůbec nebyla po mamince povahou, Bělinku strašně ďobala a i po několika dnech jí neustále proháněla, takže jsem je musela oddělit, a k Bělince jsem nakonec sehnala novou malou samičku. Nevím, jestli tohle všechno Bělince k tomu pomohlo, ale začaly jí padat chlupy, měla celá holá místa a udělaly se jí takové červené fleky všude možně na kůži i na čumáčku. Na veterině to posoudili jako svrab a dostala Advocate za krk, původně ji chtěli ještě přidat antibiotika, ale protože po těch před rokem měla hrozné reakce a dodnes má průjem nebo v nejlepším případě mazlavé bobky, domluvila jsem se, aby jí je zatím nedávali. Hrozně pomalu, ale přece, se jí kůže lepšila a ty červené tečky se ztratily, postupně i krásně zarostla. Jenže jsme měli po 14 dnech až třech týdnech přijít na kontrolu a pravděpodobně na další dávku, ale nedostala jsem se tam , dělali jsme celkovou rekonstrukci kuchyně a nemohla jsem se dostat ani na chvilku někam pryč. A Bělince se to začíná objevovat znova, tu pipetu Advocate doma mám, tak jí to asi zkusím dát sama, na veterinu se dostanu až příští týden, jen si nejsem jistá, jakou dávku, ale už jsem něco vygooglila.
    Jen ten její svrab nechápu, nemá stroupky, má takové červené tečky, což si od ostatních nepamatuji (těch, co u nás měli svrab za ta léta, byli to jen dva samci, ale projevy měli jiné). A ani se zase nějak extra nedrbe.
    24.9.2019 17:28Bart
    Ehrena - no právě, pořád něco. Ale koukám, že Bělinka se s naším Samuelem neuvěřitelně drží. Kdo by to před rokem řekl, když měli tolik problémů...
    Přišla jsem dnes z práce dřív, protože mi to nedalo, jak dopadl s tou narkózou Nico. Dneska je to úplně o něčem jiném než minule. Manžel se cestou z veteriny zrovna stavil pro trávu a Nico prý ještě v autě baštil. Dostal doma Recovery a pak to zajedl senem. Asi dostal jen inhalačku nebo hodně slabou narkózu. No přišlo na na ty přerostlý stoličky včas, tak možná je to tím, že to jen trochu zbousli. Minule to bylo horší. Ale jak mu můžou po měsíci už zase stoličky přerůst, to fakt nechápu, když pořád baští seno, máme trochu domácího a moc jim chutná. Přední zuby má prý do rotace, prý to může být z napáječky. Je to možný? Pije z toho skoro 3 roky a teď najednou?
    24.9.2019 17:47Jezzabell
    Bart, Ehrena: Teda holky, když to čtu, mám pocit, že si to s těma chlupáčema přímo vyžíráme!:(
    Já se sotva otočím doma na nákup, abych oběhala, co musím a mám. Jen týden jsem se dostávala sama k doktorovi..A to mi do toho lehlo dítě s močákem.
    Před chvílí jsem byla na veterině. Protože rána se přes noc zatahla a já nebyla schopná to sama prošťouchnout. Prostě chybí další dvě ruce, co by ho držely. Děsně se pere, což chápu. Tak jsem se domluvila se sestřičkou, že dorazím zase zítra. Prošťuchovat to pletací jehlicí (kterou ani nemám) nebo špejlí je ehm nad moje síly. Ještě tou vatovou tyčkou, a vyčistit, ale sestřička to zvládla úžasně a já se držela, když jsem ho viděla a držela a ještě u toho naříkal. No chudák.
    Ale domluvila jsem se, že budeme denně chodit na čištění.Aby to měl čistý. Jen aby jedl. Nemám ho za co pořádně chytit, natož dokrmit! V půl dvanáctý v noci jsem se snažila a prala se s ním, abych do něj narvala RC, ani jako. Jediné, co si dá sám, je nasekaný salát. A trochu.
    24.9.2019 18:40Ehrena
    Kytka, moc neporadím, ale dle odkazu níže se ten přípravek dává i třikrát po sobě, my ho dostávali jen injekčně a stačilo 2x po cca 10 až 14 dnech.
    Ma

    http://www.morcata.cz/cavia-bohemia/kuze.htm#svrab
    - - - - -
    Chtěla jsem napsat, že mám podobný problém s morčandou taky, ale dostala Advocate. Taky za krk.
    - - - - -
    A taky se jí to dělá znovu.
    24.9.2019 19:33Bart
    Jezzabell - jj, on ten sajrajt v ráně to jaksi slepí. Ještě jsem si vzpomněla, že jsme to museli vymačkávat... Ale na veterině to aspoň udělají pořádně, i když to cestování musí být teda šílený. Závidím, že nemusíš do práce. Teď když mám děti velký, nejradši bych byla na mateřský s morčatama.
    Co se týká krmení, já je většinou rozjím zeleninou (jejich oblíbenou) na slaboulinký cca 2 mm proužky, cca 3 cm dlouhé. Takový řapíkatý celer najednou začnou jíst jak stonek od trávy. Později najednou jdou i po mrkvi, fenyklu, obyč. celeru, okurce ap. Ale samozřejmě z ruky a strkat hodně dozadu do tlamičky. Když žere ten natrhaný salát, tak by se mohl chytit. Doufám, že se to povede a zotaví se!
    24.9.2019 20:32Jezzabell
    Bart: Můj ID bych ti nepřála, nejsem na mateřský;). A pak všechno trvá 3-4x déle, než v běžném životě. Plus běžné denní povinnosti a věci s tím spjaté.
    A morčáci jsou radost (i starost to je jasný), abych se fakt nezbláznila.
    Doufám, že se rozjí, protože netuším, jak to do něj narva násilím, když se tak brání. Taky mu dávám oloupanou a nasekanou papriku, na tenoučké proužky jeho oblíbenou okurku, nastrouhaný celer s mrkví a jabkem, aby to měl rozmanité a chytl se aspoň na něco. Ale musím dávat bacha na Zedíka, je jak popelnice, a to má vedle jehlu. Nj., do té se ale Lance nedá.
    24.9.2019 22:33Bart
    Jezzabell - a tak to jsem nevěděla, ID asi nic moc, ale já bych byla doma hned. Moje sestra je taky v ID, a ta by zas nejraději šla do práce. Jinak stejná zkušenost s tím jídlem, poslední dobou jsem na noc dávala nakrájenou zeleninu Nicovi, aby aspoň něco snědl (co se týká tvrdší zeleniny), ale než doškubal rajče (tímto způsobem jedl), tak mu to Samuel zblajznul a já šla v půlnoci krájet další porci...
    24.9.2019 22:53Tygrinka
    Jezzabell: Tak udělej kaši z granulí, když Rodicare nefunguje. Třeba to bude chutnat víc a nebudeš se s tím muset tak prát. Ať žere alespoň něco... Vločky by si možná také dal...
    - - - - -
    Bart: Nemyslím si, že křivé zuby mohou být z napáječky. Problém má jinde. Rtg hlavy by to možná ukázal.
    24.9.2019 23:01Kytička
    Zdravím všechny po dlouhé době. To je zase marodů :-(. Všem moc držíme palce a tlapičky, ať se z toho všichni ve zdraví dostanou. A páníčkům hodně síly a pevné nervy.
    25.9.2019 11:12Jezzabell
    Tygrinka: Zatím mu granule i vločkx drtím. Občas ho u toho vidím. Dnes jsem do něj narvala trochu RC, ale naříkal jak blázen. Ale přeprala jsem ho s nepěkným slovníkem, aby přestal vzdorovat, nebo bude zle. Budu je namáčet a míchat s RC, vločky spařím a přidám k tomu a vezmu to mixerem na pastu do aplikátoru. Teď letím na čištění. Au.
    25.9.2019 15:09Veronika5
    U nás to samé. Zvíře absolutně samo nežere. Dneska ho pojedeme navštívit a jestli si od nás vezme seno nebo granule, vezmu si ho domů. Mám pocit, že na té veterině umře. Chci aspoň vidět, jak vypadá, a jestli by nebyla šance na nápravu v domácím prostředí, a za psychycké podpory morčat.
    25.9.2019 15:35Jezzabell
    Veronika5, Ehrena, Bart, Tygrinka: Nepřejte si slyšet Lanceho na té veterině! Naříkal celou dobu, zmítal se tam, no polévalo mě vedro. Ale sestřička z něj dostala doslova kusy bordelu, co já bych nedokázala ani náhodou!
    Načapala jsem ho u napáječky! Doslova se přisál a opatrně pil snad minutu. Dala jsem je s bráchou do výběhu hned jak jsem přišla. Chudák zrasenej vyskočil z přepravky a mazal za morčatárnu. Ale Zedík ho roztůtal, vrkal na ostatní a oni na ně. Očichal seno, ale ještě si netroufl. Ráno jsem do něj násilím narvala něco z aplikátoru RC, ale bitva.
    A ve výběhu jsem položila před Zedíka list salátu, že to marodovi nasekám, a on to popadl a jal se to zuřivě cupovat na kousky a nasoukal do sebe za 15minut dva a půl listu!
    Musím do něj narvat další RC. Ale on u toho tak naříká!
    Zedíka musím oddělovat na jídlo, protože jde po tom, co má on, byť jeho neodbývám. Kluci ho okukují a vrkají okolo z jejich klecí. Zítra jdeme na kontrolu zubů!
    - - - - -
    Veronika5: A on je tam na kapačkách? To by mu mělo trochu pomoct? Nevím, jak se dokrmuje králík, ale oni ho nekrmí, když nechce sám?
    25.9.2019 16:13Veronika5
    Jezzabell: To víš, že ho krmí aplikátorem! Problém je právě v tom, že si sám od sebe žádný žrádlo nebere, i když už by s tím žádný problém mít neměl. Dokrmuje se jako morče :), Rodicarem. Akorát nemám možnost ho krmit tak úplně často, tak aspoň něco musí žrát sám.
    25.9.2019 16:34Peťa03
    Ahoj, měli jsme 2 morčata (holky) oběma jsou 4 roky. Včera nám jedna zemřela. Myslíte, že by bylo dobré koupit jedno nové?
    - - - - -
    Ahoj, měli jsme 2 morčata (holky), oběma byly 4 roky. Včera bohužel jedna zemřela. Myslíte, že by bylo dobré koupit novou?
    25.9.2019 16:44Veronika5
    Péťa03: Rozhodně ano!
    25.9.2019 19:16Bart
    Jezzabell - tak aspoň malý úspěch, když se Lance napil a baští aspoň ten salát. Vždyť mu taky brousili ty zuby, tak ono jim to hned nejde a navíc ta rána, je to dvojí bolest... Myslím, že to bude dobrý. Já dneska taky Nica mučila, aby kousal. Pořád se mi chtěl zahrabat do pleny, na které jsem ho měla na klíně a prý nic kousat nebude. Tak jsem mu zase nastrkala do tlamičky ty proužky zeleniny, skoro násilím a pak ho vrátila do ubikace. Ale pak mi to nedalo, a ještě jsem ho chvíli provokovala držením okurky před čumákem, až najednou začal kousat - ne škubat, hurá - a nakonec jsem mu ještě snad 20 min. držela mrkev, protože se najednou nějak rozbaštil. Ruka mi málem upadla, ale taky dneska aspoň nějaký úspěch.
    - - - - -
    Co se týká toho abscesu, tak je to právě dobrý, že to ze začátku mají pod kontrolou při čistění na veterině, ono je toho sajrajtu ze začátku docela hodně a občas to vymačkávají až bůh ví odkud. To by jen tak člověka nenapadlo a ono to fakt musí být úplně čisté, aby se to nevrátilo. Třeba si na to Lance časem zvykne - když mu to budou dělat denně, nic jiného mu nezbude. Taky jak se to bude časem hojit, tak ho to nebude tolik bolet. Chudák malej. Ale určitě to zvládne.
    25.9.2019 19:18Freya_01
    Peťa03: 99% procent chovatelů vám poví, že máte pořídit další. Ideálně mládě. Otázkou je, zda chcete chovat morčata i dále. Protože až ta starší pojde, budete zase řešit tento problém. Je na vás jak se rozhodnete. I já mám tento problém. A jednou až mi pojde starší morčinka, nebudu pořizovat novou, prostě se té, co zůstane budu maximálně věnovat ve volném čase a nebo zvážím, či ji někomu nedaruji, protože nechci v chovu pokračovat. I za mě.. morče je společenské a nemělo by se chovat samo.. ale vím také, že jednoho dne chci ukončit chov. :/
    25.9.2019 21:20Veronika5
    Zdravím, tak u nás to vypadá špatně. Byli jsme se na Luciáška podívat, a tím, že si ho vezmeme domů, pokud se bude tvářit že by se od nás nechal nakrmit. Nicméně našli jsme zvířátko úplně letargické, asi pětkrát si kousl do banánu a jednou do sena, a pak už jenom ležel. Teď večer je tam už naštěstí zase Kasanová, ta paní doktorka přes den mi neřekla že tam nastalo zhoršení. Kasanová říkala, že dnes i hůř dýchal a zatímco včera byl ještě veselý a zkoušel sám žrát, tak dneska to s ním vypadá takhle. Budou mu dělat ještě krevní testy, protože to skoro vypadá, že se k původnímu problému přidalo ještě něco.
    Bohužel to vidíme moc špatně. Tak jsme rádi, že jsme za ním byli, syn už ho cestou domů napůl oplakal.
    25.9.2019 23:03Bart
    Veronika5 - a nemůžou to být taky zuby? Přece jen hlodavec... To je divný, že se nenašla nějaká příčina. Řekla bych, že střeva jsou až druhotný problém. Chudák malý. A to si člověk myslí, že má doma super trojku a zase to musí něco pokazit, co? To jsou osudy, to je hrůza.
    Před chvílí jsem koukala na Výměnu manželek - 10 zvířat v 1 + kk, 3 morčata snad v jedný kleci a králíci se v klecích sotva hnuli - nikde žádný výběh - hrůza. A takový lidi mají jak na potvoru štěstí a zvířata zdravý... I když v bonusech říkali, že jim 2 morčata, prý starší, umřela... Ale přijde mi to nějak nespravedlivý, že ten kdo se s tím piplá jak s miminama, má pořád nějaký problémy, a kdo to nechá jen tak žít, tak to má zdravý bez starostí.
    25.9.2019 23:42Freya_01
    Bart: souhlasím, my to máme s kočkami. čím víc se o ně staráme, tím jsou nemocnější. my měli nalezence 6 let a úplně pohoda. teď k tomu máme 4 útulkové (neplánovali jsme tolik, prostě nás potřebovaly), tím víc se o ně bojím a s každou hloupostí jezdím na veterinu. v útulku jim dopřáli spoustu péče, podávám jim zprávy a fotky jak se holky mají. najednou vidím každou hloupost a nic nezanedbávám. a s morčaty to je stejné s PP. asi proto jsem poslední koupila ze zverimexu. naštěstí morčata mnoho potíží nemají :)
    26.9.2019 06:58Jezzabell
    Bart: Ráno jsem jim dávala čerstvé seno a on se po něm sápal! Zedík na něj houpal zadnicí a bublal na něj, tak se tam chvilku naháněli, ale seno bylo důležitější! Sice jen tak cvičně, ale snažil se!!!
    Jestli to stačí zatím takhle se dozvím odpoledne, jsme na třetí objednaní.
    Jo, já ho takhle včera hlídala od Zedíka, aby mu to nebral a přidržovala mu salát. Dokonce si lehce pohlodal váleček mrkve! Ten chtěl se zvednutou hlavičkou sám! Pak asi minutu visel na napáječce! A začíná se lehce drbat pod krkem. Ne přímo tam, ale drbe (hojí se to SNAD). Byli celé odpoledne ve vyčištěném výběhu s bráškou. Skoro jsem se radostí rozbrečela! Důležité bude, co dnes řekne Valeš, jdeme tam na třetí.

    Veronika5: Krevní testy budou dneska? SNad jo, aby s ním mohli něco podniknout. Takový obrat nemůže být jen tak od ucpaného střeva? Nemá někde něco zapíchlého?
    26.9.2019 11:17Veronika5
    Jezzabell: Tak bohužel podle výsledků krevních testů je to pravděpodobně encefalitozoonoza, která se přidala k tomu původnímu problému a žere mu ledviny. Zkusí jestli by mu stihla zabrat léčba Panacurem. Dva tři dny, pak bychom ho museli nechat uspat :(.
    26.9.2019 11:56Jezzabell
    Veronika5: Jak se k tomu proboha dostal?? Máte ho už přeci celkem dlouho! A od morčete tohle nechytí. A tetracyklin by nepomoch? Někdy to prý zabere.
    Někdy i malá naděje pomůže, ještě to nevzdávejte!!
    26.9.2019 16:41Veronika5
    Jezzabell: To má většina králíků v sobě. Probere se to při oslabení a způsobí buď neurologické, nebo ledvinové komplikace.
    - - - - -
    Pro všechny, co vědí: Luciášek dnes odpoledne na veterině umřel. Udělal tak za nás rozhodnutí, jestli léčba má, nebo nemá smysl. Nemohla jsem ani být s ním, Kasanová mi volala, že má tak 10 minut života, a já to nemohla stihnout. Slíbila mi, že s ním někdo bude, aby neumíral sám. Moc pláčeme, všichni. Nikdy na něj nezapomeneme.

    https://www.kralici.cz/alba.asp?a=24924
    26.9.2019 16:46Jezzabell
    Tak jsme doma z veteriny. Lance se hojí! Absces je poloviční. Včera toho vybrala sestřička fakt strašně moc a je to odborně čištěné, což přispělo ke zdaru! Navíc jsem ho dopoledne načapala, jak se zuřivě pucuje (je celý od zaschlé krve, RC a takovej upatlanej. Holt marod. Taky hodně pije. Prý je to po těch atb. a je to jedině dobře. Včera se pokudil ohlodávat kus mrkve. Chudák se tak snažil. Ale salát cupuje statečně.
    Dnes dostal injekci na bolest a na podporu hojení, když to tak pěkně jde. Tak jak jsme přišli, sedl si k senu a snažil se sám:)! Skoro mi telky slzy radostí!
    Nemusíme už denně na čištění, stačí ob den. No tak to nezakřikněme, ale pořád se budeme snažit, aby to bylo lepší!
    26.9.2019 17:24BB
    Jezzabell - krásné zprávy!
    Veronika5 - a ty jsi mně rozesmutnila :_( Tak mladý byl.... to přeci není možné, že by si s tím imunita neporadilla ?!
    26.9.2019 17:28Bart
    Veronika5 - tak to je hrůza. Už tady hned zas řvu, jak to čtu. Fakt soucítím.

    Jezzabell - tak super, já si myslela, že se to pomalinku rozjede.
    Náš Nico sice včera kousal tu zeleninu z ruky, ale sám volně ležící mrkev nebo celer neukousne. A salát místo aby ukusoval, tak škube. Dneska jsem volala na konzultaci, jak to vypadá a paní doktorka říkala, že to je tím vychýlením a rotací předních spodních zubů a s tím ona nic neudělá. Prostě správně nedosedají, tak mu to nejde "ucvaknout". Ale jak to, že se mu to stalo až po tom prvním broušení stoliček, vždyť před tím měl zuby úplně v pořádku... Zas mlela o té napáječce, tak se s ní nebudu hádat. Tak že asi budu muset pořád tu tvrdší zeleninu krájet nebo co. A tím myslím i řapík a fenykl. Tu rotaci měl i Samuel (taky najednou z ničeho nic), a pak mu někde v lednu jeden ten zub vypadl a přitom baští těma třema hlodákama úplně bez problémů. V tom aby se jeden vyznal...
    26.9.2019 18:03Ehrena
    Veronika 5, to je mi líto, byl tak roztomilý...
    Taky mi to přijde neuvěřitelné, že tak mladý a tak rychlý konec.
    Asi mi to nebudeš ani věřit, ale myslela jsem na něj celou noc, zase jsem si vzpomněla na toho našeho Čmelíka, jak tam skončil. :(
    - - - - -
    Taky tu brečím...
    26.9.2019 19:48Jezzabell
    Veronika5: Taky jsem na něj myslela, ještě na veterině dneska..Je to tak strašně rychlý! Udělala jsi co jsi mohla! Je to hrozný, někdy se proti přírodě plout nedá (viděla jsem to u eMíčka a nikdy nezapomenu na jeho pohled, když se mi schoval na ruce a umřel, uspali jsme ho, šutr)..
    Je mi to moc líto.

    Bart: O napáječku? To je docela divný..Máme doma nejrůznější, teda postupně jsme přešli na skleněné s kovovým koncem, nám když si někdo zlomil zub, tak o mříž a to ještě v případě, že sklovina byla slabší. Jules si kdysi vyrazil všechny přední, horní i spodní. A pak narostly jedny takové "nic moc", jeden nažloutlý. A za dva dny byl zlomenej o mříž. Lomcoval jí na kolegu ve výběhu. Ale je divný, že to mají oba.
    26.9.2019 20:24Bart
    Jezzabell - no že prý jak u toho pití vytáčí hlavu... Jako kdybychom prý kousali do lžičky, tak si taky časem zkřivíme zuby... Z tý napáječky pili všichni před tím, ale je fakt, že každé morče má jiný způsob pití. Naši z ní divně zkouzávají a dávají u toho hlavu bokem. Ale zas až tak často nepijí, Samuel ten skoro vůbec. Stačí mu do toho šťouchnout a týden si toho nevšimne. Proto mi to přijde jako blbost a hlavně, když se mu ty zuby vytočily po tom broušení v srpnu. Do té doby je měl krásný. Oni jsou prostě jen trošku stočené (vychýlené), člověk si toho všimne, až když to zkoumá.
    Jinak díky tobě vím, že morče samo žere i když nemá žádné zuby. Já se o tom přesvědčila, když jednu dobu neměl Samuel oba spodní (jeden vypadlý, druhý uražený) - nikdy bych tomu nevěřila, kdybych to neviděla na vlastní oči.
    - - - - -
    zklouzávají
    26.9.2019 20:39Jezzabell
    Bart: No Lancemu srostly zadní zuby do mostu (strašná představa), nikdo si toho nevšíml, řešila jsem otlaky a bylo mi pořád divný, že vypadá nemocný a ubírá váhu. Až se mu doktor koukl do tlamy. Na vlastní oči jsem viděla, jak Lance předníma vždycky vzal jídlo a nechápu to, ale je mi jasný, co měl dělat, bez jazyku, který byl uvězněn pod tím mostem jedl měkké a ještě měl obří absces u zubu! Takže jak je vidět, snažej se, aby se najedli i bez zubů, bez jazyku (defacto) a s oteklým zubem. Protože nám to nemají jak jinak říct:(.
    No nafackovala bych si, ale ani veterináře nenapadlo, že otlaky vznikly z toho, jak seděl pod podestou a nemohl jíst. A já ho viděla si to vždycky brát. Kdybych viděla, že se jídla nedotkne, trklo by mě to aspoň! A nezbývalo nikde nic, protože brácha to vyžral.
    26.9.2019 20:39Veronika5
    Jste hodní, děkujeme za podporu. Králíčka jsme pohřbili společně celá rodina, děti mu daly na cestu mrkev, trávu a jablíčko...
    26.9.2019 21:43Kytička
    Veronika5, je mi to strašně moc líto, také jsem na vás myslela. :-( Držte se.
    Jezzabell, alespoň že u vás je to lepší. Všem moc přeji uzdravení.
    26.9.2019 22:41Bart
    Jezzabell - jj, přesně u nás v tom srpnu, zuby do mostu. A to jsme si na veterině stěžovali, když jsme tam byli asi týden před tím se Samuelem na broušení, že Nico nějak hubne a má průjem - kde by mě napadlo, že už to souvisí s přerostlými stoličkami. No a stačilo 5 dní, a už mi to bylo jasný, o co jde. U nás to většinou začíná tím, že jim nejde jíst salát. Bohužel naše doktorka na zuby má službu vždy jen v pondělí a ve čtvrtek (víkendy začátkem prázdnin zrušili) a já jsem určila diagnózu v úterý. Ve středu tam byla doktorka, která ho ani neuměla vzít do ruky (hodně mladá) a tvrdila, že má zuby v pořádku. Já myslela, že budu vraždit. Už jsem několikrát ty přerostlý stoličky zažila a prostě už to poznám. Ve čtvrtek už jen slintal a já je tam bombardovala telefonátama, že okamžitě potřebuje operaci. Tím, jak tam pořád jezdíme na to broušení, už jsme známí, a tak nám nakonec naše paní doktorka volala, že si posunula operace a můžeme přijet. Nebýt toho ježdění tam každý měsíc, možná by nás prostě odmítli, že si pořád něco vymýšlím. Jinak ty stoličky měl právě např. i Samuel loni začátkem prázdnin a ani ne měsíc na to zase ten absces. No 4 morčata s přerostlýma stoličkama, tak už to mám v oku. Přesně jak psala Freya 01, už vidím každou změnu a mám pocit, jak když už je na tý veterině otravuju, ale je to prostě o zkušenosti. Začátečník neví, o co jde a zvíře nechá v nevědomosti bohužel umřít.
    27.9.2019 07:32Jezzabell
    Bart: Právě, kdyby si přestal brát do předních tu zeleninu, cvakne mi, že to jsou zuby! Ale přerostlé zuby jsme měli jen jednou a to jako následek hlubokého zánětu středního ucha, kdy prostě bolestí přestal sám jíst a po tom broušení už to byla poslední věc a musela jsem Houmíčka nechat uspat..
    Mně už tam taky znají:)), někdy si říkám, že ze mně musejí mít radost, ale sami mi vždycky říkají, volejte, ptejte se kdyby něco. Tak volám a ptám se. Včera jsem se snažila dobourat večer ještě 2x.
    Někdy to přesně zachrání život. Dnes jdu na čištění, sestřička mi minule říkala, budu tady já, už vás znám, nebojte;).
    Mezi náma-bojim se pokaždý. Co teprve to morče!
    Ale jak se Lance postupně hojí, doktor nám řekl, ať příjdeme ažv neděli (po dnešku), tak to je pro nás dobrá zpráva. Teď se snaží holdat okurku a rajče. Salát do sebe futruje taky. Ráno visel na napáječce, hned jak dostal čerstvou vodu. Dostane léky a pustím je s bráškou do výběhu.
    A teď máte teda ty zuby do strany..Nemůžou mít (já nevim, geneticky, stravou těžko, vodou..) měkčí sklovinu, že by jim to takhle ohýbalo zuby?
    27.9.2019 09:50Bart
    Jezzabell - Samuel už ty zuby v rotaci nemá. Zkřivily se mu najednou zničeho nic v tom lednu, začalo to tím, že je měl obroušené trošku šikmo a pak se najednou jeden jakoby vyvrátil dopředu a druhý se mírně stočil. Jeden zub potom vypadnul a už nedorostl a druhý se mu po týdnu urazil. Ten dorostl a už byl zase normální. Od té doby sice musíme pořád na to broušení, protože protilehlý horní k tomu vypadlému se nemá o co brousit a přerůstá, ale jí bez problémů. A Nico měl celou dobu krásný zuby, hezky na sebe nasedaly. Já nevím, co se mohlo stát od toho broušení stoliček v srpnu, že se taky ty spodní mírně stočily. Nevím, jak to tady popsat - jako když si dáš rovně dlaň pře obličej a začneš ji otáčet palcem k obličeji - ale fakt jen mírně - tak jsou ty spodní zuby vytočené a už to dělá paseku, protože s horníma nespolupracujou a nemůžou ucvakávat. Asi by potřeboval rovnátka!!!
    - - - - -
    před obličej
    27.9.2019 10:42Jezzabell
    Bart: Tykráso..No, zuby jsou prevíti nejen u lidí! A hlodavci jsou v tomhle chudáci:(. Musím průběžně prohlížet boky krků u kluků, aby se tohle už neopakovalo! Vždycky zkoumám těla, jestli nemají někde bouli, už jsme pár abscesů měli. Naštěstí vždy šlo o ty, co se z hrášku za dva dny bleskově změnily na švestky a doktor to vyšistil a sešil. Ale tohle je hrozný. Včera si na to bral jakousi škrabku, kterou to objel zevnitř. Klika, že nám to čistí sestřička, bylo to krásně čistý. Tak ještě tak deset dní otevřené.
    Takhle vykroucený zuby jsou fakt divný. Hlavně že ho to nebrzdí ve stravě! Je to pašák;)! Jasně, co má dělat. Tak mi jedem na to čištění.
    27.9.2019 11:42Bart
    Jezzabell - ty už máš zkušenosti s různými nemocemi u těch potvůrek. Kde by mě napadl močák, ledviny, ucho ap. Asi bych se divila, co se děje. U nás to jsou za těch 17 let pořád ty zuby, jednou absces a rozhozené trávení. A já zas letím do práce ( a víkenku taky :-(((( )
    - - - - -
    o víkendu ( co to pořád dělám za překlepy??!!!)
    29.9.2019 12:53Tygrinka
    Bart: No, vytočené předky mohou být důsledek špatně udělaných stoliček. Anebo mu někde přerůstají kořeny, bolí ho to a tak se to všechno nějak přenáší do předních zubů. Zavolala bych si na nějakou veterinu zaměřenou na morčata, popřípadě zkusila jiného veterináře. Sice mi zkřivení o napáječku přijde jako dost nepravděpodobné, ale pro klid duše bych na chvíli přešla na misku s vodou. Pokud to je napáječka, zuby by se měly srovnat. Pokud se ale zuby z nějakého důvodu kroutí už v kosti (zažila jsem), nic moc se s tím už dělat nedá. To by asi potvrdil rentgen hlavy.
    Za mě - prodiskutovat s jinou veterinou důvody kroucení zubů, vyměnit napáječku za misku s vodou a pár týdnů počkat, co to udělá. Pak kdyžtak řešit dál...
    - - - - -
    Veronika5: Ušáka je mi líto, proč zrovna tihle se super povahou odcházejí dřív... Jestli a jak je to přenosné na morčata a zpět na nového králíka - to bych probrala s vetem zaměřeným na morčata i králíky - v Praze za mě MVDr. Valeš, MVDr. Naxera.
    - - - - -
    Jezzabell: Aaaano, taky popadnu morče, provedu kontrolu podvozku, pupík, cecíky, pudel, tlapky, prohmátnu, zdali není někde nějaký novotvar nebo něco, co tam nepatří, a teprve pak si ho trochu pomazlím. Dělám to samozřejmě s maximálním ohledem na myšáka, ale už si po těch letech přijdu krapet úchylná :o) Ovšem, svůj smysl to má, zejména u těch abscesů je to někdy opravdu fofr...
    29.9.2019 13:08Zbyněk
    Veronika5: to mě moc mrzí, škoda dobrého zvířátka:( A dělám to s mými miláčky stejně, také jim dávám na poslední cestu všechno, co milovali...

    Tygrinka: se samci jsou pořád nějaké potíže:) Minule jsem stříhal drápky u (!) Jezzabell a Julesovi lezla hoblina z vaku, tak jsem ho začal čistit, za chvíli jsme málem zvraceli oba, zatímco myšák se na nás melancholicky díval, jako co nám vadí? :) Zlaté samišky:)
    29.9.2019 16:35Jezzabell
    Tygrinka: To mi povídej! Vyroste to jako sopka, jeden den téměř nic a druhej den je tam kopec!
    Hurá, nejsem jedinej úchyl;))! Dnes jsme byli na veterině na čištění. Nechala jsem ho zvážit, má 976g, to je přes sto navíc za týden-uff! Aspoň tak. Pomalu si chodí na seno;) a myslím, že i na vločky nebo opatrně zkouší granule v klasickém provedení, protože jsem ho předvčírem večer vyplašila u misky na granule (jsou v ní i vločky).
    Jo, rohlík byl dobrej nápad! Chvíli na to koukal, pak mu to Zedík čmajznul, tak dostal jinej kousek a když viděl bráchu hoblovat, žel taky na věc;).
    - - - - -
    Jak tak koukám, na zítřejší čištění budeme mít na cestu pořádně větrno!
    29.9.2019 17:31Bart
    Tygrinka - nevím, kde bych tady na mladoboleslavsku vzala lepšího veterináře, než kam chodíme. Paní doktorka je přímo na zuby zaměřená a morčatům bezvadně rozumí. Nemyslím si to jen já, ale je to vidět i z recenzí ostatních lidí. Loni nám několikrát zachránila Samuela - co měsíc, vždycky s ním něco bylo a trvalo půl roku, než se z toho všeho dostal. Za měsíc mu bude 5 let (naše druhé nejdéle žijící morče) a to jsme ho už několikrát málem pohřbívali. Nebýt paní doktorky dávno by tu nebyl. Uvidíme, jak to u Nica bude pokračovat dál, už je divný i to, že mu ty stoličky po měsíci začaly přerůstat znova, tak že za měsíc jedeme opět na kontrolu. Doufám, že to nebude pořád dokola, to by se fakt už muselo udělat nějaký podrobnější vyšetření... Před chvílí kousal fenykl, ale musí si ho přidržovat pacičkou. Jinak docela dost oba začali přibírat, tak to je dobře. Ale kde jsou ty časy, kdy měli váhu kolem 1500g. Teď se musíme spokojit s váhou kolem 1280g, ale stejně jsou samá kost a kůže.
    29.9.2019 18:56anlyen
    Ahoj, chci se zeptat, jaké jesle používáte? já mám ke kleci takové plastové, ale přijde mi, že z toho morčík vůbec nejí, že s ek otmu tak dobře nedostane..nejlepší je, když mu to dám na zem, to pak baští o stošest.
    29.9.2019 19:06Veronika5
    anlyen: A dáváš ty plastové jesle zvenku klece, aby to mohl žrát přes mříže?
    Jinak pokud mu jesle nevyhovují, na dávání sena na zem není nic špatného, akorát se ho část zašpiní, tak je pak trochu větší spotřeba... Ale zase se v něm může vesele rochnit :)
    29.9.2019 20:09anlyen
    Veronika5 - ano dávám, ale prostě se mu z toho nechce jíst :/, ještě jsem přemyšlela nad těmi kovovými co se zavěsí zevnitř klece, ale z těch se dělá děsný bordel, musela bych ze strany klece dát nějaký karton, aby to seno nepropadalo ven
    29.9.2019 20:29Jezzabell
    anlyen: Koukni mi na album SENÍKY, třeba tě to inspiruje...;)
    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=34500
    Ale stačí koupit takový ten travní tunel a dát do něj seno. Prolézají tím, zalezou si do toho a jsou taky spokojený;)
    29.9.2019 21:19Kytička
    Anlyen, my používali ty klasické, co se dají zavěsit zvenku, ale oni to stejně vytahaly na zem a byl z toho také borde. :-) Ale to tak nějak to beru, že to k tomu patří. Stejně tak z těch závěsných koulí, z těch tedy jedly moc rády. Teď, co máme tu novou morčatárnu (konečně :-)), tak jim dávám seno do velké kupky na zem a to bych řekla, že jim vyhovuje nejvíc. Stojí všechny dokolečka okolo a baští spolu. Ale možná pořídíme velké jesle, aby měly zase změnu.
    - - - - -
    Jo a vodu teď máme také v misce na zemi. Přemýšleli jsme, jak v morčatárně přiděláme napáječky a zatím dali provizorně vodu takhle do misky na zem a nakonec u toho asi zůstaneme. Je tedy potřeba ji vyměnit častěji, alespoň dvakrát denně, protože tam nahází hobliny a sem tam bobek :-), jak běhají okolo. Ale o mi nevadí a na holky je pěkný pohled, když takhle pijí. :-)
    - - - - -
    Bart, 1500g? Tak to je mazec :-) Když jsme byli s Rozárkou u Leitavcové, tak nám říkala, že dost velká a že už by neměla přibírat :-) To máš klasické morče, nebo je to cuy?
    29.9.2019 23:36Bart
    Kytička - normální morčata, ale samci. Když jsme mívali samičky, měli kolem 800g. Až teprve první, která nebyla ze zverimexu, měla taky nějakých 1300g, ale byla velikostí jednou taková. Když jsme si pro ni přijeli do chs, nevěřili jsme vlastním očím, jak jsou ta morčata veliká. Ale nebyla to cuy. Tohle jsou kluci a taky nějak moc narostli. Ale rozhodně při jejich největší váze neměli lalok (dvě brady) ap. projevy nadváhy. Jeden měl na dvou letech a měsíci dokonce 1574g. Loni z 1500g pak 400g zhubnul kvůli různým potížím, jak jsem psala. Druhý měl nejvíc 1460g, pak šel trochu dolů, a teď v létě kvůli těm zubům taky 240g zhubnul. Zaplať Pán Bůh za tu váhu, protože přežili všechny ty narkózy a jsou pořád mezi námi. Morčata kolem kila nebo pod kilo nám nikdy operaci nepřežila. Co se týká stravy, tak dostávájí seno, trávu, v zimě petrželku, mátu, zeleninu, z ovoce jen jablko, granule VL complete cavia, nebo Science selective, občas Vitakraft Vitafit C-forte jako pamlsek. V případě potřeby dokrmuju Recovery plus s drcenými ovesnými vločkami, ale spíš dávám kaši z granulí Trovet, ty jsou na hubnutí, trávení a průjem úplně nejlepší. Inspirovala jsem se loni tady na stránkách a tyto granule jsou k nezaplacení.
    - - - - -
    na hubnutí, tím myslím, když morče zhubne, tak aby přibralo, ne aby zhublo :-)
    30.9.2019 06:26Veronika5
    Kytička: Prosíme foto nové morčatárny :)!!!
    30.9.2019 09:28IjaSv
    Kytička - i já se přidávám s prosbou o foto morčatárny. Zrovna řeším jak to udělám s holkama když mi zůstaly tři a další už nechci pořizovat. Zatím po příjezdu z letního bytu jsou provizorně ve 100 kleci s patýrky a možností kdykoli si vyběhnout. Moc by se mi zamlouvalo něco na způsob viz. https://vk.com/albums-89451677 . Jen na to najít místo.
    30.9.2019 09:56Bart
    IjaSv - tak to je nádhera!!!! Ale dá se to někde koupit? Některé z těch ubikací jsou podobné naší. Já se inspirovala na německých stránkách. Základ nám museli udělat truhláři a zbytek dodělal manžel. Ale kam se to hrabe na ty vyřezávaný! My teda máme 120cm a je to mazec to někam stěhovat (28kg). Ale za klece bych to nevyměnila.
    30.9.2019 10:50Kytička
    Bart, je vidět, že se o ně krásně staráte, o obříky :-) Hlavně ať jsou zdraví, čumáčci :-)
    - - - - -
    Veronika5, IljaSv, fotky určitě dodám. Ještě to není úplně hotové, ještě chybí patro a z jedné strany plexisklo, zatím je tam pevná stěna. Takže až to bude celé komplet, tak udělám nové album. Snad brzy :-). Udělali jsme to nakonec z OSB desek, což není až tak estetické jako z laminátu. Ale jestli si pamatujete, jak jsem to tu řešila před nějakou dobou, tak toho lamina jsem se trochu bála, takže nakonec OSB. Velké je to dost- 190 cm X 122 cm - to jsou vnitřní rozměry. Jako já bych brala i větší, ale to už bychom se nevešli my :-) plus tam tedy bude 1 až 2 patra 122cm X 30 cm. Holky vypadají spokojeně, mají výběh i bez výběhu :-), ale na procházku po bytě je pouštíme i tak samozřejmě.
    30.9.2019 10:57Veronika5
    IjaSv: My máme tohle https://www.spokojenypes.cz/ohradka-pro-hlodavce-116x54x76cm/ , máme dvě. Dají se i propojit. Jednoduché, nádherně prostorné, dají se propojit :)
    - - - - -
    Se nějak opakuju :)
    30.9.2019 11:06IjaSv
    Bart - koupit se to nedá. Dělal to nějaký nadšenec z Moskvy. Já tedy na to vyřezávané moc nejsem, mě ty lišty budou stačit rovné. Ale jako inspirace super. Už jsem i dohledala z čeho má ty mřížky. Já bych to potřebovala i na nějaké skříňce s kolečky, neb na jediné místo v bytě kde by toto mohlo být se o Vánocích dává stromeček, takže bychom s morčaty na přechodné období potřebovali odjet do jiného pokoje :).
    30.9.2019 11:24uj uj
    k morčatárnám - třeba pro inspiraci, kdo ještě neviděl:
    Ano, také jsme postupně skončili u morčatáren, klece jsou sice praktické, ale mně prostě připadají malé a iritují mě ty mříže :-( Kdysi dávno jsme měli toto:
    http://img.kralici.com/morcata/alba/08ca28e4221710a001e0.jpg
    a pak jsem se inspirovala na německých stránkách a manžel vyrobil toto:
    http://img.kralici.com/morcata/alba/08d49eeecaf110c80258.jpg
    patra nahoře jsou už vylepšená. Je ale pravda, že se to hned tak někam nepřestěhuje a taky vyčistit to trvá kolem 45 minut, cena také nebyla nejmenší, ale za ty spokojené prdelky a estetiku mi to stojí :-) Říkáme tomu "Neuschweinstall" - nová sviní stáj (podobnost s názvem hradu Neuschwannstein je čistě náhodná).
    Kdo umíte trochu německy, moc užitečné rady a tipy jsou k vidění zde:
    https://www.sifle.de/Sch.oe.ner-Wohnen.htm
    Přimlouvám se za prostorné a krásné bydlení pro všechna morčátka :-) Samozřejmě tím neodsuzuji nikoho, kdo je má v kleci - někdy to prostě jinak nejde a když se můžou proběhnout po bytě (což u nás nelze), také to nemusí být špatné řešení ;-)
    30.9.2019 11:51Kytička
    uj uj, ta vaše morčatárna je naprosto úžasná, už jsem ji tu několikrát obdivovala :-). A i ty německé stránky. Jen si nikdy nemůžu zapamatovat ty její rozměry. Jak že je tedy veliká, snad naposledy :-) A byla mi velkou inspirací, ( i když ve výsledku máme nakonec jinou, obyčejnější :-)
    30.9.2019 11:52Bart
    Kytička - tak to mají teda ohromný! Páni!!! Je to jen o pár centimetrů menší než naše manželská postel (190x140)!!! To jsem teda taky na fotky zvědavá... Jak velký máte místnosti, že se vám to tam vejde?

    IjaSv - tak se těším, až to budete mít hotové. Je to moc zajímavé, jaké kdo má nápady, jako např. právě i uj uj. A inspiruje to pak další.

    Veronika5 - a to máte místo morčatárny nebo jako výběh? Už jsem taky viděla fotky, kdy někdo měl doma morčata nebo právě i králíky jen pořád ve výběhu, neměli žádnou morčatárnu ani klec. Už nevím, kde to bylo, ale měli dřevěný plůtek a v tom výběhu, kde byli vlastně pořád, to měli jak v lese. Sice docela z toho musel být bordel, ale bylo to moc pěkný. A zvířátka se musela cítit, jak v naprosto přirozeném prostředí. Jo a taky někdo věnuje morčatům i celou místnost - normálně na zemi na linu, na tom hobliny (obrovská hromada) a mraky prostoru. Inspirace pro všechny, komu se odstěhují děti, jak potom využít dětský pokojíček :-))))
    30.9.2019 13:01Kytička
    Bart, kdyby bylo na mně, bylo by to mnohem větší, ale musím brát ohledy na rodinu. :-) Tahle místnost má cca 26m čtver., takže se vejde krásně. Je to v rohu, na stejném místě jako byly klece s výběhem. Jen to není v úplně v rohu, mám tam prostor okolo, kvůli uklízení. Morčátek máme 6 dohromady - holky, takže toho prostoru už je potřeba víc. Ty klece byly také fajn, měli jsme je 3 do tvaru U a mezi tím měly holky výběh. Ale úklid byl náročnější, špatně se to uklízelo. Takhle je to o dost praktičtější a ani nic nepadá ven a holky mají víc jednolitého místa k rozběhnutí. Zase tamto bylo rozmanitější a byla sranda je pozorovat, jak furt pendlují z místa na místo. Ale holt člověk nemůže mít všechno.:-) Mně se právě hrozně moc líbí ty velké morčatárno - výběhy, jak píšeš, to je fakt super, ale na to musí mít člověk opravdu velký prostor. Nebo když už jsou odrostlé děti a obětuješ třeba tu jednu místnost. To je sen, ale v daleké budoucnosti, jestli vůbec. :-)
    - - - - -
    Takhle jsme to měli:

    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=34623
    30.9.2019 13:13Bart
    Kytička - ´´aaa, tak to jsem viděla, vzpomínám si, ta tapeta tam. Chtěla jsem dát hlas, ale už mě to odmítlo, že jsem již dávala. No i tak to měli moc pěkné a už tak to vypadá, jako by měli sami pro sebe nějakou místnost. Super. Tak jsem zvědavá na to nové.
    30.9.2019 14:12Veronika5
    Bart: Naši v tom bydlí pořád. Morčecí je otevřená, králičí taky, morčata nevylézají (nemají potřebu), králík může (nebo už zase co nejdřív nějaký další králíček bude moci) po celém bytě i k těm morčatům. Rozměry jedné ohrádky jsou 116x75 cm, takže o hodně prostornější než klec 120 cm. No a na dovolenou se obě ohrádky rozloží, přepraví autem a složí tak, aby zase králík mohl do obou klecí, ale nemohl ven nic zničit. Tak vznikne krásný výběh 230x75 cm, tam může týden na chalupě i jinde spokojeně vegetit i králíček, aniž by strádal nedostatkem prostoru.
    Samozřejmě ohrádka jako stálé bydlení vyžaduje něco jiného než klasickou podestýlku, my máme látkové podložky. Čistění je pak velmi rychlé a snadné a jednou týdně se vypere "zvířecí" pračka.
    - - - - -
    Ještě odkaz
    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=34677
    - - - - -
    Ještě ad encefalitozoonóza a morčata: Koho to zajímá, psala jsem MVDr. Valešovi (na radu Tygrinky), který mi bohužel odepsal, že přenos prvoka způsobujícího encefalitozoonózu na morčata je v našem případě vysoce pravděpodobný, a přenos z nich zpět na nového králíčka taky. Pokud tedy chceme nového králíčka, museli bychom pro vyloučení nákazy zajistit, aby k morčatům nechodil, a hygienou zabránit přenosu. To ale není možné, prostě u nás králík chodí všude a s morčaty kamarádí.
    Přemýšlím koupit si od někoho mladého králíka z králíkárny, ten už bude nejspíš stejně nakažený...
    Má někdo radu?
    Zbyňku?
    30.9.2019 15:00Bart
    Veronika5 - tak to je taky pěkný nápad s tím bydlením. A nemusí se přenášet a stěhovat 28kg. Mně se zase vždycky líbilo toto: http://www.guineapigcages.com/howto.htm
    a tohle z toho jde všechno vyrobit: http://morcata-kl.blog.cz/1203/c-c-klece-1-cast-kde-nakoupit-material
    To se mi tak strašně líbí, ale je to dost drahý. Navíc se to dá kdykoli rozebrat a postavit jinak podle potřeby.
    - - - - -
    S tou nemocí je to teda blbý, snad se to u nikoho neprojeví.
    30.9.2019 15:02IjaSv
    Veronika5 - nechci strašit, ale ne všichni králíci mají tak báječnou povahu jako měl ten váš. A vzhledem k možnému onemocnění bych asi zvažovala spíše třeba rozšíření chovu morčat než kombinaci s králíkem. Ale to jsi asi nechtěla číst :).
    30.9.2019 15:11Bart
    Jo, ještě mně napadlo - taky každou chvíli peru "močecí hadry" - deky, ručníky, podložky, pelechy, stany atd. Nevíte někdo, jak se zbavit zápachu z pračky???? Před praním se snažím, co nejvíce takovou rukavicí vyčesat chlupy, ale stejně je tam pak plno chuchvalců a kdo ví kde to v tý pračce tak hnije, co tam někde zůstane. Nemá někdo nějakou vychytávku?
    30.9.2019 15:56Veronika5
    IjaSv: Ne, to jsem nechtěla číst :), ale to nevadí.
    Bart: Mně to nesmrdí vůbec. Většinou se snažím po zvířecí pračce dát na vyvářku ručníky. A taky vždycky vytřu z bubnu zevnitř ubrouskem chlupy a seno, co tam zůstaly... Ještě by se dal zkusit Sanytol do prádla.
    30.9.2019 17:09Bart
    Veronika5 - taky to vytírám. Budu muset zkoušet, co to přebije. Se divím, že ještě nemáme ucpaný filtr... Zatím jsme ho ani jednou nečistili. Přece jen u nás jsou ty chlupy dlouhý.
    30.9.2019 18:53uj uj
    Kytička: má 80 x 200 cm :-)
    30.9.2019 19:34Vladi
    uj uj: bydlení je fantastický, tiše závidím i naše morčinky.

    Veronika 5 , Bart : já ty malé kousky Peru v ruce, velké v pračce. Na vyčištění pračky existují různé přípravky, k dostání v dm, cena od 30 do 130Kč.
    Jinak na chlupy zabírá pověsit deku v dešti ven.
    30.9.2019 19:38Jezzabell
    Veronika5: Sanytol do prádla dávám já když peru koberečky, a je to v pohodě. Ještě doporučuju tabletu do myčky frknout k prádlu. Přestane smrdět pračka;). Někdy může být zašpiněná uvnitř, kam se nedostaneme..
    30.9.2019 21:40Kytička
    Bart, děkuji. To s tím praním také pořád řeším. I jsem chtěla přejít na dečky místo hoblin, ale to praní mě docela odrazuje. Po každém morčecím vyprání celou pračku vytřu a vyčistím, ale stejně na příštím prádle jsou chlupy. A to i kolikrát dám jednu pračku na prázdno, na 90, někdy hadry na podlahu a stejně to tam vždy trochu je. Nesmrdí tedy nic.
    - - - - -
    uj uj, děkuji, to jsem si myslela, snad si to budu už pamatovat.:-)
    30.9.2019 22:51Bart
    Jezzabell - tak já nějaký ty přípravky vyzkouším, uvidíme, jak to zafunguje. Rozhodně aviváž to nepřebije.

    Vladi - na tom vlhku asi něco bude. Jak jsem psala, před praním deky a pelechy vyčesávám takovou gumovou rukavicí s nopkami a mnohem lépe to jde, když se to navlhčí. Rozhodně to ale není nic pro alergiky!