od přezdívky:     pouze důležité
s obrázkem
s www odkazem
 obsahuje slova:
za poslední  týden měsíc půl rok rok všechny
Hledání v archivu diskuze 
Zpět na seznam měsíců 
 
  • Obsah diskuze pro měsíc Říjen v roce 2020
  • Zobrazuji 121 zaznamu.
  • 1.10.2020 00:11Ehrena
    mimino, to bude stresem ze změny prostředí a pomalu se to poddá. Taky se mi to několikrát stalo u nově pořízených miminek, a nejen u mimin, dokonce i u starších morčat, dvou a tříletých, že jsem je viděla něco jíst až po několika dnech, jinak jedli jen v noci, kdy byla tma a naprosté ticho a nikdo kolem.
    Většinou pomůže přidat morčátko k jinému, pokud už nějaké máte, nebo pořídit kamaráda/kamarádku stejného pohlaví. Morčata potřebují společnost svého druhu.
    Jinak přikrmovat se dá i mimino, v měsíci věku už stejně jako dospělé morče, jen samozřejmě menší množství, ale myslím, že to nebude potřeba.
    1.10.2020 06:26Zbyněk
    mimino: jestli je mimino doma samotné, tak je v těžkém stresu, takhle se morče nechová, potřebuje společníka. Dokrmovat není třeba, je třeba zakoupit parťáka, dle pohlaví.
    1.10.2020 10:07mimino
    Ehrena ,Zbyněk
    moc děkuji za odpovědi a Ehrena za podporu- máte pravdu ,papkal v noci,zmizela zeleninka a travička.O parťákovi zkusím zapřemýšlet,ale tak rychlé by to nebylo,tak snad si maličký zvykne,jak říkáte.
    Ještě jeden dotaz,dát domeček,nebo lépe ne?
    Vím,že názory se různí,pokud tedy máte nějaou zkušenost ,co je z praxe lepší při zvykání miminka na nové prostředí.Děkuji.
    1.10.2020 12:06Zbyněk
    mimino: maličký si na samotu nikdy nezvykne! Jestli je to sameček, potřebuje měsíčního samečka a nastane legrace. U samičky libovolně starou samičku, ale mladší je vhodnější. Klec alespoň 120 cm, domeček potřebuje, schovávačky jsou pro morče důležité!!
    1.10.2020 12:25mimino
    Zbyněk-
    díky, zkusím promyslet,klec má velkou dostatečně to ano .Domeček mu tedy nechám.Je to chlapeček.
    1.10.2020 16:16Ehrena
    mimino, taky se přimlouvám hlavně za kámoše, s tím si zvykne nejrychleji, a to i bez domečku. Já doma v boxech domečky nepoužívám, zabírají moc prostoru a já boxy nemám velké, bohužel. Ale do výběhů jim je dávám a morčata je milují. Doma v boxu těm malinkým dám spíš do rohu hromadu sena, aby se mohli případně schovat do něj.
    1.10.2020 18:30mimino
    Ehrena-ten kámoš u kluků bývá někdy komplikovaný,když se časem třeba rozhádají a já pokud bych je musela rozdělit,nemám na to podmínky . Vím,že je to lepší,ale jsem s morčíkem vlastně celý den,pracuji z domova,tak se mu mohu věnovat.
    To seno je dobrý nápad,je to vzdušnější skrýš.V tom domku je mi ho líto,jak tam ,,trucuje,,Do výběhu se ho zatím bojím dát,aby se nestresoval ještě víc.
    Už začal něco málo baštit,tak snad jsme na dobré cestě. Díky moc za rady.
    2.10.2020 10:10Vlada
    mimino: tady je parťák/parťačka nutná!!! Morčata je v některých zemích dokonce zakázáno chovat samotné. I když si na tebe zvykne, bude to taková fixace, že pak bude stačit pár dnů bez tebe a morče to psychicky nedá. Mám z vlastní zkušenosti.
    2.10.2020 13:25Aida20
    Dobrý den. Myslíte, že je vhodné k samečkovy - cca půl roku, jedináček, lehce dominantnější povahy (zlý jistě není, jen si umí prosadit svůj názor :-) ), pořídit 2 měsíčního samečka? Děkuji.
    2.10.2020 13:47mimino
    Vlada- děkuji za názor,ještě to musím celé promyslet.
    2.10.2020 21:24Vlada
    https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/13287781094-co-cech-to-chovatel/220562223160005-chovatelska-superstar
    2.10.2020 21:42Jezzabell
    Alda20: No, je to "ošemetný" termín v rozestupu mezi dvouma klučinama..Buď bych PRO JISTOTU ještě 3 až 4 měsíce počkala, až bude ten první starší a bude mu tak min. třičtvrtě roku a nebo bych k němu dala vykastrovanou samičku (ta bude tím pádem starší). Protože když mimino dospěje do puberty, to je tak za necelý rok, mohli by se porvat na krev a budeš mít dva jedince, které k sobě už nebudeš moct nikdy dát. A nepomůže ani kastrace jednoho z nich po rvačce. Už by museli bydlet ve dvou klecích odděleně tak, aby na sebe aspoň viděli. Jsou to společenští tvorové a nesli by těžce být mimo sebe, byť nikdy spolu.
    Kluci jsou rváči;). Mám jich doma oms a vím, jak to dopadá, když to "neklapne"..
    - - - - -
    osm..
    5.10.2020 07:17Zbyněk
    mimino: já bych mu měsíčního klučíka koupil, to je skoro sázka na jistotu. Ke staršímu před pubertou ne, ale tady ano. On prostě nebude bez pasrťáka šťastný a člověk mu kámoše nenahradí.
    - - - - -
    Jinak domeček potřebuje, musí mít střechu nad hlavou - sokoli jsou strašný svině :) Mě se osvědčilo toto:
    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?mysobydleni
    5.10.2020 11:12Kleopatra
    Zbyněk: mohu se zeptat - v tom odkaze, který jsi dal kvůli domečkům - ta podestýlka z hoblin a peletek se ti neosvědčila a přešel jsi na textil? Já s tím stále bojuji a po měsíci na textilu to budu muset nejspíš vzdát. Pořídila jsem napřed vetbed a savé pratelné podložky. Po dni používání to neskutečně smrdělo jako nikdy, začla jsem používat místo vetbedu ručníky, které měním denně, skladuji (což je taky blbé v bytě bez balkonu ) a peru jednou za cca 5 dní... ale pračka i sušička z toho strašně smrdí, i když to úplně vyklepu... následně z toho načichne i prádlo, které peru běžně :-(..takže tudy cesta taky nevede. Zvažuji tedy vyzkoušet ještě něco dalšího - Asan je drahý, tak moc nevím kudy kam.
    5.10.2020 11:53mimino
    Zbyněk-krásné bydleníčko.Domeček máme a už si začíná zvykat.Začal už i pěkně baštit/jak psala Ehrena-díky za podporu v začátcích :-) /
    5.10.2020 16:12Zbyněk
    Kleopatra: já je mám přes noc v morčatárně na podložkách, peru denně. Denní výběh - hlavní bednu peru denně, zbytek jednou týdně. Zápach žádný, nebo už mám Alzheimera:) Hobliny a pelety stály skoro 8000 ročně, to už znovu nechci. Navíc nepořádek atd.
    Používám podložky z Tesca, ale i osušku,klasický koberec atd.
    - - - - -
    Jinak ve čtvrtek jsem se musel rozloučit s milovanou Drobkou, už jí došly síly. Viz
    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?Drobka_in_memoriam
    5.10.2020 19:39Kleopatra
    Zbyněk: děkuji za odpověď. Je mi to moc líto, že jsi se musel rozloučit s Drobkou. Je to moc smutné.
    No tak já nevím u nás s tím zápachem. Tak ještě mne napadá, jestli není nějaký zdravotní problém. Protože krom toho, že se drbou (už 5.měsíc) a nikdo neví proč, jedno morčátko taky strašně moc pije. Vypije za den cca 300 ml, i víc.
    5.10.2020 20:06Bart
    Zbyněk - pane jo, to byla ale bojovnice! Měla to tak těžké, ale držela se. No bohužel už síly došly. To ochrnutí a záchvaty jsme měli u první naší Bobiny, tak vím, co to bylo. Je mi to moc líto.

    Kleopatra - já si myslím, že my, co máme ty hadry déle, už jaksi ten smrad necítíme. Ale když k nám přijde někdo na návštěvu, tak myslím, že se nestačí divit z toho odéru. Já v létě suším počůrané na balkóně, ale teď když začali topit, tak už to rozkládám sušit po radiátorech. Navíc jsem zrušila jedno WC, protože Samuel už do něho nevyleze, a tak i v tom rohu má deku a hezky si tam celý den lebedí. Je to fakt jako dříve s látkovými plenami - kýbl s víkem na WC nebo v koupelně a až se naplnil - vymáchat ve vaně, předpírka, praní na 90... A to já prala ob den i 90 plen (děti po 16 měsících). To si dneska nikdo neumí představit. A taky to bylo pokálené, pročůrané - stejně jako u těch morčat ty všelijaké koberečky a deky... Chci říct, že takto znečištěné pleny se taky praly v pračce a další praní bylo běžné prádlo.... Zápach z pračky jsem tu taky řešila - včera jsem to všechno vyprala právě s tou předpírkou a deky byly krásně čisté (praní na 30st.) a pračka nesmrděla. Taky se může do praní přidat ocet.
    5.10.2020 21:04Veronika5
    Zbyňku: Upřímnou soustrast....

    Praní koberečků: zkuste přidat Sanytol, přímo do bubnu k praní. aby se pak zase důkladně vymáchal. Dělám to tak a nesmrdí nic. Počůrané měním každý den, dám schnout na balkon, dvakrát týdně peru a pokaždé přidávám Sanytol.

    Jinak taky máme aktuálně maroda - králík Bertík si ve čtvrtek počkal, až zavřou všechny veteriny a manžel si dá pivo, a pak se začal kácet na jednu stranu. U králíků tohle znamená buď zánět středního ucha nebo encefalitozoonózu, takže jsem ho ho sbalila a jeli jsme taxíkem na pohotovost na Eriku, kde jsme vyfásli léky na obě zmíněné nemoci, protože v uchu nic jednoznačného vidět nebylo a ta encefala se pozná až z rozboru krve, který trvá několik dnů a měl by být zítra. Léky se ale nasazují hned, protože když dorazí výsledky, už by jinak nebylo koho léčit.... Každopádně jsem moc ráda, protože jeden z těch léků mu evidentně pomáhá a už má zase radost ze života :).
    Jinak měli v zásobě jen takové velké tablety atb, takže máme fascinující dávkování: čtvrtina tablety rozmíchat s 1 ml vody a králík dostane 2x denně 0.3 ml takto vzniklé směsi :))).
    5.10.2020 22:55Bart
    Veronika5 - tak držím palce, ať léčba zabere. Zas mu přece tolik není.
    6.10.2020 15:53Jezzabell
    Tak se zvesela léčíme s abscesem, hojí se to pěkně, včera jsme zvládli pči čištění kontrolu, Valeš tam nikoho neměl..(zázraky se ještě dějí:) ). Má teda v krku díru jak na fazoli. V týdnu nám vytahali stehy, protože se za tím držel zaschlý hnis a bordel. Ale držíme to nezavřené a tak se to vyhnisalo a teď, pokud to půjde dobře dál, se to začne od konce týdne hojit. Sulfonamidy pomáhají líp než klasicé atb.
    Lancík statečně nabral 40g od poslední kontroly, běhá tady ve smečce a je doufám na tom líp. Teď budeme sledovat pravidelně zuby.
    6.10.2020 23:05Bart
    Jezzabell - super!!! Jen tak dál!!!
    7.10.2020 00:07Jezzabell
    Bart: No je to už únavný..
    - - - - -
    Někdy mám pocit, aby to dal, co já. Patlat se v příkrmech co měsíc a půl, už myslím na jeho léky víc jak na ty svoje..Ale pak na něj kouknu a říkám si, a co ty, prcku? A hned jedu dál. Jsme už "profláklé firmy" na veterině, aspoň jsem se rychle seznámila s novýma lidma, co tam nabrali..
    Dokonce mě Mertová nedavno překvapila na chodníku, když šla do práce a já jí v tom civilu fakt nepoznala, dokud na mě nepromluvila-nasmály jsme se tomu teda obě.
    Sraz s lidma odsud si dávám už v ordinaci.
    Lancík si tam užívá svoje, kyreta v díře v krku není to pravé, co bych mu přála. Zedík mu je oporou a Geri s Jarvisem, kam chodí "zanášet" bráchovi, taky;).
    7.10.2020 11:22Kleopatra
    Jezzabell: no drž se, co víc k tomu dodat :-(
    8.10.2020 16:30Zbyněk
    Děkuji všem za projevy soustrasti - s takovou kamarádkou bylo opravdu těžké loučení. Držela se ale nesmírně statečně, hlavně tento rok. Stinné stránky chovatelství...

    Veronika5: no nazdar, doufám, že kdyby se mi tohle stalo o prázdninách, že bych tam druhý den nenašel kráííka v rohu na zádech:( Na Erice ho řešil kdo?
    8.10.2020 21:45Veronika5
    Kleopatra: Ten Sanytol, co mám já, se přidává místo aviváže, tak já ho dàvám k pracímu prášku... Je to vysloveně dezinfekce do prádla.
    Zbyněk: Bertík bude ok, byla tam Kasanová, encefalitozoonóza z krve nevyšla, takže měl zánět někde hluboko v uchu. Už je to zas veselý králíček, ATB má celkem min. na tři týdny.
    9.10.2020 07:22Zbyněk
    Veronika5: tak to je ta lepší varianta :) Ony si ty potvory zásadně začnou simulovat, když je nejdražší pohotovost:)
    9.10.2020 11:56Veronika5
    Zbyněk: Souhlas - se vším :)
    9.10.2020 19:15Jezzabell
    Veronika5, Kleopatra: Nevím, sice, jaký Sanytol probíráte, předpokládám, že desinfekci na prádlo, ale dělá se od nich i desinfekce na prádlo přímo s vůní https://nakup.itesco.cz/groceries/cs-CZ/products/2001020292989?gclid=CjwKCAjwlID8BRAFEiwAnUoK1WDigPa1cJ8ePSjmcGGJQbhvamXz89fvXcuJZ5Yp7QVdJ_nJUwLYVxoC1B0QAvD_BwE
    Je to taková jako bavlna a čisté prádlo dohromady..Peru s tím i myšákům a pohoda;).
    10.10.2020 10:38Veronika5
    Jezzabell: Ano, to je ono... Jinak teď nově dělají o přímo prací prášek plus dezinfekce, možná to příště zkusím koupit.
    10.10.2020 14:41Ehrena
    https://youtu.be/cS54v6_X2Vk
    Čištění a praní morčecího textilu
    10.10.2020 14:58Maxíkovo
    Ahoj, jdu se poradit ohledně svého morčátka. Asi dva dny zpátky jsem si všimla, že má jakoby nafouklé břicho. Když mu na něj sáhnu, tak trošku pískání, ale on je takovej frfla a není zvyklý, že bych mu na bříško sahala, tak se mu to možná jen nelíbí. A jinak je pořád veselej, papá, pije, kaká jako běžně. I si říká o zeleninu (dělá alarm při otevření lednice). Vlastně mi přijde jinak úplně v pohodě, tak jsem s ním zatím neběžela na veterinu. A taky si říkám, že mohl prostě jen přibrat a já si toho tak nějak nevšimla. :-D Je dlouhosrstý, tak pod těma chlupama se velikost morčete těžko poznává. Myslíte, že to mám řešit, když je jinak v pohodě? Poznala bych, kdyby byl nemocný? Děkuju předem za rady!
    10.10.2020 16:58Vlada
    Maxíkovo:
    1. Morčátko je březí, což nepředpokládám.
    2. Morčátko je mírně nafouklé, pak doporučuji jemně promasírovat bříško a morčátko nechat proběhnout, oni z něj ty bobky půjdou.
    3. Morčátko je překrmené.
    V 2. a 3. případě doporučuji dietu a pravidelně vážit. Jednou měsíčně o senu a vodě neuškodí.
    - - - - -
    Jeee, doufám, že mě tu za tu radu někdo míč nezdrbe. Beru to jako svoji letitou zkušenost. Ale Zbyněk může mít i jiné zkušenosti.
    10.10.2020 21:16Jezzabell
    Veronika5: Myslíš ten gelový prací prášek Sanytl? Používám ho už cca dva roky na praní spodního prádla a nebo ponožek a povlečení a je super. Beru ten větší, aby se to vyplatilo. Obvykle to objednávám z netu po víc kusech..
    11.10.2020 07:41Veronika5
    Jezzabell: Aha, tak přesně ten myslím - ale já ho nějak v dm zaregistrovala poprvé tento týden 😉
    12.10.2020 09:19Zbyněk
    Vlada: z popisu se nedá nic usoudit. Například když moje Drobka začaa reagovat bolestivě na pohmat bříška, byl čas nasadit atb na močák. Ale pokud moče žere, spíš bude jenom tlusté
    12.10.2020 11:50DarNedar
    Přeji krásný den, chci dát morčatům do klece patro, ale nevím jak vysoko ho dát . jak vysoko máte vy a máte plošinku nebo vyskočí?
    13.10.2020 20:05Marek
    Ahoj.
    Asi rok máme dve morčiatka, mali sme ich obe od mala, obaja sú samčekovia, strapaté a hladké. Zo začiatku boli v pohode, neskôr sa trošku dzobli ale nijak vážne. Nedávno sme doniesli ďalšieho samčeka- maličkého. Keď je to malé s hociktorým z našich len ako dve spolu tak nemajú problém. Akonáhle sú ale všetky tri spolu, to malé je skoro stále pri tom strapatom- aj v domčeku, a to strapaté sa odvtedy stále bije s tým hladkým, majú každé svoj domček ale to strapaté aj tak chodí po celej klietke a akoby hladalo to hladké a začnú sa hrýzť, majú obe potom chrastičky. Je dobrý nápad to hladké oddeliť ? dal by som ho len cez mriežku aby na seba videli/vedeli sa očuchať.
    14.10.2020 08:57Zbyněk
    DarNedar: tohle byly moje začátky: https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?Patrovy_domecek
    a tohle pokračování, opět zbytečně vysoko: https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?mysobydleni
    Nakonec jsem to nechal asi 8 cm nad hlavní podlahou: https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?nocni_morcatarna a bohatě to stačí Tam si morče vyskočí v pohodě. Počítej ale s tím, že řada morčat skákání a šplhání nesnáší, mám jich teď šest a do patra skočí pouze dva, ostatní se do něj občas zvednou předníma nožkama a nahoru nevyskočí. Takové morče nechce lézt ani po žebříčku.

    Marek: není horší nápad, než přidat do funkční dvojice kluků třetího. Obávám se, že už je můžeš oddělit všechny. Nebo nechat jednoho ze starších s mladším a druhého oddělit. Tři a více samců spolu být nesmí!
    14.10.2020 11:44Ehrena
    Marek, taky jsem se dvakrát za život pokoušela o fungování trojice samců, to prostě nefunguje, nebo lépe řečeno funguje jen do puberty samců, což je tak kolem šesti až devíti měsíců, pak začínají neshody a rvačky mezi nimi a musí se rozdělit na dvojici a jednoho, já to tedy řešila vždy tak, že jsem tomu zbývajícímu pořídila vždy dalšího malého samečka, nechat morče samotné mi dělá problémy, i když třeba jen přes mříže, není to ono.
    Jinak to rozdělení, u nás tedy nezáleželo na tom, které dva jsem nechala spolu a kterého jsem oddělila, v pohodě pak spolu znovu vycházeli, jen prostě museli už být jen spolu ve dvojici. Já to většinou řešila tak, že jsem nechala spolu ty dva nejstarší, a nejmladšího jsem dala zvlášť a pořídila mu dalšího malého samečka. Přijde mi z naší mnohaleté praxe nejlepší, když je ta dvojice tak nějak přibližně stejného věku, nejlíp si podle mne rozumí.
    14.10.2020 14:45Jezzabell
    Mare\k\. kde jsi prosímtě sebral nápad dát tři kluky různého mini věku k sobě?
    Budeš rád, když z toho nasbíráš jenu dvojku! Pročti si tady staré záznamy, co je s tím za průser v archivu.
    Původní dvojku, co se snese nech spolu a mimino (lterý koník ti nakukal další mimino??! k nedospělým morčatům-tj. PO PUBERTĚ). Nemůžeš se řídit svým pocitem, jé ti jsou pěkní přidám jim další mimino. Nejsou to křečci a nebo co já vím. Tay je potřeba dát si VELKÝ pozor, nebo máš tři morčata ve třech klecích!
    kastrace povahu morčete nezmění ti řekne odborník na hlodvce (jinak ti ho samo šmiknou kdekoliv, ale NEPOMUZE to z 85%!!).
    Koukni lidem do Alb, do historie (červeně pod Odeslat) a počti si o tom něco.
    Mám doma OSM kluků koulařů - a právě proto osm, protože se po pubertě nesnesli a nechci je mrzačit, doktor specialista na hlodavce, jeden z předních v republice!, mi sám řekl, kastrace jim povahu nezmění, leda byste je chtěla dát vykastrované k samičce!
    Měljsji mít dva kluky, co si to snad v pubertě vyjasní a ne k nim dávat PEKLO! Rozhodí ti tovšechny mezi sebou.
    Už se tím nějakou dobu zabývám.
    14.10.2020 15:35Kleopatra
    Chudák Marek - ten tu dostal za uši :-(...ale se vším souhlasím.
    14.10.2020 18:42Marek
    Zobrali sme ho pretože nám ho bolo lúto, lduia ho kúpili k zajacom a tý ho dohrýzli tak ho dali von do klietky samo a už nechcelo ani papať a už im tak jedno umrelo, nechcel som ho tma nechať ozaj...To strapaté je tiež zachránené, išli sme pre neho cez 200km, ani ma nenapadlo že morčatá maju takéto problémy..... Oni tý dvaja naši sa začali hrýzť už pretým, teda to hladké bolo kludné ale to strapaté ho proste chodilo stále ťahať z domčeka. Nemám problém im spraviť dvojitú klietku, ja len či to je v pohode, či nebude smutné to hladké... Keď sa pasú vypustené vonku v ohrade tak nieje problém, aj si pri seba lahnú a za celý deň sa nebijú, iba v klietke vyvádzajú, teraz som ich skúsil oddeliť aby hladké bolo same a už je pokoj, všetky spokojne ležia alebo ňuchajú, ani žiaden piskot nieje... Kastrovať ich určite nechcem...

    Ehrena, Myslíš e by pomohlo zohnať ďalšieho samčeka a dať ho spolu s tým hladkým nech nieje samo ? nechcem aby sa začali ešte aj oni hrýzť...
    14.10.2020 19:24Jezzabell
    Marek.Aspoň tak. Nejde zachránit všechny. 70% mých kluků je zachráněných od hadů, od popelnic nebo podobně jako píšeš.
    Ale jestli máš prostor, pořiďte ještě jedno opuštěné. Ovšem pozor:
    Věkový odstup od staršího, které bude vedoucí ve dvojici (no to pochopí a velmi rychle se tak začne chovat) by měl být třičtvrtě roku. Když nevíš datum narození a veterinář ti přibližně řekne věk (plus mínus měsíc) radši víc jak míň! Jinak se v pubertě servou jako koně.
    Mají to prostě tak dané..
    Vykastrovanou samičku bych nedávala, když už tam jednu fungující chlapskou dvojku nevykastrovaných kluků budeš mít. Může to rozhodit i fungující dvojici jen proto, že jí ucítí.
    Tak ať to vyjde!
    14.10.2020 19:49Marek
    Priestor mám, teraz im vlastne robím nový dom, budú deta zatia lizolované a zoženieme ešte jedného samčeka nech su do dvojice. Takže radšej nech je ten druhý o trištvrte roku a viac mladší.
    14.10.2020 20:15Jezzabell
    Marek: Přesně tak. Jak je tam rozdíl měsíce nebo kvartálu mezi jednotlivci a nejsou to rodní bratři, je to průšvih na 95%. Proto jich mám doma osm;)! Ono pak, když je prostor, stačí dát rozhádance tak, aby na sebe v klecích viděli, pouštět je "jednotlivě" ven do výběhu, a je klid, očichají se přes mříže, zavrkají, nebo zanadávají (jen se nedat ukolébat a nepustit je k sobě, ani na takovém prostoru, jako je výběh, natož v kleci). A nikdy mezi dva naježence, co klektají a vyhrožují si, nebo mezi bojující kouli, nestrkat holé ruce! Nikdy! Vidí rudě a pak teče krev i z páníčka, jinak by to neudělali.
    Stačí na ně hodit ručník nebo je rozehnat ručníkem a na jednoho hdit pelíšek nebo ručník a pak, s koženýma silnýma rukavicema (nejlépe pracovní) je dát zvlášť..ale nesahat tam hned;).
    14.10.2020 21:27Ehrena
    Marek, tady musím Jezzabell oponovat, já nikdy nekoukala na rozdíl věku o toho 3/4 roku, původně jsem začínala se dvěma stejně starými kluky a pak pokračovala podle toho, jak mi kdy který odešel , takže potom jsem dokupovala ke staršímu samečkovi malého, pak se mi to trochu rozrostlo na několik dvojic kluků, a ne te
    dy kvůli tomu, že by se mi spolu nesnášeli, ale prostě jsem chtěla víc morčat, vždy , když mi ten starší odešel, jsem zase k tomu pozůstalému pořídila mladého. Takže takhle se mi to střídalo, nikdy jsem neměla samečky sourozence a kolikrát jsem měla spolu odmala stejně staré kluky a nikdy se mi nepoprali, a to dokonce ani potom, co jsme pořídili ještě holky, bydleli spolu v jednom pokoji v jedné několikapatrové morčatárně a žádné problémy nenastaly, jen venku na zahradě ve výběhu jsem kluky musela dávat dále od "dámských" výběhů. Aby se neviděli a necítili.
    Jak jsem si to teď tak spočítala,g rukama mi za tu dobu prošlo 20 samečků a problémy jsme měli jen s jedním jediným, a to s naším vlastním vypiplánkem Žižlíkem, který byl slepý a snad díky tomu byl až přehnaně opatrný a nesnášel blízký kontakt s dalšími morčaty, toleroval jen mimina tak maximálně do půl roku věku. Asi jsem ale jediná tady na diskuzi, kdo měl takovéhle štěstí, když to tady tak čtu od ostatních, ty jejich problémy se samci.
    Já bych na tvém místě rozdělila ty samce tak, jak bys řekl, že jim to bude nejlépe vyhovovat, a zbývajícímu bych pořídila maličkého parťáka nejlépe tak do dvou měsíců věku.
    15.10.2020 07:54Zbyněk
    Ehrena: Jezzabell myslím chtěla říci, že pokud jsou morčata mladší, tedy před pubertou, nejsou rodní bratři a projdou pubertou, mohou se pak rozhádat a servat. Stal se jí to už vícekrát.
    15.10.2020 13:43Jezzabell
    Zbyněk, Ehrena: Přesně tak.
    15.10.2020 16:19Ehrena
    Zbyňku, vím, samozřejmě ta možnost tady je vždycky, dokonce i když jsou rodní bratři. Já jsem chtěla jenom zdůraznit, že to tak být nemusí, protože já mám zkušenosti naprosto odlišné. Je fakt, že to tak může být díky tomu, že já jsem ty svoje dvojice kluků víc izolovala než Jezzabell, možnost kámošit se s druhou dvojicí přes pletivo měli z nich jen čtyři nejhodnější, tedy dvě zavedené dvojice.
    - - - - -
    Tedy ty dvě zavedené dvojice spolu.
    15.10.2020 17:09Svobodovaj
    Ahoj, téma močového kameny: poprvé v životě (a to už jsem pár morčat zažila) mám u morčete močového kameny. Po operaci recidiva do 2 měsíců. Veterinářka v šoku, nikdo to nečekal. Zkoušeli jsme 20 dní kalium citrát, bohužel to kamenu vůbec nepomohlo. Čeká nás druhá operace. Trochu se bojím, jak jí zvládne, rodicare mi odmítala i po první, naštěstí to jedna sama.
    Má s tímto někdo zkušenosti? prosím případně do zpráv.
    Druhá moje morčinka má 7,5 roku, její fotky mám v albech a ta bez jediného problému, Bohuže mám vždy problémy u papíráků :(
    Děkuji za případné zkušenosti. Dietu samozřejmě máme, ale jak říkala vetka, tou toho moc nevyřešíme, rodicare uro taky dáváme, nepomohl.
    16.10.2020 06:21Zbyněk
    SvobodovaJ: ano, mám s tím velmi bohaté zkušenosti a zeptám se, jak veliké jsou ty kameny, máte to změřené? A kolik jich je? Jsou vápenaté, nebo oxalátové? Vápenaté poznáute jednoduše na RTG, svítí tam stejně, jako kost. Mělo morče před tím zánět močáku? Krev v moči a podobně? Problém je v tom, že druhá operace po dvou měsících je bída, je to poslední pokus, musí se udělat druhá jizva do močáku a ten se tím zmenš o polovinu kapacity. Začněme odpověďmi na otázky a pak napíšu co bych dělal dál. A ještě poprosím o seznam veškerého jídla, hlavně z oblasti zeleniny.
    - - - - -
    Ehrena: ano, i bráškové se mohou servat po pubertě, stačí, když jsou to horké hlavičky:) Jinak souhlasím, stát se může cokoli. Ale přinést do funkční dvojice kluků třetí morče je absolutní nerozum.
    16.10.2020 08:15Svobodovaj
    Ahoj Zbyňku, četla jsem už tvoji historii. Dnes jdu koupit Rowatinex a vyzkouším, druhou operaci máme plánovoanou na 29.10. bohužel dřív vetka nemá čas. Tak uvidím.
    Velký je pokud vím 2 mm. Je 1 stejně jako při minulé operaci v červenci. První operaci.
    Krev v moči byla, právě tak jsem to zjistila. Zatím dáváme ATB.
    20 dní jsme brali kalium citrát, 40 mg ráno a večer. Bohužel se nezmenšil ani nepohnul.
    Takže vetka říkala operace a pak větší dávky kalia.
    Jinak ona je nemá v močáku pokud chápu správně dle rentgenu, ale v cestách.
    A dietu máme, žádná petrželka, to jsem vše nastudovala. Dávám řapíkatý celer, kopr, papriku hodně salátu atd. Kámen jsme měli i na rozboru v Brněm, ano byl vápenatý. Vetka říkala, že dietou moc nezmůžeme. Odchovala jsem už asi 8 morčat...tohle je první s těmito problémy.
    Takže nasadím večer kůru Rowatinexu a uvidíme.
    - - - - -
    Zbyněk: jinak nikdy neměla nic, ten první jsme našli podle krve v hoblinách, nepíská u čůrání a nic. Žere, všechno jako ok. Udělala jsem jim i výběh, aby holky víc běhaly...
    16.10.2020 08:46Zbyněk
    Svobodovaj: 2mm kámen je nesmysl operovat!!! To bych asi dokázal vypláchnout i sám, tedy u samičky, u kluka to jde hůř. Ze Zlína bych dojel do Brna za Jeklem. Strašná škoda, že řezali do močáku kvůli takovému pidikamínku, morče vyčůrá i větší. Citrát je k ničemu, co je potřeba jako první - nasadit ATB na zánět močáku, ihned, Boflox 20mg půlku jednou denně a Biseptol 120ku - půl tablety 2x denně. Přestane se tvořit hematom, na který se nabaluje vápník. Jestli je to holka, tak se to nrmálně vypláchne, jestli chceš, pošlu ti instruktážní video. Chápu, že vetka si chce vydělat, ale tak maličký kamínek se bez problémů vypláchne, u jedné mé samičky takhle vyšlo 7 kousků, jeden měl 4 mm. V cestách kde? Protože s kamenem mezi ledvinou a močákem se přeci nic dělat nedá a kámen v trubici se zastrčí kanylou zpátky a vypláchne. Operuje se pouze kámen v měchýři, pokud je veliký. Jinak i tohle se dá vyčůrat a to prosím v osmi letech věku :) https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=34740
    Zelenina je v pohodě. Rowatinex 2x denně kapku do trochy medu. Výplachy močáku - naředit 10ml fýzáku s klidně 2ml injekční kyseliny acetylsalicylové. Ona uklidní sliznici a naruší kámen.
    - - - - -
    Dva kluci hledají domov, mimčo je úžasné :) https://www.facebook.com/photo/?fbid=2762884900663983&set=pcb.3514910341922161
    16.10.2020 08:59Svobodovaj
    Zbyněk: nechápu ten výplach..můžeš mi to více popsat, jak čím?Ve Zlíně to nikdo nedělá a zase upřímně taky nemůžu pořád cestovat, že jo. A zvláště ji to navíc stresuje. Zkusím poslat vetce tvůj návrh, oni jsou propojení a možná i Jekla zná, tak bych jí třeba dala nápad. Rowatinex nezdá, o tom jsem jí psala včera. Budu jí ho dávat do Rodicare uro, ten jí šmakuje, ale sám o sobě nám moc nepomohl.
    17.10.2020 06:08Zbyněk
    Svobodovaj: jestli má kamínek mezi ledvinoou a močákem, tak to operovat nejde. Počká se, až ledvina odumře a pak se vyndá ledvina, bohužel to jinak nejde. Ale spíš ho má v močáku. Kamínek v močáku do dvou pěti milimetrůl se prostě vypláchne - dělá se to bez anestezie, s mesocainem, do močáku se zavede růžová kanyla, samozřejmě bez jehly a pak se vyplachuje fýzákem, dokud kámen nevyjde. Problém je obvykle ten, že zánět močáku bolí, takže morče se nevyčůrá pořádně, tím tam zůstane reziduální zbytek moči, v tom se hromadí kal a kousky sražené krve a na tu se balí kalcifikáty. Výplach toto vyřeší. Má samička atb? Ty jsou teď nutné. V první řadě je potřeba vědět, kde má ten kamínek. Pokud v močáku a má opravdu 2mm, není to žádný problém. Jediný problém může být ve špatně sešitém měchýři - on je totiž maličký a sešít ho znamená doslova hodinářskou práci. Okraje řezu se musí zahrnout dovnitř a šije se to zvenku, protože sliznice nesrůstá. Další operace močák zmenší na třetinu a v podstatě limituje morče v délce života. Ze Zlína je to do Brna kousek, na stres se vykašli, jde ti o život morčete.
    Rowatinex by mohl pomoci hlavně, pokud je kamínek mezi ledvinou a močákem. Spoléhat na to nelze. Pokud je v mnočáku, nebo v trubici a má opravdu jenom 2mm, tak je venku raz dva. Mohu vetce zavolat a vysvětlím jí postup, v Kralupech se to také naučili díky mému videu a vysvětlení a děláme to u ohrožených samiček pravidelně:)
    - - - - -
    No a jeětě, pokud je kamínek v močáku, je možné zkusit to, že se morčeti píchne opiát Bupaq, 0,1ml (dle váhy), po něm podkožně cca 10ml fýzáku a počká se, jestli chlupáč kamínek nevyčůrá. Bupaq omezí bolest, uvolní hladké svalstvo a obvykle to zabere. Nepoužívat Tramal, pro morče není vhodný.
    17.10.2020 09:37Svobodovaj
    Zbyňku, prosim muzes mi poslwt to video pres uschovnu na email svobodovaj@seznam.cz, preposlu ji to a uvidim co vymyslime.
    - - - - -
    Zbynek: a jinak mame Sumetrolin, silici mi basti v pohode :) tak uvidim, i kdyz nevim jak ja to poznam, asi nijak.
    - - - - -
    Zbynek: Atb mame Sumetrolim, Rowatinex basti uplne ok,v trosce jablecneho dzusu nebo rodicare uro, je to holka sikovna.Jenom asi nijak nepoznam, ze to funguje.
    - - - - -
    Zbyňku, a jeste dotaz: ten kaminek po vyplachu vyjde za nekolik dni, hodin, minut?
    17.10.2020 10:49mimino
    Zdravím .
    Chtěla jsem se zeptat kdy asi se mají malému morčátku začít stříhat drápky.Nechci to uspěchat a zbytečně ho stresovat příliš brzy stříháním.
    Děkuji za odpovědi.
    18.10.2020 11:59Ehrena
    mimino, vzhledem k tomu, že každému morčeti rostou drápky jinak rychle, tak se to nedá takhle říci.
    Já stříhala přibližně tak od půl roku, i později.
    18.10.2020 13:28mimino
    Ehrena- moc děkuji za odpvěď.
    19.10.2020 10:59Zbyněk
    Svobodovaj: zasláno, na konci musí být vidět proplach třemi stříkačkami - je to ono? V telefonu se to blbě hledá a mám tam videí více. Napiš mi, jak to dopadlo a mě napadlo ještě něco.
    19.10.2020 11:07Svobodovaj
    Zbyněk: povídej!
    Já psala vetce, že je tahle možnost, tak uvidím, jak se k tomu postaví.
    Chtěl jsem po mé veterině foto rentgenu, zatím neposlali, tak si tam odpoledne skočím pro fotku sama a pošlu kdyžtak Jeklovi, ať mi řeknou jestli je u nich proplach možný.
    Nevím, jestli třeba v Uherském Hradišti u Zlína to taky nedělají, nemáš tucha?
    - - - - -
    Zbyněk: ty jo, tak podle vetky má prý kámen 9 mm. Takže na vypláchnutí to asi není, asi jsem předtím blbě viděla.
    19.10.2020 11:12Zbyněk
    9mm už je tedy dost, ale pokud není ostrý, stejně bych to zkusil - nech zavést infuzi nitrolžilně, dejte jí předtím 0,1 m Bupaqu podkožně a pak nakapejte během čtyřech hodin čtvrt litru fýzáku s glukózou. Obvykle povolí stah hladkého svalstva a kámen vletí do trubice, kde by ho morčina mohla vyčůrat díky močáku, plnému od infuze, ale je potřeba to hlídat. Jestli je ten kámen ostrý, tak to nepůjde, třeba toto fakt nejde: https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?Mocokamen
    Nitrožilní infuzi je možné nahradit podkožní - 10 ml fýzáku, ale žilní je lepší. A pozor - pokud kámen ucpe trubici a nejde ven, musí se kanylou strčit zpátky do močáku - je lepší, aby si to doktorka zkusila ještě před podáním Bupaqu
    19.10.2020 11:16Svobodovaj
    Zbyněk: už jsem dostala foto z rentgenu a psala Jeklovi, tak uvidím.
    V červenci, ten co jste vyndali ostrý nebyl.
    - - - - -
    Ještě uvidím co ten Rowatinex, třeba taky pomůže.
    19.10.2020 13:16Zbyněk
    Svobodovaj: udělal bych to takto: pokuste se kámen dostat ven bez operace, protože druhá operace je prakticky zárukou, že morče nepřežije dva měsíce - další jizva zmenší močák a vytvoří perfektní podmínky pro vznik dalšího kamene, ale třetí operace možná není. Když to nepůjde, nechal bych samičku uspat, bude se méně trápit a dopadne to stejně - několikrát vyzkoušeno.
    19.10.2020 13:18Svobodovaj
    Zbyněk: je prý varianta a to jsem četla pár zkušeností, že po 2 operaci se už kámen tvořit nemusí.
    Mohli by pak pomoci podávání kalia a Rowatinexu.
    Upřímně teď nevypadá, že by se trápila, to bych vysledovala.
    19.10.2020 13:52Zbyněk
    Svobodovaj: moje zkušenosti jsou odlišné. Citrát nezabral nikdy a ta druhá jizva opravdu zvýší riziko na 95%
    ZKuste to cévkování ředěnou kyselinou acetylsalicylovou - 10ml fýzáku a 1-2ml kysleiny a razantně vypláchnout růžovou kanylou dle videa, to by opravdiu mohlo pomoci.
    19.10.2020 14:47Svobodovaj
    Zbyněk: tak moje vetka mi psala, že z močového měchýře neví, zda-li jde vytáhnout, že z uretry ano, ale z močového měchýře, že si to nedokáže představit. Tož uvidíme.
    19.10.2020 15:50Zbyněk
    Svobodovaj: ten kámen se nevytauje, musí se vypláchnout, nebo vyčůrat. Takhle veliký kámen neprojde okolo kanyly v trubici, takže se musí vyčůrat. Proto navrhuji nitrožilní infuzi a podkožně Bupaq. Ten uvolní hladké svalstvo, zmírní bolest, morčidlo se uvolní a kámen by měl vejít do trubice - a projít. Pokud se zasekne, morče kňourá bolestí a moč jde po kapkách, kámen je hmatný při jemné masáží bříška. V tomhle případě, pokud nevyjde sám, se musí zatlačít tou kanylou zpět do močáku. Pozor - když takhle veliký kámen prochází ven, morče si to opravdu neužívá, oči má v sloup a vypadá na umření. Pak se vytáhne pinzetou kámen, pokud je na kraji a morče se tváří, jako předtím. Jestli si vetka troufne, může to pomoci.
    19.10.2020 18:09Kanikuli
    Zdravím. Mohu se prosím zeptat v jakem množství a jak často je dobre dávat nať z fenyklu? A jestli osení pěstované v zimě je vhodne a obsahuje hodně vitaminu C? Hezký večer a děkuji za odpovědi
    19.10.2020 19:41Svobodovaj
    Zbynek: promin, melo byt vyplachnout, ne vytahnout.
    Vetka studuje co jsem ji poslala a zitra budu volat do Brna.
    - - - - -
    Zbynek: a moc moc dekuji
    20.10.2020 08:09Zbyněk
    Svobodovaj: fajn, držím palce, pokud chceš, mohu vetce zavolat, to bude rychlejší :)
    - - - - -
    Kanikuli: fenykl se podává celý a je to úžasná zelenina pro podporu močení, rozpouštění ledvinových kamenů a celkově s ní nemusíš šetřit.
    20.10.2020 08:15Svobodovaj
    Zbyněk: já jí posílala tvé video i postupy, včera večer mi psala, že to dělají i psů, tak to zkusíme i u Viki, já se budu modlit. Ve čtvrtek máme termín.
    20.10.2020 08:46Zbyněk
    Svobodovaj: fajn, jsem zvědavý! Jestli se mohu přimluvit, ať začne tím Bupaqem a 10 ml podkožní infuze, za čtvrt hodiny se něco stane - kontrolovat ultrazvukem, kamínek by měl vletět do trubice. Když k tomu dojde, tak podat dalších 5 ml infuze a modlit se - pokud není čistě kulatý, trochu moči okolo něj projde a pozor - morče bude vypadat, že umírá, i když to Bupaq ztlumí, ale je to normální. Hlavně - a to je důležité, kámen musí být hladký, pokud má 9 mm, jinak nevyjde!
    20.10.2020 13:13Kanikuli
    Zbyněk Děkuji moc.
    20.10.2020 13:43Zbyněk
    Kanikuli: není zač:) Fenykl mají v Lidlu a týdne krmím tak čtyři bulvy :) Jídelníček a množství jsou tady: https://www.kralici.cz/morcata/pages.asp?f=jidelnicek
    - - - - -
    Jinak baby gem, little gem a římský salát tam sice nejsou, ale jsou to prima saláty pro morčata
    20.10.2020 15:15Kanikuli
    Zbyněk Jj dnes tedy vezmu v Lidlu fenykl. Ano little gem a rimana beru. Jen jsem si nebyla jistá tou natí. A to mas čtyři bulvy týdne na jedno morce? :o)
    20.10.2020 16:32Zbyněk
    Kanikuli: na šest morčat:) Cca tři bulvy týdně, většinou jim dávám zhruba 40g zeleniny na morče 2x denně a z bulvy odkrojím ten jeden prst. Ty třásně jsou obvykle uprostřed. Jinak dávám rajče, mrkev, fenykl, bílou papriku, řapíkatý celer, kopr a občas červenou řepu. Vyhýbám se natím - mrkev, petržel, kedlubna, nedávám květák a brokolici.
    21.10.2020 11:47Kanikuli
    Zbyněk. No hezký :o) ja mam dvě. Tak dnes jsem dávala fenykl a prý moc dobré :o)
    22.10.2020 07:56Zbyněk
    Kanikuli: u mě to byl postupný vývoj, viz moje alba:) Původně jsem si vzal maminku s miminkem, jako parťačky k občas hlídané, devítileté důchodkyni a pak se mi to nějak rozrostlo:) Fenykl je u morčátek v kursu :)
    22.10.2020 11:32Kanikuli
    Zbyněk Moje první morčátko byla Čikinka, vyhrála jí máma na plese. Chudinka v tom randálu. Dožila se 8 a půl. K ní jsme pořídili Nikču. Teď mám kastráta 2 a půl roku a k němu mladou slečnu. Jojo taky doufám v postupný vývoj, ale mám ještě dva hladoví psí krky. :oD A jsou to už dva dědečkové. Morčíci jsou úžasní, ale člověk se má furt co učit. Určitě kouknu na tvoje alba. :o) A máš všechno holky, nebo nějak promíchané? :o)
    22.10.2020 13:13Zbyněk
    Kanikuli: to byl krásný věk! A měla štěstí, nechtěné morčátko, které by příjemce nejspíš hodil do pole, mělo hezký život. Já jsem začal s občas hlídanou devítiletou, k ní jsem tedy koupil maminku s dcerkou, protože maminka nikoho jiného nesnesla a bohužel se nesnesla ani s devítiletou - obě byly dominantní a první (a poslední) seznámení proběhlo formou divoké rvačky, na jejímž konci mi obě naštvané dámy visely zakousnuté do rukavic:)
    Po roce jsem zkusil nechat desetiměsíční samičku zabřeznout a tím začaly mé chovatelské pokusy:) Prožili jsme spousty legrace, ale i starostí a tragédií, jak to v životě bývá. Nedávno jsem musel první samičku nechat uspat, už toho měla nad hlavu. Moc mi chybí. Všichni její potomci jsou už po smrti. Ale ještě tady mám šest zlobidel - nejstarší Bublinku,budou jí tři. Mamince tří sourozenců budou také tři, jeden z nich je sameček, kastrovaný. A nejmladší Frídušku, nevlastní ségru sourozenců, má jinou matku, ale stejného taťku :)
    22.10.2020 19:16Svobodovaj
    Zbynek: vyplach za nami, bez uspechu.Pristi ctvrtek operace a pak zkusime chodit po 2 tydnech na sono sledovat.Cetla jsem i o par pripadech, kdy se po druhe operaci kameny nevratily.
    22.10.2020 21:50Kanikuli
    Zbyněk
    Teď jsem koukala na alba a paráda. Ti dalmousove(dalmatin) jsou uzasni. Moc se mi líbí. :o)
    Jinak ano, radši si nepredstavovat kde by Čikinka skončila a ještě měla zalepeny ocicko, takže nas hned ráno čekala Veterina. Naštěstí masticka a kapicky brzy pomohly. Holcicka byla cely život zdravá. No a jak to začalo Čikinkou, přirostla mi morcatka k srdci. Ale mas pravdu, je to radost, legrace ale i starost. Tak to chodí, i když je to smutné. Když tady pročítám diskuzi a slyším ty příběhy. Tim myslím nejen ty smutné. A davas kromě zeleniny ještě něco jiného? Jasny seno. Ale třeba ještě nějaké doplňky stravy, vitaminy nebo granulky ?
    23.10.2020 06:57Zbyněk
    Svobodovaj: já jsem ti ale říkal, že kámen o velikosti 9 mm vypláchnout nelze - je potřeba píchnout Bupaq a dát infuzi, pak to může vyčůrat, ale také nemusí. Toto bych zkusil před operací. Moje zkušenosti s druhou operací jsou tragické - sníží se kapacita močáku, čůrání bolí, další jizva zvýší šanci na kámen, jeden den tam není nic a třetí den je zarostlý celý močák.

    Kanikuli: jsou pěkní, kamarádka má CHS:) S Čikinkou to bylo štěstí, obvykle nechtění voříšci bývají zdravější, ale není to pravidlo. Dávám zeleninu a seno, odpoledne na chuť trochu granulek, máme rituály. Ráno trochu alfalfa sena Oxbow a byliny od Darwina a večer pak trochu bojínkového sena Oxbow. Morče si rychle zvykne na pravidelný rituál a těší se :)
    23.10.2020 07:51Svobodovaj
    Zbyněk: to přesně udělali, poslala jsem jí tvé postupy. Byla tam víc než 2 hodiny, snažili se to vypláchout a infuzovat ze všech stran.
    Teď mám spíš problém v tom, že nechce jíst, počítám, že jí to vše bolí.
    No takže jak píšeš řešení je asi jen jedno.
    23.10.2020 09:43Zbyněk
    Svobodovaj: takže ten kámen ani nevyšel z močáku do trubice, to je škoda. Ale zkusili jste to! Dělal bych to samé. Máš doma nějaké analgetikum? Meloxidyl, Meloxicam atd? Klidně 0,8 ml, pokud ožije, bolí to.
    23.10.2020 10:53Svobodovaj
    Skocim pro nej odpo, meli mi ho dat uz vcera, clovek jim veri, ale nekdy aby jednal sam.
    23.10.2020 12:59Zbyněk
    Svobodovaj: on to klidně může být hematom ze zánětu močáku, pak to vypadá takto: https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?sutr no a ten se bez operace vyndat nedá, lepí to a je to plné krystalků. Co bych udělal já - po operaci atb a dlouho - Biseptol 120 2x denně půlku tři týdny a jednou týdně preventivní výplach, aby se netvořily sedimenty. Víc se dělat nedá.
    Samička stále nejí?
    - - - - -
    Pokud ne, koupit Rodicare, ale je to divné
    23.10.2020 15:02Ehrena
    Zbyněk, takhle vypadaly i kamínky u našich morčat kdysi v minulosti, dvěma morčatům to vyoperovala Vozková na Erice a třetímu to nějak výplachem dostala ven Kasanová tehdy. Té se to tedy povedlo bez operace. Taky se tehdy obě veterinářky podivovaly nad vzhledem a konzistencí těch kamínků.
    23.10.2020 15:40Svobodovaj
    Zbynek: oni ji pry fakt hodne trapily.Trochu ji i vyholily brisko, takze mozna ji tu infuzi davaly primo k mocaku.Davam ji rodicare, nahrivam ji na polstarku a kdyz ji tak mam, trochu i neco sni.
    24.10.2020 18:40Svobodovaj
    Zbyněk: tak máme bio lapis, prokinetika, probiotika, píchla jí něco na peristaltiku střev - byla jsem na veterině ráno, po tom všem byla trochu lepší, večer dostala druhou várku léčiv, ještě léky na bolest a sama prostě žrát nebude.
    Vidím to bohužel na uspání :( operaci by v tomto stavu již nezvládla.
    24.10.2020 20:46Zbyněk
    Svobodovaj: nedáváš jí náhodou už ten citrát? Pokud ano, přestaň s tím, prtože to může být tím. Ale spíš mi přijde, že jí poranila uvnitř, těžko říci. Ještě bych udělal moč, včetně markerů na zánět, jestli jí třeba nepovolil šešitý močák a nemá zánět v dutině břišní. Dle popisu to moc dobře nevypadá, spíš se tam něco stalo :(
    24.10.2020 21:13Svobodovaj
    Zbynek: taky to tak vidim.Mozna i kamen zase vyrostl, ted uz je ozde na vse.Dokrmem toho moc neda, a to se snazim i hodinu.
    Citrat uz nedavam asi tyden, takze to je ok.
    Jak rikam, je mi to lito, ale trapit ji nechci.
    Tobe dekuji moc za rady, vetka je taky chytrejsi pry to vsechno vypadalo moc zajimave ty postupy.Oni se take uci cely zivot, ze.
    24.10.2020 22:10Kanikuli
    Zbyněk
    Jojo. Ještě me napadá jeden dotaz. Mam dva plastový seniky na kleci. Seno hodně propadava. Zkoušela jsem textilní senik...ale do toho mi strkají celou hlavu protože když sena sní a vytahují tak nepropadejte k těm díram to seno v seniku nahoře. Nejvíc se mi osvědčila koule na seno. Ale všude čtu o nebezpečí zaseknuti v kouli, nevim si v tomhle rady. Morcici mi to ze emě nechtějí spoustu toho vyhazim. Není problem i domácí výroba ale aby to uz bylo účinné.
    25.10.2020 11:46Svobodovaj
    Máme to za sebou :( Vikinka už si šťastně běhá s ostatními za duhovým mostem.
    Čím jsem starší tím hůře tyto věci snáším :(
    25.10.2020 19:04Ehrena
    Svobodovaj, to je mi moc líto, mám to letos za sebou už třikrát a vím, jak to bolí. Ano, čím jsem starší, je to horší.
    Ale jim je snad už dobře.
    26.10.2020 11:57Zbyněk
    Svobodovaj: ach jo, to je mi moc líto!! Škoda samičky, ale bohužel nemám s opakovaným výskytem kamene dobré zkušenosti, pokud byl takhle veliký. Nemá cenu si nic vyčítat, pamatuji, že jsem byl se samečkem na kotrole v pondělí a nic v močálu neměl a ve čtvrtek ho měl naprosto zarostlý vápníkem, doktor Valeš ho rovnou uspal, byl už také po druhé operaci. Samičku mi zabili na Hůrce při cévkování pro odběr moči na kultivaci, také jí zřejmě povoli sešitý močák. V lednu jsem nechával operovat kámen šestileté Drobce a tam jsem už chodil každé dva týdny na výplachy - a zabralo to, s močákem už pak problém nebyl, tu pro změnu zradilo srdíčko. Každý odchod mazlíčka snáším špatně:(

    Kanikuli: to nemá řešení. Dej část do seníku, část do koule a částr na zem - morče miluje zavrtat se do sena:) Koule nevadí, když visí volně, nesmí jí přitlačit na klec. Ještě můžeš zkusit udělat toýpky sena - svázat gumičkou, tu obvykle morče nesežere, ale chce to zkusit. Já také spoustu sena večer vyhodím, ale smečka je šťastná:)
    26.10.2020 12:49Svobodovaj
    Zbyněk: děkuji moc, tyhle slova někdy člověk potřebuje slyšet.
    - - - - -
    Mimochodem, kdyby někdo chtěl Rowatinex, věnuji, moc toho neubylo.
    Taky mám pH papírky, používala jsem na měření moči.Též k věnování.
    26.10.2020 13:16Zbyněk
    A já mohu věnovat nenačatý RC senior a jendou použitý RC uro....
    27.10.2020 17:51Lucila
    Zbyněk:Ahoj,hodil by se nám RC uro,je ještě volný? Děkuji.
    27.10.2020 21:24Svobodovaj
    Lucila: a nechces i ten Rowatinex?
    28.10.2020 06:45Zbyněk
    Lucila: jasňačka, pošli adresu:)

    Ještě nabízím velmi slušný zbytek Vetmedin S 1,25mg a Furosoral 10mg, pokud máte doma kardiaka. Plus zbyteček Cardalisu.
    28.10.2020 10:36Lucila
    Zbyněk:Prima,moc děkuji.Mohu ti jí poslat do emailu?Můj je junkovalucie@seznam.cz,tak mi prosím napiš!
    - - - - -
    Svobodovaj:Tak jo,moc děkuji! Napíšeš mi prosím email,poslala jsem adresu Zbyňkovi.Děkuji.
    - - - - -
    Svobodovaj:Mohla bych poprosit i pH papírky? Děkuji!
    28.10.2020 10:54Svobodovaj
    Lucilla: svobodovaj@seznam.cz
    28.10.2020 11:15uj uj
    Zdravím všechny. Mám prosbu na všechny, kteří mají zkušenosti s chovem čistě samčí "smečky". Pro časopis KVÍK budu zpracovávat téma soužití samců. Něco načteno mám, ale chtěla bych k článku přidat i vaše osobní zkušenosti. Zajímalo by mě zejména: Kolik samců jste měli pohromadě, aby to dělalo dobrotu? Osvědčil se sudý nebo lichý počet? Kolik místa vaši samci mají? Potkávají se "cizí" skupiny ve výběhu? Podařilo se někomu seznámit dva dospělé samce? Stává se často, že se po čase rozhádá i dvojka seznamovaná jako mimino - dospělák? Stává se často, že na sebe samci začnou útočit poté, co jeden z nich musel být na chvilku pryč (návštěva veteriny, nemoc)? Nebo prostě jen vaše postřehy či zkušenosti. Prosím pište mi do SZ, předem moc děkuji :-)
    Morčátkům zdar! :-)
    28.10.2020 20:29Zbyněk
    uj uj: rozhodně Jezzabell :) Má jich doma osm a vyzkoušela s nimi snad všechno:) Jinak u samců platí jednoduché pravidlo - může jich být neomezeně pohromadě, ale musí mít neomezený prostor, pak to funguje... Nicméně Jezzabell má pár výtečníků, kteří si mezi sebou chodí vzájemně na návštěvy a chlupy nelítají:)
    29.10.2020 09:19uj uj
    Zbyněk: ano, Zbyňku, děkuji a také čekám, že se Jezzabell ozve :-)
    29.10.2020 14:18ee
    Dobrý den,
    máme morče po operaci (je to už více než 14 dní). Jak poznám, že jen tak leží - odpočívá od všude popisovaného projevu nemoci - bolesti, tj. sezení v rohu se zježenou kůží. Včera měl poslední léky od bolesti a já jsem trochu paranoidní a pořád ho sleduji. Ale jaksi nepoznám jestli je v pohodě nebo ne :-( jde se nažrat i pije, ale dost leží... apatický se mi nezdá.
    29.10.2020 19:41Zbyněk
    ee: já nevím, jak je morčátko staré a co to bylo za operaci. Zkušenosti mám s kastracemi samce i samiček, s operacemi močáků a kýly. Samec si kastrace v podstatě ani nevšimne. Samička se z ní vzpamatovává cca den až dva, ale nornálně baští a běhá, jenom je na ní vidět, že jí to bolí. Operace kýly a močáku si v podstatě morčátko ani nevšimne - přinesl jsem je domů a hned šli běhat a cpát se senem. Takže pokud je morče dva týdny po operaci a stále není fit, utíkal bych určitě na kontrolu, něco je špatně. Analýza moči i krve jsou základ
    30.10.2020 07:10ee
    Je po operaci zlomené nožky, na kontrole jsme byli v pondělí a jetě nás čeká kontrol několik. Jsou mu čerstvě 2 měsíce, takže prcek maličký. Nakonec jsem pro jistotu na veterinu volala. Řekli mi, že pokud se dojde najíst a napít a nepozorujeme, že by byl vyloženě apatický, tak zatím máme vydržet a sledovat stav. Ty léky na bolest by se prý také neměly dávat dlouhodobě (dávali jsme celých 14 dní + atb). Dnes běhá tak po kleci, že mám pocit, že je mu malá. Navíc se snažil prokousat i do druhé klece za bráchou, takže byl včera asi jen unavený. Je to tak vždy odpoledne... Dokud byl v malé kleci (těch prvních 14dní), kdy měl omezený pohyb tak mu nic nezbývalo, než ležet a udělat pár otoček, teď každé ráno "řádí" tak se asi dříve unaví.
    Díky za odpověď, budu ho samořejmě sledovat a kdyby něco, tak povalíme na veterinu.
    30.10.2020 08:28Zbyněk
    ee: tak to je asi v pořádku :) Proč vlastně není s bráškou v kleci, tak malé mimino?
    30.10.2020 11:16ee
    No právě kvůli té nožce. Prvních 14 dní jsme museli omezit pohyb úplně, tak byl v pidi kleci pro křečka, no hrůza. Brali jsme ho opatrně ven jen na léky a krmení, ale museli jsme dávat poor, aby brácha k němu moc nelezl a neskočil mu na tu nohu. Teď už je ve velké a jsou vedle sebe, vidí na sebe a povídají si, ale zatím to nemá úplně OK, tak aby moc neřádili společně, tak dr. doporučil ť jsou do kontrolního rentgenu zatím zvlášť. Má v noze drátek. několikrát denně je k sobě dávám, ale raději jen pod dohledem. Přijde mi právě, že se i brzy unaví jak spolu běhají a pak právě leží a já zkoumám jestli je to OK. Jsem trošku paranoidní.
    30.10.2020 11:33Zbyněk
    ee: aha, tak to pak chápu, ale po dvou týdnech by to už melo být dobré. Co proboha prováděl, blbounek? :)
    30.10.2020 11:56ee
    no vyskočil nám z klece, když byla otevřená :-( nemáme ji na zemi
    Bohužel to zatím dobré není, stále na nožku nestoupne, ale už ji celkem začíná ovládat a občas když se zapomene tak ji i použije.. Dr. na kontrole říkal, že to vypadá dobře a že to bude tak ještě cca 2 týdny trvat. No neměl to zlomené zrovna dobře a jedná se o stehenní kůstku, asi se hojí déle, taky mě překvapilo, že až 4týdny...říkal taky, že o to ještě může bolet (což věřím) a proto ho teď máme sledovat, aby nám nepřestal jíst kvůli bolesti, museli bychom pak zase nasadit léky.
    Nemáte nějaké doporučení? Co třeba přírodního nasadit, aby mu to pomohlo od bolesti?
    30.10.2020 12:11Jezzabell
    ee - teď mi nekontrolovatelně tři dny pajdal Vočko taky, dostal Meloxidyl ( doktor by ti ho na vyžádání na veterině mohl natahnout třeba 15ml do zásoby (v lednici vydrží půl roku). Je lehce protizánětlivý a ulevuje od bolesti na 8hod. Podle váhy co se dává. Na 1.450g morčete dávám do stříkačky od meloxidylu tak 2x0,4 za den.
    Když na tom nejsou v kuse, ledviny to neničí. A zabere to na 100%.
    30.10.2020 16:56Zbyněk
    ee: u nás vede Maeloxicam, ze začátku 0,8 ml, po týnu 0,6 a u toho klidně zůstat. Může to brát dva měsíce, není třeba se toho bát :
    - - - - -
    Meloxicam
    30.10.2020 18:09Tygrinka
    ee: Zlomeniny se hojí 4-6 týdnů běžně. Po těch 4 týdnech jsou srostlé, ale nemají ještě plnou pevnost, po 6 týdnech už je kost jako nová. Dráty a vyztužení může samozřejmě srůst zpomalit. A postupné občasné zatěžování je v pořádku. Takže něco proti bolesti určitě ano, ale nepřehánět to s dávkou, aby myšák nezacházel s nožkou jako se zdravou, když to nemá ještě v pořádku. Trocha bolesti ho brzdí v přílišné námaze.
    Setkávání s kolegou je moc fajn, aby se kluci nerozhádali. To děláte moc dobře.
    Klidně bych dávala maroda pod vršek klece do výběhu, aby byli kluci "víc spolu" a nemohli si ublížit. Marod může být i pod klecí, nebo se mohou kluci prohodit a pod klecí bude zdravý, marod si tak může lépe dávkovat zátěž. Když bude chtít, tak si trochu zaběhá, ale když bude mít dost, bude mít svůj klid. A vy nebudete muset tak usilovně hlídat, když budou spolu.
    30.10.2020 18:49Kanikuli
    Teď mladice má říji. Prďous na ní celé ráno skákal. Lítali jak ztřeštěný. Ale není divný že spíš už zbytek dne tak polehávají? Jídlo i seno jí v pohodě, ale je pravda že teď spíš leží u toho sena. Jsou unavení. Vitaminu C mají dost. Nekulhají, zuby ok, bobky ok. Prďous i vrká. Spíše je to pro mne nezvyklé, možná to asi přeháním. Je pravda že pohybu mají dost. Radši veterina? Nebo zbytečně plaším?
    30.10.2020 19:33Morciny
    Zdravím všechny. Po delší době si jdu opět pro radu. Dnes jsem jela do místního zverimexu pro seno, koupila dva větší balíky a jsem z kvality jakási nesvá... Nechci působit jako úplný Mimoň, ale je pro opravdu těžké rozpoznat, jaké seno je OK a jaké už morčatům nedávat...😕 Koupila jsem, jako vždy seno značky Pan Malina, to kupuju, co mám morčata - 4 měsíce a zatím maximální spokojenost, seno vždy voňelo příjemně sušenou travou... Ale dnes nevím no..nemůžu to popsat..není to ono...ta vůně není jako vždy. Balíky jsem prohrabala a neobjevila žádná místa viditelně plesnivá.. Seno je jakoby namíchané, místy zelené seno, jaké znám, ale do toho žluté cosi, co při promnuti v prstech není úplně "šustivé". Pokud bych koupila nekolik let staré seno tak to by bylo naopak asi příliš prašné a rozpadající se, že? Nevím, co mám dělat, jestli to morčatům mohu dát... Zásoby jiného sena už nemám a jet do zverimexu znovu nemá význam, viděla jsem dnes, co tam mají...nevybrala bych lepší... Pokud seno není v úplně top kvalitě a morčatům ho dám, odmítnou ho sami, pokud nebude dobré? Nebo to mám radši rovnou vyhodit? A máte někdo zkušenosti se špatnou kvalitou této značky sena?
    30.10.2020 19:36Kanikuli
    Ještě dodatek k mému příspěvku, dávala jsem bazalku, je možnost že jsou po ní uanvení?