od přezdívky:     pouze důležité
s obrázkem
s www odkazem
 obsahuje slova:
za poslední  týden měsíc půl rok rok všechny
Hledání v archivu diskuze 
Zpět na seznam měsíců 
 
  • Obsah diskuze pro měsíc Prosinec v roce 2020
  • Zobrazuji 162 zaznamu.
  • 2.12.2020 17:10Micka m
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli nevíte, proč moje morče kouše mříže a jak ho to odnaučit. Kouše je skoro každý den a za různých okolnostech. Někdy to používá místo kvíkání, když mě volá, někdy když slyší ledničku nebo volá mé druhé morče, ale zjevně má i další důvody. Zkoušela jsem klacík z ovocného stromu, který občas použila, ale mříže kousat nepřestala. Potom jsem vyskoušela také kyselý roztok, který ji sice nechutnal, ale bohužel to stále zkoušela. Když roztok uschl, začala kousat mříže podle svého normálního režimu. Moje druhé morče se to od ní naučilo, ale mříže kouše jen málokdy a když už tak jen chvíli. Slyšela jsem, že tento zlozvyk nemá jen moje morče, Vanesska je však velmi vytrvalá. Nevíte, jak ji to odnaučit?
    2.12.2020 17:46morča morča
    Moje morčatá to síce nikdy nerobili ale skúsim pomôcť.Mohlo by to byť aj z nudy .Skús ich častejšie dávť do výbehu mimo klietky aby sa nenudili alebo môžeš skúsiť kúpiť nejaké vybavenie napríklad hamaku , tunel alebo preliezačku . ak chceš tak im môžeš kúpiť takú loptičku s otvorom do ktorej dáš napríklad granulky. Alebo ho to proste baví . A ako to bolo myslené s tým kyselým roztokom?
    2.12.2020 17:49Micka m
    Kyselý roztok byl myšlen, že pokud morčeti mříže nebudou chutnat, bude kousat něco jiného.
    2.12.2020 17:50morča morča
    A čo v tom kyselom roztoku bolo? Natrela si to na mreže?
    2.12.2020 19:10Micka m
    Dvě lžíce octa a jedna vody - natřela jsem mříže hadříkem namočeném v roztoku
    2.12.2020 22:47Kleopatra
    Mě doma morčátka když byla puštěná po bytě, měla tendenci okusovat jednu lištu u dveří. Potřela jsem ji citrónem a byl klid. A také kabely.
    2.12.2020 23:40Bart
    Okusování věcí - u nás nemůžou kousat mříže, ale zato někdy koušou schody. Stačí jim vynadat a přestanou. Případně okamžitě plesknout přes čumák s důraznými slovy "ne ne". U nás reagují i na větu "já tě vidím". Jak dělají něco , co nemají, hned je okřikuju a oni přestanou. Ne teda okamžitě, ale třeba po pátém okřiknutí přestanou. Někdy i hned. Slova "nene" moc dobře chápou. Ale musí se hned - akce - reakce. Tu zkušenost mám s každým morčetem, ne jen s těmi , co mám teď. Jednoho jsem tak odnaučila i kousat mě.... Jeden okusoval křeslo i kabely, ale vždycky nějak pochopili, že to nene. Když čistím ubikaci a nechci, aby mi zrovna někam lezli, kam nechci, když to tam měním, tak taky stačí, okřiknout a nejdou tam. Není to pes, ani děti, ale tón hlasu poznají a časem se to naučí. Kolikrát si říkám, že poslouchají víc než děti....
    3.12.2020 06:59Zbyněk
    Micka m: a zkoušela jsi je nechat proběhnout? Třeba chtějí ven z klece :)
    3.12.2020 07:26Micka m
    Občas jim udělám výběh na posteli nebo na podlaze, někdy i na zahradě pod vrškem terária. Zkusím tedy častěji a vyrobím a koupím jim nějaké další prolézačky a snad to zabere. Jednu už jsem vyrobila a myslím, že se jim to líbí.
    3.12.2020 14:31Jezzabell
    Ehrena, Kleopatra, Bart, Tygrinka: Tak jsme doma z veteriny. Játra pořád nenaskakují tak, jak by měla. Nezpracovávají cukry. Zhoršil se o stupeň, ale pořád je to lepší, než na začátku! Sám si jde zobnout ráno trochu salátu. Dá si max. trochu kopru, máty nebo salátu.
    Včera dostal hodinový amok a lítal po bytě, jako by zešílel. Ale nenaříkal u toho, jen vrkal. No skoro mi kleplo, protože jsem se lekla, co se mu stalo. Lancík na něj koukal jak na pinpongu. Chvíli se ho snažil pronásledovat, ale byl na něj moc rychlej. A už vím proč. Potřeboval se rozhýbat, aby se rozbobkoval! Večer z něj padaly hromady bobků a dnes cestou na vet. se vybobkoval doslova z podoby. Nadskakovala mi přepravka, a když ho vyndám, hromada bobků.
    A dával si papací bobky. Protože Valeš mu chtěl zkouknout zuby a měl hubu plnou bobků. Tak doma vyfasoval Protexin.
    Stopli jsme atb. Močák je v pořádku. Ledviny jsou v pořádku. Zuby taky. Zvýšili jsme dávku ostropestřece a béčka. Ještě mu doktor dělal test na cukrovku, že na to morčata trpí. Ale tu nemá. Jen ta játra nenaskakují. Víc se prostě udělat nedá. Musím dokrmovat co dvě hodiny (co tři je málo) a aspoň do těch 3-4hod do rána. Prolévat Uro čajem s rakytníkem.
    Víc se dělat nedá. V pondělí odpol na kontrolu.
    On se sám snaží. Ale zatím žádná sláva.
    3.12.2020 18:41Bart
    Jezzabell - na jednu stranu jsem si oddechla, vím že toho máš až nad hlavu, ale člověk pořád čekal, jak to dopadlo. Tak hlavně, že se snaží a je jinak v pořádku. Snad to dobře dopadne.
    My jsme dneska měli výsledky z toho rozboru bobků, samozřejmě to bylo v pořádku. Jak píšeš o té cukrovce, tak nás tím právě taky pořád doktorka straší. Že se to prý taky projevuje tím průjmem. Jak to, že vám to zjistili hned, nám právě kvůli tomu chce vybírat tu krev tím šíleným způsobem přes ten krk. Mně se do toho pořád nechce, manželovi ještě míň. No teď před Vánocema rozhodně ne. Kolem svátků už jsme se napohřbívali dost... Tak přeju, ať ani vám tohle nehrozí a svátky ať už jsou v klidu.
    3.12.2020 21:13Jezzabell
    Bart: Doktor to dělal z moči normálně přes papírek. Tam má stupnici i na cukry v moči. Maj novou sestru, tak jí to právě ukazoval.
    Kdyby se mu to nezdálo, tak pak nevím, co dál. Ale on tam nic neměl.
    Ještě to nedopadlo. Játra nechtějí naskočit. Je už chudák unavenej. Uvidíme co bude příští týden.
    3.12.2020 22:34Bart
    Jezzabell- já vím, že není vyhráno, ale bojuje, snaží se jíst sám, rozhodně to nevzdal. Nevím, co to způsobí, že selhají játra morčeti.... Copak pije alkohol? Já to fakt nechápu, copak mají morčata všechny nemoci. To je hrůza, co toho je!!! Takovou péči mají a pořád něco. Jak to, že největší štěstí mají ti, co o tom nic nevědí? Mně to připadá, že čím víc o morčatech člověk ví, tak má víc problémů. ....asi hodl zdokonalování člověka v tého oblasti, jinak si to neumím vysvětlit....
    3.12.2020 23:57Lina
    Jezzabell - je mi těžko to jenom číst, moc držím palce, ať se z toho vysekáte.
    Bart - je otázka, jestli mají ti lidi štěstí nebo prostě neřeší, když něco morčeti je... Jedna paní v tramvaji mě kdysi rozbila památnou větou (když se mě ptala, kam vezu mrňouse, a já řekla, že na veterinu): "Nooo, to my už měli morčat a všichni umřeli stářím..." na otázku, kolika se dožili, tak prý ten nejstarší tři a půl.
    4.12.2020 09:20Mimino
    Dobré ráno všem.
    Mám velikou prosbu.
    Měla jsem již v minulosti morčátka,vše bylo v pořádku.Pak jsem dva roky vynechala a pořídila si další maličké .Mám ho dva měsíce a objevila se u mne dosti silná alergie-konzultováno s imunologem.Jela jsem pro něho z Prahy až do Olomouce-byl velmi pečlivě vybírán,Z domácího chovu.Je to kluk 3 měsíce-rozetka moc klidný a přítulný,žádný plašan co kouše. A teď má prosba.Je mi to líto,ale na doporučení lékaře ho musím dát pryč /jiná možnost není,nejsem již žádná ,,mladice,,-snažím se uvažovat rozumě , píši proto,že to není nějaký můj rozmar/ a než dám inzerát/nechtěla bych aby se stal nechtěným vánočním dárkem/ chtěla jsem poprosit tady,zda by někdo neměl zájem,nebo nevěděl o někom zodpovědném kam by maličký mohl jít.
    Dám ho zadarmo ,dovezu kamkoli a přidám kompletní výbavu 2 klece 2papučky seno atd....Případně zašlu i foto.
    Předem děkuji za případný zájem. Prosím na email
    jitkakalabova@seznam.cz
    Všem krásný den.
    4.12.2020 10:40Ehrena
    Mimino, kolik mu teď je?
    4.12.2020 10:49morča morča
    Mimino: dobrý deň , alergia na zvieratá prejde do troch mesiacoch spoločného žitia v domácnosti . Bude to síce ťažké pretrpieť tie tri mesiace ale to závisí od vás či si ho ponecháte alebo ho darujete do dobrých rúk. Ak si ho rozhodnete nechať si ho tak by bolo najlepšie ho nechať vykastrovať , to musí urobiť špecialista na morčatá , obyčajný vet to nevie , a následne mu kúpiť parťáčku. Ak sa rozhodnete darovať tak by som si dával pozor na množiteľov a ďalších ľudí ktory by sa oňho nedokázali postarať...
    - - - - -
    do troch mesiacov ,nie mesiacoch
    4.12.2020 12:36Mimino
    Ehrena 27.11. mu byly 3 měsíce,ale ja to kus chlapa váží přes 700g. Mám i fotky rodičů,taky žádní drobci:-) Jsem si ho doveza když mu byl měsíc a dva měsíce se tady snažím vyřešit tu alergii,což se nepovedlo(-:
    - - - - -
    morča morča- no já právě mluvila s mudr alergologem a z výsledků krve se ukázalo opravdu velké množství protilátek,takže ta pravděpodobnost zvyknutí si tady prý je téměř nulová,pokud jsem s ním denně v jednom prostoru,což tedy jsem.
    Vy máte nějaké zkušenosti s tím ,že alergie přešla přešla.Já ho mám 2 měsíce a stále stejné,kdybych nekaoala kapky do očí tak jsem jak ,,žena s obří hlavou,,:-) Zlepšení se tedy neprojevuje....
    4.12.2020 13:19morča morča
    No nevedel som že je tá alergia taká silná .... Ja som mal slabšiu alergiu :) a ešte jedna vec , nestalo sa to len mne je to overený fakt, ale keď je to tak silné tak by som na vašom mieste zareagoval rovnako... :(
    4.12.2020 14:35Molynka
    Prosim o radu.Všimla sem si že tak týden jakoby plyn ze zadečku vychází morčátku ale papá běhá pije o sto 6 prostě je normální.Dneska sem si všimla že má asi průjem nebot má špinavej zadeček celej a furt ten zvuk ze zadečku.Morče stále papá a vše možné.Myslím si že to bude tím co vše dostavají nebot dostávají dost zeleninky denně a i po celej den furt něco.Myslíte že je to na veterinu?Odedneška nasazuji dietu jen voda a seno a max par granulek.
    4.12.2020 14:57morča morča
    Na vašom mieste by som šiel hneď na veterinu . Hnačka / Prújem môže byť niekedy veľmi ťažko liečiteľný , vetrinarovi povedzte všetko, o tom plyne , ako krmite.... Je to dôležité.
    4.12.2020 15:15Molynka
    morča morča-Já bych sní šla ale mám karanténu do neděle a v rodině kdo má auto je také v karanténě. Takže mohu jít až v pondělí. :( Zatím sem jí dala kopr co mám a četla sem, že i na průjem borůvky, ty mám také tak ji dám a zajdu v pondělí.
    4.12.2020 15:43morča morča
    Pomôže aj čaj , feniklový či kamilkový do napájačky a potrebuje vitamín C do napájačky, ideálne od versele laga alebo jej dajte granulky so stabilizovaným vitamínom C napr versele laga aby mala dostatok vit. C. AK môžet zavolajte na veterinu
    - - - - -
    ak máte facebook tak skúste napísať nejakej chs alebo ešte lepšie ak napíšete Renate Hájkovej môžete jej aj zavolať to je lepšie ,ona má veľa skúseností s chorobami . Prajem veľa šťastia.
    - - - - -
    toto je jej Tel: +420 739097561
    4.12.2020 15:59Molynka
    morča morča -to s čajem mě ani nenapadlo že to můžou.Děkuji za rady granulky versele mam to ji dam na večeři :) .Děkuji moc.
    4.12.2020 16:17morča morča
    ale pozor čaj riediť s vodou cca 1:1
    - - - - -
    a nie je moc dobré dávať ráno mokré a večer zase suché ,vyvolá to nerovnováhu radšej trošku granuliek teraz a potom zase a zase . Aj keď sa odporúča len dieta seno a voda , do nej pro a prebiotiká s vit. C . Ale ak nemáš vit. C a Pro a Prebiotiká tak sú dobré už spomínané čučoriedkové lístie a granulky plus čaj a samozrejme seno. ak sa dá tak si na tejto stránke pozri ako okupať morča a okupte ho lebo nie je prijemne mať špinavý zadok
    - - - - -
    Volali ste pani Renate Hajkovej , len tak zo zvedavosti ? :)
    4.12.2020 16:39Ehrena
    Molynka,
    http://www.morcata.cz/cavia-bohemia/pomoc.htm#prujem
    Tam máš rady přímo od veterinářky.
    Ohledně vit.C - je lepší podat ho s troškou vody rovnou inj. stříkačkou do tlamičky.
    V granulích rychle ztrácí účinnost, zvlášť pokud nejsou zrovna čerstvé (přímo z výroby).
    V napáječce totéž, podání přímo do tlamičky je nejefektivnější.
    4.12.2020 17:04Molynka
    Zatím sem nevolala ale četla sem si co píše na svém blogu ,ono ted je těžké něco i koupit když mohu ven od pondělí. Proto právě píšu sem at vím.Čajík ten doma mám, tak jí dám a nebude vadit když to bude pít i zdravé morče? nebot mám 2 morčečinky.Zatím sem jí nekoupala nebot nesnáší vodu takže sem jí to jen kapesníčkama namočenýma pořádně očistila.No i tak půjdu v pondělí raději na veterinu.Všem děkuji za rady.
    - - - - -
    ale kdyby se to ted přes sobotu zhoršilo vím že budu muset karanténu nějak obejít nebot sem prakticky zdravá a nenechám si Molynku trápit.Zatím je jako zdravá.Běhá pupká papá a pije.
    4.12.2020 17:13Ehrena
    Mimino, ohledně alergie zkušenosti mám, taky jsem já i syn alergik, já tedy asi hlavně na kočky, které přesto mám, dvě, ale částečně i na morčata, tedy spíš na seno a podestýlku, přímo na srst asi ne u nich. U koček mám ale alergii přímo na srst, podle testů. Nevím teda, jak by dopadly teď, byla jsem na nich naposled zhruba před 23 lety. Dva roky nato jsme se ujali kočky, doufali jsme, že jí najdeme nový domov, ale neprovedlo se a zůstala u nás. Taky jsem měla zprvu problémy, velké, dokonce i trochu dýchací, nejen rýmu a slzení a svědění očí, ale kočku jsem milovala a dát pryč jsem ji nechtěla, a tehdy mi jeden majitel psa se stejnými zkušenostmi poradil, ať to vydržím a jsem s ní v co nejužším kontaktu, že časem ta alergie zmizí či se aspoň zmenší, a měl pravdu, u nás to tak vyšlo. Teď máme 7 morčat a dvě kočky a jen si musím dávat pozor, když muchluju kočku, abych si hned umyla ruce, protože když zapomenu a sáhnu si do oka, hned mi zčervená a oteče. A po ránu mívám trochu alergickou rýmu, tak čtvrt až půl hodiny, jinak přes den jsem běžně bez problémů. Při čištění morčecích ubikací jsem objevila výhody roušky, z toho taky kýchám a smrkám přitom, s rouškou je to lepší!
    Ale dříve zpočátku to bývalo daleko horší, podle prvotních reakcí na kočky bych nečekala, že je budu schopná někdy mít. Opravdu se mi alergie mnohem, mnohem zlepšila. Totéž synovi. I na diskuzi tady, stejně tak na kočičí jsem četla podobné příspěvky.
    Tak nevím, ještě bych zkusila vydržet měsíc nebo dva.
    4.12.2020 18:27Mimino
    Ehrena- díky moc za názor a zkušenosti. Celkem se kloním k tomu ještě to nějakou chvíli vydržet,jestli se to zlepší,ale zase si říkám,že když ne ,tak si na sebe s prckem ještě víc zvyknem a loučení bude o to horší a pak si myslím,že dokud je maličký lépe se bude mu bude hledat nový domov jako miminku...A také si bude lépe zvykat na nové, i tak moc díky.
    Musím to rozmyslet!!
    4.12.2020 18:29Zbyněk
    Molynka: musí na veterinu a hned! Průjmy jsou u morčat nebezpečné. Sežeň si někde Attapectin, dvakrát denně čtvrt tablety, to určitě pomůže. Je potřeba test na játra atd. A Pfotexin Professional, čtvrt sáčku dvakrát denně do vody a stříkačkou do pusinky. Do pondělí to nepočká
    4.12.2020 19:30Ehrena
    Zbyněk, já nevím, ale pokud je to morče normálně při chuti a i se chová normálně, řekla bych, že to do pondělí počká. Třeba se to upraví i tou sennou dietou. Případně bych přidala i špetku Smecty.
    Ten Attapectin je asi jen na recept, že?
    - - - - -
    Mimino, jinak já jsem se ptala na ten věk proto, že bych možná případně měla zájem, ale nevím, jestli když je klučík takhle velký, jestli by to ještě šlo, na jaře mi ovdověl sameček a pořád je sám, původně jsem plánovala nechat ho vykastrovat a přidat ho k našim samičkám, ale má často zdravotní problémy a nechci mu tím event.přivodit další. Ale doteď byl pořád se samičkou, tak nevím, jestli by to s klukem šlo.
    4.12.2020 20:08Mimino
    Ehrena- já dost sleduji tuto diskuzi a musím říct,že pokud by šel k vám byla bych moc ráda,vím ,že by o něho bylo super postaráno.Dost věřím na to že se věci dějí tak jak mají a tak uvidíme ..Po zvážení všeho jsem se rozhodla že Montíka- tak se jmenuje - zatím nikam nedám a zkusíme ještě vydržet.I proto,že jsou Vánoce a já bych je asi ,pokud by šel pryč teď ,měla hodně smutné. Takže zůstává určitě do takového 10. ledna- panička,nepanička-ta alergii musí vydržet:-)
    Pak se uvidí,jestli jste měla pravdu a nastane u mne nějaké zlepšení. Pokud ne budu to muset opravdu řešit. A mezitím se třeba i u vás nějak změní situace a třeba bychom se domluvily,ale to předbíhám....Jinak já pro kastrace moc nejsem,příroda je příroda. To spíš každý v jiné kleci vedle sebe,když už ,a kámoši jako hrom:-)
    Ale chlapi jak se patří!!:-)
    4.12.2020 22:35Ehrena
    Mimino, já pro kastrace taky nejsem, vůbec celkové jakékoliv operace beru jen ze zdravotních důvodů, ale po letech, co jsem chovala jen samce po dvojicích, poté i samičky po dvojicích, jsem nakonec pořídila před lety už kastrovaného samečka a dvě kastrované samičky a zažila díky tomu vztah samců a samiček ve dvojicích, i když je vždy jeden z dvojice kastrovaný, a musím uznat, že to je pro všechny zúčastněné, včetně majitelů těch zvířat, vztah opravdu ideální. Tak spokojené páry se jinak prostě nevidí. Jenže Nikimu na jaře umřela ta kastrovaná Locinka a mám sice další samičky, ale s těmi ho můžu pustit jen proběhnout pod dohledem, protože mláďata nechci, a u některých samiček už by to ani nebylo vhodné, kvůli věku. A on je sám v boxu smutný a já nevím, jak to řešit, nechat ho vykastrovat se bojím, kvůli jeho zdravotním problémům a už i věku, je mu už 5. A vykastrovanou samičku sehnat je jako výhra v loterii, skoro nemožné.
    - - - - -
    Proto už začínám uvažovat i o malém samečkovi, ale mám obavy, že ten váš už bude asi moc velký, zvlášť na Nikiho, který moc velký není, zato je mimořádně hyperaktivní.
    5.12.2020 08:42Zbyněk
    Ehrena:ono se tím dehydruje a pak najednou zkolabuje. Vyzkoušeno. Attapectin doma mám, pokud je dotyčná z Prahy a okolí, tak jí ho klidně dovezu, Degan také :) Se Smectou nemám u chlupáčů dobré zkušenosti.
    - - - - -
    Mimino: pokud se kluci rozhádali, tak kastrace nepomůže. Ideální je dospělý samec, přes rok věku a k němu měsíčního samečka, kterého necháš vykastrovat ve čtyřech měsících. Tím neprojde pubertou a partnerské soužití je téměř zaručeno:)
    Jinak kastruji samce i samičky a nemám s tím problémy, naopak, o jednu starost do budoucna méně,
    5.12.2020 10:03Mimino
    Ehrena- no tak to ten můj uličník je sice pořádně velkej ,ale zase naopak kliďas,takovej malej ,,buchtík,,. Ale pravda je,že pro Nikiho už by byl hlavně velkej věkem,to chce fakt opravdu mimčo ,a to je ještě otázka jak by soužití do budoucna vypadalo /tedy bez té kastrace/. Tak držím palce ať uděláte nějaké správné rozhodnutí.
    Já tedy zkusím ještě vydržet,jak jsem psala.
    Ještě jsem se chtěla zeptat. Na tu alergii,máte nějaké kapky do očí,nebo léky. Chystám se to ještě dál řešit a asi zkusím i jiného imunologa.
    6.12.2020 17:15Jezzabell
    Lina: To mě takhle jednou nějaká ženská v buse říkala, (když jsem vezla Lancíka po jednom čištění čelistní kosti)že ona by o morče takhle nepečovala ani náhodou, vždyť je to přece jenom morče. A to měla vedle sebe tak 9letou dceru.. Bee slova jsem se zvedla a šla si přesednout. Ani slovo navíc s někým takovým!
    Bart: Zítra jdeme odpol na veterinu na kontrolu. Venku je vichřice, tak kluci chrápou. Dal si sám od sebe vločky (došel si pro ně do kuchyně!), trochu salátku a spí. Budím ho teda na dokrmování a léky. Uvidíme, co řekne zítra doktor.
    6.12.2020 18:33Bart
    Jezzabell - tak hodně štěstí, snad to bude dobrý. U nás taky pořád chrápou, asi jak je přes den tma. Jak se nažerou, tak to na několik hodin zabořej a mají půlnoc. Samuel má teď poslední dobou novou pozici. Odhrne si roh deky, lehne si hlavou pod schody, na nás čpulí zadek, ze kterýho každou chvíli vypadne hromada bobků. Nehne brvou ani když tu hromadu z pod něho nabírám na lopatku.... Normální medvěd v zimním spánku.
    6.12.2020 21:21Jezzabell
    Bart: Došel si pro salát! On má ještě vyraženej spodní přední zub a nahoře mu roste křivě, tak se mu blbě a pomalu žere, chudákovi. Ale snaží se!
    Jejich bobky - naše radost;)!
    6.12.2020 23:31Bart
    Jezzabell - no my jeli v pátek na broušení o 4 dny dříve, ty zuby rostou jak divý. Ještě na jaře to stačilo brousit jednou za měsíc, teď to chce skoro po 10 dnech, někdy by to sneslo i po týdnu. To je šílený jak to rychle roste... Snad se to zrychluje nebo co....
    To je dobře, že chce sám jíst, snad je to na dobrý cestě. Jeden zub dole nevadí. S tím nahoře je to trochu horší, leda že by ho to bolelo, ale myslím že ne. Taj jsem zvědavá, jak to dopadne, věřím, že dobře.
    7.12.2020 09:54Ashara
    Do diskuze se tu moc nezapojuju a obvykle jen pročítám, ale musím říct že na mně teďka padl nějaký splín, když tu čtu tak často o zdravotních problémech, a jak kolikrát morčat odcházejí mladá... :(

    Jak je časté třeba, že se morčata dožijou aspoň 5 let a víc? Já vím, byli tu třeba i sedmiletí borci, ale někdy mi přijde, že na každého takového připadá 10 jiných co odešli daleko dřív :(((

    Našim holkám budou v březnu 4 roky, zatím bez zdravotních obtíží - ťuk ťuk - ale prostě to strašně rychle letí!! jako bysme si je pořídili včera!
    Když jsem si uvědomila že už se vlastně pomalu dostávají do seniorského věku, tak mě to prostě nějak dostalo, nebo já nevím jak to popsat... :(
    7.12.2020 10:08Zbyněk
    Vánoce se blíží:))) https://www.topprosteradla.cz/cs/7623-bavlnene-povleceni-140x200-70x90-morce
    - - - - -
    Ashara: půjčený sameček 7 let, první samička 7 let, její dcerka 6 let. Ale jinak jsem přišel tragicky o tři morčátka, v roce a půl, ve třech, ve třech a půl letech
    7.12.2020 10:48uj uj
    Zdravím všechny, kdo má zájem, konečně vyšlo letošní poslední číslo časopisu KVÍK! a v něm slibovaný článek o chovu samčích skupin (mimo jiné).
    Časopis zde:
    https://drive.google.com/file/d/1VfDs2NhL9IOGjGGsbadh9p5209oaOBz1/view
    Ještě jednou moc děkuji Veronice5 a Jezzabel za spolupráci :-)
    7.12.2020 12:39Ehrena
    Ashara, schválně jsem si udělala výčet, tady za ta léta je:
    6,4,2,1,4,6,1,1,5,8,6,3,8,5,6,7,8,7,7,7,2,8,4,6,6,6,5,7
    Případy nízkých věků 2,1,1 jsou tragické nehody, (pes, otrava), další 1,3,2 jsou genetické nemoci (osteodystrofie, prorůstání kořenů zubů).
    Současná morčata mám ve věku 5 a půl, 5,5, 4, 1 a 3/4, 1 a půl roku a 4 měsíce.
    - - - - -
    Jinak to, jak to rychle letí, mě dostává taky, a čím dál víc.
    Ono to teď rychle letí už i mně, nejen těm zvířátkům. Když si pořizuji někdy nové mládě, už si říkám, jestlipak přežiju já to mládě nebo ono mne.
    Taky nic moc pocit.
    - - - - -
    Mimino, na alergii si kapky do očí kupuji v lékárně, zkouším, co mi kde zrovna doporučí.
    Léta jsem používala Sanorin Analergin, ale už se neprodává, tak teď různě, Alergodil, Livostin aj.
    Na alergologii už dávno nechodím. Kvůli zvířatům jsem se tam před moc léty chytla s doktorem, protože jsem odmítala dát je pryč, tak se léčím sama. Ale většinou to zas tak moc často nepotřebuji.
    7.12.2020 13:06Zbyněk
    V sobotu jsem byl pro seno v Mníšu pod Brdy, kontakt jsem dostal od jedné zdejší chovatelky:) Pan majitel má ještě tu¨nu a půl moc pěkného sena a než ho prodá zemědělci, který si přijede náklaďákem, rád přenechá pár pytlů i drobným chovatelům. Podmínkou jsou vlastní pytle, osobní naplnění a odvoz, posílat ho nebude. Kontakt je 704 349 493
    Sen je pěkné, moje smečka je docela rozmazlená :)
    - - - - -
    Blbne mi klávesnice...
    7.12.2020 13:26Ehrena
    Zbyněk, a cena?
    - - - - -
    A co Novák Leo, nemáte někdo čerstvé informace o kvalitě ceně?
    7.12.2020 13:47Ashara
    Zbyněk a Ehrena - díky, připadá mi to podle Vašich odpovědí tak, že kupodivu mají mladá morčata nižší úmrtnost než ta ve středním věku, a když morče přežije cca 3. rok, má pak naopak docela velkou šanci dožít se vysokého věku :-)
    - - - - -
    Oprava - chtěla jsem napsat že se zdá že mladá morčata mají kupodivu VYŠŠÍ úmrtnost než ta ve středním věku
    7.12.2020 14:39Ehrena
    Ashara, no řekla bych, že je to ale jen u morčat s nějakou geneticky vrozenou nemocí, ta se právě většinou do těch 3 let věku projeví. Ale poměr těch, která do 3 let věku onemocní a zemřou, k těm, která žijí do věku cca 6,7 či 8 let, je aspoň u nás docela nízký, když odečtu ty tři tragické případy.
    7.12.2020 15:41Ashara
    Ehrena - už mě ten slín opouští, díky :-)

    uj uj - díky za odkaz na časopis, moc se mi tam líbil tip na ty látkové seníky, to jsem ještě neviděla! :-) asi hned půjdu nějakej spíchnout :-)
    7.12.2020 17:28Mimino
    Ehrena- moc děkuji za radu. Kapky zkusím.
    Nicméně jsem dnes navštívila jiného alergologa ,tak uvidíme výsledky z krve a jeho názor,zda bude totožný s tím prvním,či navrhne jiné řešení,než dát morčíka pryč.
    Mimo jiné jsem se ptala,zda si lze zvyknout a potíže odezní.bylo mi řečeno,že někdy se to stává,ale za jak dlouho a jestli vůbec je individuální.
    Tak zatím zkusíme bojovat!!!
    Tak držte palce,dáme vědět:-)
    7.12.2020 18:17Ehrena
    Držím palce, určitě se ozvěte.
    Vím, jak je to těžké, dávat zvíře kvůli tomu pryč, před mnoha lety jsem to musela udělat s naší první kočičkou, to šlo bohužel u 12leté dcery o astmatické záchvaty z alergie, debata, zda ano či ne, byla tehdy nemyslitelná, a dodnes mě to strašně trápí, i po 35 letech.
    7.12.2020 19:26Mimino
    Ehrena- úplně chápu. Jsou věci které nepřestanou mrzet.
    Tak snad už jen z veselejšího soudku-doufejme.
    Určitě dám vědět .
    7.12.2020 20:29Jezzabell
    Bart, Kleopatra: Tak jsme teda moc nepochodili. Den a půl Zedík baští sám ráno a večer. Ale ketony pořád na dvou křížkách a ph moči 6. Beze změn. Ještě ubral 100g. Takže má teď kilo.
    Pamatuju se, že Vall-íka to na váze stálo 500g, než naskočil, ale ten měl 1760g! Bylo kde brát!
    Mám mu dělat kaši z mrkve a jablka, abysme d něj dostali cukry. Vyzkoušela jsem doma. Vymlaskl 15inzulínek, stříkačku mi rval z ruky;). Ono se to na těch testech objeví prý klidně až za týden. Takže jsme doma do příštího pondělí, pokud bude jíst sám. Jinak máme hned přijít, že nás vezme. Pořád je to vážné.
    Lancík nabral, zuby ok, jizvy vyhojené, biseptol krásně zabírá. Taky si ho stále hlídá. Jak se Zedík někam hne, i po kleci, Lancík hned za ním. I u něj spí. Klidně před domečkem.
    Tak jedem dál.
    7.12.2020 22:33Bart
    Jezzabell - tak hlavně, že sám chce jíst. A že mu teda neudělají ty testy z krve na ty játra... Já se v pátek zmínila o tom testu na cukrovku z papírku a prý najednou, že to tak jde, že tohle z krve být nemusí. A když jsem se zmínila o těch játrech přes ten přístroj, a jak byl Zedík na kapačkách, tak mi říkala, že z toho se to úplně přesně nezjistí, že to musí být z krve. Já se tý krvi odběrem z krku pořád nějak chci vyhnout, tak se ptám, jestli by to právě nešlo tak jako u vás.... Tak že cukrovku z papírku nám udělají, ale játra prý jedině z krve.... To mě podrž. A jsme zase u různých způsobů a jiných názorů.
    8.12.2020 07:42Jezzabell
    Bart: Nejsem veterinář, ale silně pochybuju, že by zrovna Valeš nevěděl, jak udělat test na játra! A není potřeba vědět přesné hodnoty, když je třeba nejdřív vědět, jestli játra naskočily. A riskovat zííře pro test..no nevim. Co doktor to jinej názor. Aaa, pacient jde na dlabanec do kuchyně!
    8.12.2020 09:25Zbyněk
    Bart: já na Valeše nemám tak jednoznačný názor, jako Jezzabell, které už na H-Vetu vystavují permanentku:) Ale pravda je, že onemocnění jater lze poznat z moči docela dobře, tak proč zvířátko zbytečně uspávat a brát složitě krev. Na nekterých veterinách morče uspávají před cévkováním a jinde ne. Někde mi bez dohadů prodají krabičku atb. a jinde dostanu blbé čtyři tabletky Ronaxanu se spoustou keců, jak je to škodlivé, nebezpečné a protizákonné a co si to vymýšlím. Na Hůrce mi dali domů dokonce opiáty, když jsme zkoušeli vypudit močokámen bez zákroku. Marně. Úsměvné bylo, že na pěti stříkačkách do rána Bupaq sežral jehly a zbyly pouze plastové konce, takže jsem musel na naší veterinu pro jehly a dost se jim rozšířily zorničky, když jsem jim říkal, na co to potřebuji:) Co lékař, to názor.
    8.12.2020 10:49Kleopatra
    Jezzabell - díky za právy, no to se teda pěkně držíte. Je mi líto, že se to nepohlo nijak výrazněji k lepšímu, aspoň že Lancík se spravil. Tak hlavě že sám baští, snad to pomahlu naskočí. Držím pěsti dál.
    8.12.2020 14:24Jezzabell
    Kleopatra: On se tak moc snaží! A zuby mu zatím nepřerůstají. Spíš by mu mohly začít růst ty v předu, ale s tímhle vážným stavem to jde pomalu.
    Kaše z jablek a mrkve mu moc chutná. Vall-ík jí třeba při tomhle odmítal. Ovšem včera jsem mu dala zbytek, jestli by si nedal. Haha, skoro mi sežral inzulínku! A ostatní hned stáli v pozoru, co se to tam rozděluje. Ta chutná všem, že mi to rvali z ruky;).
    Tak bojujem dál.
    8.12.2020 22:56Bart
    Jezzabell, Zbyněk - no právě, všude je to jinak. Už se mi podařilo ukecat ten Attapectin, teď test na cukrovku z papírku, tak možná že příště ukecám i ty játra a ledviny jinak než z krve....
    - - - - -
    Jezzabell - já pořád nechápu, jak jim to jídlo můžeš dávat jen inzulínkou... Že nemáš ten aplikátor Recovery? To rozhodně neucpeš, je to pořádná stříkačka a pořádně se z toho nadlábne, nemusíš pořád doplňovat. Projdou tím i drcený vločky od Emca a strava nemusí být tolik tekutá. Mají to tady v "králikách" a u nás to prodávají i na veterině. Já si bez toho neumím vůbec dokrmování představit. Inzulínkami dávám jen léky....
    9.12.2020 00:18Ehrena
    Bart, za sebe můžu říci, že některá morčata tím aplikátorem krmit nejdou, ta, která opravdu zuřivě krmení odmítají, těm to prostě do tlamičky nedostanu, těm to jde opravdu nejlépe inzulínkou, i když je to o hodně pracnější.
    Ostatní, zvlášť ta, která o krmení jeví sama zájem, tím samozřejmě nakrmím lépe a rychleji. Z důvodů, které jsi napsala. A Jezzabell, jestli ten aplikátor nemáš, fakt si ho pořiď, u Valeše na veterině ho prodávají. Za cca 50,-, už jsem ho tam dvakrát letos kupovala.
    Jen chci varovat, v létě mi ho Rozinka při krmení ukousla (špičku) a nevím, jestli neumřela spíš na to než na ten kámen. Jeli jsme sice hned na veterinu, ale zbytečně, řekli mi, že nemají možnost, když jde
    o plast, zjistit, kde se nachází a jestli je nutné ho odstranit. Vzhledem k rychlému zhoršení jejího stavu mám velké obavy, že to bylo tím. Ona každou stříkačku při krmení hrozně okusovala, stejně jako před ní Kréminka a Bělinka, které mi taky kdysi ukously špičku inzulínky, ale ta je užší a obě to naštěstí v pohodě přežily. Teď mi to samé dělá Béžulka, Kréminky dcera, je to hrozné ji při krmení uhlídat.
    9.12.2020 06:22Zbyněk
    Bart: ten aplikátor mi také nechtěli:) Vezmu stříkačku z RC, uříznu jí kus hubičky a tím pak dávám řidší kaši - to vezmou a stejně tak podávám i léky a bylinkové čaje
    9.12.2020 09:58Bart
    Ehrena, Zbyněk - aha, tak to mě vůbec nenapadlo, že by z toho nějaké morče jíst nechtělo. Já zatím u žádného morčete problém neměla, všichni z toho krásně dlabali, když bylo potřeba. Samuel sní na jedno dokrmení i 2 ty stříkačky Recovery (teda jejich obsah, ne přímo ty stříkačky :)))) Když si představím, kolik by to bylo inzulínek!!!! Kdysi jsem dokrmovala plastovou lžičkou od zmrzliny. Na roh jsem nabrala kaši a šup s tím zvířeti za horní zuby. Ale nikdo žádný plast naštěstí neukousnul. Jestli to nebude tím, že jim to do té tlamičky dávám ze strany. Přes zuby se bojím, abych zas nějakej nevyrazila.
    9.12.2020 11:00Ehrena
    Bart, jo, já to taky dávám ze strany, ale ti kousači a hlodači to prostě čapnou do zubů a nepustí a koušou, zatímco ostatní (většina) tohle vůbec nedělají.
    A to jako myslíš dvě plné stříkačky že sní? To snad ani není možné, vždyť to je 2x15ml, a mně vždycky zdůrazňuje doktorka, že na jedno krmení nedávat víc jak asi 10 ml, max.15, aby neměl morčík přecpaný žaludek.
    - - - - -
    A taky obvykle víc jak max. 10ml najednou nechtějí.
    Výjimkou byl Tygřík, ten snědl i 20ml na jedno krmení. Ale jinak za celá ta léta nikdo.
    9.12.2020 11:13Jezzabell
    Bart, Ehrena: Ale mám doma aplikátor;). Jenže jsem se všímla, že mi to nikdo z morčat nechce z toho aplikátoru žrát! A už vůbec ne marod se zubama. Takhle si hoděj inzulínku přímo za přední zuby, kde mají volno (vypadá to, jak fajfka) a krásně mi spolupracujou. Nic neteče, pomalu žerou a je klid a spokojenost;). On ten píst má strašně tlustou koncovku do huby. To je tak na králíka nebo kočku. A pěkně blbě se to posouvá pomalu vpřed. Jak je tam vevnitř pístu guma.
    Marodovi to cpu na stole, jako na vet., hezky mi sedí v polštáři, aby nezdrhl, na tom papírová utěrka, kdyby odkáplo a jedem;).
    9.12.2020 13:49Bart
    Ehrena - no fakt nekecám 30 ml nejednou snědl pokaždý. Nico na jedno krmení tak tu jednu, někdy spíš 3/4 - to odpovídá tomu, co píšeš. Ale Samuel je jak králík nebo co. No už jsem ho dlouho nedokrmovala, tak teď už by to třeba nesnědl, ale kdo ví, ona mu ta kaše strašně chutná. Když právě ve stříkačce zbylo od Nica, tak to Samuel s radostí dojel.

    Jezzabell - tak je jasný, že člověk si za ty roky najde, co mu a morčátkům nejvíc vyhovuje. Inzulínky se mi po opakovaném použití taky brzy zadřou nebo dokonce zlomím ten píst. Tak že teď jsem si na veterině nafasovala rovnou 10 ks. To ten aplikátor jsem zatím měnila jen jednou za celou tu dobu. Spíš mám problém, jak tam tu kaši láduju horem a potom tam ten píst nasazuju, s podtlakem. Tzn. že kaše mi vytéká z hubičky, i když nemačkám - znáte to třeba s nějakou mastičkou v tubě. Manžel mě poučil, že tam musím udělat vzduchovou bublinu....

    Hele a taky máte u těch inzulínek hned pryč ty čárky a čísla?
    9.12.2020 13:58Zbyněk
    Bart (a spol) - mám doma asi sto stříkaček od RC a Meloxicamu, pokud byste někdo potřebovali, mohu i poslat :)
    9.12.2020 14:52Ehrena
    Bart, taky. Mám ale taky zásobu na měnění, na veterině mne teď zásobují. Pořád do nich dostávám léky, takže jich mám plno. Jinak ale ta stupnice se mi smývá i na tom aplikátoru.
    9.12.2020 16:37Jezzabell
    Zbyněk: Beru od Meloxidylu a aspoň 30ks inzulínek!
    Bart: Proto jsem oprášila ponorný mixér, který jsem měla původně na dokrmy, když se narodil malej:). To jsem ho moc nepoužívala ve finále. Kupovala jsem hotovky;). Ale na dokrm morčt bych to doporučovala k povinné výbavě! Když proženu RC kaši mixerem (a v ní jsou i granule a vločky), nic se neucpává;), ani v inzulínce!
    9.12.2020 18:00Lina
    Jezzabell: ponorný mixér by mě nenapadl, díky za tip, mrňous se zatím drží obstojně, ale jeden nikdy neví, kdy se mu to bude hodit...
    9.12.2020 19:51Bart
    Jezzabell - no vidíš, co zbylo po miminu, teď se hodí morčatům :-))) Vždyť to pořád říkám, že je to práce jak s miminama...
    9.12.2020 20:40Jezzabell
    Bart: No, tak to tady chytám laktační psychózu!:)) I když teď dokrmuji jen co 4hodiny a už ne dvě.
    Lina: Když namočím granule, jsou tam kousky, které by inzulínku ucpaly, ale jak se to prožene ponornym mixerem, je to krásně hladké a inzulínka se zacpe tak 1x za 50 pokusů max.
    10.12.2020 12:12Zbyněk
    Jezzabell: dovezu :)
    10.12.2020 16:08Kanikuli
    Zdravím.
    Vím ze sto morcat, sto chuti. Ale nemám teď stesti na kvalitní seno, kde nejčastěji kupujete či objednávate.. A jakou značku. Zkoušeli jsme plavnicka první Seč i Otavu - nechutnalo a moc se mi nelíbilo, pan malina nic moc, rasco jsme kupovali, to nám moc chutnalo ale narazili jsme na par osklivych kusů balení a v obchodě 500gramu=107 Kč. Kupuji v kamenných prodejnách. Chtěla bych objednat,tady na kralicich.cz Ale bojím se. Mate zkušenost s krabicovym senem tady, nejak si uz nevim rady. Nevadí mi si připlatit ale aspoň kvalitu za to. Děkuji
    10.12.2020 17:33morča morča
    Kanikuli: Moje morčatá zožerú skoro všetko seno ale skúste JR Farm , je to kvalitné a chutné aj keď drahšie. Ďalej možete skúsiť Limaru. ja mám momentálne Vitakraft vita verde. Avšak ak vašim morčatám nechutí seno tak to sa občas stáva možno im dávate trochu viacej zeleniny než by ste mali ale skor si myslím že by ste možno mohli dať seno s bylinkami alebo zeleninou či ovocím. Napr.: JR Farm s púpavou , ružou....... Proste len im dajte nejake ochutene seno :)
    10.12.2020 17:45Vlada
    Kanikuli: moje holky snědí všechno. Ale pravda, teď jsem měla Pet Roayl a vůbec nevonělo ani nebylo zelené. Často objednávám právě na králíci.cz, seno pro mlsné jazýčky a taky jsem jeden pytel musela vyhodit, nebylo dosušené a zapařené,ale druhý balík už OK, zelené, voňavé.
    11.12.2020 06:56Zbyněk
    Kanikui: letos je to bída, bylo mokro. V Mníšku pod Brdy je farmář, který možná ještě má seno, kontakt je 704 349 493 Ale jedině pokud si přijedeš a odvezeš. Z těch zverimexových občas šlo Jihočeské, žlutá etiketa, ale kvalita velmi proměnlivá. A zkus zapátrat po Johnny Hay, bylo super http://www.tera-zoo.cz/uvodni-stranka/hlodavci-c3/apetit-johnny-hay-5kg-i2211/
    Zdejší shop bere, kde se dá a nemám s jejich senem kralici.cz dobré zkušenosti. Jednou krásné seno a příště shnilá sláma.
    11.12.2020 08:24Svobodovaj
    Ahoj, mám doma půlku rodicare uro, chtěl by někdo? věnuji...a naopak sháním rodicare senior...nemáte někdo na prodej?
    Kdyžtak prosím SZ.
    11.12.2020 10:53Jezzabell
    Bart, Kleopatra, Ehrena: Tak jsme doma z veteriny. Včera totiž začal Zedík strašně smrdět slaným a takovou tou nemocnou močí. Doktor po tel., že by to mohl být zánět, tak ať hned ráno příjdeme.
    Zedík do rána "vyčichnul", nepřišli jsme na to, co to mohlo být. I mazové žlázy voní jinak. Očichala mi ho tam i sestra:), jestli jako fakt.
    Ale JÁTRA NASKOČILY!!:))) Nemá jedinej keton, ph moči se začíná blížit normě, bez krve a bez bakterií! Dělal ještě rozbor moči pod mikroskopem, a taky čisté, žádné bakterie, stopy zánětu, nic!
    Ještě to není v pořádku a radši nejásáme, morčáci jsou nevyzpytatelní, ale skáču tady radostí!
    14dnů aktivního dokrmování do ranních hodin po 2-3hodinách, týden po 4hodinách. Dnes ráno, jak mě Zedík zmerčil, vyskočil z klece a běžel za mnou do kuchyně pro svou extra porci bylinek;).
    Nejhezčí dárek k Vánocům!
    11.12.2020 14:48Bart
    Jezzabell - tak hurá, snad to bude dobrý. Tak mě napadá, jak píšeš s tou močí a slaností, jestli to zase není něco jako tenkrát krev na pleně a ona to barva z pleny... Mohl něco počůrat, co potom mohlo vydávat ten zápach... Nebo z jídla třeba.
    11.12.2020 17:25Jezzabell
    Bart: Měli tři dny nově přestlanou klec. Lancík voněl hoblinama, Zedík smrděl jak ropuch ve slaném nálevu. Takový ten pročůraný zapšklý nemocný pach e solí..Nikdy jsem to necítila.
    Patláme se v kašičkách dál. Vyfasovala jsem si dva RC Hepato, protože první lahvička je fuč, druhá bude ještě nutná a třetí bude tak akorát jako rekonvalescence. Pak to schválně spočítám, na kolik to vyšlo!;)
    11.12.2020 17:46Kleopatra
    Jezzabell - hurá, tys ho zachránila! Jen tak dál, držíme palce, aby to nakonec dobře dopadlo.
    11.12.2020 18:35Jezzabell
    Kleopatra: Před chvílí si došel do kuchyně, zavrkal na paničku, jako kde jsou mňamky??!, a zbaštil lístky máty a teď se mi tu futruje koprem, mám z něj takovou radost!
    11.12.2020 19:46Bart
    Jezzabell - no levný to mít nebudeš, to je jasný. Sice blbý, že teď před Vánocema, ale zaplať Bůh, že je to na drobrý cestě, tak že to vždycky stojí za to. Máme taky velkou radost.
    Kde teď bereš mátu?
    11.12.2020 20:30Jezzabell
    Bart: U vietnamců. Psala jsem sem (pro pražáky hlavně), že nám u nás na metru obnovili vietnamce. Supr krámek! Mají celoročně všechny bylinky, na jaké si lze vzpomenout a po fakt trsech, žádní troškaři;). A cena stále stejná, 26,-kč/ks. Tak jsou kluci nadšení!
    Zedík si došel na jehlu se zeleninou a hlodal (i přes ten vyraženej zub) fenykl, jupí! Lancík ho tady pronásledoval s čumákem u zadku po obýváku:).
    S dokrmem jdi paničko někam, my máme hlad a chcem zeleninu! We Are The Chamions:)!
    11.12.2020 22:03Ehrena
    Jezzabell, naši bylinky vůbec nejedí. Na chalupě mám mátu, měla jsem tohle léto nádhernou bazalku, ale jak se ochladilo a začal tmavý zatažený podzim, bohužel mi odešla. A taková pěkná letos byla. A jinak mám libeček, rozmarýn, tymián, meduňku, pažitku a petrželku, ze všeho jedí jen to poslední. A ten fenykl taky bohužel nevzali na milost.
    11.12.2020 23:04Bart
    Jezzabell - jj. už si vzpomínám, že jsi to psala o tom krámku. My máme mátu u táty na zahrádce a můžou se po ní utlouct. Teď ale není kde ji sehnat. Mám sušenou, tu jsem přidávala do kaše, když jsem musela dokrmovat a nechtěli zřát. To docela pomohlo.
    Ehrena - já taky nikdy fenykl nedávala, pak jsem se tady dočetla, že to dávají, začala jsem to kupovat v Lidlu, protože jinde to neseženu a začali mi to jíst, až když jim to nakrájím na nudličky. Tak že i když normálně můžou jíst, fenykl hold musím krájet vždycky, jinak ho nejedí. Ale aspoň tak, naučili se to.
    11.12.2020 23:43Ehrena
    Bart, taky jim to krájím, ale není to nic platné. Nechtějí to.
    12.12.2020 13:02Jezzabell
    Ehrena, Bart: Aha, tak to mě to baštěj i z jehel, kde si to odhlodávaj (koukám, že mám kliku, nebo popeláře). Bylinky se ještě dají sehnat v Hyperalbertu, kde si je nastříháš do pytlíku a zvážíš na váze, která je hned vedle. A cenově to vyjde tak o 5Kc dražší, takže když je nouze, jedu na Chodov.
    Na severu Prahy jsou taky Hyperalberty. Jinak v květináčích všude (vyjímečně, protože to už drahý je). Jinak jim ani nic jiného z bylinek, než mátu, bazalku a kopr, nedávám. Libeček mám na zahradě u dědy, a ten jim nedávám. Kdysi mi baštil rozmarýn Houmík. Ale jinak ani jeden. To řapíky z celeru, to je jiná;)! Ale to nedávám často, jako nať z mrkve nebo řektvičkové lupínky, když jsou hezký. Což v zimě není.
    Ehrena: na nechutenství ještě Itoprit(jestli už Valeš nedal, už si to přesně nepamatuju), a určitě bych nechala zkouknout tu moč na játra.
    12.12.2020 16:18Mininkaa
    Chci se zeptat na důležitou věc.Moje holky mají 3 roky a kousek a celej život jedly ráno salátek.Ted se ukazal měkčí bobky tak sem dala dietku.Po 2 dnech bobky v pohodě.Po týdnu sem každé dala malinkej lístek salátku a zas to samé.Jo má to jen hubenější..ůžeto být i stářím jakože je náchylnější?
    12.12.2020 16:29Ehrena
    Jezzabell, Itoprid bereme, psala jsem to včera do SZ.
    12.12.2020 17:45Bart
    Jezzabell, Ehrena - u nás jsou to dost mlsný huby. Zrovna ten řapík - ten milujou, ale jen když je hezky šťavnatý a tvrdý. Jinak se ho netknou a můžu to tak akorát nakrájet do polévky... Papriku taky radši víc zelenou, než tu spíš bílou... No s paprikou to bylo u nás co morče, to jiná paprika. Kdysi Bobina jedla jenom tu hodně tmavě zelenou, co není do špičky, Honzik zase jenom žlutou, pak zas někdo červenou a někdo to nejedl vůbec.... Totéž s trávou. Někdo vůbec nejí jitrocel, dalšímu nevadí... To je blázinec. No mít jich víc jako vy, tak to bych snad musela každýmu dělat hromádku zvlášť...
    12.12.2020 17:48morča morča
    Mininkaa: a aký to je šalát ? Myslím si že by to nemuselo byť šalátom keď ho už podávaš dlhší čas.
    12.12.2020 18:27Ehrena
    Bart, u nás všechna morčata jedí všechno, kromě tedy toho fenyklu, který tedy běžně nekupuju, občas to zkusím, ale moc často ne, když vidím, že to tam všechno zbyde. A ty bylinky, kromě kopru a petrželky teda taky nejedí, jediný, který je jedl, byl před lety Oranžovka.
    Jediný Niki je tedy hrozný, co jsme ho dostali v jeho dvou letech, tak jedl jen seno, směsku, okurku a jablko, u nás odkoukal trošičku od Locinky, tak občas zobl i do něčeho jiného, ale od jara, co umřela, přestal jíst skoro všechno kromě trávy, sena a granulí, což je teď zrovna hodně velký problém. Tráva není a tak nevím, co mu dávat, navíc teď marodí zase s prorůstáním kořenů zubů a i když chce, nejde mu vůbec jist. A on pak už ani nechce a ani se nesnaží.
    12.12.2020 18:41Ashara
    Máte prosím zkušenost s podáváním práškového vitamínu C?
    V létě maj holky hodně trávy, a v zimě se to snažím pokrývat paprikou atd., vypadají zdravě, ale říkám si kolik těch vitamínů v té zelenině z obchodu opravdu je...

    Narazila jsem třeba na toto
    https://www.krmivahulin.cz/p/vitamin-c-kyselina-l-ascorbova-sypka-pro-morcata#1609
    12.12.2020 19:44Bart
    Ashara - nejlepší je klasický stovkový celaskon. V ubrousku rozdrtit třeba paličkou na maso. Já to pak dám do malinkýho frťáku, 3 inzulinky vody, promíchat, zpět zase natáhnout a šup do papuly. I když je to kyselý, našim to moc chutná. Myslím, že je to zbytečný kupovat speciálně morčecí vit C. Člověk neví, jestli v tom ještě vůbec něco je a navíc to i víc stojí. Sice mám taky ještě petrželkový granulky od Vitakraft, ale nedávám jim to kvůli céčku, ale prostě jen proto, že jim to chutná, tak to občas dostanou jako mlsku.

    Ehrena - tak to je chudák Niki. Je to hrůza s těma zubama. Jedině pěstovat nějaký osení v truhlíku, aby aspoň občas měl to zelený... Jenomže, pak to bude chtít pořád, nebude chtít zas nic jinýho. To je začarovaný kruh, že jo.
    - - - - -
    Ashara - jo, ještě jsem chtěla říct, že v napáječce se vitC taky znehodnotí - světlo a kov vit C nemá rádo.
    12.12.2020 20:02Ashara
    Bart - díky, já právě vím že v napaječce se céčko znehodnotí, a Celaskon jsem kdysi drtila a dávala stříkačkou když nám přišli morčíci s plísní a potřebovala jsem pořádně podpořit imunitu... ale moc jim to právě nejelo, byl to celkem boj :-)
    U toho práškového mě láká, že by se s ním dal jednoduše trochu posypat třeba kousek okurky nebo papriky, a bylo by to bez boje :D
    12.12.2020 20:12Veronika5
    Sahara: Já dávám práškový Vit. V z dm za pár korun, a přesně jak píšeš, potřít s ním třeba kousek jabka.
    - - - - -
    Vitamín C!!!! 😁
    12.12.2020 22:22Jezzabell
    Ehrena: Jj., jsem se v tom nějak zamotala a už jsem si nebyla jistá co berou..
    U nás zatím tak bylinky. Asi by si teda dali i trávu, ale ta tady nikde nebyla ani v létě. Letos to byla bída. Tak teď si dávaj bazalku. Ale taky je tím nechci přecpávat, jsou to přeci jen bylinky.
    Bart: O paprikách mi ani nemluv! :) Ale naštěstí kluci ve smečce žerou jako jeden. Sem tam někdo zastávkuje, že si jedna dvojka nedá pár dní mrkev (což rozdám den na to ostatním). Ale u paprik jedou jako jeden. Tak poznám, že jim třeba nejede paprika z Lídlu, ale z Alberta jí sežerou všichni a tak. Tada než jsem to vypozorovala, tak mi to chvíli trvalo. Možná to mají jinak skladované v chlaďácích a chutná jim to pak jinak.
    Rajčata mi nechtěl nikdo z nich, než jsem je začala dávat za okno na misku, aby "došly". A jak jsou na okně tak 3-4dny (pořád doplňuju), tak se po nich najednou můžou utlouct. On teda i malej doma začal tvrdit, že mu tak rajské víc chutnají.
    Ono se morčatům není co divit. Občas i nám příjde zelenina spíš bez chuti..A to samý s římanem. Jak je světlej, nebudou to a dají si radši nášup sena. Ale tmavě zelenej vycíděj během chvíle;). Nojo, ale on ne vždycky je. A to obíhám 3obchody denně.
    12.12.2020 23:08Bart
    Jezzabell - já si taky myslím, že smečka se tak nějak v jídle asi sjednotí... Oni to asi nějak poznají, že to není úplně OK ta zelenina a pak ji nechtějí. Římský salát je teď ale kupodivu pěkný. Mně ho nechtěli tak do října, byl povadlý, nebyl "hustý" - možná bohužel český není ono - u něčeho prostě jsou lepší podmínky v cizině.... Rajčata kupuju ta šišatá lahvová a pokud nejsou moc moučná, tak je to to první, po čem jdou (vnitřky vyhazuju. Doktorka zírala, že jedí rajčata...). U nás je to taky síla ty nákupy, vždycky bágl zeleniny z Lidlu (a to mám ty potvory jen dvě), v Penny mají prd a v Coopu ještě míň a za draho. Víc možností tu nemám.

    Ashara - ten prášek neznám, vypadá to dobře, ale myslím, že každé céčko bude kyselé... Když se podá stříkačkou, spíš máš předhled, kolik toho snědli.
    12.12.2020 23:41Jezzabell
    Bart: U nás je lednička téměř plná zeleniny. Lidi by si řekli, jak jíme zdravě:), ale osm kluků má taky hlad, a to mají neomezeně sena i granulí. V zimě se futrujou automaticky víc. Římana mají u nás teď ze Španělska, (Albert)ten je pěknej. V Lídlu jak kdy. Když je moc tvrdej, světlej, bývá hořkej. To jsem zjistila i já. Takže se jim nedivím, že to nechtěj.
    U nás frčí cokolov za oknem, ale nejvíc šišaté cherry. To milujou všichni! A jabka teda.
    14.12.2020 05:45Zbyněk
    Ashara: céčko bych na zeleninu nesypal, je to kyselé a morčata se toho ani nedotknou. Céčko je kyselé - trochu vody, medu a šup stříkačkou do tlamičky:)
    14.12.2020 09:36Vlada
    Zbyněk, Ashara: já kupuji céčko sypané - Vitamin C od Vitaru, dávám na špičku nože do napáječky, příp. stříkačky pro ty co normálně nepijou a je to bez problémů.
    14.12.2020 13:32Sandys
    Kolik fényklového čaje nebo Heřmánkového může morče vypít ze stříkačky za den? na dospělou morčečinku.Díky.
    14.12.2020 15:19Zbyněk
    Vlada: když dáš céčko do napáječky, tak za deset minut tam máš pouze kyselou vodu, nic víc. Céčko se ničí světlem strašně rychle. Jediný možná způsob je nadrtit, rozmíchat s vodou a trochu třeba stévie a okamžitě podat morčátku stříkačkou. Kazit jim chuť vody nemá smysl. Neposlouchej Reny, která tvrdí, že prý existuje světlu odolné céčko. Neexistuje :)
    16.12.2020 08:00Svobodovaj
    Co se týká céčka - mě vetka řekla čtvtku tablety celaskonu rovnou do tlamičky narvat, nejlepší na vstřebání. Do vody jsem ho nikdy nedávala.
    16.12.2020 18:44Jezzabell
    Kleopatra, Bart: Tak jsem doma z veteriny, UŽ ZASE: Zedík v noci naříkal, jak se k němu Lancík přiblížil, taky naříkal. Takže okamžitě na veterinu. Nechali si ho tam na operaci. Zuby.
    Je po operaci, chudák. Lancík ho šel vítat a on s nářkem leží v domečku. Atb Biseptol 2xdenně a Meloxidyl na bolest 2x denně. Nejhorší je, že mu sotva naskočila ta játra. To je pech!
    No to jsou zase Vánoce!
    Ale hlavně, když se z toho chudáček dostane. Je jak dvakrát přeložený vítr. Doprčic!
    16.12.2020 19:15Bart
    Jezzabell - ach jo. To jako stoličky? Páni, jak on to tak zvládá - kolik už měl těch narkóz? On už snad naříká, aby dal najevo včas, že mu něco je... Tak držím palce, ať to zase zvládne a ty taky!!!!
    16.12.2020 20:38Jezzabell
    Bart: Po šesté operaci byl Lancík, jeho bráška. Tomu se vrací ten absces a díra v krku. Tohle je Zedík, to byla jeho první operace. Ale ty játra mi dělají starost. Sotva se dal dohromady, že to začalo být na dobré cestě, a to cca 4dny teprve, tak atb a meloxidyl.
    Ale pan pacient si hodil chrupku a mazal do kuchyně na své místěčko na vločky. Musí mít děsnej hlad a jak je nadopovanej metacamem, tak si i něco dá. Zítra už to bude horší a v pátek se uvidí.
    Takoví malí tvorečkové a tolik trápení!
    16.12.2020 23:35Bart
    Jezzabell - to se omlouvám, mně už se to plete. U tebe je toho fakt hodně, ale stejně. Máš samý bojovníky a to je dobře. Jak to jsou ty sedící v koutě a všechno vzdávající , to je pak průser. Mně to připadá i z vlastní zkušenosti, že je to o povaze. Možná zase stejný jako u lidí. Ale myslím, že je dobrej, když to dal najevo, že se něco děje.
    Já na pár dní vysadila Attapectin, jak to bude reagovat a nic moc. Zase řidší stolice. Já nevím, že mu ty střeva sakra nemůžou vytvořit normální bobky.... S Attapectinem normální konzistence, ale pořád hroudy... Na váze ale přibral. No po Vánocích uděláme nějaký ty testy, ale stejně myslím, že je to z těch ATB. Testy na parazity byly v pořádku.
    Nejhorší je, že se nám v bytě objevily OCTOMILKY. Nemá s tím někdo zkušenost? Naše dospělé děti dostaly k Mikuláši od babiček plno ovoce, další nosí domů dcera, která je učitelka a škola dětem zajišťuje zdravé svačiny, které si samozřejmě nevyzvedávají, a tak si to nosí učitelé domů. Dříve jsme to tu neměli a najednou plno Octomilek, které samozřejmě jdou i na nesnědené jídlo močat a jejich bobky. A to je teda něco. Pytel na odpadky můžu uzavřít, ale morčecí ubykaci ne. Je to fakt šílený, nikdy jsme to tu neměli. Zkusili jsme hřebíček, česnek, různé pasti z cukru, jaru a octa ap., ale vůbec nic nepomáhá. Do ubikace kvůli močatům nemůžeme ani nastříkat nějaký sajrajt. Lidi tohle vám fakt nepřeju. Neví někdo, co s tím?
    17.12.2020 06:07Ehrena
    Bart, taky už jsme několikrát mívali, ty octomilky, a vzhledem k tomu, že nerada zabíjím i otravný hmyz, použila jsem docela s úspěchem past s banánovou slupkou, po tom obzvlášť jedou, vždy jsem ji po cca 24 hodinách vyhodila venku do kontejneru i s muškami, a nastražila novou. Veškeré ovoce a zeleninu jsem uklidila z dosahu, do lednice či na balkon, a po cca týdnu byly pryč.
    17.12.2020 09:24Bart
    Ehrena - no my dali do koše menší pytel a máme ho zavázaný. Denně ho vynášíme. Jenomže u těch morčat tam prostě ta nakrájená zelenina je a bobky taky, i když když jsem doma, snažím se je vybírat, co nejčastěji. Na ubikaci máme další past - sklenici s ovocem zadělanou potravinovou fólií a v tom dírky. Ale ani tam se zatím nic nechytilo. No není divu, proč by tam lezli, když dole u morčat mají hody... A tu šlupku jsi měla v sáčku, nebo jak jsi ji potom s těma muškama zlikvidovala? Oni hned vzlítnou a jsou strašně rychlé.
    17.12.2020 10:18Ehrena
    Bart, měla jsem to, jak píšeš, sklenici, v ní šlupku, celé v igelit.pytlíku, nahoře mini dírky, aby se dostaly dovnitř, a ne už ven, a denně jsem to vynesla přímo ven do kontejneru, při oddělání toho pytlíku samozřejmě mušky vyletí, ale ven, takže je už doma nemáš. Sklenici jsem použila stejnou znovu, pytlík jsem měnila za nový.
    Ale jak píšeš, u těch morčat je to problém.
    17.12.2020 12:16Bart
    Ehrana - zkusím tu banánovu šlupku, je to něco jiného, než tam mají morčáci, tak to ty mušky třeba víc naláká. Díky.
    17.12.2020 16:10Jezzabell
    BartTak Zedík buď spí, nebo se futruje. Asi má děsnej hlad! Nejdřív mu bylo blbě od jater, pak zas zuby. Ale dal si všechno, co měl pod nosem a bylo to listnaré. Má zbroušené všechny zuby. A tu ránu v dásni v patře. Tak si dává pomalu a trvá mu to, ale dává si;)!
    Lancík divně chrochtá, snad to nebude nic strašnýho, zítra vezmu na kontrolu oba.
    Tak na octomilky nevim. Jak se mi tu objevily tři mušky, letělo všechno do lednice nebo pryč a naštěstí jsem to zlikvidovala dřív, než bylo hejno. Slyšela jsem, že ocet s jedlou sodou pomáhá, ale vyzkoušené to nemám a o octu jsi psala, že nepomohl..Prohnala bych strejdu Googla, jestli nenajdeš ještě něco, co bys nezkoušela.
    Atb dovedou pěkně rozhodit, pokud je morče se slabší imunitou. Atapecttin je neškodý, tak jedině na něm holt ještě vydržet no..Chce to třeba jen víc času. Do normálu se vracejí tak pomalu!
    17.12.2020 19:20Bart
    Jezzabell - tak hlavně, že žere, to je nejdůležitější. Chrochtání u nás už dlouho nebylo, ale někdy chrochtal Nico při jídle. Nic na něm ale na veterině nenašli, tak nevím, čím to bylo, ale jednu dobu to bylo docela často....
    Na Googlu jsme právě hledali, co s těma muškama, ale asi to nejde hned. Před chvílí jsem přišla z práce a už jich pár je v tý sklenici pod fólií. Podle manžela to ovoce musí zkvasit, aby je to více lákalo. Dneska jsem koupila banány, tak zkusím tu šlupku.
    17.12.2020 19:20Ashara
    Já si uvědomuju že mě tu ted asi ukamenujete, ale nedá mi to, se nezeptat, protože mě to opravdu hodně zajímá...

    Četla jsem jednou někde, že morčata ve své domovině v Peru žerou převážně tvrdá stébla trávy, spíš sušší, a že k lepšímu se dostanou jen občas, a proto jim ty zuby taky neustále dorůstají, že si je pořád obrušují těmi tvrdými stébly.

    A že i v našich podmínkách je důležité, aby největší část krmení tvořilo seno, aby si ty zuby obrušovali, že to seno nemůže nahradit ani tvrdý chleba, ani granule.

    Tady často čtu, a taky vidím v albech, že někteří morčíci dostávají denně obrovské porce zeleniny... není to potom tak, že se těmi mega porcemi prostě zaplácnou a pak žerou o to míň sena, a mají pak problémy s přerůstajícími zuby?

    Ano, já vím že i tak mají třeba k dispozici seno neomezeně, ale proč žrát seno, když je k mání něco lepšího žejo?

    Není to možná někdy tak, že ve snaze dopřát morčíkovi co nejlepší život a kvalitní krmení mu můžeme nechtěně i ublížovat?
    Mluvím ted tedy především o problému přerůstajících zubů, ale co já vím, třeba jim to nedělá dobře ani na jiných orgánech, jsou prostě zvířata, která jsou "předprogramovaná" na chudou stravu, a bohatší jim může ublížit - typicky třeba shetlandští poníci, kteří se na bohaté pastvě snadno schvátí což je velký zdravotní problém...

    Jak píšu, docela i čekám že to tu ted slíznu, ale fakt by mně zajímaly vaše názory a zkušenosti.
    Tohle téma mi totiž už dlouho vrtá hlavou...
    17.12.2020 21:14Bart
    Ashara - naopak, máš pravdu. Seno je základ, ale v zelenině jsou zase vitamíny... A zase je to jako u lidí. Dříve ti chudí byli zdravější, sice jedli chudší ale hodnotnější stravu (např. místo cukru med ap.). Čím bohatší, tím měli stravu Pestřejší, ale už ne zdravější a i my v dnešní době jsme toho příkladem a všechny ty nemoci.... Jenomže ne každý morče žere zrovna to silný, hlavně ti, co právě mají vrozené vady zubů většinou dávají přednost senu jemnému - vlastní zkušenost. Teď mi to silné jí poprvé až Samuel. Prostě jak jsou zmlsaní lidé, dopřávají i morčatům, psům, kočkám... Jiná doba, jiné způsoby. Moje první morče skoro vůbec seno nejedlo a přitom žilo 5 let úplně bez problémů. Je fakt, že jak měli zeleninu o seno moc nestáli. Ale je to co morče to jinak. Ti moji dnešní naopak baští hodně i seno, protože tu zeleninu tím senem potom zajídají, což je podle naší dokrotky dobře, např. kvůli nadýmání atd. Ty zuby jsou ale především skrytá vrozená vada, která se objeví mezi 2 -3 rokem. A nebo si vyrazí zuby, a pak už je to pořád dokola, jak se to něčím prostě rozhodí. A strava už na to prostě nepomůže. Stoličky brousí i granule, ty vůbec předníma zubama nekoušou. Tak že máš pravdu, často to tu píšeme, nejzdravější jsou většinou morčata venku s králíkama, kolem kterých člověk pořád neskáče. Bohužel. A naši obskakovaní milánci mají pořád něco... Taková nespravedlivost!!!!!
    - - - - -
    doktorky
    17.12.2020 22:01Jezzabell
    Ashara: Mně před chvílí Lancík vymlaskl 54inzulínek dokrmu RC kaše (počítala jsem mu je a on mi rval doslova stříkačku z ruky! Nic násilného, on si sám řekne, kdy dost), na to šel na to seno, pak si dal půlhodinku voraz vedle Zedíka v papuči a teď hlodá na jehle zeleninu;). A zuby jsou v pohodě, chodíme pravidelně na kontroly kvůli abscesu, co se mu opakuje.
    Kluci dlabou zeleninu jako vzteklí a pak je slyším celou noc šustit na senu. Oni sami podle mě vědí, kolik toho sežrat, aby si zuby obrousili senem.
    Chleba se jim slinama navlhčí v tlamě a zuby nebrousí. Granule mají u nás jako doplňkové neomezené krmivo, tak misku, někdy dvě vymetou za den určitě. Mají v tom zas popeloviny a pod. Jsou doma, nemám je kde vypustit ven, aby si to dali z trávy, nebo minerály.
    17.12.2020 22:40Bart
    Jezzabell - jj, tak mi připadá, že vědí, kdy brousit. U nás zas ty přední, jsme právě v půlce mezi broušením bruskou a to už začíná dost přerůstat, tak koušou schody, nebo ve výběhu takovou dřevěnou kostku. Chtějí to zkracovat, ale tak maximálně si zub nebo oba zuby zlomí...
    17.12.2020 23:27Jezzabell
    Bart: Zrovna před chvílí slyším z jedné arény chroupání jak od bobra, tak se jdu podívat. Vall-ík zakouslý do nohy podesty a parodova vážně bobra!
    Jak zhsnu a jdu si lehnout, tak naštěstí přestanou a jen slyším to uspávací chroupání sena. To jim denně doplňuju tak 2-3x určitě. Plné seníky. Teď přes zimu jedou jak utržený. A jak zašustím s pytlem, hned vyskáčou a popcornujou po ubykacích, hurá, nezapoměla nám doplnit!;). No na osm kluků mám min. 4 pytle (ty velké bramborové) sena na měsíc.
    18.12.2020 07:06Zbyněk
    Ashara: ono tu není moc co vrtat do hlavy:)) Morče má mít hlavně seno, v létě neomezeně trávu a seno a v zimě zeleninu - enzymy a vitamíny. Nadbytek zeleniny škodí, zdravému morčeti stačí cca 40g zeleniny ráno a 40g večer. Zuby si brousí nikoli o seno, ale kousáním, samozřejmě kousání sena vyžaduje hodně žvýkání a tím si brousí zuby. Měkký chleba zabije i losa, natož morče, tvrdý chleba nemá žádný přínos pro zuby, ale škodí celkově trávení, je to jenom stará mouka a droždí.

    Bart: to, že byli chudí zdravější, je mýtus:) Jejich životní podmínky byly celkově nezdravé, strava monotónní a chudá na živiny, takže oproti bohatým byli více nemocní. Absence bílkovin, vitamínů atd. Vidět je to dodnes v chudých částech světa. Samozřejmě boháči se pro změnu přežírali masem a celkově svůj luxus ukazovali nestřídmostí, tedy trpěli na rakoviny, dnu a podobně. Ale oproti chudým byli rozhodně zdravější a platí to i dneska u nejchudších lidí u nás - nekvalitní jídlo, podvýživa, absence kvalitní lékařské péče atd.
    18.12.2020 08:24Ashara
    Děkuju za vaše názory :-)
    Já právě četla že ani granule nejsou dostatečnou náhražkou, kvůli tomu že v nich jsou jen krátké části sena, a že jsou potřeba ta dlouhá stébla.
    Já třeba dávám zeleninu "podle voka", nevážím jí, hlavně si hlídám aby dostávali dost vitamínů, a granule dávám jen z ruky jako pamlsky. Ale naštěstí máme přes sezonu trávu.

    Jinak bohužel si nemyslím že zvíře vždycky ví co je pro něj dobré, znám koně co utekli z boxu a než se na to přišlo tak vyžrali půl sudu s ovsem, což je u nich strašnej průšvih... ale třeba maj v tomhle morčíci jiné instinkty?
    - - - - -
    P.S. ještě dodám že třeba v zahradnictví kam chodím měli dlouhou dobu ve venkovní ubikaci králíka s morčetem pohromadě, což se nemá žejo, ale kupodivu to vypadalo že měli štěstí na mírného králíka, a morčík vypadal docela spokojeně.
    No a ti byli v podstatě jen na granulích, snad nikdy jsem tam neviděla seno... morčík před nedávnem zmizel, ale bohužel nevím kolik mu bylo.
    18.12.2020 09:30Bart
    Zbyněk - no já myslela, že měli chudí docela výživnou stravu, vždyť jedi čočku, hrách, fazole, pohanku... to má hodně bílkovin a minerálů. Nějaký ty jablka určitě taky měli a uměli to zpracovat. Na zimu usušili ap. Tak nemyslela jsem úplný žebráky. Spíš jsem chtěla říct, že ta strava byla přirozenější, bez aditiv atd.

    Ashara - my jsme nemysleli, že by morčata věděla, co jíst, ale když cítí, že už ty zuby potřebují zkrátit, tak se je sami snaží nějakým způsobem o něco ubrousit. Asi pud sebezáchovy, protože vědí, že by jim pak nešlo jíst. Škoda že to nemají i u stoliček - na to pak přijdeme, když už je pozdě...

    ....a to ani ten králík neměl seno? No to je síla. Seno by tam měli mít ne jen kvůli jídlu ale i teplu...
    18.12.2020 14:48BB
    všichni: po delší době... Děkuji všem zúčastněným, kteří tu dávali typ na vynikajícího veterináře MVDr. Valeše z H-vet. Je opravdu top a jednička ve svém oboru - co se týče morčat... Kapacita. Ještě jednou všem děkuji :-) :-)
    18.12.2020 15:37Ehrena
    BB, souhlasím, ale po posledních zkušenostech musím říci, že v současnosti se k němu dostat v dohledné době, když potřebuju akutně, je skoro nemožné.
    Mám pocit, že nás to stálo život morčíka. Bohužel.
    20.12.2020 12:03Jezzabell
    Ehrena: On tam Valeš ale o víkendu nebyl, jak jste tam jeli akutně v neděli, když to začalo. Psala jsem ti i jak "přeskočit"recepci, kde to vázne.
    Bohužel se tam snaží dostat i spousta pejskařů, kteří neřeší, že je to jeden z mála specialistů na hlodavce. Je ošetří na každé veterině, ale morče bohužel ne, protože to už je speciální zaměření..
    20.12.2020 20:26Ehrena
    Jezzabell, já vím, ale snažila jsem se k němu dostat v pondělí a další dny, ne, jedině nás vzala doktorka, k němu prostě ne. A ta řešení odkládala s tím, že nemají na nás tolik času, aby zákrok mohli provést, dokud už nebylo pozdě. A k němu konkrétně jsem se dostala až ve čtvrtek, tak, jak nás před skoro 10 dny objednali.
    Není to jeho a asi ani nikoho jiného vina, jen je to teď nějak horší, než dřív, vždyť jsem se nedostala ani na Eriku, to nepamatuji, ale co si pak počít s pacientem, když to tak spěchá.
    Nevím, jestli by ho zachránili, kdyby ho vzali hned, ale sami říkali, že by měl víc šancí, a to pak člověka strašně mrzí, když sám pro to dělá všechno a takhle to dopadne.
    Dnes jsme ho byli pohřbít na chalupě na zahradě. Jen se modlím, aby nás to nečekalo znovu s Béžulkou. Nelepší se to.
    21.12.2020 07:20Zbyněk
    Ehrena: u morčátek jsem už pochopil jednu věc - jsou to křehká zvířátka a pokud toho mají na sobě víc, než mohou unést, je lepší to ukončit včas. Chlupáč netrpí, to jenom my po něm truchlíme, ale pro něj je to lepší, než se trápit. Někdy se věci ději tak, jak mají a nic s tím nenaděláš, prostě to nejde za žádnou cenu, nedostaneš se k tomu nejlepšímu doktorovi a hlavou zeď neprorazíš. Často udržujeme try naše miláčky na hraně přežití, v dobré víře, že je to pro jejich dobro, ale pokud mají vyšší věk a je to víc trápení, než užitku, potom nemá smysl to zkoušet za každou cenu. Hlavou zeď neprorazíš. Škoda, že tu jsou tak krátce, ale je to jejich nastavení. Nedávno jsem raději uspal svojí nejmilejší samičku včas, nechtěl jsem, aby se trápila ochrnutá, jako její maminka. Je potřeba odhadnout, kdy to má smysl a kdy ne. U důchodců je potřeba smířit se s realitou a netrápit je. Na přímou otázku přímá odpověď, "pane doktore, co byste udělal vy?"
    - - - - -
    Valeš je dobrý a díky tomu iu přetížený. Na Hůrce onemocněla Sekyrová a už nemá smysl tam jezdit. Na Vetcenrtu je Boštička a někdy externistka, která je skvělá. Erika pouze v nouzi nejvyšší, Kasanová je k ničemu, je to robot, nemá to, co Valeš a spol.
    - - - - -
    Bart: to ani náhodu. Tedy já nejsem žádný historik, ale až do doby Marie Terezie byly dvě vrstvy lidí - extrémně bohatí a extrémně chudí. nejširší vrstvy byly chudé a vypěstovali si maximálně brambory, zelí, kapustu a hrách. Občas králík, koza, ovce, ale spíš ti bohatší sedláci. Bílkovin bylo málo, strava chudá, život krátký - průměrná doba života chudiny cca 28 let! Dětská úmrtnost extrémní - až 85%. Průmyslová revoluce v podstatě nahradila šlechtu kapitalisty, ale chudoba se nezmenšila, naopak se zhoršilo životní prostředí. Veliký skok ve zmenšení celosvětové chudoby nastal paradoxně až po druhé světové válce. Věda a sociální pokrok. Myslím, že jsem rád za život v dnešní době a ne ve středověku :)
    21.12.2020 09:13Ehrena
    Zbyněk, no však jsem to taky ukončila já, nenechala jsem ho dál trápit, ale kdyby ho vzali na další vyšetření a případný další zákrok včas, nemuselo k tomu dojít, byly to původně jen přerostlé stoličky.
    Jinak byl naprosto zdravý, všechny testy OK, teda ty dle papírku. Jenže se mu tam po prvním zákroku patrně dostala infekce, nejedl sám dál a přes veškerou snahu mě na kontrolu nevzali dřív, než bylo pozdě.
    - - - - -
    Nedávám jim to za vinu, mají toho opravdu hodně a jsou taky jen lidi.
    Ale přesto mě to strašně bolí, teď o Vánocích je to pěkná ťafka a dopředu taková beznaděj, že se to může příště opakovat znovu.
    21.12.2020 11:49Zbyněk
    Ehrena: já to všechno znám. Hlavně tu beznaděj, bohužel se dědouškama a babičkama je to vždycky sázka do loterie. Děláme, co můžeme, prostě musíme doufat
    21.12.2020 12:35Ehrena
    Zbyněk, Niki zas tak moc dědoušek nebyl, dle informací bývalého majitele mu bylo max.5 let. Možná ani ne celých. O to víc jsem z toho vedle. :(
    21.12.2020 16:03Zbyněk
    Ehrena: čtyři až pět let je bohužel pro řadu morčátek limitující věk. Projeví se v něm většina fatálních problémů. Měl jsem devítiletou samičku a také úmrtí v roce a půl, nic s tím nenaděláme :(
    21.12.2020 17:59Mollynka
    Nedávno sem sem psala ohledně průjmu no paní veterinářka co je specializací na hlodavce našla obří cystu :( která je velká jak skoro její tělíčko.Řekla že to tlačí na střeva proto má bobky i průjem.Dává jí pár měsíců.:( Má tu někdo zkušenosti z cystama jak dlouho vám morčátko třeba vydrželo?
    - - - - -
    operaci nedoporučila ,nebot by mohla umřít na tu narkozu.Hlavně je jí 3 a kousek.
    22.12.2020 05:36Zbyněk
    Mollynka: nějak se mi ta informace nezdá:) Nevím, jestli jsi viděla morče uvnitř, ale tam opravdu není moc místa, rozhodně ne na cystu, velikou jako morče. Obří cysta může morče ucpat, takže nebobkuje, ale průjem, způsobený cystou, je zajímavá teorie. Ani mi není jasné, proč by morčátko nemělo přežít narkózu. V každém případě takto fungovat nemůže! Trápí se, pokud má tak nemocné srdíčko, že by nepřežilo operaci, tak ho nech uspat hned, aby se netrápilo! A jestliže má srdíčko v pořádku, tak si najdi jinou kliniku a nech cystu vyndat. Praha - H-Vet, Vetcentrum, vets4pets, AAvet.cz Brno Jekl
    22.12.2020 11:02Mininkaa
    Zbynek: nevím jak vaše morčátka ale moje 2 po narkóze umřeli.a to šlo jen o zoubky a po 1 dnu od narkozy umreli.Paní doktorka moc dobře ví že se to dá odoperovat ale ona sama mi říkala že pokaždé když operuje morčátko tak do dne pak umře nebot to srdíčko nedá tu narkozu.Jinak sem z lHavířova a byla sem na veterině :care4pet.Jinak morčátko papá,běhá,je štastná rothodně není na uspání a netrápíse.
    - - - - -
    Srdíčko nemá nemocné to sem nikde nepsala, jen má cystu u vaječníku a u střev které tlačí na ty střeva.Velikostně je to obří ale jak říkám asi ani u jiného doktora bych jí nenechala jít pod kudlu když žije jako zdravá morčečinka.Kdyby nepapala,nejedla tak bych na operaci šla.
    22.12.2020 11:04Veronika5
    Miminka: Mně teda morče vždycky narkózu zvládlo bez problémů. Morče by pokud možno mělo mít inhalační narkózu. Jdi na jinou veterinu - morčata se operují často a opravdu není pravidlem, že by po operaci umírala. To se stává výjimečně. Vyplatí se zajet někam na opravdu specializovanou kliniku, kde jsou zvyklí operovat morčata.
    - - - - -
    Až přestane běhat a žrát, pak, jak píšeš, už bude malá pravděpodobnost že operaci zvládne a po ní se vrátí do normálního stavu.
    22.12.2020 11:16Mininkaa
    No já narkóze nevěřím ,obě a to měli rok a umřeli tak se toho bojím dát ji pod kudlu . Takto může aspon dožít jako zdravá než imřít na narkozu.Dost se toho bojím.Jestli mi doporučíte někoho kde je kolem ostravy.Brno je pro mě daleko cestovat s morčetem vlakem neli autobusem xxx hodin.
    22.12.2020 12:47Zbyněk
    Mininkaa: morčata chovám téměř sedm let a za tu dobu jsem jich nechával operovat spousty - kastrace, močové kameny, ucpané mazové žlázky atd. Ani jednou mi morče po narkóze neumřelo! V lednu mi operovali šestiletou samičku s těžce nemocným srdíčkem a zvládla to také, pouze se pak srdíčko zhoršilo. Tedy chce to bez legrace zvolit jinou kliniku a cystu vyndat co nejdříve!
    22.12.2020 13:58Mininkaa
    No jenže nemám řidičák a ani nikdo kolem takže opakuji ,jestli někdo ví kolem ostravy veterinu , řekněte nebot do prahy bych musela vlakem a to by mi umřela cestou tolik hodin.
    - - - - -
    Ostrava je 3 největší město v čr a tak doufám že tu je veterina co je na morče? Jinak se teda poptam znovu jak dlouho může morče dožít z cystou? Když operaci mi doporučujete jinde ale veterinu už jen v praze.
    22.12.2020 19:54Bart
    Mininkaa - ty si to neumíš vygooglit? Tak např:
    http://www.vetcentrum.net/
    https://www.edb.cz/clanek-6093-veterinarni-klinika-a-veterinarni-pohotovost-ostrava-to-nejlepsi-pro-vaseho-mazlicka
    http://vetova.cz/
    http://www.vetpark.eu/
    https://www.klinika-yorica.cz/nabizime
    http://www.vetklinika-nytra.cz/
    http://www.veterinavitkovice.cz/index.php/cs/

    Pořádně si nastuduj, na co se zaměřují a co nabízejí, aby se tam zaměřovali i na malá zvířátka. Mně připadá nejlepší ta první. Jinak mně taky dvě morčátka při narkóze umřela, ale taky mám morčata, která měla narkózu i po měsíci znovu. Co by měla říkat Jezzabell, ta je má v narkóze každou chvíli. Já se taky po těch prvních zkušenostech bála, ale když máš přerostlé stoličky nebo absces, tak si prostě nemůžeš vybírat a musíš jít do toho, ať chceš nebo ne.
    22.12.2020 20:35Lina
    Mininkaa - určitě bych si nejdřív na danou veterinu zavolala a popsala jim, co potřebuji (zkušenosti s morčaty, inhalační narkózu, samička má cystu, atd.)
    Ono řešit, že morčátko "dožije jako zdravé", je trochu mimo mísu, protože ono prostě zdravé není. Nikdy si netroufám říct, jak co v danou chvíli zvíře cítí. Chápu tvoje obavy, ale určitě bych to zkusila, pokud to mám říct naplno, co jí může potkat horšího, než že zahrabe packami? Což by se tedy tak jako tak stalo, kdyby se jí pomoci nedostalo, navíc v bolestech atd.
    Navíc nechci podceňovat paní veterinářku, ale ona ta velikost cysty třeba taky nemusí být tak horká. Mně na jedné poměrně známé veterině řekli, že se králíkovi houpou všechny zuby a že ještě dva měsíce a budeme je muset vytáhnout, na druhé se úplně zděsili, že králík má na svůj věk zuby jak krokodýl, a kompletně ozuben žil ještě pět let.
    23.12.2020 13:54Mininkaa
    Barte- ano umím googlit i sem psala na některé veteriny ale jak mám asi vedět která je dobrá?Vyzkoušela sem z celou rodinou asi 10 veterin i na psy a všechny byli na velké prd.Takže ano hledat na netu umí každej blb ale já bych ráda někoho ověřeného.
    Lina- napsala sem na veterinu kde má rengen, jestli dělají tu narkozu inhalační a ano dělají.Nemyslím si že paní doktorka je zlá nebot recenze má dobré i na hlodavce.Hlavně konečně něco s morčátkem udělala na jinačích ji kukla na břicho a je zdravá.Uvažuji nad tou operací ale nechci o ní ted na vánoce přijít.
    - - - - -
    Barte- Psala sem na veterinu tu z toho seznamu jak ste doporučil.Píšou že operace je nutná ale píšou přesně to co mi říkala i na tamté veterině.Ohledně anestezie že morče je citlivé a že na ní může umřít že at si operaci rozmyslím To mi napsala ta Veterina vetcentrum.net.
    23.12.2020 16:52Zbyněk
    Bart: velmi dobrá práce!!
    24.12.2020 08:41Bart
    Teda lidi, ty morčata mají a fakt blbej smysl pro humor!!! To fakt dělaj naschvál nebo už nevím.... Dopoledne jsem byla doma, všechno v pořádku, oba normálně jedli. Pak jsem šla do práce, naštěstí na zkrácenou službu. Vrátím se v 16.30, dám jim hromádku nakrájenýho salátu, protože mají od pondělí zase obroušený přední zuby, a jeden se hned do toho pustil a druhej nic, ležel k tomu zadkem. Tak jsem ho otočila, jako, že tam má jídlo a on se zase otočil k jídlu zadkem. Tak si říkám, co to sakra je? Zkouším mu dávat z ruky všechno možný a nic. Na plíně na zemi sedí jak ovce, hlavu sklopenou a že prý nic nechce. Tak jsem mu promačkala břicho, to bylo ale měkké a hned jsem mazala udělat kaši z granulí Trovet a ovesných vloček. A to jsem chtěla dělat salát, polévku a punč, protože zítra jdu zase do práce.... Ale ani o kaši moc zájem nebyl. Sice něco snědl, ale seděl mi na klíně stočený do klubíčka a žádný zájem. Násilím narvané seno do tlamy si pacou vyndával, tak jsem byla docela v pr..... Hned jsem začala pro jistotu hledat, kde mají nonstop veterinu, protože v té naší nemají až do pondělí otevřeno a začala jsem mít podezření na přerostlé stoličky, ale zase mi bylo divný, že s sebou nějak divně občas škube. Pak mě napadlo dát mu Meloxidyl, co ještě máme v zásobě a hned nastala změna. Najednou začal být aktivnější, hned měl pod sebou bobky - kupodivu normální, ne ty rozmatlaný hromady. Z ruky si vzal rajče, potom okurku a nakonec začal jíst seno. No a postupně se všechno vártilo k normálu. Teď jsem mu dávala zbytek kaše, málem mi sežral celou stříkačku, ožral tu hustou kaši z gumy na pístu, vrhal se po lžičce, když jsem chtěla do stříkačky zbytek nabrat a div neskočil do misky s tím zbytkem kaše. To si fakt už dělá prde..... Já dneska nevím, co dřív a on si něco vymyslí. To by mě zajímalo, co mu teda bylo. Tak jsem oba nadopovala Celaskonem a doufám, že nebudeme muset o svátcích na pohotovost. Opravdu si umějí vybrat dobu!!!
    - - - - -
    mají ale fakt
    - - - - -
    Tak ráno dobrý, už čekal na jídlo, jen jsme vylezli z postele!!! Ale musel mě prostě včera vybláznit!!!

    Všem Vám posíláme malou modlitbičku za lepší rok 2021
    https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=34867
    24.12.2020 12:52Ehrena
    Přeji vám všem i vašim mazlíčkům krásné a spokojené prožití vánočních svátků a hlavně hodně zdraví. My máme bohužel letos smutné Vánoce, Niki nám odešel týden před Vánoci a je to moc živé, moc nám chybí, i ostatní, co nás tento rok opustili. :(
    25.12.2020 06:53Zbyněk
    Bart: přijde mi to, jako by ho bolelo bříško, Meloxidyl potlačil bolest, on se vybobkoval a ok, ale je to tedy zázrak, to já už bych letěl na pohotovost:) Takže to dobře dopadlo. Ony si ty potvory zásadně simulují v nejnemožnější možnou dobu:))
    25.12.2020 13:45Veronika5
    Zbyněk: Potvrzuji! Nám se dnes na Boží hod ucpal a nafouknul králík!!! Grrrr! Naprosto bez příčiny, řešíme ho od rána, na Erice byla Vozková, a já poprvé v životě dokrmuju.... Teda - můj příští králík bude už jedině velkej nezakrslej - zakrslíci jsou i při nejlepší péči děsně poruchoví....
    25.12.2020 13:56Jezzabell
    Ehrena: mě chybí i ti, co odešli první..Každé Vánoce jim všem nesu chvojí na hrobečky..Byli to profesoři. Ale máme další kamarády, se kterými sdílíme radosti i další životní příběhy.
    Včera jsem byla s Lancíkem a Zedíkem na kontrole. Oba jsou zralí v lednu na operace.
    Lancíka zas bolí čelist a nenechá si na to sáhnout, aniž by nenaříkal. Zedíkovi se tlamka hojí pomalu a přerůstají mu pomalu zuby, jak ho to bolí a nekouše seno.
    Játra jsou naštěstí v pořádku, ťukyťuk!!! Ale nesmí víc Meloxidylu, a ještě bere atb.
    Takže tady šílim svátky nesvátky, patlám se v kašičkách a drtím léky a když je vidim, jak je to pořád bolí, je mi z toho na nervy..
    25.12.2020 19:44Bart
    Ježiš, to jsou teda Vánoce, koukám. Ještě že jsem toho našeho Nica "rozchodila" a nikam jsme nemuseli. Co se ještě u koho do konce roku objeví, proboha!!!! Doufejme, že už snad nic!!!
    26.12.2020 06:18Zbyněk
    Veroinika5: velký králík?:) Ti ale nemají v genech příchylnost k člověku, jsou to poděsové stejně, jako cuy morčata:) Hlavně, že jste to zvládli, to byl sameček? On je víc poruchový, než Tonička, že? My zase jedeme v močácích, ráno a večer patnáct stříkaček pěti potvorám:)

    Bart: časem jsem si doma vybudoval morčecí lékárnu, ono se to hodí po nocích a o svátcích, plus nemusím v noci poslouchat nejistá slova "ale já vůbec nevím, co mám s morčetem dělat, já jsem na psy a kočky":)
    26.12.2020 10:14Veronika5
    Zbyněk: Ano, Bertík. On je nějak celý chabrus. Tonička je mohutnější a celkově odolnější... Vlastně mi to včera potvrdila i Vozková - Bertík se jí moc líbil, což jsem při jejím obvykle řízeném přístupu zírala, a říkala, že u něj problémy s ušima, trávením apod. jsou "daň za to, že je někdo malej a hezkej". Prý nejlépe je na tom králík, co má cca 3-4 kg, ti větší že zas maj problémy z toho, že jsou moc velcí. Jinak s tou příchylností nevím, nikdy jsem o tom neslyšela - vím, že někteří velkého králíka doma chovají, v extrémním případě i nějaké obří plemeno, a říkají, že velký králík je stejný pohodář jako zakrslík, někdy i klidnější a méně temperamentní. No za nás - příště jedeme fakt k někomu do králíkárny - králík Luciáš se ucpal a už ho nešlo rozchodit, Bertík se ucpal a snad to vede dobré (ťuk ťuk), Bertíkovi je i špatně po každém očkování.... Myslím, že to za menší velikost nestojí...
    - - - - -
    S močáky držíme palce! Zkoušel jsi vše dezinfikovat? A opravdu jim nemůže být zima od podlahy, netáhne tam třeba? To přeci musí mít nějaký důvod...
    26.12.2020 17:21Zbyněk
    Veronika5: babička obludy chovala a fakt to nebyli mazlíčci:) Naopak jsme měli osm let zakrslou samičku, ta byla jak pejsek a zdraví jí začalo zlobit až po sedmém roce. Máš pravdu v tom, že Bertík asi nemá dobrý kořínek, ale tak uvidíte, je potřeba mít doma Degan, pokud na to trpí. To časem vychytáš, hlavně že jste byli doma!
    Nemá to fyzickou příčinu, to vím určitě, nejsou příbuzní a od podlahy mají super izolaci! Vrká mi tady nejnovější přírůstek, čtyřměsíční samička, černá jak vítkovický koks, sedmá členka smečky :)
    26.12.2020 20:40Veronika5
    Zbyněk: No tak to gratulujeme k přírůstku ;)!
    27.12.2020 16:10Zbyněk
    Veronika5: děkujeme :) Máme zpátky Adélku, fotky pošlu na WhatsApp :)
    29.12.2020 20:17Mininkaa
    Tak morčátko je po operaci cysty ale nepapa ☹️,takže ji na veterině dokrmují rodicarem.Doufám že to byla dobrá volba ta operace.Hrozně se bojím.Zítra jdu za ní kouknout se.
    30.12.2020 13:00bauli
    Prosím o radu. V jakém poměru ředíte betadinu na potírání zánětu pysku u morčíka.
    Dnes jsem objevila malou ranku jakoby veprostřed pod čumáčkem.Je čistá tak nevím zda se třeba nezranil o něco,ale preventivně bych chtěla dát tu betadinu.
    Děkuji.
    31.12.2020 09:37Ehrena
    Bauli, já vždycky ředím Betadinu tak, aby byla barvy čaje.
    - - - - -
    A zkus přidávat pár dní ještě vit.C.
    - - - - -
    Mininkaa, držíme palce, jak to vypadá se samičkou?
    31.12.2020 09:50bauli
    Ehrena děkuji,cečko mám ,zkusím i to,snad to je jen nějaké škrábnutí a zahojí se bez problémů,ale nechci nic zanedbat.
    31.12.2020 10:31Cidik
    Máme malá morčátka - kdo chce jukněte :) https://www.kralici.cz/morcata/alba.asp?a=34869
    31.12.2020 12:02Mininkaa
    Ehrena , morčátko sem si domů donesla před hodinkou z veteriny.Morčátko pije a papká teda zatím je naštvaná a nechce nic papat ale napaječku už tu cumlá jako pokaždé.Dala sem jí jeden salátek a ten spapala.Takže si myslím že do večera se rozpapá až přestane být naštvaná.
    31.12.2020 13:31Ma.jka
    Zdravím,
    mohli byste mi poradit, jestli mohu dát morčatům krmivo pro činčily? Může v tom být něco, co by mohlo morčatům ublížit?
    Děkuji.
    31.12.2020 14:04Jezzabell
    Teda ráda bych napsala Šťastný Nový rok, ale dnes ráno se mi tak rozkrvácel Vall-ík, že mám po náladě něco slavit!:(
    Ještě jsem je s Bondíkem schválně oddělila na dopol., každého na pleny zvlášť, abych měla fakt jistotu. No, nasadila jsem atb (ještě, že jsem nafasovala celou krabičku mezi svátky. Lancík se Zedem mají zas průjem, tak je druhý den cpu v mezičasech attapectinem.
    Kurnik, to jsou svátky!!!
    31.12.2020 22:10kvikvi
    Preju vsem morcatkum a jejich ustaranym majitelum, aby se to spatne v lepsi a dobre obratilo.Kez v novem roce uslysime jen vesele kvikani, predeni, kvokani a brumlani...Klid a zdravi vam vsem!