od přezdívky:     pouze důležité
s obrázkem
s www odkazem
 obsahuje slova:
za poslední  týden měsíc půl rok rok všechny
Hledání v archivu diskuze 
Zpět na seznam měsíců 
 
  • Obsah diskuze pro měsíc Listopad v roce 2003
  • Zobrazuji 68 zaznamu.
  • 1.11.2003 13:14Sasha
    Ahoj lidi,
    mam nemocnou samicku paviho ocka. Tri z peti mely uplne nepohyblivy ocasek, takovy stazeny pod sebe a tahlo je to dolu. Dve se z toho vice-mene dostaly, jen ta treti vypada zle. Zadne trepeni ploutvi, zadne vyrazky. Cim to je? Poradite mi?
    1.11.2003 20:54Michal
    Libb - 27.10.2003 07:28
    Moje bojovnice plave poslední dobou nějak často u dna, ale nevím, jestli je něco špatně nebo je to třeba jen příznak podzimu...

    Když nejde o život jde o ho,..:-) Už jsem Ti to psal asi 20x, že máš na můj vkus přeplácaný akvárko a prostě tetry bych k mečovkám nedal a betta bojovnice je moc krásná na to, aby se rvala ve společném akvárku s mečovkama,..ale dělej jak chceš,...bye,...nechci být zase vychovatel a potížista,...
    2.11.2003 12:07Libb
    che che, mečovky vychcípaly dávno a betta dnes ráno :-(
    vyházel jsem včera napadené rostliny, zasadil 3 nové, co jsem dostal, akvárko je teď docela málo zarostlé. Akorát bojovnice asi nedala ten stres při čištění. Nechtěl jsem ji lovit ven, že by z toho byla ve stresu - možná jsem měl...
    Včera jsem fotil akvárka, možná se to bude někomu líbít
    http://www.volny.cz/libb/akvarka/
    2.11.2003 20:52Petra
    Libb:
    Ty fotky jsou moc krásný! :-). Fakt mě štveš ;-), tobě tak budu ještě někdy radit s focením.
    Beťák to asi vzdal, mně teď taky po čištění chcíplo několik zlatých pavích ok. Byla jsem z toho dost vedle, netušila jsem, co se jim mohlo stát, ale chytly nějakou plíseň a přes veškerou léčbu odešly. Mám od nich teď jen pár mladých.

    Byla jsem na burze a koupila jsem si 3 páry malinkých barevných živorodek, které se docela hezky množí. Jen jsem nenašla, co je to za druh. Příště se dotyčnému prodávajícímu lépe podívám na cedulku. Mladé to ale má po málo kouscích, někdy mi přijde že jen jedno denně, podobně jako u H. formosa, samičky jsou podobné, saečci mají po těle různobarevné proužky - oranžové, modré, zelené, černé... Netušíte někdo, co to je?
    3.11.2003 07:32Libb
    Petra
    Dík za pochvalu :-) Ještě sem si všimnul, že jedno danio má na těle červený flíček, nevím jestli to je nějaká nemoc nebo zranení (dost lítali po akvárku při tom odkazování, mohl se škrábnout nebo ho někdo kousnout...?)
    3.11.2003 08:32Pája
    Sasha:
    Bohužel mě nic nenapadá. Páví očka hlavně samičky mají dost problémů, hlavně po porodu někdy bývají pohublé, stažené ploutve apod. ... některé uhynou, některé se dají dohromady. Někdy mívají i problémy s páteří = jsou hrbaté , také po porodu .

    Libb:
    Já jsem bojovníka přemístila s 6 l do 65 l a dala jsem mu tam 3 samičky ..... tak si užívá. Jinak tam mám 10 malých pancéřníčků, párek acistrusů + sem tam prcek a 1 platu = ta je nesmrtelná, patří k interiéru akvárka a za chvilku začne porůstat mechem .... .

    Petra:
    Živorodka trpasličí ?

    Tak mám další 2 mloky .... černošedé. Časem budu asi muset pořídit větší akvárko. Zatím mají cca 10 cm a jsou 4 v 85 l a vypadají spokojeně.
    3.11.2003 09:04Sasha
    Diky Pajo za podporu. Rybicka uz je v panu. Ale nemuzu ji nikde najit. Pavi ocka se prece nezerou? Nemam tam zase tak moc rostlin, abych ji nevidela. Asi se prevtelila do sneka. Jo, lidi, co mam delat se sneckama, mnozi se jako divi, vsude mam nastlano vajickama.
    3.11.2003 10:19Libb
    Sasha:
    já přebytečné šneky vyhodil, nechal jsem jen 2, to snad zvládnu udržet pod kontrolou. Ale kdyby žrali ty řasy co mám v akvárku, tak jich tam nechám i 100 :-(
    3.11.2003 10:47Pája
    Sasha:
    Odkud jsi ? Já bere šneky jakékoliv množství pro čtverzubce (nafukovací rybka se zubama ) , ten je má moc rád a je to jeho hlavní krmivo !
    Když Ti rybka chcípne sežerou ji ostatní ryby (včetně pavích oček) nebo šneci ..... .

    Libb:
    Takový plýtvání ! Škoda, že jseš tak daleko beru šneky v jakémkoliv množství !!!!!
    - - - - -
    Sasha:
    No a jestli se Ti přemnožují šneci tak není něco v akvárku v pořádku = moc krmení, řasy atd.
    3.11.2003 11:24Libb
    Pája:
    já je vyhodil jen 4
    šneci se přemnožují snad vždycky, aspoň co jsem slyšel...
    3.11.2003 11:52Pája
    Libb:
    Ne ve zdravém akvárku se šneci nepřemnožují ! Udržují se v normě. Bohužel mám všechna akvárka zdravá .... a tak musím šneky množit ve zvláštních nádržkách ..... , ale Baky potřebuje více a více a více !
    3.11.2003 13:48petrr
    Je tu někdo?
    3.11.2003 14:07Libb
    petrr
    tohle je diskuze, ne chat - takže šance, že tu někoho potkáš, je docela malá. ale klidně se ptej, pokud něco potřebuješ a po nějaké době se sem vrať, teřba tu už bude odpověď.
    - - - - -
    Pája:
    a jak se starat o externí filtr? Mám tam molitan, nad ním uhlí a nahoře nějaký štěrk v sáčku. Molitan a sáček peru, ale co s tím uhlím? Měnit ho co týden by vyšlo moc draho, a když ho vyperu, tak nevím jestli bude ještě účinné
    3.11.2003 14:23Pája
    Libb:
    Šmarjá ! Uhlí se po týdnu vyhazuje !!!! Nedá se vyprat ! Bude Ti vylučovat škodlivé látky, hned ho vyhoď !!!!!!! Uhlí se většinou dává při založení akvárka na první týdny a nebo při problémech v akvárku či při chovu choulostivých ryb. V Tvém případě ho už nemusíš používat .
    - - - - -
    Libb:
    Externí ? To myslíš vnitřní nebo vnější filtr ?! Vnitřní se pere každý týden až 14 dnů (dle velikosti náplně) . Jinak místo uhlí dej akvarijní vatu (ta se, ale taky po týdnu vyhazuje) ten pytlík se štěrkem, no nevim co si pod tim mám představit ...aby to náhodou taky nebyla třeba proti dusíkatá drť co se po týdnu taky vyhazuje ..... .
    U vnějšího filtru záleží hodně na objemu náplně a jakou máš náplň. Já mám náplň 6 l ( vata,molitan (modrý), keramika, drť, molitan, vata, ) čistim ho tak jednou za měsíc a někdo mi i říká, že je to až zbytečně často .... je určen na 600 l a mám 300 l .
    3.11.2003 17:05safzel
    Zdarec lidi, chci se jenom zeptat, jestli někdo neví cenu automatických krmítek pro ryby???
    4.11.2003 08:57pavel
    Sůl - ano či ne?
    Tak pořád nemám jasno, jak je to s přidáním soli do vody ve sladkovodním akváriu. Když jsem ho zakládal, tak jsem tam, dle rady prodavače, dal na 100 litrů vody skoro tři plné lžíce soli, ale díky dalším výměnám vody bez dalšího přidávání soli už je koncentrace asi blízko nuly.
    Když čtu knížky, včetně velice pěkného rádce od firmy sera, tak se nikde nepíše o přidání soli ani čárka. Dávají se různé vodičky (Start, Aqutan, AQUA plus, atd.) ale že by se mělo dát alespoň zrnko soli - v knížkách a článcích, které jsem četl, ani náznak. Tak nevím, zda se sůl má dávat, či ne, jaká sůl a kolik? Udělá mi v tom někdo trochu jasno? Děkuji, Pavel.
    4.11.2003 10:39Vai
    Ano i ne. .-)
    Ano - pro ryby z brakických a velmi tvrdých vod je přidávání soli vhodné neli nezbytné.
    Ano - pouze při léčení konkrétní nemoci, koncentrace soli ve vodě zvyšuje u ryb tvorbu slizu, a tím mají případní parazité ztížené uchycení, zvyšuje se dále osmotický tlak ve vodě, což může také působit na některé parazity tím, že je to zahubí.
    Ne - pro běžné ryby původem z měkkých, polotvrdých vod je to zbytečné, pro rostliny také, sůl totiž zvyšuje tvrdost vody
    Ne - preventivně, pro jistotu - také zbytečné, raději se zaměřit na prevenci jinak - pravidelná údržba, odkalování, výměna části vody, nepřekrmování, apod.
    4.11.2003 10:55pavel
    Vai: děkuji za odpověď. Proč to takto logicky nemůžou napsat v návodech pro začáteřčníky?! Pavel.
    - - - - -
    Lépe řečeno pro začátečníky!
    4.11.2003 11:43Libb
    Pája:
    Hm, ono to si není uhlí, co tam mám...jsou to takové tmavě hnědé kuličky, prý to má vydržet tak 3 měsíce... Je to vnejší filtr. Ten sáček s drtí je tam asi hlavně proto, že jinak by voda vyplavila ty kuličky. Já to nafotím, to asi bude nejlepší :-)
    4.11.2003 11:56Pája
    Pavel:
    Sůl mají rádi např. živorodky, gavúnci, cichlidy (afrika) apod. ryby z tvrdších vod .( Brakické určitě nemáš ... = poloslané. ) Osobně dávám 1 kávovou lžičku soli na 10 l vody, ale pozor na mě já sů solič bývalý brakista = 1 pol. lžíce na 10 l a více ... ..
    Rybám z měkkých vod (terčovci apod. ,rašelina) bych sůl nedávala , ale u nich Ti moc neporadim, protože ty nechovám, zatim.
    Studenovodnim závojnatkám , mlokům dávám jen 1 kávovou lžičku soli na 50 l .
    - - - - -
    Libb:
    Kvůli mě to nefoť, já fotky stejně moc nevidim. Uhlí = malé hranaté černé kousky.
    Ty asi budeš mít opravdu něco jiného. Rozhodně se řiď radami výrobce, když píše za 3 měsíce vyhodit tak to vyhoď.
    4.11.2003 13:28Vai
    Pája, pavel
    Ještě k té soli. Ano, uvedené druhy ryb snášejí dobře mírné přisolení (i když výjimkou se najdou, a u afrických cichlid je to také kontroverzní), ale pozor - závisí to také na tvrdosti používané vstupní vody. Tzn. pokud je tvrdost vody nižší, polotvrdá voda apod. je vhodné či žádoucí klidně bez obav přisolit, avšak u tvrdých a velmi tvrdých vod je přidávání soli naprosto zbytečné - solí, nejen NaCl, je tam už tak dost.
    4.11.2003 18:40Zz
    Pavel, Vai:
    mě radili staří akvaristé přidávat sůl do akvárka při přemnožení řas nebo při zákalu. Radili tak hrst soli na 100l.
    5.11.2003 07:42Libb
    Zz:
    asi mám nějaké solnomilné řasy... :-(
    5.11.2003 08:26Pája
    Libb a Zz:
    Cha chá ! Jak které řasy ..... . Ale mohu říci, že jsem drbala kořeny a kmeny a jeskyňku .... a řasy se držely jak klíště .... tak jsem uvedené předměty ponořila na 2 hodinky do teplé vody se solí (asi tak 1/4 kg na 10 l .... ) . Pak jsem je opláchla a vrátila do akvária .... a řasy tam stále byly ....., ale po cca 5 dnech odpadly a nejsou ..... HURÁ ! Oni zas vyrostou ......no .
    5.11.2003 10:34Zz
    Pája, Libb:
    no dobrá, uznávám že řasy jsou nezničitelné, ale proti bílému zákalu je sůl naprosto nejlepší....
    6.11.2003 07:49Libb
    Asi mám v akvárku řasy dvoje. Jedny nechutné pevné černé a pak takové hnědé, spíš jako špína nebo starý prach... Uvidíme jak dopadne boj, ty druhé mapadly poslední exemplář hnědovky - asi budu bez hnědovek :-(
    6.11.2003 16:49mony
    ahoj,chtěla bych se zeptat jaké máte zkušenosti s akvarijními raky.
    - - - - -
    račici mam asi měsíc a ona to zvládá pěkně rychle,už budu mít třetí "vrh"mladých ráčků:)
    9.11.2003 19:56Petrik
    DARUJE NEKDO NEBO EVENT. PRODA NEJAKE AKVARIJNI ROSTLINKY? pROSIM OZVETE SE NA MAIL : arcan@post.cz PREDEM DEKUJI VSEM, KTERI MI NECO NABIDNOU
    10.11.2003 08:56pavel
    První dojem z použití UV lampy (sterilizátoru). Marně jsem odposud od založení akvária před cca 2 měsíci bojoval se zákalem, jak jsem to několikrát popisoval, bylo to něco jako jemný prach ve vodě. Po radách, které jsem dostal a po mnoha pokusech o: výměnu velké části vody, použití soli, použití přípravku NUTRAFIN waste CONTROL (proti zahnívajícím zbytkům), přípravku sera AQUARIACLEAR (proti nálevníkům), po instalaci výkonnějšího filtru (místo vnitřního FLUVAL 3, dodávaného v setu akvária, zakoupen venkovní FLUVAL 104 (akvárium mám 100 litrové)), vše marnost nad marnost, slabě mléčný zákal a vznášející se něco bylo neporazitelné. Investoval jsem tedy finance do UV sterilizátoru. Do provozu byl uveden v sobotu dopoledne (čerpadlo prohání vodu lampou s průtokem cca 200 l/hod). Po 24hodinách, to je když se mi akvárium v neděli dopoledne rozsvítilo, jsem byl téměř šokován - v akváriu je nádherná, křišťálová voda, rybičky nadšeně dovádějí, zkrátka havaj. Lampa není zrovna laciná, s čerpadýlkem mě vyšla na cca 3.500,- Kč, ale vzhledem k tomu, že se občas může vyskytnout problém (nemoci, řasy, a kdo ví ci ještě), tak to nepovažuji za vyhozené peníze, už jen proto, že mě bylo líto těch rybiček. Zkrátka i ony mají snad nárok na slušné životní prostředí. Tak to je první zkušenost s UV lampou, zatím ahoj. Pavel.
    10.11.2003 11:51Zach
    Chcu si slepit takovy menší akvarko.Tak 40*40*70 cm(112 litrů). Myslite,že bude stačit sklotluušťky 6 mm?Diky.Zach
    10.11.2003 12:56Zz
    Zach:
    no, mě se to zda docela málo... 112 litrů za není zanedbatelný tlak.
    10.11.2003 13:24Vai
    OK - sklo o tloušťce 6 mm na akvárium 70x40x40 cm bude stačit bez problémů.
    viz tu :
    http://www.sweb.cz/mvai/zac.htm#vyber
    10.11.2003 15:05Pája
    Pavel:
    No a já zas slyšela názor, že tydle lampy vytvářejí pro rybky nepřirozené "skleníkové "prostředí a tím je vlastně poškozují a nedej bože, aby se taková rybka či její potomci dostaly do akvárka bez UV lampy .....
    10.11.2003 16:37Vai
    Pája - dnes 15:05, pavel - dnes 08:56
    Souhlas s Pájou, představte si u takového chovatele podobné sterilní prostředí (nejen UV lampa, ale i preventivní podávání antibiotik a různých léčiv apod.), velmi nízká úmrtnost odchovávaných ryb a tím i vysoká produktivita takového chovu příp. i tomu odpovídající zvýšení zisku. Pak zákazník koupí uvedené rybky v akvaristice, a kolik z takových ryb vydrží a jak dlouho ? Předpokládejme přitom vyhovující podmínky u konečného spotřebitele-akvaristy. Je několik cest, buď se vydat dražší cestou na nákup podobných UV sterilizátorů, preventivních přípravků, léčiv apod. a udržovat tak dál nepřirozené sterilní podmínky v akváriu nebo zvolit druhou, možná o něco levnější cestu, kdy při dodržení několika základních podmínek a dostatku trpělivosti jde vytvořit také fungující akvárium, ale s tím, že vše bude trvat možná o něco déle, některé zakoupené ryby uhynou, ale mnohé, a nejen ty nejodolnější, z nich určitě vydrží.
    Zkuste si předsavit, co vše musí ryby vydržet ve volné přírodě (dravci, nemoci, rozmary počasí a díky tomu stres apod.), tam žádné stabilní, sterilní podmínky nenajdete. To vše platí i pro vztah řasy x rostliny, myslíte si, že pod hladinou tropických vod panuje dokonalá čistota, průzračná voda, kde řasy nejsou či jen v menšině. Oproti tomu v umělém prostředí akvária jsou ryby relativně v bezpečí, ohrožují je jedině chyby chovatele či nevhodně vytvořené podmínky od člověka.
    10.11.2003 18:47pavel
    Pája, Vai:
    Chápu vaše rozhořčení, ale nevíte, jaká je to radost (vlastně víte, protože jste na to jistě zvyklí i bez UV lampy, jako na normální stav) přijít domů a uvidět konečně a vlastně poprvé úplně křišťálovou vodu. Nemusíte se bát, že prostředí bude nezdravě sterilní, protože UV lampa se má (jak jsem se dočetl v literatuře) pouštět pouze v případě potíží a to maximálně na dva až tři dny. Dnes lampu vypínám. Je to možná zbabělý postup z hlediska profíků akvaristů, ale pamatuji se, že už před destítkami let (to ještě žil) náš rodinný známý, fanatický a velmi úspěšný akvarista, sháněl v Německu UV lampu pro řešení potíží s nemocemi. Já jsem už byl nešťastný, protože a to ruku na srdce, nikdo z vás (a to si velmi vážím Páji a Vaie a děkuji jiím) neměl snahu, nebo mi neuměl poradit. A přes všechny rady a tím pádem asi i trápení rybiček, o které mi jako skutečně milovníkovi živočichů jde, všče za 24 hodin vyřešila UV lampa. Asi zahubila něco, co mi v akvárku vegetovalo. Kdybych věděl. co to je (koupil jsem kvůli tomu i poměrně kvalitní mikroskop, ale viděl jsem jen asi řasy - nepohybující se něco a pár asi nějakých prvoků - v jedné kapce vody ale jen asi tak dva, což není asi mnoho), ale co jsem s tímto pozorováním mohl, jako laik a elektroinženýr, dělat? Tak se na mě nezlobte, lampu během 5 minut vypínám a slibuji, že ji použiji použe tehdy, vyskytne-li se nějaká nemoc a to si myslím, že je to vůči rybčkám daleko šetrnější postup, než jim do vody dávat nějaké chemické pčípravky a léčiva, což se považuje za úplně normální.
    Tak díky a ahoj. Pavel.
    - - - - -
    Ještě maličkost: svým příspěvkem jsem chtěl nejen vyjádřit svou radost, ale, a to hlavně, dát námět někomu, kdo má podobné potíže, jako jsem měl já, jak problém velmi rychle a bez obětování rybek vyřešit.
    Je skutečně zajímavé, jak se bere jako běžné používání chemie (kdejaký odborný prodejce mi nabízel vodičky, léčiva, chemikálie s tím, že to mám zkusit, co to udělá, nikomu snad ani nevadí, že v té vodě jsou živí tvorové, kteří se nemohou bránit ani utéci. Proto jsem bez mrknutí oka investoval peníze (mimochodem kolik lidé utratí za oblečení, boty, telefony, atd. - proti tomu je 3.500,- Kč snad i pakatel) do UV lampy, když mi to jeden prodejce, kterému snad šlo skutečně o ty rybičky, poradil.
    11.11.2003 08:26Pája
    Pavel:
    No osobně žádnou chemii při založení nového akvárka používat nemusim, protože mám více akvárek a tak si nová mohu lehce "infikovat" ze starých.....
    V Tvém případě byla chyba hned na začátku = do nezajetého akvárka si dal brzo ryby !
    Jinak o té lampě jsem svého času také uvažovala, protože mi ji vychvalovali v obchodě ..... Jelikož mám, ale hodně známých akvaristů (i mořských ..) tak to mám s kym konzultovat , takže jsem si lampu nekoupila. Někteří akvaristé, kteří mají náročnější rybky (např. terčovce) občas lampu při problémech používají ! Většina , ale má tak kvalitní a velké filtry, že jsou bez problémů.
    Rada pro začátečníky: když můžete investujte několik tisíc za řádný venkovní velký filtr (Ehaim apod.) !
    Ikdyž není nad filtr od domácího kutílka s přepadovýma komůůůrkama kapacita filtrační naplně tak 100 l .... .
    Jinak se nečerti, když UV lampu použiváš jen občas při problémech a né nonstop tak je to OK, ikdyž dle mého si všechno uspěchal ...., ale to už jsem Ti psala..
    12.11.2003 08:25pavel
    Pája:
    asi to bylo moc uspěchané, ale to mě ještě v akvaristice, když jsem šel koupit rybičky a když jsem řekl, že akvárko běží na záběh už dva týdny bez rybiček, chválili, že to málokdo vydrží tak dlouho čekat, že obvykle lidé kupují současně nádrž a rybičky. A že s použitím vodiček typu START je možné dát rybky do vody hned po napuštění nádrže. Tak s tím tedy nesouhlasím. Ale i v knížkách, které jsem opravdu poctivě četl, se píše, že po dvou týdnech je třeba dát do akvária první ryby, aby se začal tvořit odpad, aby akvárko vůbec mohlo začít fungovat jako biologický systém, jinak že začnou odcházet rostlinky, neb nemají z čeho žít (to se mi poté, co jsem použil vypraný a převařený písek, zdálo velmi rozumné).
    Ale to už je teď jedno, příště bych to jistě udělal jinak, už je to v pohodě, vody toť křišťál. Jenom ještě k té UV lampě - něco v akvárku před nasazením UV lampy skutečně bylo, protože rybičky se předtím průběžně a vytrvale otíraly o kytky (jinak vůbec žádné příznaky nemoci nebyly patrné), to ustalo a navíc po odpojení UV lampy byl na hladině povlak takových miniaturních bílých mikro chomáčků a tyčinek (velikosti o nepatrných až do délky cca 4 mm - ne mnoho, ale bylo to tam), pod mikroskopem to byly jakési bílé sraženiny a bílé, na koncích roztřepené tyčinky (asi řasy?), ale vysráželo se asi to, co mi dělalo stálý slabý bílý zákal. Teď jak říkám je voda úplně křišťálová. Přidal jsem trochu rašelinového výluhu, protože voda byla tak průzračná, až bylo akvárko přesvětlené. Díky za komunikaci, ahoj Pavel.
    12.11.2003 19:36Jana
    Ahoj, zajímalo by mě, zda může vápencový písek způsobit deformaci páteře, rozpad ploutví, dezorientaci a úhyn. Odešly mi i všechny rostliny. Díky za radu. Vždy se to projevilo po částečné výměně vody (byla odstátá). Jak často doporučujete částečnou výměnu vody. Setkávám se s různými názory.
    13.11.2003 07:42Libb
    Jana
    Mohl by. Kdyby nic jiného, může silně ovlivnit pH vody. Jaký vliv má na stavbu kostí (nebo co to ryby ají) nevím, ale ještě navíc vápenec obsahuje radon a na ten můžou být ryby citlivé. :-(
    13.11.2003 19:03Ondra
    Nemohl bys mi prosím napsat nějaký tip na společenství ryb v akváriu 70x40x40=112 l.Díky
    14.11.2003 20:40chovatel Michal
    Libb: Zdar co ryby žijou ?:-)
    Pája: Jako zkušené akva se tě ptám,..jak se mám zbavit těch zelenejch řas na skle svého akvárka ? Není tam přímé světlo, sou v něm neonky a tetry a ancistrusy a řasy sou tam od doby, kdy krmím pilulema ancistruse,..Sou to mimochodem tak cca 8-10cm dacani:-)
    Svítím 7-11 16-22 hod,...poraď kdyžtak na mejla jo? sem moc nechodím,..řekl bych téměř vůbec:-)
    Díík M.
    15.11.2003 21:39Michal
    Koupil jsem dnes novej leknínek v Hornbachu, dříve jsem ho tam měl, ale když jsem na akvárka kašlal, chcípnul mi, kvete bíle a odnožuje sazenice,..Echinodorus,.. no za 59,-Kč no nekup to:-)
    - - - - -
    Dominika si ho na můj popud koupila taky, tak schválně komu z nás dřív chcípne:-))
    Mimochodem za ty Betty po jednom v kelímku od Pribináka bych je mlátil po hlavách !! Tejrání tak krásnejch ryb !:-//
    16.11.2003 18:23chovatel Michal
    Je to jasný, při příští návštěvě Hornbachu kupuju tu tapetku na zadní stěnu akvárek,..a budu mít dokonalá,,okénka" do přírody,...a časem asi silnější motorek,..2 filtry a 2 šutry ten můj zvládá - nezvládá,..:-(
    16.11.2003 19:32Ondra
    mony-S raky mám střední zkušenosi.Kdysi jsem je taky choval.Chytal jsem si je sám.Mladé měli několikrát a vydrželi dost dlouho.Pokud potřebuješ poradit zeptej se mě.
    24.11.2003 15:30adam
    jak poznam že se mi budou třít paví očka
    24.11.2003 18:09sram
    adam - asi nijak, protoze pavi ocka se netrou, jsou to zivorodky:-)..to, ze bude rodit jde poznat jak kdy, ale obecne se ji zvetsi bricho a muze se objevit tzv. skrvna brezosti..¨

    pokud je mas ve spolecenskym akvariu, nejspis neprezije zadny z malych, pokud tam mas nejaky ukryty (huste zarostly akvarko etc.), prezije jich mozna par..jestli o ne stojis, musis samicku prelovit..
    24.11.2003 18:45Ondra
    adam-Ano netřou se,ale poznáš to tak že sameček buse pořád honit samičku.Od té doby počkáš asi 3 týdny a přendáš oplodněnou samičku do jiného akvária.Nemusí to být 3 týdny,ale poznáš to tak jako píše sram.samička je velice tlustá.Vypadá to jako by měla vodnatelnost.Ještě ná na břiše černou skvrnu.Je dobré přendat samičku do porodničky kde samička porodí mláďatˇa a ty se musí dírama v porodničce dostat co nejrychleji ven jinak je samička sežere.Pak přendej samičku zpátky a za měsíc čekej další mladé.
    24.11.2003 19:36pavel
    Dobrý večer, jen malý dotaz: neví někdo o skutečně tichém vzduchovacím motorku? Koupil jsem si ELITE 800 a on dělá dost rámus. Třeba je to normální, nicméně bych chtěl něco, co by méně rušilo okolí. Díky Pavel.
    25.11.2003 08:49Libb
    pavel:
    Já to řešil tak, že jsem motorek hodil na chodbu a vzduch táhnu desetimetrovou hadičkou. Koupil jsem i nový motorek a ten řval víc než ten starý :-(
    25.11.2003 12:22Vai
    pavel - včera 19:36
    Podložit tlustým měkkým molitanem a zavřít do nějaké skříně nebo přiklopit hrncem.
    25.11.2003 21:43pavel
    Díky, ukradnu manželce hrnec.

    Mám další dotaz. Dělal jsem si rozbory vody. Vše je asi dobré (pH = 7, KH = 4, GH = 10, NO2 = 0,2, NO3 = 0, NH4NH3 = 0, Fe = 0,1, Cu = 0 , ale naměřil jsem fosfáty (P04) ve výši 0,5 mg/l. Nikde jsem ale nenašel, co to vlastně znamená. Je to únosné, nebo je to špatné? A hlavně z čeho to může být? U ostatních testů se píše: dobré, únosné, nebezpečné, atd, ale u fosfátů nic. Víte o tom někdo něco? Hezký večer a díky Pavel.
    26.11.2003 08:53Vai
    Dusitany NO2=0,2 mg/l rozhodně dobré nejsou ! Svědčí to o neúčinné, nezaběhlé filtraci, v lepším případě je vadný test či chybné měření, bezpečné hodnoty jsou max do 0,1 mg/l.
    Fosfor je v pořádku, až hodnota 2,5 mg/l a více způsobuje expanzi řas, sinic apod.
    26.11.2003 10:16pavel
    Vai - děkuji za odpověď, jsem si toho vědom, akvárium mi běží s novým filtrem cca měsíc a ještě to tím pádem není zaběhlé. Přidal jsem tam několikrát Sera Nitrivec, ale stále to není biologicky vyvážené. Jen stále nechápu, z čeho tam ten fosfor může být, že by to bylo v místním vodovodu? Je to možné? Díky Pavel.
    26.11.2003 10:46Vai
    Měsíc je už dost dlouhá doba na zaběhnutí, co máš vlastně za filtr, příp. další podrobnosti o akváriu.
    Ve vod.vodě mohou fosfáty klidně být, zkus to schválně změřit.
    26.11.2003 14:43Dave
    Zdravim! Chvilku vás tady sleduju a koukám, že se tu vytvořila docela zajímavá komunita;-)
    No stránky po grafické úpravě chválím a po obsahové taky dobrý jen ať se rozrůstá dál... Mám několikaletou zkušenost s klasickými rybkami, jako jsou neonky všechnymožné tetry, skálary atd. Teď se chci, ale zaměřit na Tlamovce obecně Cichlidae. Mám připravenou 240l nádrž a ptám se Vás máte s těmito Africkými rybami zkušenost? Jde mi totiž hlavně o výběr filtru... (zatím mám klas. Powerhead od Hagenu s molitanovým tělesem) tak jestli bude stačit...
    26.11.2003 15:57pavel
    Vai - zaměnil jsem původní vnitřní FLUVAL 3 (dodávaný s akváriem) za venkovní FLUVAL 104.

    Akvárium má 100 litrů, je, odhaduji, tak středně hustě osazeno rostlinkami (Cabomba asi 7 stvolů, Echinodorus cordifolius asi 15 listů - další vyráží a leze mi z vody, Ophiophogon minima 5 rostlinek, Anubias barteri nana, Vallisnetia spiralis, Hygrophyla polysperma, Bacopa caroliniana, Nuphar japonica, Samolus parviflorus,Lilaeopsis novae-zelandiae a kousek Vesicularia dubyana). Rostlinky mi rostou jako divé, vyrážejí nové výhony a listy (specielně Cabomba, Echinodorus a Nuphar).

    Rybičky po úhynu, který mě, bohužel potkal asi v souvislosti s krupičkou a špatnou kvalitou vody po založení akvária mám teď: 2 krunýřovci - Glyptoperichthys gibbiceps délky cca 12 cm a Pecoltia vittata délky cca 8 cm, dále 3 páry parmiček Oděsa, 6 barbusek mechových, 11 teter měděných a 7 pancéřníčků Corydoras delphax. Rybičky vypadají spokojeně, žerou jako divé, jen se mi barbusky dost často otírají o listy, to už dělají několik týdnů a jinak jim, zdá se, nic není???
    Před pár dny mi náhle zahynul krásný velký krunýřovec - plaval jako by nic, zůstal ležet vedle kamene, zdálo se, že spí, ale bylo mi divné, že mu nevadí kolega, kterého divoce honil po celém akváriu. Tak jsem do něj žďuchnul tyčkou a on byl úplně tuhý. Možná, že vím proč, viz níže.

    Před chvílí jsem udělal rozbor vody, NO2 je pod mezí měřitelnosti. Vůbec se mi za poslední tři dny dost změnila voda a vím asi čím to je:
    po založení akvária jsem měl celé týdny hrozné potíže se zákalem vody, který nešel odstranit - viz mé předchozí dotazy v této diskusi, kde mi hojně radili Pája a Vai, za což ještě jednou děkuji.
    Kvůli zákalu jsem vlastně měnil filtraci, dával jsem uhlí, vatu, nic platné to nebylo. Pomohla mi, na radu jednoho prodavače z OBI, UV lampa, po nasazení byl zákal během 24 hodin pryč a od té doby je voda úplně křišťálová. Měřil jsem NO2 a bylo zvýšené. Pak se vše trochu urovnalo, jenže jsem nakoupil nové rybičky a rostlinky a nemaje karanténní nádrž, nasadil jsem na 3 dny opět UV lampu. A to je, myslím si důvod opětovného zvýšení hladiny NO2, protože UV lampa zaručeně zahubila všechny bakterie v akváriu a než se po vypnutí lampy znovu z filtru namnožily do akvária, tak NO2 stouplo. Teď, to je 4 dny po vypnutí UV lampy, je NO2 pod mezí měření testem (sera test N02 - čerstvý). Možná, že mám stopu i na obsah fosforu ve vodě - používal jsem po začátku "sera pH-minus" na snížení pH, protože ve vodovodu máme vodu s pH 7,5 a já jsem chtěl mít vodu s pH pod 7. Jak jsem se dočetl, bývají roztoky pH minus obvykle zředěná kyselina fosforečná, pak by asi logicky ve vodě nějaké stopy fosforu být mohly.

    Hlavní věc je asi ale tato: na základě konzultací s prodavači při nákupech vybavení a po čtení diskusí a článků na internetu se mi zdálo, že není potřebné a ani moc žádoucí vzduchování, že stačí pohyb vodní hladiny od filtrace. Jenže rybičky poslední čas každé ráno byly u hladiny a sumci vyráželi k hladině pro vzduch (situace se zvýraznila, zdá se mi, po nasazení UV lampy). Trvalý indikátor CO2 měl modrou barvu - tedy málo CO2 (i přesto kytky rostly jako divé !?). Došel jsem logicky k poznání, že se rybičky dusí (proto možná poránu úhyn krunýřovce - nebo to byla pozdní reakce na léčení krupičky před cca 2 měsíci ?). Na každý pád jsem dal do akvária vzduchování, po pár hodinách trvalý indikátor CO2 zezelenal, takže CO2 by mělo být v normě, rybičky ráno u hladiny nejsou, voda je křišťálová, kytky bují, všechny parametry vody včetně NO2 jsou dobré, zkrátka konečně snad kýžený stav pohody. Jen aby to vydrželo!!!

    Tak to je stručná (?) geneze mého akvária, snad to bude i vodítkem pro někoho, kdo začíná,jako já a hledá zkušenosti z chyb jiných.

    Díky a velmi uvítám reakce. Ahoj Pavel.
    - - - - -
    Ještě malý dodatek k technice: Mám akvarijní set koupený v OBI, akvárium 100 litrů (800 x 350 x 400 mm), filtr byl FLUVAL3, nyní je tedy FLUVAL 104, osvětlení: v setu byl kryt se dvěma zářivkami 60 cm, 20W, jedna byla typu AQUA-GLO, druhá SUN-GLO, tu SUN-GLO jsem na radu prodavače nahradil prý výhodnější FLORA-GLO. Svítím od 9 do 22 hodin.

    Teplota je udržována na 25°C.

    Nyní je asi tři dny v provozu vzduchování (jen malu motorek ELITE 800).

    Krmení: krmím jen suchým krmivem, kombinuji Tetra, Sera a Nutrafin a to vločky, tablety, granulované a lyofilizované, krmím velmi malé dávky 5 x denně (v 9:30 a ve 12:30 krmí automatické krmítko, pak krmím sám), poslední hromadné krmení cca ve 20:30 hod. ale těsně před zhasnutím osvětlení vhodím ještě pár tablet nebo vloček speciálního krmení pro sumečky a krunýřovce, protože těm začíná pracovní směna.

    Ještě k rostlinkám, mám v akváriu tři "mechové koule" (Cladophora aegagrophila) o průměru cca 5 cm, koupil jsem je v OBI Štěrboholy po 25,- Kč, je to v akváriu velmi hezké a rybičky je s chutí ozobávají.

    Tak to je asi opravdu vše. Pavel
    27.11.2003 18:23Ondra
    Pavel-Není moc dobré krmit jen suchým krmivem.Měl bys skusit živou potravu,ale moc ti to nedoporučuji.Můžes si tam zatáhnout různé nemoci a nálevníky.Nejlepší je krmit mraženýma patentkama.U nich je problém že si tam taky něco můžeš zatáhnout.Ve zmražených patentkách ačkoli je to divné může být klidně nějaká nemoc nebo vajíčka která přežijou v patentkách.Nejbezpečnější je nastrouhat mražené hovězí srdce a smíchat ho s nějakou suchou potravou např.:granule,vločky.Já to míchám s granulema ,ale mám terčovce a skaláry což jsou masožravci a ty potom jdou jako šílení.Pokud máš malé ryby tak to ani nezkoušej.
    27.11.2003 18:35pavel
    Ondra - nevím, zda jsem neudělal chybu, ale protože mně to taky trápí, tak abych rybičkám přilepšil, koupil jsem dnes krabičku vajíček žábronožky solné (artemia), ale nevím, jak to vypadá, zda to není moc malé, zda to není spíše pro potěr. Prý ne, prý si to najdou a snědí. Je to prý zaručeně bez rizika zavlečení čehokoli špatného do akvária, takže to zkusím. Prý je to hrozně výživné, takže to chce asi dávat málo???

    Díky a ahoj Pavel.

    P.S. Echinodorus mi přes noc a část dnešního dne asi vyhnal květ, je to už cca 30 cm vysoký rovný stonek, s jakýmsi zabalaným klasem na konci, už je to skoro u hladiny.
    Když jsem to hledal v katalogu rostlin na internetu, zjistil jsem podle fotografie, že v prodejně měli asi špatně označené rostlinky, které prodávají, a že nemám Echinodorus cordifolius, ale že mám Echinodorus argentinensis. Ha - překvapení, ale ono je to asi jedno.
    28.11.2003 08:08Pája
    Pavel:
    No já nevim, ale artemie dávám jen potěru. Je to naprosto miniaturní krmivo.
    Mám velké mírně predátorské ryby ... takže
    krmim převážně mraženym patentky,koretry,artemie(dospělé),dafnie,krill,slávky,srdce,file. Občas žívé: moučné červy, patentky, šneci . Pak spařený hlávkový salát. Sušené dávám tak 1-2x týdnně .... když jsem líná rozmrazovat a krájet ... .

    Dave:
    Na 240 l afriku Ti doporučuji kvalitní venkovní filtr "hrncák" Ehaim apod. Čim větší tim lepší.... . Hele a nejlepší je vrbozubec paví ... to je ňa ňa rybička ..... Ta během hodinky změní holandské akvárko v saharu ... chi chi.
    28.11.2003 11:54Dave
    Pája: Díky! Jo, to vypadá jako pěknej a masivní filtr...
    28.11.2003 18:09pavel
    Vzduchovací motorek - malá zkušenost, která se může hodit:

    Před pár dny jsem se pídil po informaci, který vzduchovací motorek je zdrojem vzduchu a ne zdrojem hluku. Protože jsem projel několik akvaristických diskusních serverů tak vím, že je to dosti častá otázka. Takže moje zkušenost (aniž z toho něco mám a nechci dělat reklamu): koupil jsem vzduchovací motorek

    SCHEGO typ "Prima",

    tento motorek má 3 W a kapacita je 100 litrů vzduchu za hodinu. Pro moje 100 litrové akvárium (výška vodního sloupce je 400 mm) byl slabý, i na plný výkon šlo z kamínku nevelké množství poměrně velkých bublinek vzduchu. Tento motorek je velice tichý, slyšet byl jen když jsem dal ucho tak 50 cm od něj. Je ale, jak jsem uvedl vhodný jen pro menší akvária. Vyměnil jsem ho za

    SCHEGO typ "Ideal",

    ten je 5W, kapacita je 150 litrů vzduchu za hodinu a z kamínku funí vzduch jako divý, takže ho musím škrtit svorkou. I tento motorek je velice tichý, že běží je slyšet ze vzdálenosti tak pod 1 metr. Ale nemohu posoudit, zda se chová každý kus stejně z hlediska hluku. Jako vodítko to možná někomu pomůže, rozhodně je mnohem a mnohem tišší než motorek ELITE 800, který jsem používal a který mě otravoval vrčením. Nutno říci, že je tu také ale rozdíl v ceně (což se pochopitelně liší podle místa nákupu), ELITE 800 stál cca 250,- Kč, SCHEGO Prima je asi za 580,- Kč, SCHEGO Ideal stál 725,- Kč.

    Ahoj Pavel.
    28.11.2003 19:28Ondra
    Pavel-Žábronožky jsou skvělé krmení.Nejlepší jsou pro potěr ale krmí se stím i ryby velké.Nejlepší je krmit 1x denně v malém množství.
    Já mám echinodorus osiris.Ve špatných obchodech to zaměňují velmi často.Můžu ale doporučit obchod ve spektru v Průhonicích.Obrovský výběr akvarijních ryb i rostlin.Tam si na zamněnění dávají opravdu pozor.Dodržují karanténu a je to tam fakt pěkný.
    28.11.2003 19:59pavel
    Ondra - dík za tip, podívám se tam, tam to zatím neznám. Květ echinodoru prorazil vodní hladinu a nezadržitelně stoupá, čekám, kdy mi provrtá osvětlovací rampu.
    Ahoj Pavel.
    30.11.2003 09:27Ondra
    Neví někdo jak zabránit tomu aby krmení pro ryby padalo za podklad u předního skla.Jaká by byla dobrá žárovka nad akváriem 70x40x40=112 l.
    30.11.2003 14:33igip
    Cau lidi, mam dlouhotrvajici problem, uhnivaji mi vodni rostlinky a nevim co s tim, odkaleno mam, a dostacujici osvetleni taky, kdyz jsem pridaval CO2, tak to rostlinam moc nepomohlo.Uz fakt nevim, please help.
    30.11.2003 15:49pavel
    Žábronožky - tak jsem vyprodukoval první dávku žábronožek, dal jsem dle návodu na 1 litr vody cca 14 g kuchyňské soli (jedna plná kávová lžička), teplota 30 °C, téměř přesně dle návodu po 24 hodinách se velká část, asi většina, vajíček vylíhla. Nevím ale jak se to správně dělá s odlovením, já jsem je nabíral do trubičky a scezoval přes látku, ale zdálo se mi, že v akváriu pak bylo víc vajíček než žábronožek, nebo se nějak stočily do klubíčka, já nevím, ale že by tam plavaly,to nějak ne. Rybičky je ale stejně žraly jako šíléné - úplná jatka.
    Teď ale nevím, co s těmi, co mi zbyly, aby vydržely. Dál topit na 30 °C a vzduchovat, nebo už jen nechat žít bez ničeho? A jak dlouho vydrží? Prosím o radu někoho, kdo s tím má zkušenosti. Děkuji, Pavel.
    30.11.2003 19:34Ondra
    Teplotu nech na 30°C a hodně jim vzduchuj.Nejlepší je dát je do velké zavařovací sklenice a vzduchovat jim tak aby se voda hodně čeřila.Když chceš krmit tak je naber do sítka kterým nepropadnou a prostě je dej do akvária.
    - - - - -
    igip-Napiš velikost akvária,jaké máš rostliny,jak dlouho a čím svítíš,čím a jak dlouho dodáváš CO2,čím a v jakém množství hnojíš,jak často odkaluješ.
    - - - - -
    Codí tady vůbec někdo na chat.
    30.11.2003 20:29pavel
    Ondra - díky a ještě se chci ujistit, - v obchodě mi tvrdili, že je to krmení naprosto sterilní, že se s tím nemohou dostat do akvária žádní parazité ani nemoci. Je to pravda?